Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Mieke Winnubst+2
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats

Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Alfabeta Tekst en Training
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar 9,6 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,6 (uit 1.092 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Communicatie, #1 in Taalcursus, #2 in Sales en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Communicatie, #2 in Taalcursus en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,6
Gemiddeld cijfer voor Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 301 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Danielle Jansen
Vertaler
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mieke brengt de lesstof zeer enthousiast over en er is een goede afwisseling tussen lastige en minder lastige onderdelen. Er is volop gelegenheid om te oefenen en Mieke betrekt alle cursisten bij de training waardoor er toch een teamgevoel ontstaat hoewel de training online is, heel knap! Een zeer leerzame en prettige dag en ik kijk al uit naar de volgende training!" - 07-12-2023 15:45

"Mieke brengt de lesstof zeer enthousiast over en er is een goede afwisseling tussen lastige en minder lastige onderdelen. Er is volop gelege… alles lezen - 07-12-2023 15:45

Startdata en plaatsen

placeUtrecht
19 dec. 2023
check_circle Startgarantie
computer Online:
1 feb. 2024
placeEindhoven
27 feb. 2024
placeZwolle
14 mrt. 2024
placeAmsterdam
11 apr. 2024
placeRotterdam
6 jun. 2024
computer Online:
25 jun. 2024
placeUtrecht
27 jun. 2024

Beschrijving

Zakelijke correspondentie: steengoede e-mails schrijven
Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland! (Al jaren achtereen - op grond van cursistenervaringen bij meer dan 8600 opleidingsinstituten.)

Er is een gratis intake en we nodigen je u…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Brieven schrijven, Klantgericht schrijven, Zakelijk schrijven, Schrijven en Zakelijke brieven.

Zakelijke correspondentie: steengoede e-mails schrijven
Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland! (Al jaren achtereen - op grond van cursistenervaringen bij meer dan 8600 opleidingsinstituten.)

Er is een gratis intake en we nodigen je uit teksten uit je eigen werkpraktijk in te zenden, zodat we de training op maat kunnen maken voor je. Dit is geen verplichting, maar maakt de training nóg waardevoller dan die sowieso al is.

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Onderwerpen in deze taalcursus Zakelijke Correspondentie zijn:

• huisstijl en vormgeving
• de indeling van je tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
• het doel van de brief/e-mail
• klantgerichte openings- en slotzinnen
• een heldere opbouw van de tekst
• een efficiënt schrijfproces
• het vinden van de juiste toon
• positief schrijven
• schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
• aantrekkelijk en klantgericht formuleren
• de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
• correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
• handige tips voor een goede e-mail
• jouw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
• de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
• verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

Alfabeta staat al jaren in de top drie Beste Opleider van Nederland!

• Je krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij je uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit jouw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor jouw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop je kunt aangeven welke knelpunten je ervaart in jouw correspondentiepraktijk. De trainer geeft je dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,6
Gemiddeld cijfer voor Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 301 ervaringen
starstarstarstarstar
Danielle Jansen
Vertaler
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mieke brengt de lesstof zeer enthousiast over en er is een goede afwisseling tussen lastige en minder lastige onderdelen. Er is volop gelegenheid om te oefenen en Mieke betrekt alle cursisten bij de training waardoor er toch een teamgevoel ontstaat hoewel de training online is, heel knap! Een zeer leerzame en prettige dag en ik kijk al uit naar de volgende training!" - 07-12-2023 15:45

"Mieke brengt de lesstof zeer enthousiast over en er is een goede afwisseling tussen lastige en minder lastige onderdelen. Er is volop gelege… alles lezen - 07-12-2023 15:45

starstarstarstarstar
Iris Delfgaauw
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een erg leuke en leerzame dag. Ik adviseer iedereen om hieraan mee te doen, het maakt niet uit hoeveel ervaring je hierin hebt. Mieke doet het erg leuk en alle regels en trucs om het te onthouden werken goed. Deze dag succesvol afgerond en op naar de volgende training!" - 07-12-2023 15:22

"Het was een erg leuke en leerzame dag. Ik adviseer iedereen om hieraan mee te doen, het maakt niet uit hoeveel ervaring je hierin hebt. Miek… alles lezen - 07-12-2023 15:22

starstarstarstarstar
Mirco de Haas
Eigenaar vertaalbureau
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Danielle gaf op een zeer prettige manier de dagcursus, communiceerde met alle afzonderlijke cursisten, zorgde voor veel interactie en bracht op een aangename manier haar kennis over. Ik heb er veel van opgestoken, en zou Danielle en AlfaBeta Tekst en Training van harte aanbevelen." - 02-12-2023 08:24

"Danielle gaf op een zeer prettige manier de dagcursus, communiceerde met alle afzonderlijke cursisten, zorgde voor veel interactie en bracht… alles lezen - 02-12-2023 08:24

starstarstarstarstar
Tom Van den Donker
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"36 change initiatieven - 19 geprioriteerde initiatieven
Vele Business as usual initiatieven
Beslissing target architectuur… starten van programma’s rondom MILES.
Programma management is ja gezegd. Op het voorstel voor de funding niet.
Als we innovatief willen zijn moeten we ook toegevoegde waarde leveren voor de klant." - 30-11-2023 13:42

"36 change initiatieven - 19 geprioriteerde initiatieven Vele Business as usual initiatieven Beslissing target architectuur… starten van p… alles lezen - 30-11-2023 13:42

starstarstarstarstar
Patrick Schipper
Account Developer New Busines Sales
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Inspirerende trainer die op een leuke en toegankelijke wijze en in een kort tijdsbestek hele waardevolle input en tips heeft gegeven om bondiger, krachtiger en met meer conversie te kunnen schrijven!" - 30-11-2023 13:00

"Inspirerende trainer die op een leuke en toegankelijke wijze en in een kort tijdsbestek hele waardevolle input en tips heeft gegeven om bond… alles lezen - 30-11-2023 13:00

Dank je wel Patrick, voor je mooie review. Met dank ook aan jou, een inspirerende deelnemer!

- 30-11-2023 13:00
starstarstarstarstar
Mohammed Hessani
Shopmanager
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De lessen zijn inhoudelijk erg sterk en ook erg leerzaam. De Nederlandse spelling blijft een uitdaging, maar ik heb wel het gevoel dat ik door deze training een stuk beter begrijp wat de regels zijn. Mieke heeft er een leuke draai aan, waardoor je je geen moment verveelt tijdens de les. Absoluut een aanrader voor iedereen, de spellingregels veranderen namelijk continu." - 28-11-2023 15:19

"De lessen zijn inhoudelijk erg sterk en ook erg leerzaam. De Nederlandse spelling blijft een uitdaging, maar ik heb wel het gevoel dat ik do… alles lezen - 28-11-2023 15:19

starstarstarstarstar
Mark Van Leeuwen
Redacteur
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus spelling van Mieke is zeer interessant en leerzaam. Het werkt goed om theorie en oefeningen af te wisselen. De cursus heeft ook humor dus de dag vliegt voorbij. Het is een aanrader. Dank!" - 28-11-2023 15:19

"De cursus spelling van Mieke is zeer interessant en leerzaam. Het werkt goed om theorie en oefeningen af te wisselen. De cursus heeft ook hu… alles lezen - 28-11-2023 15:19

starstarstarstarstar
Derek Boot
Luchtgevechtsleider
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mieke was erg prettig in haar manier van lesgeven. Ik heb ervan genoten! Daarnaast waren de onderwerpen goed te volgen. Tot slot ga ik naar huis met een rugtas vol nieuwe kennis." - 28-11-2023 15:19

"Mieke was erg prettig in haar manier van lesgeven. Ik heb ervan genoten! Daarnaast waren de onderwerpen goed te volgen. Tot slot ga ik naar … alles lezen - 28-11-2023 15:19

starstarstarstarstar
Waronne V Brink
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een leerzame cursus een hoop geleerd. Maar zal ook zeker baat hebben bij de overige testen die we op de mail binnen krijgen. Zeker aan te raden . Goed verzorgd , alle vragen worden goed beantwoord. We gaan zeker meer cursussen volgen bij alfabeta. Goed bereikbaar met openbaar vervoer." - 23-11-2023 15:23

"Een leerzame cursus een hoop geleerd. Maar zal ook zeker baat hebben bij de overige testen die we op de mail binnen krijgen. Zeker aan te ra… alles lezen - 23-11-2023 15:23

starstarstarstarstar
Erwin Kors
Steekproefcontroleur
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Geweldige training met een superleuke trainster; tevens hebben wij een cursus map ontvangen waar ik in de toekomst veel profijt van zal hebben en ook zeker met enig regelmaat open zal slaan en kan raadplegen waar nodig" - 23-11-2023 15:23

"Geweldige training met een superleuke trainster; tevens hebben wij een cursus map ontvangen waar ik in de toekomst veel profijt van zal hebb… alles lezen - 23-11-2023 15:23

starstarstarstarstar
Brigitte Zuidervaart
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wat was het weer een leerzame dag. Dit gedeelte over grammatica. Vond ik erg lastig. De quiz was mij niet gunstig gestemd. Toch heb ik erg veel geleerd. Ik ben erg blij met het naslagwerk. Ik zal dat zeker veel gaan bekijken en delen met mijn collega's. De locatie was overigens top. Prachtige plek in het centrum van Amsterdam." - 23-11-2023 15:21

"Wat was het weer een leerzame dag. Dit gedeelte over grammatica. Vond ik erg lastig. De quiz was mij niet gunstig gestemd. Toch heb ik erg v… alles lezen - 23-11-2023 15:21

starstarstarstarstar
Erik Bekema
Specialist Langdurige Zorg
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Was weer een geweldige training. Op een leuke manier worden alle onderdelen bijgebracht. Je maakt zowel individueel als met een andere deelnemer de opdrachten en bespreekt ze klassikaal. Mieke brengt het op een erg leuke en enthousiaste manier. Een aanrader voor iedereen!" - 23-11-2023 15:20

"Was weer een geweldige training. Op een leuke manier worden alle onderdelen bijgebracht. Je maakt zowel individueel als met een andere deeln… alles lezen - 23-11-2023 15:20

starstarstarstarstar
van Eijk
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een erg interessante en informatierijke training, waardoor je op een leuke manier groeit. Ik kan alles oprecht toepassen! De leerles "eerst op emotie, dan op inhoud (als oplossing)" is me erg bijgebleven, zodat de klant zich ook belangrijk voelt bij elke e-mail." - 23-11-2023 10:26

"Een erg interessante en informatierijke training, waardoor je op een leuke manier groeit. Ik kan alles oprecht toepassen! De leerles "eerst … alles lezen - 23-11-2023 10:26

starstarstarstarstar
Stefanie Pelt
Eigenaar
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Megafijne en inhoudelijke training waardoor het team de communicatie naar de klant beter kan uitvoeren. Er zijn veel praktische tips en voorbeelden meegegeven, ook konden praktijkvoorbeelden gebruikt worden. Hierdoor was het nog makkelijker te implementeren naar onze klanten toe en dat is mega fijn." - 23-11-2023 09:01

"Megafijne en inhoudelijke training waardoor het team de communicatie naar de klant beter kan uitvoeren. Er zijn veel praktische tips en voor… alles lezen - 23-11-2023 09:01

Dank je wel Stefanie, goed om te lezen! Mijn complimenten terug voor het leuke team dat bij jou werkt: stuk voor stuk leergierige, slimme vrouwen met gevoel voor communicatie en taal. Ik ben ervan overtuigd dat ze de tips & tricks direct kunnen toepassen in de praktijk en jullie klanten zo nog beter 'te woord' staan!

- 23-11-2023 09:01
starstarstarstarstar
helena van Gelder
eigenaar prre*, grafisch ontwerp en tekst
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een goede opfris cursus. Vooral omdat de spellingsregels nogal in beweging zijn. Dus ook nieuwe dingen geleerd. Mieke geeft overzichtelijk les met de nodige afwisseling. De locatie was prachtig en de sfeer ontspannen." - 21-11-2023 15:24

"Een goede opfris cursus. Vooral omdat de spellingsregels nogal in beweging zijn. Dus ook nieuwe dingen geleerd. Mieke geeft overzichtelijk l… alles lezen - 21-11-2023 15:24

starstarstarstarstar
Latupeirissa
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra legde alles op een leuke en fijne manier uit. Ik vond het vooral heel goed dat we onze eigen brieven onder de loep namen, zo leer je echt hoe je jouw eigen manier van schrijven kunt verbeteren." - 20-11-2023 12:00

"Petra legde alles op een leuke en fijne manier uit. Ik vond het vooral heel goed dat we onze eigen brieven onder de loep namen, zo leer je e… alles lezen - 20-11-2023 12:00

Dank je wel voor je mooie review. Succes met toepassen van alle tips in de praktijk. (En vergeet niet jezelf ook complimenten te geven, want je schrijft al erg goed!)

- 20-11-2023 12:00
starstarstarstarstar
Mieke Markt
Directiesecretaresse
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wat een ontzettend goede training is dit! Binnen één dag heb ik zoveel geleerd over klantvriendelijk mailen. Ook fijn dat er veel kant-en-klare briefopeners en -afsluiters worden gegeven. Dit gaat mij veel tijd opleveren. Applaus & dank!" - 15-11-2023 17:10

"Wat een ontzettend goede training is dit! Binnen één dag heb ik zoveel geleerd over klantvriendelijk mailen. Ook fijn dat er veel kant-en-kl… alles lezen - 15-11-2023 17:10

starstarstarstarstar
J.
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was super leuk en leerzaam. Mieke is ontzettend prettig en legt duidelijk uit. De training heeft mij uitstekend geholpen, en heeft echt iets bijgebracht aan de manier waarop ik omga met (onder andere) mijn mail.

Hartelijk dank!" - 15-11-2023 17:06

"De training was super leuk en leerzaam. Mieke is ontzettend prettig en legt duidelijk uit. De training heeft mij uitstekend geholpen, en hee… alles lezen - 15-11-2023 17:06

starstarstarstarstar
Ryad van Geenen
Krediet beheerder
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een erg leerzame cursus met veel praktijk voorbeelden. De bijbehorende lesmateriaal is te gebruiken als naslag en opfris materiaal. Daarnaast kregen we van de ervaren docent direct toepasbare tips & tricks. De docent had een leuke en interactieve manier van lesgeven. Ik ben erg blij, dat ik voor Alfabeta heb gekozen. Een aanrader." - 14-11-2023 21:18

"Een erg leerzame cursus met veel praktijk voorbeelden. De bijbehorende lesmateriaal is te gebruiken als naslag en opfris materiaal. Daarnaas… alles lezen - 14-11-2023 21:18

Dank je wel Ryad, voor deze mooie review! Ik hoop dat je jouw inzichten goed kunt (blijven) toepassen in de praktijk! Een goede e-mail is net als een goede dj-set: de opbouw is sterk en je brengt door de juiste toon mensen in beweging :-)!

- 14-11-2023 21:18
starstarstarstarstar
A.S. de Keijzer
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra heeft mij echt inzichten gegeven tijdens deze training. Ik ga dit direct toepassen in mijn eigen werk. Verder vind ik deze training een aanrader, omdat in loop der jaren veel is veranderd in taal." - 13-11-2023 08:44

"Petra heeft mij echt inzichten gegeven tijdens deze training. Ik ga dit direct toepassen in mijn eigen werk. Verder vind ik deze training ee… alles lezen - 13-11-2023 08:44

Fijn om te lezen dat je de inzichten direct kunt toepassen in jouw praktijk. Ik weet zeker dat je lezers/leden er blij mee zullen zijn. Dank je wel voor je review en veel succes!

- 13-11-2023 08:44
Mieke Winnubst
Mieke Winnubst
directeur / senior trainer
9,8
Petra Boers
Petra Boers
Senior trainer-adviseur Communicatie
9,8

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.