Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
- Niveau
- Tijdsduur
- Trainers
+2
- Locatie
- Op locatie, Online
- Startdatum en plaats


Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Communicatie, #1 in Taalcursus, #2 in Sales en #2 in Secretarieel & Administratief.
Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Communicatie, #2 in Taalcursus en #2 in Secretarieel & Administratief.
Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.
Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.
Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.
Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020."Mieke brengt de lesstof zeer enthousiast over en er is een goede afwisseling tussen lastige en minder lastige onderdelen. Er is volop gelegenheid om te oefenen en Mieke betrekt alle cursisten bij de training waardoor er toch een teamgevoel ontstaat hoewel de training online is, heel knap! Een zeer leerzame en prettige dag en ik kijk al uit naar de volgende training!" - 07-12-2023 15:45
"Mieke brengt de lesstof zeer enthousiast over en er is een goede afwisseling tussen lastige en minder lastige onderdelen. Er is volop gelege… alles lezen - 07-12-2023 15:45
Startdata en plaatsen
placeUtrecht 19 dec. 2023check_circle Startgarantie |
computer Online: 1 feb. 2024 |
placeEindhoven 27 feb. 2024 |
placeZwolle 14 mrt. 2024 |
placeAmsterdam 11 apr. 2024 |
placeRotterdam 6 jun. 2024 |
computer Online: 25 jun. 2024 |
placeUtrecht 27 jun. 2024 |
Beschrijving
Zakelijke correspondentie: steengoede e-mails schrijven
Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland! (Al jaren achtereen - op grond van cursistenervaringen bij meer dan 8600 opleidingsinstituten.)
Er is een gratis intake en we nodigen je u…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Zakelijke correspondentie: steengoede e-mails
schrijven
Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte
e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat
leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie
/ Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke
feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen
teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct
toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct
sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de
Beste Opleider van Nederland! (Al jaren achtereen - op grond
van cursistenervaringen bij meer dan 8600
opleidingsinstituten.)
Er is een gratis intake en we nodigen je uit teksten uit je
eigen werkpraktijk in te zenden, zodat we de training op maat
kunnen maken voor je. Dit is geen verplichting, maar maakt de
training nóg waardevoller dan die sowieso al is.
In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en
cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare
openingszinnen en slotzinnen.
Onderwerpen in deze taalcursus Zakelijke Correspondentie zijn:
• huisstijl en vormgeving
• de indeling van je tekst: aanhef, adressering, slotformule,
enz.
• het doel van de brief/e-mail
• klantgerichte openings- en slotzinnen
• een heldere opbouw van de tekst
• een efficiënt schrijfproces
• het vinden van de juiste toon
• positief schrijven
• schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van
clichés
• aantrekkelijk en klantgericht formuleren
• de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
• correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
• handige tips voor een goede e-mail
• jouw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
• de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
• verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails
Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of
brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen
trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend
werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen
voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.
Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen,
zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is
het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één
tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af
met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.
Alfabeta staat al jaren in de top drie Beste Opleider van Nederland!
• Je krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend
naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel
van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken,
nodigen wij je uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie
aan te leveren uit jouw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop
gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine
groepen, met aandacht voor jouw persoonlijke vragen en
meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop je kunt
aangeven welke knelpunten je ervaart in jouw
correspondentiepraktijk. De trainer geeft je dan extra hulp op deze
onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.
Ook als incompanytraining!
"Mieke brengt de lesstof zeer enthousiast over en er is een goede afwisseling tussen lastige en minder lastige onderdelen. Er is volop gelegenheid om te oefenen en Mieke betrekt alle cursisten bij de training waardoor er toch een teamgevoel ontstaat hoewel de training online is, heel knap! Een zeer leerzame en prettige dag en ik kijk al uit naar de volgende training!" - 07-12-2023 15:45
"Mieke brengt de lesstof zeer enthousiast over en er is een goede afwisseling tussen lastige en minder lastige onderdelen. Er is volop gelege… alles lezen - 07-12-2023 15:45
"Het was een erg leuke en leerzame dag. Ik adviseer iedereen om hieraan mee te doen, het maakt niet uit hoeveel ervaring je hierin hebt. Mieke doet het erg leuk en alle regels en trucs om het te onthouden werken goed. Deze dag succesvol afgerond en op naar de volgende training!" - 07-12-2023 15:22
"Het was een erg leuke en leerzame dag. Ik adviseer iedereen om hieraan mee te doen, het maakt niet uit hoeveel ervaring je hierin hebt. Miek… alles lezen - 07-12-2023 15:22
"Danielle gaf op een zeer prettige manier de dagcursus, communiceerde met alle afzonderlijke cursisten, zorgde voor veel interactie en bracht op een aangename manier haar kennis over. Ik heb er veel van opgestoken, en zou Danielle en AlfaBeta Tekst en Training van harte aanbevelen." - 02-12-2023 08:24
"Danielle gaf op een zeer prettige manier de dagcursus, communiceerde met alle afzonderlijke cursisten, zorgde voor veel interactie en bracht… alles lezen - 02-12-2023 08:24
"36 change initiatieven - 19 geprioriteerde initiatieven
Vele Business as usual initiatieven
Beslissing target architectuur… starten van programma’s rondom MILES.
Programma management is ja gezegd. Op het voorstel voor de funding niet.
Als we innovatief willen zijn moeten we ook toegevoegde waarde leveren voor de klant." - 30-11-2023 13:42
"36 change initiatieven - 19 geprioriteerde initiatieven Vele Business as usual initiatieven Beslissing target architectuur… starten van p… alles lezen - 30-11-2023 13:42
"Inspirerende trainer die op een leuke en toegankelijke wijze en in een kort tijdsbestek hele waardevolle input en tips heeft gegeven om bondiger, krachtiger en met meer conversie te kunnen schrijven!" - 30-11-2023 13:00
"Inspirerende trainer die op een leuke en toegankelijke wijze en in een kort tijdsbestek hele waardevolle input en tips heeft gegeven om bond… alles lezen - 30-11-2023 13:00
Dank je wel Patrick, voor je mooie review. Met dank ook aan jou, een inspirerende deelnemer!
- 30-11-2023 13:00"De lessen zijn inhoudelijk erg sterk en ook erg leerzaam. De Nederlandse spelling blijft een uitdaging, maar ik heb wel het gevoel dat ik door deze training een stuk beter begrijp wat de regels zijn. Mieke heeft er een leuke draai aan, waardoor je je geen moment verveelt tijdens de les. Absoluut een aanrader voor iedereen, de spellingregels veranderen namelijk continu." - 28-11-2023 15:19
"De lessen zijn inhoudelijk erg sterk en ook erg leerzaam. De Nederlandse spelling blijft een uitdaging, maar ik heb wel het gevoel dat ik do… alles lezen - 28-11-2023 15:19
"De cursus spelling van Mieke is zeer interessant en leerzaam. Het werkt goed om theorie en oefeningen af te wisselen. De cursus heeft ook humor dus de dag vliegt voorbij. Het is een aanrader. Dank!" - 28-11-2023 15:19
"De cursus spelling van Mieke is zeer interessant en leerzaam. Het werkt goed om theorie en oefeningen af te wisselen. De cursus heeft ook hu… alles lezen - 28-11-2023 15:19
"Mieke was erg prettig in haar manier van lesgeven. Ik heb ervan genoten! Daarnaast waren de onderwerpen goed te volgen. Tot slot ga ik naar huis met een rugtas vol nieuwe kennis." - 28-11-2023 15:19
"Mieke was erg prettig in haar manier van lesgeven. Ik heb ervan genoten! Daarnaast waren de onderwerpen goed te volgen. Tot slot ga ik naar … alles lezen - 28-11-2023 15:19
"Een leerzame cursus een hoop geleerd. Maar zal ook zeker baat hebben bij de overige testen die we op de mail binnen krijgen. Zeker aan te raden . Goed verzorgd , alle vragen worden goed beantwoord. We gaan zeker meer cursussen volgen bij alfabeta. Goed bereikbaar met openbaar vervoer." - 23-11-2023 15:23
"Een leerzame cursus een hoop geleerd. Maar zal ook zeker baat hebben bij de overige testen die we op de mail binnen krijgen. Zeker aan te ra… alles lezen - 23-11-2023 15:23
"Geweldige training met een superleuke trainster; tevens hebben wij een cursus map ontvangen waar ik in de toekomst veel profijt van zal hebben en ook zeker met enig regelmaat open zal slaan en kan raadplegen waar nodig" - 23-11-2023 15:23
"Geweldige training met een superleuke trainster; tevens hebben wij een cursus map ontvangen waar ik in de toekomst veel profijt van zal hebb… alles lezen - 23-11-2023 15:23
"Wat was het weer een leerzame dag. Dit gedeelte over grammatica. Vond ik erg lastig. De quiz was mij niet gunstig gestemd. Toch heb ik erg veel geleerd. Ik ben erg blij met het naslagwerk. Ik zal dat zeker veel gaan bekijken en delen met mijn collega's. De locatie was overigens top. Prachtige plek in het centrum van Amsterdam." - 23-11-2023 15:21
"Wat was het weer een leerzame dag. Dit gedeelte over grammatica. Vond ik erg lastig. De quiz was mij niet gunstig gestemd. Toch heb ik erg v… alles lezen - 23-11-2023 15:21
"Was weer een geweldige training. Op een leuke manier worden alle onderdelen bijgebracht. Je maakt zowel individueel als met een andere deelnemer de opdrachten en bespreekt ze klassikaal. Mieke brengt het op een erg leuke en enthousiaste manier. Een aanrader voor iedereen!" - 23-11-2023 15:20
"Was weer een geweldige training. Op een leuke manier worden alle onderdelen bijgebracht. Je maakt zowel individueel als met een andere deeln… alles lezen - 23-11-2023 15:20
"Een erg interessante en informatierijke training, waardoor je op een leuke manier groeit. Ik kan alles oprecht toepassen! De leerles "eerst op emotie, dan op inhoud (als oplossing)" is me erg bijgebleven, zodat de klant zich ook belangrijk voelt bij elke e-mail." - 23-11-2023 10:26
"Een erg interessante en informatierijke training, waardoor je op een leuke manier groeit. Ik kan alles oprecht toepassen! De leerles "eerst … alles lezen - 23-11-2023 10:26
"Megafijne en inhoudelijke training waardoor het team de communicatie naar de klant beter kan uitvoeren. Er zijn veel praktische tips en voorbeelden meegegeven, ook konden praktijkvoorbeelden gebruikt worden. Hierdoor was het nog makkelijker te implementeren naar onze klanten toe en dat is mega fijn." - 23-11-2023 09:01
"Megafijne en inhoudelijke training waardoor het team de communicatie naar de klant beter kan uitvoeren. Er zijn veel praktische tips en voor… alles lezen - 23-11-2023 09:01
Dank je wel Stefanie, goed om te lezen! Mijn complimenten terug voor het leuke team dat bij jou werkt: stuk voor stuk leergierige, slimme vrouwen met gevoel voor communicatie en taal. Ik ben ervan overtuigd dat ze de tips & tricks direct kunnen toepassen in de praktijk en jullie klanten zo nog beter 'te woord' staan!
- 23-11-2023 09:01"Een goede opfris cursus. Vooral omdat de spellingsregels nogal in beweging zijn. Dus ook nieuwe dingen geleerd. Mieke geeft overzichtelijk les met de nodige afwisseling. De locatie was prachtig en de sfeer ontspannen." - 21-11-2023 15:24
"Een goede opfris cursus. Vooral omdat de spellingsregels nogal in beweging zijn. Dus ook nieuwe dingen geleerd. Mieke geeft overzichtelijk l… alles lezen - 21-11-2023 15:24
"Petra legde alles op een leuke en fijne manier uit. Ik vond het vooral heel goed dat we onze eigen brieven onder de loep namen, zo leer je echt hoe je jouw eigen manier van schrijven kunt verbeteren." - 20-11-2023 12:00
"Petra legde alles op een leuke en fijne manier uit. Ik vond het vooral heel goed dat we onze eigen brieven onder de loep namen, zo leer je e… alles lezen - 20-11-2023 12:00
Dank je wel voor je mooie review. Succes met toepassen van alle tips in de praktijk. (En vergeet niet jezelf ook complimenten te geven, want je schrijft al erg goed!)
- 20-11-2023 12:00"Wat een ontzettend goede training is dit! Binnen één dag heb ik zoveel geleerd over klantvriendelijk mailen. Ook fijn dat er veel kant-en-klare briefopeners en -afsluiters worden gegeven. Dit gaat mij veel tijd opleveren. Applaus & dank!" - 15-11-2023 17:10
"Wat een ontzettend goede training is dit! Binnen één dag heb ik zoveel geleerd over klantvriendelijk mailen. Ook fijn dat er veel kant-en-kl… alles lezen - 15-11-2023 17:10
"De training was super leuk en leerzaam. Mieke is ontzettend prettig en legt duidelijk uit. De training heeft mij uitstekend geholpen, en heeft echt iets bijgebracht aan de manier waarop ik omga met (onder andere) mijn mail.
Hartelijk dank!" - 15-11-2023 17:06
"De training was super leuk en leerzaam. Mieke is ontzettend prettig en legt duidelijk uit. De training heeft mij uitstekend geholpen, en hee… alles lezen - 15-11-2023 17:06
"Een erg leerzame cursus met veel praktijk voorbeelden. De bijbehorende lesmateriaal is te gebruiken als naslag en opfris materiaal. Daarnaast kregen we van de ervaren docent direct toepasbare tips & tricks. De docent had een leuke en interactieve manier van lesgeven. Ik ben erg blij, dat ik voor Alfabeta heb gekozen. Een aanrader." - 14-11-2023 21:18
"Een erg leerzame cursus met veel praktijk voorbeelden. De bijbehorende lesmateriaal is te gebruiken als naslag en opfris materiaal. Daarnaas… alles lezen - 14-11-2023 21:18
Dank je wel Ryad, voor deze mooie review! Ik hoop dat je jouw inzichten goed kunt (blijven) toepassen in de praktijk! Een goede e-mail is net als een goede dj-set: de opbouw is sterk en je brengt door de juiste toon mensen in beweging :-)!
- 14-11-2023 21:18"Petra heeft mij echt inzichten gegeven tijdens deze training. Ik ga dit direct toepassen in mijn eigen werk. Verder vind ik deze training een aanrader, omdat in loop der jaren veel is veranderd in taal." - 13-11-2023 08:44
"Petra heeft mij echt inzichten gegeven tijdens deze training. Ik ga dit direct toepassen in mijn eigen werk. Verder vind ik deze training ee… alles lezen - 13-11-2023 08:44
Fijn om te lezen dat je de inzichten direct kunt toepassen in jouw praktijk. Ik weet zeker dat je lezers/leden er blij mee zullen zijn. Dank je wel voor je review en veel succes!
- 13-11-2023 08:44Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.