Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Mieke WinnubstPetra Boers
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats

Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Alfabeta Tekst en Training
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar 9,6 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,6 (uit 838 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Communicatie, #1 in Taalcursus, #2 in Sales en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Communicatie, #2 in Taalcursus en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,5
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 235 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
Liliana Apanasewicz
starstarstarstarstar
Liliana Apanasewicz
Accountmanager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Super tevreden over de training. Ik had niet verwacht dat ik zou zoveel uithalen van de cursus. Is echt een aanrader voor ideeën. Super bedankt dames! En wie weet tot volgende keer :) " - 05-12-2021 20:58

"Super tevreden over de training. Ik had niet verwacht dat ik zou zoveel uithalen van de cursus. Is echt een aanrader voor ideeën. Super beda… alles lezen - 05-12-2021 20:58

Startdata en plaatsen

computer Online:
16 dec. 2021
placeUtrecht
21 dec. 2021
placeUtrecht
10 feb. 2022
placeZwolle
15 mrt. 2022
placeEindhoven
31 mrt. 2022
computer Online:
2 jun. 2022
placeRotterdam
14 jun. 2022
placeAmsterdam
23 jun. 2022

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotz…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Brieven schrijven, Zakelijke brieven, Zakelijk Nederlands, Klantgericht schrijven en Schrijven.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in deze taalcursus Zakelijke Correspondentie zijn:

• huisstijl en vormgeving
• de indeling van je tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
• het doel van de brief/e-mail
• klantgerichte openings- en slotzinnen
• een heldere opbouw van de tekst
• een efficiënt schrijfproces
• het vinden van de juiste toon
• positief schrijven
• schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
• aantrekkelijk en klantgericht formuleren
• de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
• correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
• handige tips voor een goede e-mail
• jouw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
• de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
• verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

Alfabeta staat al jaren in de top drie Beste Opleider van Nederland!

• Je krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij je uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit jouw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor jouw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop je kunt aangeven welke knelpunten je ervaart in jouw correspondentiepraktijk. De trainer geeft je dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,5
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 235 ervaringen
Liliana Apanasewicz
starstarstarstarstar
Liliana Apanasewicz
Accountmanager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Super tevreden over de training. Ik had niet verwacht dat ik zou zoveel uithalen van de cursus. Is echt een aanrader voor ideeën. Super bedankt dames! En wie weet tot volgende keer :) " - 05-12-2021 20:58

"Super tevreden over de training. Ik had niet verwacht dat ik zou zoveel uithalen van de cursus. Is echt een aanrader voor ideeën. Super beda… alles lezen - 05-12-2021 20:58

starstarstarstarstar
de Greef
Officemanager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Van Petra Boers heb ik een geweldige online maatwerktraining gehad om onder andere mijn Spelling en Grammatica op te frissen. Ik heb enorm veel geleerd door de duidelijke uitleg van Petra, de leuke oefeningen, toetsen en testjes en door alert te zijn op de taal om mij heen.
Het resultaat: ik voel me een stuk zekerder in mijn werk. En als ik twijfel, dan weet ik precies waar en hoe ik iets kan opzoeken. Een aanrader voor iedereen die wel een twijfelt over de juiste schrijfwijze!
" - 30-11-2021 08:23

"Van Petra Boers heb ik een geweldige online maatwerktraining gehad om onder andere mijn Spelling en Grammatica op te frissen. Ik heb enorm v… alles lezen - 30-11-2021 08:23

starstarstarstarstar
Marianne Winter
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mieke is een uitstekende trainer die levendig weet over te brengen wat je niet moet doen, maar vooral ook wat je wél moet doen bij het schrijven van een zakelijke tekst. Hoe je je tekst efficiënt, zakelijk maar toch ook vriendelijk houdt. Vooral de info over e-mailetiquette is zeer nuttig want daar had ik vroeger (in de prehistorie) natuurlijk nooit iets over geleerd op school. Een aanrader!" - 29-11-2021 10:19

"Mieke is een uitstekende trainer die levendig weet over te brengen wat je niet moet doen, maar vooral ook wat je wél moet doen bij het schri… alles lezen - 29-11-2021 10:19

starstarstarstarstar
Eve Dijkema
Student
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wat een leuke online schrijftraining heb ik gevolgd bij Petra! Je krijgt veel handige schrijftips en creatieve oefeningen. Ook waardeerde ik de feedback van Petra op mijn eigen teksten zeer. Petra geeft heel persoonlijk les en ook al was het online, het voelde dichtbij en was absoluut niet saai. Nog een pluspunt: ook na de training kon ik Petra nog mailen voor extra feedback. Top!
" - 28-11-2021 21:08

"Wat een leuke online schrijftraining heb ik gevolgd bij Petra! Je krijgt veel handige schrijftips en creatieve oefeningen. Ook waardeerde ik… alles lezen - 28-11-2021 21:08

starstarstarstarstar
Yvonne Kersjes
secretaresse
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke cursus gehad. Mieke is een fijne docente. Ze geeft heldere uitleg en heeft een luisterend oor. Ze tackelt alle issues. Ik ben na afloop heel tevreden naar huis gegaan. Hopelijk kan ik nog eens een cursus via haar doen. " - 26-11-2021 13:11

"Leuke cursus gehad. Mieke is een fijne docente. Ze geeft heldere uitleg en heeft een luisterend oor. Ze tackelt alle issues. Ik ben na afloo… alles lezen - 26-11-2021 13:11

starstarstarstarstar
Yvonne Westerik
managementassistente
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wat een interessante cursus! Ik heb enorm veel geleerd. Ik merkte dat er van tijd tot tijd het een en ander verandert, ook in de correspondentieregels. Mieke geeft les op een heel natuurlijke wijze waar veel ruimte is voor interactie. Dank je wel, Mieke. Graag tot een volgende cursus." - 26-11-2021 13:07

"Wat een interessante cursus! Ik heb enorm veel geleerd. Ik merkte dat er van tijd tot tijd het een en ander verandert, ook in de corresponde… alles lezen - 26-11-2021 13:07

starstarstarstarstar
Suze Keultjes
Content creator
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Heb een hele leuke en leerzame schrijftraining gevolgd bij Petra. Veel handige tips, leuke en frisse oefeningen en opdrachten die je helpen om makkelijker en sneller iets op papier te zetten. Dankzij Petra’s schrijftraining is de kwaliteit van mijn schrijfwerk met grote stappen vooruit gegaan en voel ik me zelfverzekerder over mijn geschreven brieven en verhalen. Petra is een topdocent: ze is betrokken, speelt goed in op vragen, heeft een goed gevoel voor humor en haar manier van lesgeven heb ik als enorm prettig ervaren. Na de training kon ik haar ook nog mailen voor advies, ook heel erg fijn!" - 24-11-2021 17:26

"Heb een hele leuke en leerzame schrijftraining gevolgd bij Petra. Veel handige tips, leuke en frisse oefeningen en opdrachten die je helpen … alles lezen - 24-11-2021 17:26

starstarstarstarstar
Groen
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een fantastische cursus, waarbij door een duidelijk uitleg van Petera, ik handvatten heb gekregen om mails actiever en levendiger op te stellen en hiermee de klant meer kan triggeren. Dit is een aanrader voor iedereen, om goede zakelijke correspondentie onder de knie te krijgen" - 24-11-2021 16:54

"Een fantastische cursus, waarbij door een duidelijk uitleg van Petera, ik handvatten heb gekregen om mails actiever en levendiger op te stel… alles lezen - 24-11-2021 16:54

starstarstarstarstar
Joëlle Rijkse
Administratief Medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mooie locatie en een gastvrij ontvangst. Tijdens de cursus veel ruimte voor het stellen van vragen en om te leren van elkaar in plaats van enkel van de trainer. Duidelijke uitleg en advies gekregen over teksten en hoe deze te verbeteren zijn." - 22-11-2021 09:52

"Mooie locatie en een gastvrij ontvangst. Tijdens de cursus veel ruimte voor het stellen van vragen en om te leren van elkaar in plaats van e… alles lezen - 22-11-2021 09:52

starstarstarstarstar
Yvonne Berghuis
senior secretaresse
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Training werd gegeven door Danielle. Mooie wat zalvende stem. Hele prettige training op leuke manier gegeven. Waar ik met name veel aan had? Eens horen dat je het best heel goed doet en precies aangeven waar de verbeterpunten liggen." - 12-11-2021 11:35

"Training werd gegeven door Danielle. Mooie wat zalvende stem. Hele prettige training op leuke manier gegeven. Waar ik met name veel aan had?… alles lezen - 12-11-2021 11:35

starstarstarstarstar
Jet Veen
Secretaresse
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik ben zeer tevreden over deze cursus. De begeleiding van de docent was fantastisch! De informatie is heel nuttig en direct te gebruiken in de praktijk. Een goed verzorgde, maar vooral leuke/leerzame dag gehad. " - 12-11-2021 08:19

"Ik ben zeer tevreden over deze cursus. De begeleiding van de docent was fantastisch! De informatie is heel nuttig en direct te gebruiken in … alles lezen - 12-11-2021 08:19

starstarstarstarstar_border
Katerin Nederhand
Administratiemederwerker
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De inhoud was duidelijk en overzichtelijk. De oefeningen waren leerzaam en er werd goed naar elkaar geluisterd.

De begeleiding van Petra was ook top en niets meer op aan te merken.

Ik heb een leuke training gehad." - 22-10-2021 11:53

"De inhoud was duidelijk en overzichtelijk. De oefeningen waren leerzaam en er werd goed naar elkaar geluisterd. De begeleiding van Petra … alles lezen - 22-10-2021 11:53

starstarstarstarstar
P Lam
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Cursus klantgericht corresponderen gegeven door Danielle was heel goed en leuk. We deden ook in groepsverband de opdrachten.
Danielle legde het goed uit. We hebben ook naslagwerk en hand-out gekregen. Altijd fijn om niog eens terug te kijjken. " - 20-10-2021 18:22

"Cursus klantgericht corresponderen gegeven door Danielle was heel goed en leuk. We deden ook in groepsverband de opdrachten. Danielle legd… alles lezen - 20-10-2021 18:22

starstarstarstarstar
Ana Goncalves
Customer service
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Super leerzame cursus met goede tips die je meteen in de praktijk toe kunt passen. De manier waarop de cursus werd gegeven was leuk en actief, waardoor de informatie ook blijft hangen.Ik vond het een hele nuttige training. Het heeft me echt handvaten gegeven. " - 20-10-2021 17:34

"Super leerzame cursus met goede tips die je meteen in de praktijk toe kunt passen. De manier waarop de cursus werd gegeven was leuk en actie… alles lezen - 20-10-2021 17:34

starstarstarstarstar
Dila Ramadhani
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Danielle heeft alles goed uitgelegd. Ze heeft aandacht gegeven aan de verschillende behoefte van elke deelnemer. Ik heb ervan genoten en het was heel leerzaam. Ik zal meer aandacht geven aan het bouwplan voordat ik mijn tekst ga schrijven. bedankt Danielle en ook Alfabeta!" - 13-10-2021 08:30

"Danielle heeft alles goed uitgelegd. Ze heeft aandacht gegeven aan de verschillende behoefte van elke deelnemer. Ik heb ervan genoten en het… alles lezen - 13-10-2021 08:30

starstarstarstarstar_half
marie-louise Weemhoff
Frontoffice
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Goedemiddag,

Petra geeft de training met veel plezier en enthousiasme. Ik ben op cursus geweest in Rotterdam. We waren met zeven cursiste in de leeftijd van 28 tot 55 jaar oud. De training was zeer leerzaam. Ik kan deze cursus zeker aanraden.
" - 05-10-2021 13:58

"Goedemiddag, Petra geeft de training met veel plezier en enthousiasme. Ik ben op cursus geweest in Rotterdam. We waren met zeven cursiste… alles lezen - 05-10-2021 13:58

starstarstarstarstar
Angela van Helden
Teamleider customer care
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Met veel plezier heb ik deze training gevolgd.
De tips probeer ik in mijn dagelijks werk direct te gebruiken.
Deze cursus is voor mij zeer leerzaam geweest, en ik kan deze dan ook van harte aanbevelen.
Minpuntje vond ik de lunch. Deze was karig. Gelukkig ben ik een kleine eter, maar voor een volwassen man is het zeker te weinig." - 01-10-2021 07:38

"Met veel plezier heb ik deze training gevolgd. De tips probeer ik in mijn dagelijks werk direct te gebruiken. Deze cursus is voor mij zeer… alles lezen - 01-10-2021 07:38

Dank je wel Angela, voor de complimenten voor de cursus! Als je vragen hebt bij het toepassen van de tips in je werk, mail me gerust. Over de lunch: ik geef het door aan de locatie! Doordat de lunch vanwege corona nog in een tasje geserveerd wordt, gaan zij uit van 'gemiddelde eters'. Maar je kunt altijd om een extra broodje vragen! Excuses dat ik dat niet duidelijk heb gezegd. Hartelijks, Petra

- 01-10-2021 07:38
starstarstarstarstar
susan van der Burg
Administratief
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb een hele leuke en leerzame dag gehad.
Petra is een super leuk en relaxt persoon. De interactie tussen de cursisten vind ik ook erg leuk en je leert van de ervaringen/verhalen van anderen." - 01-10-2021 06:31

"Ik heb een hele leuke en leerzame dag gehad. Petra is een super leuk en relaxt persoon. De interactie tussen de cursisten vind ik ook erg l… alles lezen - 01-10-2021 06:31

Dank je wel Susan! Ik heb zelf ook een hele leuke dag gehad met jullie. Veel plezier met het toepassen van alle tips in je werk. En: als je vragen hebt, weet je me te vinden :-)

- 01-10-2021 06:31
starstarstarstarstar
Mariska Gijsberts
Hoofd service administratie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zojuist de training gevolgd, ik ga zeker wat handige tips en tricks gebruiken in mijn werk. Het is ook fijn om feedback te krijgen op teksten uit de praktijk. Kortom; een aanrader!" - 15-04-2021 14:02

"Zojuist de training gevolgd, ik ga zeker wat handige tips en tricks gebruiken in mijn werk. Het is ook fijn om feedback te krijgen op tekste… alles lezen - 15-04-2021 14:02

starstarstarstarstar
Jan Mouw
Accountmanager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Fijne, duidelijke training. Ik heb veel geleerd in een actieve, gezellige sfeer. Fijn dat de eigen teksten uitgangspunt waren. Ik heb van de training genoten en veel gelachen. Een dikke 10 voor Danielle!" - 15-04-2021 14:02

"Fijne, duidelijke training. Ik heb veel geleerd in een actieve, gezellige sfeer. Fijn dat de eigen teksten uitgangspunt waren. Ik heb van de… alles lezen - 15-04-2021 14:02

Mieke Winnubst
Mieke Winnubst
directeur / senior trainer
9,7
Petra Boers
Petra Boers
Senior trainer-adviseur Communicatie
9,8

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.