Dagleergang Coaching voor Professionals

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats
Logo van SchoolvoorCoaching
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,5 SchoolvoorCoaching heeft een gemiddelde beoordeling van 8,5 (uit 17 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

8
Gemiddeld cijfer voor Dagleergang Coaching voor Professionals
Gebaseerd op 1 ervaring Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_border
Anoniem
8
Dagleergang Coaching voor Professionals

"Zeer goede ervaring met deze opleiding. Van begin tot einde goed verzorgd, goed programma, veel diepgang. Goede aansluiting bij leer- en ontwikkeldoel. De leergang maakt het mogelijk te ontwikkelen op de driedeling hoofd, hart en lijf.
" - 15-11-2020 15:14

"Zeer goede ervaring met deze opleiding. Van begin tot einde goed verzorgd, goed programma, veel diepgang. Goede aansluiting bij leer- en ont… alles lezen - 15-11-2020 15:14

Startdata en plaatsen

placeSchoolvoorCoaching, Utrecht
4 feb. 2021 tot 17 dec. 2021
placeSchoolvoorCoaching, Utrecht
26 mrt. 2021 tot 18 feb. 2022

Beschrijving

Coachingsvaardigheden voor coaching volgens de in de praktijk beproefde methode van SchoolvoorCoaching, marktleider in coachingsopleidingen.

Dagleergang Coaching voor Professionals

Na succesvolle afronding van de dagleergang Coaching voor Professionals kun je mensen met werkgerelateerde vraagstukken resultaatgericht coachen vanuit een niet-hiërarchische positie. Je leert interventies op een professionele wijze verantwoorden en reflecteren op het coachproces vanuit theorie en praktijk. Je verkent je grenzen en mogelijkheden als coach en ontdekt welke stijl van coachen jou het beste past.


Doelgroep

Deze leergang is speciaal ontwikkeld voor mensen die een erkende coachopleiding willen volgen als dagopleiding. Gemiddeld is er elke twee weken een lesdag gepland. Alleen de start van de eerste fase van de opleiding begint met twee aa…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Coaching, Train de trainer, Co-actief coachen, Business / Executive Coaching en Loopbaancoaching.

Coachingsvaardigheden voor coaching volgens de in de praktijk beproefde methode van SchoolvoorCoaching, marktleider in coachingsopleidingen.

Dagleergang Coaching voor Professionals

Na succesvolle afronding van de dagleergang Coaching voor Professionals kun je mensen met werkgerelateerde vraagstukken resultaatgericht coachen vanuit een niet-hiërarchische positie. Je leert interventies op een professionele wijze verantwoorden en reflecteren op het coachproces vanuit theorie en praktijk. Je verkent je grenzen en mogelijkheden als coach en ontdekt welke stijl van coachen jou het beste past.


Doelgroep

Deze leergang is speciaal ontwikkeld voor mensen die een erkende coachopleiding willen volgen als dagopleiding. Gemiddeld is er elke twee weken een lesdag gepland. Alleen de start van de eerste fase van de opleiding begint met twee aaneengesloten dagen om zo het groepsproces optimaal te kunnen benutten.

De inhoud van het programma richt zich op organisatieadviseurs, trainers, docenten, coaches, hrm-adviseurs, projectmanagers en leidinggevenden die al enige jaren het ontwikkelingsproces van professionals, medewerkers en cursisten begeleiden. Je werk geeft je de mogelijkheid om resultaatgericht te coachen. Je wilt zelf gecoacht worden in je persoonlijke en professionele ontwikkelingsproces tot coach, en beschikt over voldoende veerkracht en balans om deze intensieve leergang te volgen. Je bent in staat tijdens de leergang functioneel feedback te geven, te vragen en te ontvangen. Je werk- en denkvermogen zijn op hbo- of w.o.-niveau.

Resultaat

  • Je kent jouw persoonlijke normen en waarden en bent in staat op basis hiervan te reflecteren op het coachingsproces.
  • Je zet ratio, intuïtie en gevoel doelbewust in.
  • Je laat of legt de verantwoordelijkheid voor het leerproces en het coachingsresultaat bij de gecoachte (eigenaarschap).
  • Je herkent en benoemt interactiepatronen tussen de gecoachte en jezelf.
  • Je geeft de gecoachte feedback op zijn gedrags- en denkpatronen en het effect daarvan op de resultaten.
  • Je reageert direct en effectief in het hier-en-nu.
  • Je koppelt tijdens het coachproces de coachresultaten aan de organisatiecontext.
  • Je beschikt over diverse coachinstrumenten en weet wanneer je ze kunt toepassen.
  • Je kunt reflecteren en feedback geven op coachgesprekken met behulp van het competentieprofiel van St!R.

Werkwijze

In de leergang Coaching voor Professionals maken we gebruik van het systeemdenken en de psychologie van Jung (zoals werken met het onbewuste). Daarnaast zetten we theorieën en methodieken in zoals:

  • positieve psychologie;
  • werking van hersenen;
  • mindfulness;
  • geweldloze communicatie;
  • transactionele analyse;
  • ervaringsgerichte oefeningen

Als uitzondering op de regel start de eerste fase met twee aaneengesloten dagen inclusief één avondprogramma. De gedachte hierachter is dat de groepsvorming en het onderlinge vertrouwen hierdoor worden versterkt. Zo creëren we de voorwaarden om optimaal te leren.

In de ochtend werken we voornamelijk plenair. De leergangcoach motiveert de deelnemers om elkaar feedback te geven op gedrag en opvattingen in relatie tot ieders individuele ontwikkeling tot professionele coach. Teamleren versnelt het individuele leerproces. In de middag gaan we naar aanleiding van korte theoretische inleidingen aan het werk met ervaringsgerichte oefeningen en persoonlijke reflectie. Je bedenkt zelf oefensituaties aan de hand van je leerdoelen en oefent met eigen coachsituaties.

Programma

De dagleergang Coaching voor Professionals bestaat in totaal uit 37 dagdelen verdeeld over een periode van ongeveer tien maanden. Een greep uit het programma:

  • een eendaagse workshop 'Biografische analyse vanuit systeemdenken';
  • gemiddeld één opleidingsdag per twee weken verdeeld over 4 fasen;
  • twee vervolgdagen;
  • een individueel gesprek met je leergangcoach dat je naar behoefte kunt invullen. Je kunt tijdens dit gesprek gecoacht worden op een bepaald vraagstuk, persoonlijk advies ontvangen over je resultaten en verdere ontwikkeling als coach, of uitgebreide supervisie krijgen ten aanzien van één van je lopende coachtrajecten.

Tijdens de leergang worden leerteams gevormd. Deze komen na elke fase minimaal één dagdeel bij elkaar om te oefenen en casuïstiek te bespreken. De data voor deze bijeenkomsten staan vermeld bij de uitvoeringsdata, maar zijn vrij om te wijzigen met het leerteam. Verder heb je tijd nodig voor literatuurstudie. Je voert minimaal twee coachtrajecten uit, waarin je coachcompetenties kunt oefenen en ontwikkelen.

Na elke fase maak je een kort reflectieverslag. De leergang wordt afgesloten met één of meer dvd-fragmenten, waarin je te zien bent als coach met je gecoachte. Aan de hand van deze fragmenten schrijf je een eindwerkstuk. Gedurende de hele leergang krijg je feedback van je leerteam en de leergangcoach over je professionele ontwikkeling als coach.

Workshop

Een coach is alleen effectief als hij zijn eigen normen en waarden kent. Daarom begint je professionele ontwikkeling als coach met een biografisch overzicht. Aan het eind van de workshop heb je een beeld van hoe jouw normen, waarden en defensiemechanismen meespelen in je gedrag, en wat het effect daarvan is op anderen.

Fase 1 - Tweedaags blok en twee losse dagen

Doel  

  • Je verkent jouw waarden, normen en grenzen en wordt je bewust van je defensiemechanismen, onbewuste strategieën, projecties en gewoontes. Je herkent tijdens coaching het effect daarvan op anderen.
  • Je wordt je bewust van achtergronden en mechanismen die de ontwikkeling van mensen in organisaties bevorderen of belemmeren, en kunt daardoor onderscheid maken tussen coachen, adviseren en hulpverlenen.
  • Je maakt een start met coaching en leert de vier succesfactoren van coaching toepassen. 

Inhoud

Het zoekproces in je persoonlijke ontwikkeling betekent stilstaan bij jouw waarden, normen en motivatie, en die van de andere deelnemers. Je onderzoekt je 'ijsberg' en de effecten daarvan op anderen. We behandelen in deze fase onder meer:

  • de bepaling van het werkveld en de definitie van coaching;
  • mechanismen als overdracht, tegenoverdracht en projecties;
  • het herkennen van en omgaan met weerstanden, motivatie en drijfveren, zowel bij jezelf als bij anderen;
  • waarden, normen en gewoontes (automatismen);
  • het ontdekken en inzetten van je schaduwkanten;
  • interveniëren vanuit drie posities;
  • de Cirkel van Acht;
  • transformationeel coachen en leren;
  • herkennen van signalen van het lichaam in relatie tot coaching.

Werkwijze

Als uitzondering op de regel start de eerste fase met twee aaneengesloten dagen inclusief één avondprogramma. De gedachte hierachter is dat de groepsvorming en het onderlinge vertrouwen hierdoor worden versterkt. Zo creëren we de voorwaarden om optimaal te leren.

In de ochtend werken we voornamelijk plenair. De leergangcoach motiveert de deelnemers om elkaar feedback te geven op gedrag en opvattingen in relatie tot ieders individuele ontwikkeling tot professionele coach. Teamleren versnelt het individuele leerproces. In de middag gaan we naar aanleiding van korte theoretische inleidingen aan het werk met ervaringsgerichte oefeningen en persoonlijke reflectie. Je bedenkt zelf oefensituaties aan de hand van je leerdoelen en oefent met eigen coachsituaties.

Fase 2 - Vier losse dagen

Doel

  • Aan de start van een coachtraject kun je op basis van systeemdenken een analyse maken van de werksituatie en de manier waarop de gecoachte zichzelf klemzet.
  • Je brengt de gedrags- en denkpatronen van de gecoachte in kaart.
  • Je leert interventies doen in het hier-en-nu.
  • Je ervaart hoe je jezelf kunt stretchen en daarmee ook de ander in beweging kunt brengen.
  • Je legt een relatie tussen de gedrags- en denkpatronen van de gecoachte en het gewenste bedrijfsresultaat.
  • Je leert de kennis van de werking van hersenen toe passen in coaching.
  • Je weet de beginselen van positieve psychologie in coaching te integreren.

 Inhoud

  • Je leert in deze fase vanuit systeemdenken waar te nemen en te interveniëren. Het gebied van waarnemen is ondermeer gericht op het leren zien van het afwezige. Wat is niet gewoon? Wat doen wij niet? De informatie uit het hier-en-nu van het coachgesprek vormt de basis voor interventies.
  • We behandelen een scala aan interventiemodellen voor coaching, zoals oefeningen met hart, hoofd en brein, het Interventiemodel en diverse technieken om de gecoachte te stimuleren beweging te brengen in zijn overtuigingen en blokkerende opvattingen.
  • Je ontdekt je overlevingsstrategieën en onderzoekt uit welke onvervulde behoeftes die voortkomen.
  • Tijdens het coachen op competentieontwikkeling leer je de professionele ontwikkeling van medewerkers stimuleren, zodat zij mogelijkheden creëren om organisatiedoelen te realiseren.
  • Je gebruikt de Functionele Analyse om een diagnose van een situatie te maken, waarbij de relatie tussen de gecoachte en zijn werksituatie centraal staat.
  • Alle deelnemers toetsen hun eigen en elkaars coachcompetenties.

Werkwijze

In de ochtend werken we weer vooral plenair. Ieders voortgang en ervaringen worden gedeeld met de groep en we coachen elkaar plenair. In de middag wisselen we een behoorlijke dosis theorie af met het oefenen van coachsituaties, zowel analyserend als praktisch. Naar aanleiding van de theorie maak je analyses van verschillende coachsituaties. Na uitleg van de coachtechnieken oefen je deze in drietallen.

Eén dagdeel wordt besteed aan het oefenen van het direct reageren in het hier-en-nu door middel van improvisatietechnieken. Dit onderdeel wordt gegeven door een gastdocent. De deelnemers activeren elkaars leerproces door onderling feedback te geven op gedrag en opvattingen.

Fase 3 - Drie losse dagen

Doel

  • Je ervaart de dynamiek van groepen en leert interventies doen die beweging brengen in een groep of team.
  • Je experimenteert met de verschillende rollen die je hebt in groepen of teams. De rol als teamlid doet een heel ander appèl op je dan de rol als teamcoach.
  • Je krijgt door teamcoaching meer zicht op jouw kwaliteiten en valkuilen in individuele coaching.
  • Je leert de verschillen tussen individuele coaching en teamcoaching.
  • Je leert interactiepatronen in systemen herkennen die het systeem in stand houden of juist in beweging kunnen zetten.
  • Je ervaart de spanning van de verschillende posities: individu, team en leidinggevende versus de resultaten in de organisatie.
  • Je coacht teamleden in het geven, ontvangen en vragen van feedback.

Inhoud

Essentieel voor teamcoaching is dat je de teamleden in de coachsituatie de mogelijkheid biedt om verantwoordelijkheid te nemen voor de situatie in het hier-en-nu. Zo stimuleer je de interactie.

  • Theorieën over teamfasen in samenhang met systeemdenken worden uitgelegd en geoefend.
  • Je ervaart hoe jouw opvattingen over groepsenergie en conflicten van invloed zijn op je coachinterventies.
  • Je krijgt zicht op de randvoorwaarden voor teamcoaching.
  • Je oefent met jezelf positioneren in een groep en wordt je meer bewust vanuit welke rollen je handelt. Je leert jezelf uit de dramadriehoek halen en interventies doen vanuit de winnaarsdriehoek.

Werkwijze

Je oefent met diverse teamsituaties, waaronder startende teams die lichte samenwerkingsproblemen hebben. Deelnemers activeren elkaars leerproces door onderling feedback te geven op gedrag en opvattingen en de invloed daarvan op de werkwijze als (team)coach. De leergangcoach coacht de groep tijdens de lesdagen op eigenaarschap van resultaat, inhoud, procedures en samenwerking.

Fase 4 - Drie losse dagen

Doel

  • Je integreert de kennis en vaardigheden van fase 1 tot en met 3 in je coachingstijl.
  • Je koppelt de effecten van personal coaching en teamcoaching aan de organisatiecontext, zowel op individueel niveau als op team- en organisatieniveau.
  • Je leert omgaan met verschillen en veranderingen binnen organisaties.
  • Je hebt inzicht in jouw eigen toekomst als coach.
  • Je staat stil bij je drijfveren en loopbaan.

Inhoud

  • Je leert coaching inzetten bij organisatieverandering en in het omgaan met complexe problematiek.
  • Je doorloopt de ervaringscirkel en ervaart zo wanneer je in of uit contact bent met jezelf of de gecoachte.
  • Je zet de puntjes op de 'i' in je leerproces als coach.
  • Je leert omgaan met weerstanden, regressief gedrag, onzekerheden en verschillen in coaching.
  • Je gaat aan de slag met associatieve technieken en leert coachen vanuit het onbewuste.
  • Je plaatst zingevingvraagstukken voor gecoachte, teams en organisatie in een breder perspectief.
  • Je onderzoekt jouw rol als coach in aansluiting op nieuwe ontwikkelingen in de samenleving.

Werkwijze

In deze fase oefen je complexe coachingsituaties waarin mensen vasthouden aan belemmerende opvattingen en moeilijk in beweging komen. Je gaat aan de slag met de achtergronden van rigide denkpatronen, zowel theoretisch als praktisch. Je leert de kracht van je eigen coachstijl inzetten. De ochtend wordt weer overwegend gevuld met plenaire sessies. In de middag bespreken we theorie en oefenen we in subgroepen.

Een dagdeel wordt besteed aan het werken met diverse associatieve technieken gebaseerd op het gedachtengoed van Jung.

Overig - Drie losse dagen

Huiswerk
Gedurende de gehele leergang maken de deelnemers huiswerkopdrachten. Deze opdrachten bestaan uit het lezen van boeken en artikelen ter voorbereiding op de volgende fase, het schrijven van reflectieverslagen na elke fase, en het oefenen van coachsituaties met de leerteams.

Eindwerkstuk en dvd
In de tweede helft van de leergang begin je te werken aan je eindwerkstuk. Je maakt dvd-opnamen waarin jijzelf als coach en je gecoachte uit één van je oefentrajecten duidelijk te zien zijn. In je eindwerkstuk reflecteer je op de interactie tussen jou en je gecoachte en jouw interventies als coach die in het dvd-fragment te zien zijn. Je reflecteert verder op jouw eigen ontwikkeling tot professioneel coach gedurende de leergang.

Vervolgdagen
De vervolgdagen willen we de leergang leerzaam met elkaar afsluiten. De deelnemers presenteren elk dat deel van hun dvd dat ze waardevol vinden voor het eigen leerproces. De deelnemers en de leergangcoach geven feedback in relatie tot het competentieprofiel van de ST!R. De leergangcoach presenteert de eindbeoordeling per deelnemer.

Individueel gesprek met de leergangcoach
Gedurende de looptijd van de leergang kan elke deelnemer een gesprek met de leergangcoach inplannen. De deelnemer bepaalt de inhoud van het gesprek. Het kan gaan over supervisie, advies, of persoonlijke coaching naar aanleiding van een persoonlijk leerthema van de deelnemer.

Certificering

Inoudelijk verschilt de dagleergang niet van de reguliere leergang Coaching voor Professionals. Omdat bij de dagleergang met losse dagen wordt gewerkt, is de verdeling van het programma over de dagdelen gewijzigd. De dagleergang kent desondanks hetzelfde aantal contacturen en dezelfde studiebelasting als de reguliere leergang. De groepsbijeenkomsten zijn verdeeld over 37 dagdelen.

Om de leergang succesvol af te ronden, moet je aan dezelfde eisen voldoen als bij de regliere leergang. Je ontvangt dus aan het eind van de leergang een SvC-certificaat als je:

  • de competenties van het competentieprofiel van ST!R in voldoende mate beheerst;
  • tijdens de leergang twee coachtrajecten hebt uitgevoerd;
  • in totaal vier reflectieverslagen hebt gemaakt;
  • de opgegeven literatuur hebt gelezen;
  • in je werkstuk blijk geeft van je ontwikkeling als professioneel coach;
  • aanwezig was tijdens het hele programma.
8
Gemiddeld cijfer voor Dagleergang Coaching voor Professionals
Gebaseerd op 1 ervaring
starstarstarstarstar_border
Anoniem
8
Dagleergang Coaching voor Professionals

"Zeer goede ervaring met deze opleiding. Van begin tot einde goed verzorgd, goed programma, veel diepgang. Goede aansluiting bij leer- en ontwikkeldoel. De leergang maakt het mogelijk te ontwikkelen op de driedeling hoofd, hart en lijf.
" - 15-11-2020 15:14

"Zeer goede ervaring met deze opleiding. Van begin tot einde goed verzorgd, goed programma, veel diepgang. Goede aansluiting bij leer- en ont… alles lezen - 15-11-2020 15:14

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.