Basiscursus vertrouwenspersonen
"Deze training was geboekt onder de belofte dat deze ook toegespitst was voor klachtencommissies.
Dit bleek niet het geval te zijn en ook niet bekend bij de trainer.
Deze kritiek is niet gericht aan de trainer, welke haar best deed om de stof te laten aansluiten voor ons specifieke geval.
Desalniettemin voldeed de cursus niet aan de verwachtingen." - 25-11-2020 08:05
"Deze training was geboekt onder de belofte dat deze ook toegespitst was voor klachtencommissies. Dit bleek niet het geval te zijn en ook ni… alles lezen - 25-11-2020 08:05
Goedemorgen,
Excuses dat de informatie die u is voorgespiegeld niet klopte met de actualiteit. Op de website van Springest was het programma nog niet aangepast met de laatste update van het programma. Inmiddels is de tekst gewijzigd en identiek aan de informatie op de website van SBI Formaat.
Fijn dat onze ervaren trainer professioneel met de situatie om is gegaan. Maar vervelend dat u niet de kwaliteit heeft gekregen, die u van SBI Formaat mag verwachten. Wij zullen met u in contact treden om een passende oplossing te vinden.
Met vriendelijke groet,
Academie SBI Formaat
Startdata en plaatsen
placeLandgoed Zonheuvel, Doorn 2 mrt. 2021 |
computer Online: ZOOM 12 apr. 2021 |
placeBCN Utrecht CS 20 mei. 2021 |
placeLandgoed Zonheuvel, Doorn 6 jul. 2021 |
computer Online: ZOOM 9 sep. 2021 |
placeLandgoed Zonheuvel, Doorn 7 okt. 2021 |
placeBCN Utrecht CS 23 nov. 2021 |
Beschrijving
Basiscursus vertrouwenspersonen (voor medewerkers)
Deze training is gericht op (nieuwe) vertrouwenspersonen die een goede basis willen leggen voor hun functie. Na deze dag heb je kennis van het wettelijk kader en de vaardigheden voor het voeren van het opvanggesprek.
Ongewenst gedrag
Pesten, intimidatie, informeel leiderschap… ongewenste omgangsvormen komen in elke organisatie voor. Als vertrouwenspersoon word je dan geraadpleegd. Wat adviseer je? Welke aandachtspunten zijn er in de communicatie en in de relatie met het management?
Na deze training van SBI Formaat heb je inzicht in de gewenste houding en vaardigheden voor het uitoefenen van jouw functie. Uitgebreid wordt ingegaan op de r…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Basiscursus vertrouwenspersonen (voor medewerkers)
Deze training is gericht op (nieuwe) vertrouwenspersonen die een goede basis willen leggen voor hun functie. Na deze dag heb je kennis van het wettelijk kader en de vaardigheden voor het voeren van het opvanggesprek.
Ongewenst gedrag
Pesten, intimidatie, informeel leiderschap… ongewenste omgangsvormen komen in elke organisatie voor. Als vertrouwenspersoon word je dan geraadpleegd. Wat adviseer je? Welke aandachtspunten zijn er in de communicatie en in de relatie met het management?
Na deze training van SBI Formaat heb je inzicht in de gewenste houding en vaardigheden voor het uitoefenen van jouw functie. Uitgebreid wordt ingegaan op de rollen en het takenpakket van de vertrouwenspersoon en hoe je van begin tot eind te werk gaat als er een melding bij jou binnenkomt. En je weet hoe je de benodigde gesprekken kunt voeren.
Leren en verbinden
“Een gerichte opleiding met aandacht voor kennis, vaardigheden en
de (verdere) invulling binnen Nyrstar Budel. De vertrouwenspersonen
en leden van de klachtencommissie vonden de training erg leerzaam
en vonden het fijn dat ze samen op konden trekken. Inmiddels hebben
zij zich breed binnen Nyrstar Budel bekend gemaakt.”
– Rob Timmermans (Head Training & Development)
Thema 1. Verkenning
Je krijgt een beeld van de breedte waarin ongewenste omgangsvormen zich kunnen manifesteren. Daarbij verkennen we ook jouw eigen (voor)oordelen en vaardigheden ten aanzien van de problematiek. Je wordt op de hoogte gebracht van de wettelijke context waaruit het beleid tegen (seksuele) intimidatie, agressie en geweld voortkomt. Ook wordt ingegaan op de nieuwe Wet Huis voor Klokkenluiders. Je krijgt concrete tips om de in jouw organisatie geldende klachtenregeling te optimaliseren.
Thema 2. Rol en takenpakket van de vertrouwenspersoon
Hoe ziet het werk van de vertrouwenspersoon eruit? We nemen het werkgebied en de taken door. Nadrukkelijk wordt ook aangegeven wat niet de taak is van de vertrouwenspersoon en wat bijvoorbeeld het verschil is met het takenpakket van de klachtencommissie.
Thema 3. Behandeling van een melding van begin tot eind, het eerste gesprek en dan?
Een melding, een klacht….en dan? Stap voor stap verkennen we met elkaar de mogelijkheden. We gebruiken daarbij de escalatieladder, een hulpmiddel bij de gesprekken. Hierbij is aandacht voor het (eerste) gesprek, de procedure en de juridische aspecten. We doen een korte gespreksoefening aan de hand van casuïstiek. Ook bekijken we welke vervolgstappen aan de orde kunnen komen.
Uitgebreid oefenen van gesprekken (gespreksvaardigheden) en
verdieping van uw rol als vertrouwenspersoon is mogelijk in de vorm
van een vervolg op maat en/of intervisiebijeenkomsten. Dat kan
individueel, maar bijvoorbeeld ook samen met de
collega-vertrouwenspersonen en/of leden van de
klachtencommissie.
Aan het eind van de dag wordt dit geïnventariseerd. Goed om te
weten is dat SBI Formaat zowel vertrouwenspersonen als
klachtencommissies kan trainen.
SBI Formaat: training, coaching en advies voor zinvolle medezeggenschap, duurzame participatie en sterke arbeidsverhoudingen.
"Deze training was geboekt onder de belofte dat deze ook toegespitst was voor klachtencommissies.
Dit bleek niet het geval te zijn en ook niet bekend bij de trainer.
Deze kritiek is niet gericht aan de trainer, welke haar best deed om de stof te laten aansluiten voor ons specifieke geval.
Desalniettemin voldeed de cursus niet aan de verwachtingen." - 25-11-2020 08:05
"Deze training was geboekt onder de belofte dat deze ook toegespitst was voor klachtencommissies. Dit bleek niet het geval te zijn en ook ni… alles lezen - 25-11-2020 08:05
Goedemorgen,
Excuses dat de informatie die u is voorgespiegeld niet klopte met de actualiteit. Op de website van Springest was het programma nog niet aangepast met de laatste update van het programma. Inmiddels is de tekst gewijzigd en identiek aan de informatie op de website van SBI Formaat.
Fijn dat onze ervaren trainer professioneel met de situatie om is gegaan. Maar vervelend dat u niet de kwaliteit heeft gekregen, die u van SBI Formaat mag verwachten. Wij zullen met u in contact treden om een passende oplossing te vinden.
Met vriendelijke groet,
Academie SBI Formaat
"Goede gedegen training, Nicole wist zeker waar ze het over had. Prima locatie en juiste begeleiding. Basiscursus die wat mij betreft helder uiteengezet werd. de praktijkopdracht aan het einde van de training was super!" - 03-11-2016 13:02
"Goede gedegen training, Nicole wist zeker waar ze het over had. Prima locatie en juiste begeleiding. Basiscursus die wat mij betreft helder … alles lezen - 03-11-2016 13:02
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.