Creatief denken

Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van Merlijn
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,4 Merlijn heeft een gemiddelde beoordeling van 8,4 (uit 52 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

5473 ZH Heeswijk Dinther
13 mei. 2019 tot 7 jun. 2019
check_circle Start gegarandeerd
5473 ZH Kasteel Heeswijk-Dinther
15 nov. 2019 tot 13 dec. 2019
check_circle Start gegarandeerd

Beschrijving

Sommige vraagstukken lijken altijd langs dezelfde lijnen opgelost te moeten worden, terwijl dat nooit tot echte resultaten leidt. Hoe komen we uit deze kring van gebaande denkpaden? Hoe vinden we echt nieuwe wegen? Deze training wijst daarbij de weg.

U zit in de OR of in een commissie van de OR en u bent niet tevreden over de gebruikelijke oplossingen. Of u wilt iets geheel nieuws bedenken. Bijvoorbeeld voor in het overleg met de Bestuurder of voor het contact met de achterban. Dan kan creatief denken u helpen om uit de gebaande paden te treden.

Inhoud van de training:

De training van het creatief denkproces bestaat uit de volgende stappen:
1. Briefing/informatie over het vraagstuk (alleen…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Sommige vraagstukken lijken altijd langs dezelfde lijnen opgelost te moeten worden, terwijl dat nooit tot echte resultaten leidt. Hoe komen we uit deze kring van gebaande denkpaden? Hoe vinden we echt nieuwe wegen? Deze training wijst daarbij de weg.

U zit in de OR of in een commissie van de OR en u bent niet tevreden over de gebruikelijke oplossingen. Of u wilt iets geheel nieuws bedenken. Bijvoorbeeld voor in het overleg met de Bestuurder of voor het contact met de achterban. Dan kan creatief denken u helpen om uit de gebaande paden te treden.

Inhoud van de training:

De training van het creatief denkproces bestaat uit de volgende stappen:
1. Briefing/informatie over het vraagstuk (alleen de essentie, niet teveel).
2. Formuleer (en her-formuleer) de startvraag. We gaan aan de slag met de startvraag
waar de meeste deelnemers aan de bijeenkomst enthousiast over zijn en die meeste kansen biedt. Zo’n startvraag begint altijd met: “hoe kan ik..” of: “hoe kunnen wij?” Daarna: uitschudden van de eerste ideeën.
3. Divergeren. Gebruik van creatieve denktechnieken om zoveel mogelijk
antwoorden/ideeën te bedenken. Er zijn tientallen technieken, zoals: vooronderstellingen,
directe analogie; superheld; toevalstreffers; visualiseren; omkering; metaforen; associatietechnieken. In deze training gebruiken we er enkele van.
4. Convergeren. Verschillende technieken om de beste ideeën te selecteren en
oplossingen te formuleren: COCD-box; Hits; Konijn met pruimen; PMOZ; PREFER;
SCHOAVVEN; Mindmapping.
5. Acceptatie onderzoeken en een actieplan maken. Ook hier zijn verschillende technieken
voor.

Deze training wordt gevolgd door:

  • OR leden die andere, nieuwe oplossingen zoeken;
  • OR leden die echt nieuwe wegen willen inslaan.

Te behalen resultaten

  • U bent zich bewust van het bestaan van tientallen creatieve technieken.
  • U hebt kennis van een aantal van deze denktechnieken.
  • U hebt geleerd te werken met dit soort creatieve denktechnieken.

Trainers en locatie Voor nadere informatie over de trainer(s) en de locatie verwijzen wij u naar onze website.

Merlijn Groep (1996) is een dynamische en multidisciplinaire organisatie met de focus op professionele communicatie en conflicthantering zowel op zakelijk als op persoonlijk niveau. De bij Merlijn Groep aangesloten zakenpartners behartigen samen met Merlijn in respectvolle en grensverleggende verhoudingen de belangen van onze klanten met hoge ambitie en passie voor duurzame en meetbare resultaten.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.