Opleiding tot consulent Wmo 2015 / Jeugd
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Algemeen
Sinds de decentralisaties van 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor een groot aantal taken in het sociaal domein. Veel van deze taken vinden hun oorsprong in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet (JW). De consulent Wmo en/of jeugd speelt dan ook een belangrijke rol in het streven naar een integrale benadering van de burger binnen het sociaal domein. In de visie van Langhenkel Opleiding, Training & Advies gaat het om professionals op minimaal hbo (werk- en denk)niveau, die in staat zijn om met de verdere uitbouw van het sociaal domein mee te groeien. Zij moeten het hele werkveld kunnen overzien en in staat zijn om de mogelijkheden die er vanuit verschil…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Algemeen
Sinds de decentralisaties van 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor een groot aantal taken in het sociaal domein. Veel van deze taken vinden hun oorsprong in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet (JW). De consulent Wmo en/of jeugd speelt dan ook een belangrijke rol in het streven naar een integrale benadering van de burger binnen het sociaal domein. In de visie van Langhenkel Opleiding, Training & Advies gaat het om professionals op minimaal hbo (werk- en denk)niveau, die in staat zijn om met de verdere uitbouw van het sociaal domein mee te groeien. Zij moeten het hele werkveld kunnen overzien en in staat zijn om de mogelijkheden die er vanuit verschillende regelingen zijn, effectief met elkaar te combineren. Daarbij zal de consulent oog moeten hebben voor onder meer het totale gezinssysteem.
Doelgroep
De Opleiding tot consulent Wmo 2015 / Jeugd is bestemd voor mensen die nog niet over de kennis en vaardigheden beschikken, die voor een adequate uitvoering van de functie consulent Wmo, consulent Jeugd of consulent Wmo / Jeugd nodig zijn. Daarnaast staat de opleiding open voor geïnteresseerden die hun kennis en/of vaardigheden op deelterreinen willen verbreden. In dat kader is het mogelijk om losse modules van de opleiding te volgen. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.
Deelnemers die bij Langhenkel-Talenter in dienst
komen
De opleiding is enerzijds bedoeld voor deelnemers die – bij
gebleken geschiktheid – aansluitend een dienstverband krijgen bij
Langhenkel-Talenter (Traineeship Consulent Wmo / Jeugd).
Daarvoor moet men uiteraard onze sollicitatieprocedure doorlopen.
Meer informatie over onze vacatures vindt u hier.
Na de opleiding doorlopen zij gedurende circa zes weken het praktijkgedeelte van hun traineeship.
Deelnemers die geen dienstverband bij Langhenkel-Talenter
wensen
Daarnaast staat de opleiding open voor deelnemers die geen
dienstverband wensen bij Langhenkel-Talenter, maar om andere
redenen geïnteresseerd zijn. Deze deelnemers kunnen zich aanmelden
voor deze opleiding via de link boven aan deze pagina. Wanneer een
cursist een deel van de opleiding wenst te volgen, dan maken wij
hiervoor graag een aparte prijsopgave. Indien u hier meer
informatie over wenst, dan kunt u mailen naar
opleidingen@langhenkel.nl.
Inhoud
De opleiding is modulair opgebouwd en wordt voornamelijk verzorgd door specialisten die werkzaam zijn bij Langhenkel Opleiding, Training & Advies en/of bij een gemeente. Zij beschikken over ruime ervaring met de uitvoering van de Wmo en/of de JW en het verzorgen van opleidingen en trainingen voor overheden en eigen medewerkers.
Module 1: Inleiding recht en overheidsorganisaties (1
dag)
Tijdens deze module wordt in hoofdlijnen het Nederlandse
rechtsstelsel besproken. Begrippen als wet, verordening,
jurisprudentie en beleidsregels passeren de revue. Dit is
noodzakelijk voor een goede begripsvorming en plaatsbepaling van de
overige te behandelen wet- en regelgeving. Vervolgens besteden we
aandacht aan de organisatie van de overheid in algemene zin en meer
in het bijzonder aan de organisatie van de gemeentelijke overheid.
Tenslotte wordt ingegaan op de uitvoering van de maatschappelijke
ondersteuning en de plaats en rol van de gemeente daarin.
Module 2: Plan van aanpak, beschikkingen en de Algemene wet
bestuursrecht (1 dag)
Een van de activiteiten van consulenten is het opstellen van
plannen van aanpak, rapportages en beschikkingen. Daarvoor is niet
alleen een goede schrijfvaardigheid vereist, maar tevens kennis van
de Algemene wet bestuursrecht (Awb): de basis van al het
bestuursrechtelijke handelen. Tijdens deze module besteden we
aandacht aan de onderdelen van de Awb die relevant zijn voor
consulenten Wmo / Jeugd en aan de kaders die gelden bij het
opstellen van rapportages en beschikkingen.
Module 3: Kaders privacywetgeving (0,5 dag)
Het doel van de decentralisaties was onder andere een betere,
integrale samenwerking door professionals binnen het sociaal
domein. De behoefte aan gegevens(uitwisseling) in dit verband staat
soms op gespannen voet met de privacywetgeving. In dit onderdeel
van de opleiding staan we stil bij de algemene regels die hierbij
gelden. De specifieke regels op het gebied van privacy die volgen
uit de Wmo 2015 en de JW worden besproken in modules 4 en 5.
Module 4: De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (2
dagen)
Gedurende deze module wordt uitgebreid ingegaan op het wettelijke
kader van de Wmo 2015, waarbij de nadruk met name zal komen te
liggen op het gemeentelijk beleid. Hierbij wordt zoveel mogelijk
gewerkt vanuit praktijkcasussen. Aan de orde komen onder meer:
- historie en terminologie;
- de taken van de gemeente in het kader van maatschappelijke ondersteuning;
- de inhoud van de Wmo 2015;
- de verschillende doelgroepen;
- de relatie met andere wetten en voorzieningen (onder andere verzekeraars);
- de doelgroep en ziektebeelden nader bekeken;
- het gemeentelijke beleid nader bekeken;
- zelfredzaamheid en burgerkracht;
- rol en positie van cliëntondersteuning;
- rol en positie van sociale (wijk)teams, gebiedsteams, integrale frontoffice etc.;
- inzet relatienetwerk en mantelzorg;
- de soorten voorzieningen (algemeen, collectief, individueel);
- hoe is de toegang tot de voorzieningen geregeld?;
- leveranciers van zorgvoorzieningen (inkoop door gemeenten);
- welke procedures zijn er te onderscheiden;
- de eigen bijdrage;
- het persoonsgebonden budget (pgb);
- wonen en vervoer nader bekeken;
- begeleiding;
- het ‘keukentafelgesprek’: van probleemstelling (vraagverheldering) tot oplossing;
- derdenadvies;
- informatie-uitwisseling en privacy;
- relevante jurisprudentie;
- vertaling naar rapportage / plan van aanpak en beschikking.
Module 5: de Jeugdwet (2 dagen)
In deze module staat de JW centraal. We besteden hierbij onder
andere aandacht aan:
- historie en terminologie;
- de inhoud en doelen van de Jeugdwet;
- belangrijke begrippen uit de Jeugdwet (jeugdige, ouderschap, gezag, woonplaats etc.);
- de hoofdtaken van de gemeenten;
- het gedwongen en het vrijwillige kader;
- gesloten jeugdhulp;
- jeugdreclassering;
- toegang tot de jeugdzorg;
- de mogelijke voorzieningen in de jeugdhulp;
- voorzieningen in natura en het persoonsgebonden budget (pgb);
- de doelgroep en ziektebeelden nader bekeken;
- de gemeentelijke verordening;
- de inkoop van jeugdhulp;
- de rol van de gecertificeerde instellingen (zoals de (voormalige) Bureaus Jeugdzorg);
- de (kenmerken van de) doelgroepen;
- de relatie met en de afbakening ten opzichte van andere wetten;
- inspraak;
- eigen kracht / het familiegroepsplan;
- samenwerking met ketenpartners;
- toestemming;
- informatie-uitwisseling en privacy;
- relevante jurisprudentie.
Module 6: Bijzondere bijstand, minimabeleid en
schuldhulpverlening (1 dag)
Voor chronisch zieken en/of mensen met een minimum inkomen zijn in
veel gemeenten voorzieningen getroffen binnen het minimabeleid. Het
kan dan bijvoorbeeld gaan om ondersteuning bij het voldoen van de
eigen bijdrage voor ziektekosten, een collectieve
ziektekostenverzekering of om financiële ondersteuning voor
chronisch zieken en gehandicapten. Daarnaast is er soms aanspraak
op de individuele inkomenstoeslag uit de Participatiewet of worden
bepaalde medische kosten deels vergoed uit de individuele
bijzondere bijstand. In deze module gaan we daarom in op de
verschillende manieren waarop gemeenten een en ander hebben
vormgegeven en de toegang tot deze inkomensondersteunende
maatregelen. Vervolgens staan we stil bij het onderwerp
schuldhulpverlening en leggen we uit hoe dit in Nederland geregeld
is.
Module 7: Training vraagverheldering, motiverende
gespreksvoering en sturen op zelfredzaamheid (2 dagen)
Alle vakinhoudelijke kennis van de Wmo 2015 en de JW moet worden
omgezet naar effectieve vaardigheden en een passende houding en
gedrag in de interactie met de belanghebbenden. In deze
interactieve praktijk- en ervaringsgerichte module vergroten de
medewerkers hun communicatieve vaardigheden en leren zij adequaat,
vraaggericht, methodisch en snel de vragen te verhelderen en waar
mogelijk gebruik te maken van de eigen kracht van de belanghebbende
en zijn of haar ouders / omgeving.
Onder begeleiding van een ervaren trainer en in interactie met een professioneel trainersacteur gaan we aan de slag met:
- gespreks- en communicatietechnieken;
- vraagverheldering bezien vanuit de participatiegedachte;
- methodes om te komen tot de vraag achter de vraag;
- het zoeken naar de balans tussen een formele en informele benadering;
- het zoeken naar de balans tussen eigen kracht/zelfredzaamheid, de inzet van de omgeving, collectieve voorzieningen en individuele voorzieningen;
- prioriteitstelling ten aanzien van verschillende voorzieningen / de inzet van andere professionals;
- het omgaan met jeugdigen en hun ouders;
- de voor- en nadelen van zelfsturing;
- de rolverdeling tussen de belanghebbende(n) en de professional;
- motiverende gespreksvoering;
- zelfsturing als vorm van gedragsverandering;
- aspecten van motivatie en zelfvertrouwen;
- het omgaan met ‘ja-maar-gevoelens’ (ambivalentie);
- het uitlokken van verandertaal;
- het omgaan met uiteenlopende belangen en verwachtingen;
- het versterken van het geloof in eigen kunnen;
- het betrekken van de sociale omgeving bij de uitvoering van het plan;
- het nut van succesverhalen en modelling;
- het gebruik van instrumenten om de zelfredzaamheid te meten;
- de afronding van de ondersteuning door de professional.
In een veilige en open leeromgeving worden de medewerkers in interactie met de trainer en een professioneel trainersacteur geprikkeld om nieuwe ervaringen op te doen die zij kunnen gebruiken in hun dagelijkse praktijk.
Module 8: Rapporteren en beschikken in de praktijk (1
dag)
De wettelijke kaders inzake het opstellen van plannen van aanpak,
rapportages en beschikkingen zijn in module 2 aan de orde geweest.
In deze module gaan we daadwerkelijk aan de slag met het opstellen
ervan. Op basis van casuïstiek trainen we de deelnemers in het
opstellen van ‘kantelgerichte’ rapportages en beschikkingen die de
toets der rechtmatigheid en bestuurlijke zorgvuldigheid kunnen
doorstaan. Aan de orde komen onder andere de volgende onderwerpen:
volledigheid, logische opbouw, juridische juistheid en het trekken
van de juiste conclusies. Daarnaast geven we antwoord op vragen
als: sluit de uiteindelijk samengestelde beschikking wel aan bij de
feitelijke situatie, is de bezwaarclausule opgenomen, zijn de
relevante wettelijke bepalingen vermeld, is een correcte motivering
opgenomen en wordt de uiteindelijke beslissing daardoor gedragen,
is er daadwerkelijk een beslissing in de beschikking weergegeven en
is die voor de belanghebbende ook duidelijk?
Module 9: Afbakening met andere wetten: Wet langdurige zorg
en Zorgverzekeringswet (1 dag)
De Wet langdurige zorg (Wlz) is er voor mensen die de hele dag
intensieve zorg of toezicht dichtbij nodig hebben. Het gaat dan
bijvoorbeeld om ouderen met dementie of mensen met een ernstige
verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking. De
Zorgverzekeringswet (Zvw) waarborgt onder andere de hulp die
geboden wordt door de thuiszorg. In de praktijk leidt de afbakening
tussen bijvoorbeeld de Wmo 2015 en JW aan de ene kant en de Wlz en
Zvw aan de andere kant geregeld tot onduidelijkheden en problemen.
Het is voor consulenten Wmo / Jeugd daarom belangrijk om kennis te
hebben van deze wetten, evenals van de indicatie- en
uitvoeringsinstanties (zoals CIZ, CAK, zorgkantoren en
zorgverzekeraars), de mogelijke voorzieningen en de afbakening met
de Wmo 2015 en de JW.
Module 10: Integrale benadering Wmo 2015 en Jeugdwet –
assessment (2 dagen)
In deze ervaringsgerichte module die we vormgeven als assessment
komt alles samen en gaan we – mede aan de hand van
praktijksimulaties met een professionele trainingsacteur – aan de
slag met casuïstiek op het gebied van de JW en de Wmo 2015. De
deelnemers leren tevens om dwarsverbanden te leggen binnen het
sociaal domein, krijgen inzicht in eventuele overlap of
tegenstrijdige belangen en leren om op casusniveau tot de meest
effectieve oplossing te komen op basis van de één gezin, één plan
gedachte. De trainers en de acteur beoordelen de deelnemers op hun
vaardigheden en drukken dit uit in een cijfer. Dit cijfer bepaalt
voor 50% het eindcijfer van de opleiding.
Module 11: Eindtoets (0,5 dag)
De opleiding wordt afgesloten met een eindtoets, waarin de
behandelde theoretische onderwerpen aan de orde komen. Het cijfer
van deze toets bepaalt voor 50% het eindcijfer van de
opleiding.
Terugkomdagen
Na afloop van de opleiding volgen de deelnemers drie terugkomdagen. Het gaat daarbij om de volgende thema’s:
- Psychische kwetsbaarheden en persoonlijkheidsstijlen (2 dagen);
- Mediation (1 dag).
Materiaal
Het materiaal bestaat uit een aantal cursusmappen en de volgende uitgaven van Langhenkel-Talenter:
- Praktijkpocket Wmo 2015;
- Praktijkpocket Jeugd;
- Praktijkpocket Wet langdurige zorg;
- Zakboek zorg;
- Praktijkpocket Algemene wet bestuursrecht;
- Uitsprakenbundel bestuursrecht;
- Handboek Participatiewet.
Doel
Het doel van de opleiding is om de deelnemers van voldoende bagage te voorzien om brede invulling te kunnen geven aan de uitvoering van de Wmo en de JW en met de verdere ontwikkeling van het sociaal domein mee te kunnen groeien.
Certificaat
De deelnemers krijgen een cijfer voor zowel hun vaardigheden (het assessment in module 10) als hun theoretische kennis (de eindtoets in module 11). Beide tellen voor 50% mee bij de bepaling van het eindcijfer. Indien voor een van beide een onvoldoende wordt gescoord, volgt een herkansing (bij de prijs inbegrepen). Indien de gehele opleiding is doorlopen en indien het eindcijfer voldoende is, wordt door Langhenkel Opleiding, Training & Advies een certificaat afgegeven.
SKJ erkend opleidingsaanbod
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (accreditatienummer SKJ200167) en levert 102 PE punten op. Dit geldt enkel indien de gehele opleiding wordt gevolgd, inclusief alle terugkomdagen.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.