Opleiding tot Wmo consulent
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Opleiding tot Wmo consulent
Gemeenten moeten er voor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De gemeente geeft ondersteuning thuis via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015). Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn.
Wat is de rol van de Wmo consulent?
De Wmo consulent zorgt voor een goede behandeling van de klantvraag. Daarvoor verzorgt de consulent de gesprekken met de klant, onderzoekt de persoonlijke situatie van de cliënt en stelt indicaties op. Samen met de klant beoordeel je de eigen mogelijkheden (eigen kracht) of die in het eigen netwerk. Je bent in staat de medische/psychische situ…
Veelgestelde vragen
"Kan een les ingehaald worden (i.v.m. vakantie of calamiteit)?"
"Bij welke instanties kan je na deelname gaan werken? "
"Hoe ziet de diploma eruit en wat zal de titel worden na afronding van de opleiding? "
Opleiding tot Wmo consulent
Gemeenten moeten er voor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De gemeente geeft ondersteuning thuis via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015). Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn.
Wat is de rol van de Wmo consulent?
De Wmo consulent zorgt voor een goede behandeling van de klantvraag. Daarvoor verzorgt de consulent de gesprekken met de klant, onderzoekt de persoonlijke situatie van de cliënt en stelt indicaties op. Samen met de klant beoordeel je de eigen mogelijkheden (eigen kracht) of die in het eigen netwerk. Je bent in staat de medische/psychische situaties te beoordelen en te interpreteren naar gebreken in zelfredzaamheid. Vervolgens bepaal je of en welke voorziening aanvullend noodzakelijk is. Je maakt daarbij gebruik van de wet- en regelgeving in het brede sociale domein. Je bent in staat een gedragsverandering bij de klant te bewerkstelligen en kunt omgaan met mogelijke weerstand bij de klant.
Competenties, skills & vaardigheden Wmo consulent
- Gespreksvaardigheden met diverse doelgroepen
- Oordeelsvorming
- Conflicten beheersen
- Inzicht in omgeving
- Onderhandelen
- Besluitvaardigheid
Programma
Om jou in staat te stellen om je te ontwikkelen als Wmo Consulent hebben we het volgende programma, op hoofdlijnen, opgesteld:
- Basis;
- een verkenning van het vak van consulent Wmo ( de praktijk van vandaag)
- kennis van wet- en regelgeving
- Wie zijn de klanten;
- Een beeld van de sociale kaart van jouw gemeente
- De klant en zijn ziektebeeld ( een overzicht van veelvoorkomende ziektebeelden)
- Waar kun je de klant mee helpen:
- Eigen kracht
- Hulpmiddelen
- Verwijzingen
- Het contact met de klant
- Keukentafelgesprek
- Benadering van klanten met ( o.a.) psychische stoornis
- Motiverende gesprekstechnieken
- Praktijkdag
- Simulatie; Praktisch aan de slag; van aanmelding tot beschikking.
Resultaat:
Jij bent in staat om als startend Wmo consulent werkzaam te zijn. De werking van de Wmo is bekend, je hebt een beeld van klanten en hun problemen, je weet hoe deze te ondersteunen en je kunt het juiste gesprek voeren.
Het programma wordt omlijst met praktijkvoorbeelden, filmpjes en casuïstiek. De opleiding omvat 8 lesdagen.
Dag 1, 2 en 3: Basis Wmo
Een verkenning van het vak, de omgeving en de begrippen van consulent Wmo (de praktijk van vandaag).
- Basiskennis van wet- en regelgeving
- Wat is de Wmo (ontstaan en huidige wet)?
- Wat is en wat doet een Wmo-consulent?
- Grondbeginselen, uitgangspunten en begrippen in de Wmo 2015
- Waar is de Wmo ondergebracht bij de gemeente
- Melding, onderzoek en aanvraag (toegangsprocedure)
- Doelgroep
- Toegangscriteria (w.o. eigen kracht, social network en afbakening met andere wetten)
- Juridisch kader (systematiek en hoofdlijnen):
- Wet/verordening/besluit
- Wmo
- Awb
- Uitvoeringsbesluit en uitvoeringsregeling Wmo
- Verordening
- Maatwerk
- Eigen bijdrage
- Positie van de Wmo
- Verstrekkingsvormen (ZIN en Pgb)
- Trekkingsrecht
- Belendende terreinen
Dag 4: Wie zijn de klanten?
- Een beeld van de sociale kaart van jouw gemeente
- De cliënt en zijn ziektebeeld (een overzicht van veelvoorkomende ziektebeelden)
- Gevolgen voor zelfredzaamheid bij somatische, psychische of moeilijk objectiveerbare aandoeningen
- Introductie zelfredzaamheidsmatrix
Dag 5: Het contact met de klant
- Keukentafelgesprekken. De klant aan zet, de consulent in de lead
- Het signaleren van de gedragskenmerken bij de verschillende problematieken
- In gesprek kunnen anticiperen op deze gedragskenmerken.
- De situatie zo veilig mogelijk houden voor de werknemer & de klant.
- Bewustwording: “Wat kan ik, -binnen het kader van de gemeente- wél met deze klanten?”
Dag 6: Waar kun je de klant mee helpen?
- Wat is “Eigen kracht”
- Onderscheid algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen
- De leveringsvormen: natura en persoonsgebonden budget
- Indicatiestelling
- Hulp bij het huishouden
- Woon-, rolstoel- en vervoervoorzieningen
- Woningaanpassingen
- Overzicht ondersteuning o.g.v. andere wetgeving
- Relatie Wet langdurige zorg (Wlz)
Dag 7: Het contact met de klant
- Motiverende gesprekstechnieken
- Introductie MG (motiverende gespreksvoering); achtergronden en meerwaarde
- Voorwaarden voor succes; o.a. grondhouding professional
- De werking van MG; gespreksvoering en communicatiestijlen
- Zelfsturing en motivatie bevorderen; van ambivalentie naar veranderingsbereidheid
- Inzetten MG in het eigen werkveld binnen sociaal domein; praktische vertaalslag
- Benadering van de inwoner met (o.a.) psychische stoornis(sen)
Dag 8: Praktijkdag
- Praktisch aan de slag; van aanmelding tot beschikking.
- Rapportage; kennismaken met rapportage; hoe zet ik het op papier?
Werkwijze
Deze opleiding is praktijkgericht. Dat wil zeggen dat we theorie en praktijk direct aan elkaar koppelen. We maken dus de vertaling van wet naar werk. We doen een beroep op zelfwerkzaamheid en een actieve opstelling tijdens de opleidingsdagen. U neemt de vragen en casuïstiek mee waar u dagelijks tegenaan loopt. Uw werksituatie geeft de beste input voor de opleiding.
Wij zorgen voor een afwisselend en actief programma. We passen verschillende werkvormen toe waarin u wordt uitgenodigd te zoeken, te bedenken en oplossingen te vinden. U zorgt voor een goede voorbereiding van de bijeenkomsten; maakt de studieopdrachten en zorgt voor een goede verwerking van de voorbije dag. Dat alles geeft een garantie voor een leerzaam en boeiend traject!!
Expertisecentrum en helpdesk
Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!
Kosten
De kosten voor de opleiding zijn € 2.495,- per persoon excl. btw. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie/thee en lunch maar exclusief € 149,- p.p. voor het lesmateriaal. De gemeente kan de BTW verrekenen met haar BTW-compensatiefonds.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Hieronder vind je de veelgestelde vragen van andere bezoekers. Als je ook een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
"Kan een les ingehaald worden (i.v.m. vakantie of calamiteit)?"
"Bij welke instanties kan je na deelname gaan werken? "
"Hoe ziet de diploma eruit en wat zal de titel worden na afronding van de opleiding? "