oplossingsgericht werken

Type product
Totale lesduur
Logo van De Uitzondering

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product. De Uitzondering biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's:

's-Hertogenbosch, Alkmaar, Almere / Lelystad, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Breda, Delft, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Drachten, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerenveen, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Terneuzen, Tilburg, Utrecht, Veenendaal, Venlo, Westland, Zaanstad, Zoetermeer, Zwolle

Beschrijving

Oplossingsgericht werken is een respectvolle; positieve en weerstandomzeilende manier om succesvolle veranderingen in werksituaties tot stand te brengen . Doelgroep: begeleiders; hulpverleners; maatschappelijk werkers; gedragskundigen; coaches en docenten. Duur: 6 dagdelen, waarbij men na dagdeel 4 een tussenopdracht krijgt en op dagdeel 5 en 6 ingegaan wordt op ervaringen en speciale technieken. Doelen: De begeleider/coach wordt deskundiger in zowel het communiceren vanuit een oplossingsgerichte basishouding als in het verhelderen van de hulpvraag van de cliënt. Hij is in staat om te denken in kansen en uit te gaan van mogelijkheden en van krachten en weet op het juiste moment de juiste vra…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Oplossingsgericht werken is een respectvolle; positieve en weerstandomzeilende manier om succesvolle veranderingen in werksituaties tot stand te brengen . Doelgroep: begeleiders; hulpverleners; maatschappelijk werkers; gedragskundigen; coaches en docenten. Duur: 6 dagdelen, waarbij men na dagdeel 4 een tussenopdracht krijgt en op dagdeel 5 en 6 ingegaan wordt op ervaringen en speciale technieken. Doelen: De begeleider/coach wordt deskundiger in zowel het communiceren vanuit een oplossingsgerichte basishouding als in het verhelderen van de hulpvraag van de cliënt. Hij is in staat om te denken in kansen en uit te gaan van mogelijkheden en van krachten en weet op het juiste moment de juiste vragen te stellen. Dat betekent dus niet alleen anders doen, maar ook anders kijken en denken. Dit anders doen; kijken en denken wordt o.a. gekenmerkt door:

1. Het vertrouwen in het zelf oplossend vermogen van de burger en het steeds zoeken naar de bewijzen daarvan. “Je vindt wat je zoekt, dus zoek wat je wil vinden”

2. Zicht op het mandaat wat je als hulpverlener hebt en in staat zijn om je interventies daarop af te stemmen. Heeft de cliënt wel een hulpvraag? Hoe realistisch is die vraag en wat verwacht hij van mij?

3. Het kunnen vertalen van problemen naar een gewenste situatie. Wat wil je wel, i.p.v. niet? Wat wil de cliënt bereiken? Hoe ziet dat er concreet uit? Welke betekenis heeft dit?

4. Het kunnen aanboren van alles wat de cliënt al kan en in zijn omgeving beschikbaar heeft om deze doelen te realiseren. Dus niet adviseren en overnemen maar vragen stellen, ondersteunen en mobiliseren. Anders gezegd: goud delven i.p.v. goud verkopen.

Onderwerpen die behandeld worden zijn:

Dag 1 en 2: • Principes en uitgangspunten van het oplossingsgerichte model • Problemen, wat zijn dat eigenlijk? ( over verschil tussen problemen en beperkingen) • Je vindt wat je zoekt ( over labelen, herkaderen en selectieve waarneming) • Wat wil je allemaal weten? ( over probleemgerichte en oplossingsgerichte vragen) • Beginnen vanuit de toekomst ( wondervragen, stel-dat vragen en andere toekomstprojecties) • Eerst het wat en dan het hoe ( over blijven doorvragen, achteroverzitten en meedromen) • De kunst van het aansluiten • Differentiëren ( uitzonderings- en schaalvragen) • Het benutten van de juiste veranderingen • Werken vanuit wat goed gaat • Weerstand als informatie • Coping en resources • Werken met associaties • Vorderingen meten/evalueren evt: houden van voortgangsgesprekken

Dag 3: • Bespreken van de gemaakte opdrachten • Werken met 5 basisvragen • Speciale technieken • Oefenen met casussen

Aantal deelnemers: 6-14 .

Accreditatie: Deelname aan deze cursus levert 6,65 registerpunten op voor het opleidingstraject in het kader van de beroepsregistratie in het S.K.J. van jeugdzorgwerkers, maatschappelijk werkers en sociaal agogen. De Uitzondering is ingeschreven bij het Centraal Register Kort beroepsonderwijs.

Leer doelgericht;  activerend  en weerstandomzeilend te begeleiden door de juiste vragen op het juiste moment te stellen!

De eerstvolgende training is op 22 maart in Nijmegen

kijk voor  informatie en reacties op: http://www.deuitzondering.nl

Deze training is geaccrediteerd door het SKJ 

Er zijn nog geen ervaringen. Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.