Storytelling Expert
- Tijdsduur
- Trainers
+3
- Locatie
- Op locatie
- Startdatum en plaats


Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Marketing en #2 beste grote opleider.
Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #3 in Marketing.
Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.Startdata en plaatsen
placeUtrecht 7 mei. 2025 |
placeUtrecht 2 jul. 2025 |
placeUtrecht 28 aug. 2025 |
placeUtrecht 10 okt. 2025 |
placeUtrecht 1 dec. 2025 |
Beschrijving
Een sterk merk kan tegenwoordig niet meer zonder goede storytelling! Het is namelijk best een kunst om een boodschap over te brengen naar een breed publiek. Iedereen heeft zijn eigen unieke kijk op een verhaal, maar welk verhaal laat een blijvende indruk achter? Met deze opleiding ontwikkel je content en een strategie om je organisatie en het merk op diverse manieren te versterken. Word een storytelling expert! De opleiding Storytelling Expert bestaat uit 6 trainingen die goed op elkaar aansluiten:- Online Storytelling
- Presenteren met Plezier en Zelfvertrouwen (heb je al wat meer ervaring met presenteren? Dan kun je ook de training Presenteren met Impact en Overtuiging kiezen)
- Video's maken …

Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
- Online Storytelling
- Presenteren met Plezier en Zelfvertrouwen (heb je al wat meer ervaring met presenteren? Dan kun je ook de training Presenteren met Impact en Overtuiging kiezen)
- Video's maken met je Smartphone
- Podcast maken
- Corporate Storytelling
- Creative Concepting
Programma van de opleiding Storytelling Expert
Online Storytelling
Ochtend- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
Video's maken met je Smartphone
College 1- Voorstellen / leerdoelen inventariseren
- Waarom wil je video gaan gebruiken (en wanneer is dit geen goed idee)?
- Waar zit de kracht van video?
- Doel en doelgroep (ondertiteling, kennisgebied claimen, personal branding, uitlegvideo’s, etc.)
- Interviewtechniek (incl. 3-traps interviewtechniek)
- Oefening: Een kort interview voor de camera
- Verleiden om te kijken (storytelling)
- Gebruik snijshots om het verhaal te vertellen
- Oefening: Maak snijshots
- De vorm/het format/hoe je leert van voorbeelden
- Shotlist (de boodschappenlijst voor je video)
- Eventueel: SEO voor video
- Wel/ niet verticaal filmen
- Je tools en gadgets (koop niet te veel. Eerst maar eens resultaat boeken!)
- Je telefoon als camera
- Licht
- Geluid
- Kadering
- Basisuitleg : Kinemaster (app voor Android en Apple)
- Montage van de video's die in de ochtend zijn gemaakt
- Feedback op je eerste film
Presenteren met Plezier en Zelfvertrouwen
Dag 1 Ochtend: Spanning, affirmaties en mindset- Spanning en blokkades
- De kracht van affirmaties
- Vertrouwen op jouw authentieke zelf
- Spreken voor publiek
- Less is more
- Spreken vanuit boodschappen in plaats van feiten
- De basis van ademhaling en balans
- De kracht van stilte
- Spreken vanuit eigen ervaring
- Authentiek vertellen met details
- Meer over ademhaling en balans
- Gericht spreken
- Spreken vanuit authenticiteit en jouw expressieve bereik
- Spreken met gevoel en intenties
- Presenteren met plezier en zelfvertrouwen
Podcast maken
Ochtend- Verschillende soorten podcasts
- Plug and play: De techniek achter podcasting
- Idee bedenken voor een eigen podcast
- De nieuwste (AI)-ontwikkelingen in de podcastwereld
- Uitwerken storytelling
- Interviewtechnieken
- Shownotes, video en beeldmerk
- Tips and tricks to go
Creative Concepting
Dag 1 Ochtend- Wat is een concept en waarom heb je creative concepting nodig?
- Geen concept zonder sterke visie. Waar komen we vandaan, waar staan we nu en waar gaat de wereld naartoe?
- Must: gebruik je zintuigen en zet ze in om je concept te versterken.
- Kern is king: waarom is ‘waarom’ het allerbelangrijkste element van je concept. En wat is daarop het antwoord?
- Belang van karaktereigenschappen: van kern naar hart naar ziel.
- Ga grondig te werk: geen goed concept zonder serieus onderzoek. Merk- en doelgroepanalyse: echt goed researchen doe je zo.
- Inzicht: probleem vs kansen en hoe je kansen uit beperkingen haalt.
- Creatieve denktechnieken als mindmapping, scampering en de SIT-methode.
- De kracht van visual storytelling: een sterk concept zonder beeldtaal is er niet.
- Fantasietool: gebruik je fantasie voor extra verbredingen en verdieping.
- Trechteren: de 5 w’s, zo pas je ze toe.
- Conclusie: een sterk concept samengevat in max 10 volzinnen.
- Het proces van A tot Z inclusief concreet stappenplan. Let’s go!
Belangrijk advies bij de keuze van je opleiding;
- Verifieer de naam van het opleidingsinstituut vooraf aan de boeking door op ‘klachten’ en of ‘reviews' te zoeken in bijvoorbeeld Google.
- Is de prijs all in? Wat zijn de bijkomende kosten (lunches, reprorechten en of arrangementskosten).
- Waar vind de training plaats
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.