Social Media Content Expert
- Tijdsduur
- Trainers
+4
- Locatie
- Op locatie
- Startdatum en plaats


Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Marketing en #2 beste grote opleider.
Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #3 in Marketing.
Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.Startdata en plaatsen
placeUtrecht 23 mei. 2025 tot 30 mei. 2025 |
placeUtrecht 23 jul. 2025 tot 30 jul. 2025 |
placeUtrecht 25 sep. 2025 tot 2 okt. 2025 |
placeUtrecht 19 nov. 2025 tot 26 nov. 2025 |
Beschrijving
Het verlangen naar meer bereik met je creatieve content is begrijpelijk, aangezien een breder publiek vaak gelijk staat aan meer omzet. Maar, is het wel de slimste aanpak? Is het niet slimmer om voor elke boodschap een unieke benadering te hanteren? In deze expert-opleiding ontwikkel je de vaardigheden om te bepalen welke boodschap het best past bij elk specifiek medium. Op deze manier bereik je niet alleen diversiteit in je content, maar zorg je er ook voor dat je uiteindelijk je doelen op effectieve wijze bereikt. Ga voor meer dan alleen bereik; ga voor doelgerichte impact! De opleiding Social Media Content Expert bestaat uit 7 trainingen die goed op elkaar aansluiten:- Contentmarketing
- V…

Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
- Contentmarketing
- Visuele Contentcreatie met AI
- Persuasive Copywriting
- Schrijven voor Social Media
- Video's maken met je Smartphone
- Podcast maken
- Instagram en Reels
Programma van de opleiding Social Media Content Expert
Contentmarketing
Tijdens de training contentmarketing behandel je contentmarketing van A tot Z, van strategie tot uitvoer. Je leert bijzondere verhalen vertellen die ook nog eens converteren. Je gaat aan de slag met een roadmap, waarmee je content ontwikkelt die past bij de customer journey van je publiek. Ook ontwikkel je een contentvisie voor je organisatie, waarmee je de basis legt voor onderscheidende content. Dag 1 Ochtend- Wat zijn de laatste ontwikkelingen in de wereld van contentmarketing?
- Welke succesvolle contentstrategieën inspireren jou om je contentmarketing naar een hoger niveau te brengen?
- Voor welk doel ga jij content gebruiken? Denk aan naamsbekendheid, branding, leadgeneratie, lead-nurturing en relatiemanagement.
- Welke persona’s gebruik je om jouw doelgroep te categoriseren? En welke informatiebehoeften hebben ze.
- Welke contentsoorten (tekst, beeld, video, audio) gebruik je voor welke doelgroep en fase in de customer journey?
- Waar in je organisatie ligt de expertise, wat is jullie niche en welke thema’s kun je daaraan koppelen?
- Met welke creatieve contentformats en -invalshoeken houd je jouw doelgroepen geboeid?
- Via welke kanalen zorg je dat je content bij de juiste personen terechtkomt? Denk aan social media-, e-mail- en influencer-marketing.
- Hoe meet je de effectiviteit van je contentmarketing? Welke KPI’s gebruik je, en naar welke Google Analytics-statistieken kijk je?
- Hoe ga je binnen je organisatie met contentmarketing om en hoe creëer je draagvlak? Hoe zorg je dat het een team-effort wordt? En hoe zet je tools als contentkalenders en -audits in?
Instagram en Reels
College 1- Instagram, maar wel met een plan. Je leert hoe je het platform strategisch inzet door je doelgroep helder voor ogen te krijgen en content te maken waar die doelgroep blij van wordt. Je leert ook om structuur aan te brengen met rubrieken en formats.
- Een Instagram-community opbouwen, hoe doe je dat? Hoe krijg je meer likes, meer volgers en meer interactie? We bespreken krachtige hulpmiddelen, zoals een slimme hashtagstrategie, locatietags en engagement-gerichte content.
- Contentcreatie in de praktijk (eerste deel). Content is king, maar hoe maak je nu die perfecte foto of video? Je gaat zelf oefenen en maakt kennis met de beste apps en tools.
- Stories zijn anders. Je leert wat de verschillen met “gewone” content zijn en hoe je stories maakt. Ook de verschillen tussen stories op Instagram, Facebook en Snapchat komen aan de orde.
- Een boeiend visueel verhaal vertellen, hoe doe je dat? Je maakt kennis met enkele belangrijke principes van visual storytelling. Vervolgens ga je aan de slag met concepten en formats voor Insta-stories.
- Contentcreatie in de praktijk (tweede deel). De beste apps en tools om je te helpen bij het maken van pakkende stories.
Podcast maken
Ochtend- Verschillende soorten podcasts
- Plug and play: De techniek achter podcasting
- Idee bedenken voor een eigen podcast
- De nieuwste (AI)-ontwikkelingen in de podcastwereld
- Uitwerken storytelling
- Interviewtechnieken
- Shownotes, video en beeldmerk
- Tips and tricks to go
Video's maken met je Smartphone
College 1- Voorstellen / leerdoelen inventariseren
- Waarom wil je video gaan gebruiken (en wanneer is dit geen goed idee)?
- Waar zit de kracht van video?
- Doel en doelgroep (ondertiteling, kennisgebied claimen, personal branding, uitlegvideo’s, etc.)
- Interviewtechniek (incl. 3-traps interviewtechniek)
- Oefening: Een kort interview voor de camera
- Verleiden om te kijken (storytelling)
- Gebruik snijshots om het verhaal te vertellen
- Oefening: Maak snijshots
- De vorm/het format/hoe je leert van voorbeelden
- Shotlist (de boodschappenlijst voor je video)
- Eventueel: SEO voor video
- Wel/ niet verticaal filmen
- Je tools en gadgets (koop niet te veel. Eerst maar eens resultaat boeken!)
- Je telefoon als camera
- Licht
- Geluid
- Kadering
- Basisuitleg : Kinemaster (app voor Android en Apple)
- Montage van de video's die in de ochtend zijn gemaakt
- Feedback op je eerste film
Visuele Contentcreatie met AI
Tijdens deze training leer je
- Contentcreatie in samenwerking met AI
- Een consistente beeldtaal ontwikkelen
- AI-gedreven video- en animatietools
- Je eigen visuele testcase
Persuasive Copywriting
Ochtend- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Schrijven voor Social Media
Ochtend- Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
- Drie schrijfformules
- Pakkende headlines schrijven
- Een krachtige call to action schrijven
- Effectieve updates maken voor LinkedIn, X, Facebook en Instagram
- Technische aspecten: hashtags, beeld en video
- Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
- Inhakers bedenken en publiceren
- Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content
Belangrijk advies bij de keuze van je opleiding;
- Verifieer de naam van het opleidingsinstituut vooraf aan de boeking door op ‘klachten’ en of ‘reviews' te zoeken in bijvoorbeeld Google.
- Is de prijs all in? Wat zijn de bijkomende kosten (lunches, reprorechten en of arrangementskosten).
- Waar vind de training plaats
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.