SEO en SEA Specialist
- Tijdsduur
- Trainers
+4
- Locatie
- Op locatie
- Startdatum en plaats


Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Marketing en #2 beste grote opleider.
Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #3 in Marketing.
Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.Startdata en plaatsen
placeUtrecht 10 sep. 2025 |
placeUtrecht 13 okt. 2025 |
placeUtrecht 27 nov. 2025 |
placeUtrecht 4 feb. 2026 |
placeUtrecht 16 mrt. 2026 |
placeUtrecht 30 apr. 2026 |
placeUtrecht 10 jun. 2026 |
placeUtrecht 20 jul. 2026 |
placeUtrecht 7 sep. 2026 |
placeUtrecht 21 okt. 2026 |
placeUtrecht 3 dec. 2026 |
Beschrijving
Hoe zorg je dat je online beter vindbaar bent dan je concurrenten, en dat potentiële klanten bij jou terechtkomen? Daar zet je SEO en SEA voor in. Wist je al waarschijnlijk, maar dit góed doen is nog best lastig. In de zevendaagse opleiding SEO en SEA Specialist leer je webteksten optimaliseren voor zoekmachines. Ook ontdek je op welke zoekwoorden je het beste kunt adverteren. Zo is de opleiding opgebouwd:- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- SEO-copywriting
- Google Ads basis
- Google Ads gevorderd
- Google Ads Expert
Programma van de opleiding SEO en SEA Specialist
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Programma
Ochtend
- Wat is de geschiedenis van zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Welke technieken en tips zi…

Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- SEO-copywriting
- Google Ads basis
- Google Ads gevorderd
- Google Ads Expert
Programma van de opleiding SEO en SEA Specialist
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Programma
Ochtend
- Wat is de geschiedenis van zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
- Hoe vind je de juiste zoekwoorden en vragen waar jouw doelgroep naar zoekt.
- Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
- Wat is GEO? En hoe werken AI tools zoals ChatGTP en Perplexity
- Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?
Middag
- Welke variabelen zijn belangrijk om bovenaan te komen staan.
- Hoe bouw je een website die goed vindbaar is?
- Hoe verbeter je de autoriteit van jouw website d.m.v. linkbuilding
- Welke data haal je allemaal uit Google Search Console
SEO-Copywriting
Ochtend- Hoe werkt Google?
- Wat betekent 'relevantie'?
- Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
- Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
- Zo zet je een SEO-strategie op
- Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?
- Zo maak je een keyword-analyse
- Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
- Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
- De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
- Welke keyword-density moet je gebruiken?
- Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
- Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent
Google Ads Basis
College 1- Inleiding in Google Ads: wat is het eigenlijk? En wat is het verschil met organisch zoeken (SEO)?
- Hoe maak je een Ads-account aan, en hoe bepaal je het budget voor je campagne?
- Vanuit een concept een campagne én afzonderlijke advertenties opzetten: zo doe je dat.
- Hoe gebruik je de Ads Editor om je campagnes te structureren?
- Hoe zorg je dat jouw advertenties door de juiste Google-zoekers gezien worden?
- Google Shopping: zo maak je een goede productfeed.
- Lesje zoekwoorden: verschillende soorten, uitsluitingswoorden en zo doe je zoekwoord-inspiratie op.
- Welke soorten advertenties biedt Google allemaal?
- De veiling: waar je op moet letten als je gaat bieden.
- Display advertenties: tekst- en beeldadvertenties binnen het Google Display Network. Hoe zet je ze effectief in, en wat levert het op?
Google Ads Gevorderd
Dag 1 College 1- Recap van Google Ads basis
- Optimalisatie: relevantie, website, biedingen & budget. Verbeteren ROI en herverdelen budget
- Analyses: budgetanalyse, brand versus non-brand, marge analyse, segmenten, positie analyse. Dimensies (geografie, bestemmingspagina, tijd). Gedragsanalyse, kwaliteitsanalyse, veilingstatistieken
- Zoekwoordoptimalisatie: soorten zoekwoorden in biedoptimalisatie, Verbeteracties om conversie te verhogen en kosten te verlagen. Check de kwaliteitsscore (>7) en zoektermanalyse
- Advertentie optimalisatie: Meten = weten. Gelijktijdige test en geaggregeerd testen. Landingspagina verbeteren
- Campagneoptimalisatie: tijd van de dag, dag van de week. Analyseer gedrag in Google Analytics. Locatie. Zoeknetwerk versus zoekpartners. Mobielvriendelijk. Biedstrategieën handmatig versus automatisch
- Optimalisatietips: goede accountstructuur, succesvolle tekstadvertenties, zoekwoorden verbeteren, verbeteren van rendement, kosten beheren, gebruik hulpprogramma's, gebruik rapportages, optimalisatiestrategieën en remarketing list for search ads (RLSA)
- Recap van voorgaande stof
- Voorbereiding op hetGoogle Ads Search examen
- Een proefexamen maken tijdens de les
- Tijd om vragen te stellen over het examen en de behandelde stof
- We sluiten af met hetGoogle Ads Search examen, je weet meteen of je geslaagd bent
Google Ads Expert
Dag 1 College 1- Wat zijn de trends en mogelijkheden in zoekadvertenties? Lokale advertenties en extensies, mobile, online shopping, online video's, conversieattributie, campagnetypen, zoeknetwerk, universele APP, in-stream video, dynamische zoekadvertenties
- Hoe optimaliseer je je budget? SEA-optimalisatiemodel, winstgevendheid, volume, campagneoverzicht, dagbudgetten, maandbudget, vertoningspercentage, campagnebudgetten
- Welke succesvolle biedstrategieën zijn er? CPC, vertoningen CPM, conversie CPA. Hulpprogramma's en flexibele biedstrategie
- Automatische regels: zo ben je effectiever in minder tijd
- Succesvol met de juiste targeting; op taal, locatie, segmenten en dimensies
- Hoe optimaliseer je je zoekwoorden? Exact, phrase, broad match modified BMM, broad. Rapport zoektermen, prestatiestatistiek en kwaliteitsscore zoekwoord (>7)
- Zo optimaliseer je je advertenties. Landingspagina verbeteren, effectieve tekst-ads, roulatie, testen, extensies, invoegen van zoekwoorden, rapport veilingstatistiek
- Hoe zet je een effectieve remarketingstrategie op? Remarketing zoeknetwerk (RLSA), nieuw versus bestaand bezoek, cookietijd
- Meer resultaat uit shopping. Conversie versus CPA, shopping wordt dominanter, variabelen voor succesvolle verkoop (maatboog, voorraad, seizoen, prijs)
- Effectieve campagnestructuur en bidmanagement. Juiste targeting, extra informatie, custom labels, feedmanagementtooling
- AdWords-scripts toepassen: automatiseer acties door JavaScriptcode toe te voegen
- Handige tools om te gebruiken, Ads Editor
- Voorbereiding op het Google Certified Ads Specialist-examen: maak een proefexamen
- Tijd om vragen te stellen over het proefexamen en de stof die je tot nu toe gehad hebt
- Je maakt het Google Certified Ads Specialist-examen en hoort meteen of je geslaagd bent
Meerdere keren verkozen tot Beste Opleider van Nederland. Bij Competence Factory volg je actuele trainingen, gegeven door ondernemers uit de praktijk.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.