Agressietraining 1
Startdata en plaatsen
Beschrijving
We richten ons niet alleen op jou, maar ook op de persoon die ongewenst of agressief gedrag vertoont, je collega’s en je omgeving. We werken in kleine groepen en zoomen in op jouw praktijksituatie.
Omgaan met agressie
Het gaat bij ons om meer dan ‘omgaan met agressie’. Je leert vooral hoe je ervoor zorgt dat situaties niet uit de hand lopen. Daarom noemen we onze training de-escalerend werken.
De-escalerend werken
Hoe werk je een winkeldief buiten de deur? Hoe grijp je in bij agressief gedrag van een verstandelijk beperkte cliënt? Wat kun je doen tegen pestgedrag? Hoe sta je verbaal agressieve klanten te woord? Wat doe je als bezoekers van een patiënt niet weg willen gaan? Wat als een l…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
We richten ons niet alleen op jou, maar ook op de persoon die ongewenst of agressief gedrag vertoont, je collega’s en je omgeving. We werken in kleine groepen en zoomen in op jouw praktijksituatie.
Omgaan met agressie
Het gaat bij ons om meer dan ‘omgaan met agressie’. Je leert vooral hoe je ervoor zorgt dat situaties niet uit de hand lopen. Daarom noemen we onze training de-escalerend werken.
De-escalerend werken
Hoe werk je een winkeldief buiten de deur? Hoe grijp je in bij agressief gedrag van een verstandelijk beperkte cliënt? Wat kun je doen tegen pestgedrag? Hoe sta je verbaal agressieve klanten te woord? Wat doe je als bezoekers van een patiënt niet weg willen gaan? Wat als een leerling om het minste of geringste ontploft? We gaan je helpen bij het ontwikkelen of perfectioneren van volgende zaken:
Vroeg signaleren
Gesprekstechnieken; verbale agressie
Stevige houding
Fysieke weerbaarheid
Vroeg signaleren
Welke vormen van agressie komen voor in jouw werkomgeving? In de training besteden we hier veel aandacht aan. Leer ze vroeg herkennen en weet hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Hoe kun je de-escalerend werken in jouw werkomgeving? Vergroot de veiligheid voor jezelf en je collega’s!
Gesprekstechnieken; verbale agressie
Agressie of ongewenst gedrag kan verschillende vormen aannemen. De agressie kan op jou gericht zijn of op de omgeving Het kan verbaal zijn (schelden, beledigen), psychisch (intimideren, vernederen) of er is zelfs sprake van fysieke agressie. In de zorg geeft 75 % van de medewerkers aan dat ze in 2020 te maken kreeg met ongewenst of agressief gedrag op de werkvloer. (Link onderzoek) Een kwart hiervan werd overigens veroorzaakt door verbale agressie door collega’s of leidinggevenden. Ook hier krijg je handvatten voor in de vorm van gesprekstechnieken. Hoe kun je iemand aanspreken op zijn/haar gedrag zonder dat de sfeer verpest wordt of de situatie escaleert?
Stevige houding
Hoe heeft jouw houding invloed op de ander, je collega’s en op de omgeving? Bij de sectie communicatie en gedrag gaan we hier dieper op in. Je leert hoe je een stevige en rustige grondhouding krijgt. In de hele opleiding werken we met ervarend leren, en bij dit onderdeel komt dit zeker van pas. Wat je meemaakt en ziet blijft beter hangen dan een droge instructie. Verbaas je over je eigen kracht!
Fysieke weerbaarheid
Onze geschoolde en ervaren trainers hebben werkvloerervaring in de zorg en bij justitie en geven deze training in allerlei bedrijven en (zorg)organisaties. Uniek aan onze training is de pijnloze fysieke respons die we aan kunnen leren. Omdat degene die agressief wordt geen pijnprikkel krijgt, dooft de agressie mogelijk uit. Wat doe je als dit sporadisch niet het geval is? Ook voor mensen die deze fysieke acties in hun werkomgeving niet nodig zullen hebben geeft het een zeker gevoel om deze praktijkervaring op te doen.
Lesstof:
- Beeldvorming en hulpvraag formuleren
- Soorten agressie
- De invloed van agressie op jou en de omgeving
- Communicatie en gedrag; gesprekstechnieken
- Roos van Leary; gedragspatronen
- Lichaamsbewustzijn
- De-escalerend werken
- Praktijk: Oefenen met fysieke vaardigheden, weerbaarheid en grondhouding
- Doelgroep specifieke informatie indien gewenst
Resultaten:
- Verzuimpreventie: minder ziekteverzuim en/of definitieve uitval
- Geschoold personeel zit beter in zijn/haar vel en kan hierdoor beter presteren
- Je weet te benoemen welke vormen van agressie er voorkomen in jouw werkomgeving
- Je kent je eigen belemmeringen in het omgaan met de agressie
- Je weet de oorzaken van agressie te benoemen
- Je weet hoe de-escalerend en preventief gewerkt kan worden
- Je kunt een stevige en rustige grondhouding inzetten
- Je hebt vertrouwen in je eigen weerbaarheid
- Je beheerst een aantal basistechnieken voor fysieke weerbaarheid
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.