Omgaan met agressie

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Omgaan met agressie

Merlijn
Logo van Merlijn
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,4 Merlijn heeft een gemiddelde beoordeling van 8,4 (uit 58 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placePutten
15 dec. 2025 tot 16 dec. 2025
Toon rooster
event 15 december 2025, 10:00-17:00, Putten, Dag 1
event 16 december 2025, 10:00-17:00, Putten, Dag 2

Beschrijving

In veel organisaties en beroepen worden medewerkers steeds vaker geconfronteerd met agressief gedrag. Dat kan gevolgen hebben voor de medewerker die ermee wordt geconfronteerd, op aanwezige klanten en

Tijdens de training krijgt u algemene theorie over agressief gedrag. Zo leert u meer over de achtergronden en het ontstaan van agressie. Ook leert u de verschillende typen ‘tegenwerkend’ gedrag herkennen. In een veilige setting oefent u vervolgens met eigen praktijkcases, met behulp van een trainingsacteur. Ook gaat u na of het agressieprotocol van uw organisatie aansluit bij de actuele ARBO-wetgeving, hoe dit protocol in de praktijk wordt gehanteerd en hoe uw organisatie omgaat met ziekteverzu…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Omgaan met Agressie & Emotie, Omgaan met, Assertiviteit, Conflicthantering en Klachtenbehandeling.

In veel organisaties en beroepen worden medewerkers steeds vaker geconfronteerd met agressief gedrag. Dat kan gevolgen hebben voor de medewerker die ermee wordt geconfronteerd, op aanwezige klanten en

Tijdens de training krijgt u algemene theorie over agressief gedrag. Zo leert u meer over de achtergronden en het ontstaan van agressie. Ook leert u de verschillende typen ‘tegenwerkend’ gedrag herkennen. In een veilige setting oefent u vervolgens met eigen praktijkcases, met behulp van een trainingsacteur. Ook gaat u na of het agressieprotocol van uw organisatie aansluit bij de actuele ARBO-wetgeving, hoe dit protocol in de praktijk wordt gehanteerd en hoe uw organisatie omgaat met ziekteverzuim ten gevolge van agressie-incidenten

Studiebelasting

Bij deze 2-daagse opleiding is de studiebelasting vastgesteld op 12

Begrip & Begrenzen

- medewerkers die veel klantcontacten hebben;
- overheidsfunctionarissen, die beslissingen moeten meedelen aan burgers;
- iedereen die in aanraking kan komen met agressieve klanten;
- voor deelname aan deze training is geen specifieke vooropleiding vereist;
- zou u graag precies willen weten wat deze training aan uw professionele performance en kennis toevoegt? Neemt u dan contact op met de backoffice die u naar uw wens doorverbindt met de trainer of u matcht met een oud-deelnemer in dezelfde beroepsgroep.

De training richt zich op het doorgronden van situaties waarbij agressie ontstaat tussen uzelf en de cliënt. Na de training:

- kent u de oorzaken en achtergronden van agressief gedrag;
- bent u in staat om te gaan met non-coöperatief gedrag, zoals overmatig klagen, kritiek geven op regels en procedures (de-escaleren van A- en B-gedrag) in combinatie met grenzen stellen;
- kunt u zich assertief opstellen en grenzen stellen bij persoonlijke beledigingen en verbale dreigementen (het stoppen van C-gedrag);
- kunt u de-escalerend optreden bij dreigend of explosief gedrag (D-gedrag);
- kunt u gevoelens en gedachten van uw cliënt herkennen en benoemen, die bij heftige situaties ontstaan in de communicatie;
- kunt u de emotionele en psychische gevolgen erkennen van het meemaken van schokkende gebeurtenissen;
- kent u het agressie protocol van uw organisatie;
- het trainingsniveau ligt op HBO+ werk- en denkniveau of door ervaring verkregen.

Kijk voor een beschrijving van de opleiding in onze brochure (https://www.merlijngroep.nl/?redirect_sf=a0Z2400000CHtnfEAD).

Dag 1

Ochtendprogramma:

09.30 - 10.00 : Ontvangst met koffie/thee, informeel kennismaken met trainer en collega deelnemers

10.00 - 10.30 : Welkom, huishoudelijke afspraken, werkafspraken over veiligheid, inventarisatie persoonlijke aandachtspunten, ervaringen en leerdoelen o.a. op basis van de digitale voorbereidingsformulieren

10.30 - 10.45 : Inleiding: agressie, wat is het, wat doet het met mensen, wat doet het met jezelf

10.45 - 11.15 : Inleiding: frustratie, instrumentele en situationele agressie: herkennen, verklaren en hanteren

11.15 - 11.30 : Pauze

11.30 - 12.30 : Oefening: het reguleren van de eigen gedachtes en emoties en het beïnvloeden van het gedrag van de ander (plus nabespreking en feedback)

12.30 - 12.45 : Oogst van de ochtend

12.45 - 13.30 : Lunch

Middagprogramma:

13.30 - 13.40 : Kennismaken met de trainingsacteur en bespreking middagprogramma en leerdoelen van de middag, werkafspraken veiligheid

13.40 - 15.00 : Oefening met acteur: omgaan met diverse uitingen van frustratieagressie, zoals verwijten, schreeuwen en schelden (plus nabespreking en feedback)

15.00 - 15.15 : Pauze

15.15 - 16.45 : Oefening met acteur: aan de hand van eigen leerdoelen en casuïstiek (plus nabespreking en feedback)

16.45 - 17.00 : Oogst van de dag en evaluatie.

Dag 2

ochtendprogramma

09.30 - 10.00 : Ontvangst met koffie/thee

10.00 - 10.10 : Terugblik dag 1 en vooruitblik dag 2

10.10 - 10.30 : Inleiding: doelbewust grensoverschrijdend gedrag, welke verschijningsvormen, wat raakt persoonlijk

10.30 - 11.00 : Inleiding: instrumentele agressie: herkennen, verklaren en hanteren

11.00 - 11.15 : Inleiding: agressie protocol

11.15 - 11.30 : Pauze

11.30 - 12.30 : Oefening: reguleren van de eigen gedachtes en het beïnvloeden van het gedrag van de ander (plus nabespreking en feedback)

12.30 - 12.45 : Oogst van de ochtend

12.45 - 13.30 : Lunch

Middagprogramma:

13.30 - 13.40 : Kennismaken met de trainingsacteur en bespreking middagprogramma en leerdoelen van de middag, werkafspraken veiligheid

13.40 - 15.00 : Oefening met acteur: omgaan met diverse uitingen van instrumentele agressie, zoals eisen, te dichtbij komen en dreigen (plus nabespreking en feedback)

15.00 - 15.15 : Pauze

15.15 - 16.40 : Oefening met acteur: aan de hand van eigen leerdoelen en casuïstiek (plus nabespreking en feedback)

16.40 - 17.00 : Terugblik op de training, de leerdoelen en het geleerde, feedback deelnemers, digitale evaluatie en ontvangst certificaten

17.00 - : Merlijn borrel

Voor wie werkt als mediator.

- PE: 12 MfN cat. 1a
- neem svp contact op voor ons NOVA PE-programma

Merlijn Groep (1993) dé conflicthanteringsspecialist is een familiebedrijf en verzorgt al bijna 30 jaar (vaardigheids)trainingen voor overheden en grote en kleine profit-organisaties. Ons motto ‘professionals voor professionals’.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Merlijn, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.