Omgaan met agressie
Startdata en plaatsen
placePutten 15 dec. 2025 tot 16 dec. 2025Toon rooster event 15 december 2025, 10:00-17:00, Putten, Dag 1 event 16 december 2025, 10:00-17:00, Putten, Dag 2 |
Beschrijving
In veel organisaties en beroepen worden medewerkers steeds vaker geconfronteerd met agressief gedrag. Dat kan gevolgen hebben voor de medewerker die ermee wordt geconfronteerd, op aanwezige klanten en
Tijdens de training krijgt u algemene theorie over agressief gedrag. Zo leert u meer over de achtergronden en het ontstaan van agressie. Ook leert u de verschillende typen ‘tegenwerkend’ gedrag herkennen. In een veilige setting oefent u vervolgens met eigen praktijkcases, met behulp van een trainingsacteur. Ook gaat u na of het agressieprotocol van uw organisatie aansluit bij de actuele ARBO-wetgeving, hoe dit protocol in de praktijk wordt gehanteerd en hoe uw organisatie omgaat met ziekteverzu…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
In veel organisaties en beroepen worden medewerkers steeds vaker geconfronteerd met agressief gedrag. Dat kan gevolgen hebben voor de medewerker die ermee wordt geconfronteerd, op aanwezige klanten en
Tijdens de training krijgt u algemene theorie over agressief
gedrag. Zo leert u meer over de achtergronden en het ontstaan van
agressie. Ook leert u de verschillende typen ‘tegenwerkend’ gedrag
herkennen. In een veilige setting oefent u vervolgens met eigen
praktijkcases, met behulp van een trainingsacteur. Ook gaat u na of
het agressieprotocol van uw organisatie aansluit bij de actuele
ARBO-wetgeving, hoe dit protocol in de praktijk wordt gehanteerd en
hoe uw organisatie omgaat met ziekteverzuim ten gevolge van
agressie-incidenten
Studiebelasting
Bij deze 2-daagse opleiding is de studiebelasting vastgesteld op
12
Begrip & Begrenzen
- medewerkers die veel klantcontacten hebben;
- overheidsfunctionarissen, die beslissingen moeten meedelen aan
burgers;
- iedereen die in aanraking kan komen met agressieve klanten;
- voor deelname aan deze training is geen specifieke vooropleiding
vereist;
- zou u graag precies willen weten wat deze training aan uw
professionele performance en kennis toevoegt? Neemt u dan contact
op met de backoffice die u naar uw wens doorverbindt met de trainer
of u matcht met een oud-deelnemer in dezelfde beroepsgroep.
De training richt zich op het doorgronden van situaties waarbij
agressie ontstaat tussen uzelf en de cliënt. Na de training:
- kent u de oorzaken en achtergronden van agressief gedrag;
- bent u in staat om te gaan met non-coöperatief gedrag, zoals
overmatig klagen, kritiek geven op regels en procedures
(de-escaleren van A- en B-gedrag) in combinatie met grenzen
stellen;
- kunt u zich assertief opstellen en grenzen stellen bij
persoonlijke beledigingen en verbale dreigementen (het stoppen van
C-gedrag);
- kunt u de-escalerend optreden bij dreigend of explosief gedrag
(D-gedrag);
- kunt u gevoelens en gedachten van uw cliënt herkennen en
benoemen, die bij heftige situaties ontstaan in de
communicatie;
- kunt u de emotionele en psychische gevolgen erkennen van het
meemaken van schokkende gebeurtenissen;
- kent u het agressie protocol van uw organisatie;
- het trainingsniveau ligt op HBO+ werk- en denkniveau of door
ervaring verkregen.
Kijk voor een beschrijving van de opleiding in onze brochure (https://www.merlijngroep.nl/?redirect_sf=a0Z2400000CHtnfEAD).
Dag 1
Ochtendprogramma:
09.30 - 10.00 : Ontvangst met koffie/thee, informeel kennismaken
met trainer en collega deelnemers
10.00 - 10.30 : Welkom, huishoudelijke afspraken, werkafspraken
over veiligheid, inventarisatie persoonlijke aandachtspunten,
ervaringen en leerdoelen o.a. op basis van de digitale
voorbereidingsformulieren
10.30 - 10.45 : Inleiding: agressie, wat is het, wat doet het met
mensen, wat doet het met jezelf
10.45 - 11.15 : Inleiding: frustratie, instrumentele en
situationele agressie: herkennen, verklaren en hanteren
11.15 - 11.30 : Pauze
11.30 - 12.30 : Oefening: het reguleren van de eigen gedachtes en
emoties en het beïnvloeden van het gedrag van de ander (plus
nabespreking en feedback)
12.30 - 12.45 : Oogst van de ochtend
12.45 - 13.30 : Lunch
Middagprogramma:
13.30 - 13.40 : Kennismaken met de trainingsacteur en bespreking
middagprogramma en leerdoelen van de middag, werkafspraken
veiligheid
13.40 - 15.00 : Oefening met acteur: omgaan met diverse uitingen
van frustratieagressie, zoals verwijten, schreeuwen en schelden
(plus nabespreking en feedback)
15.00 - 15.15 : Pauze
15.15 - 16.45 : Oefening met acteur: aan de hand van eigen
leerdoelen en casuïstiek (plus nabespreking en feedback)
16.45 - 17.00 : Oogst van de dag en evaluatie.
Dag 2
ochtendprogramma
09.30 - 10.00 : Ontvangst met koffie/thee
10.00 - 10.10 : Terugblik dag 1 en vooruitblik dag 2
10.10 - 10.30 : Inleiding: doelbewust grensoverschrijdend gedrag,
welke verschijningsvormen, wat raakt persoonlijk
10.30 - 11.00 : Inleiding: instrumentele agressie: herkennen,
verklaren en hanteren
11.00 - 11.15 : Inleiding: agressie protocol
11.15 - 11.30 : Pauze
11.30 - 12.30 : Oefening: reguleren van de eigen gedachtes en het
beïnvloeden van het gedrag van de ander (plus nabespreking en
feedback)
12.30 - 12.45 : Oogst van de ochtend
12.45 - 13.30 : Lunch
Middagprogramma:
13.30 - 13.40 : Kennismaken met de trainingsacteur en bespreking
middagprogramma en leerdoelen van de middag, werkafspraken
veiligheid
13.40 - 15.00 : Oefening met acteur: omgaan met diverse uitingen
van instrumentele agressie, zoals eisen, te dichtbij komen en
dreigen (plus nabespreking en feedback)
15.00 - 15.15 : Pauze
15.15 - 16.40 : Oefening met acteur: aan de hand van eigen
leerdoelen en casuïstiek (plus nabespreking en feedback)
16.40 - 17.00 : Terugblik op de training, de leerdoelen en het
geleerde, feedback deelnemers, digitale evaluatie en ontvangst
certificaten
17.00 - : Merlijn borrel
Voor wie werkt als mediator.
- PE: 12 MfN cat. 1a
- neem svp contact op voor ons NOVA PE-programma
Merlijn Groep (1993) dé conflicthanteringsspecialist is een familiebedrijf en verzorgt al bijna 30 jaar (vaardigheids)trainingen voor overheden en grote en kleine profit-organisaties. Ons motto ‘professionals voor professionals’.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.