Omgaan met Weerstand en Emotie

Type product
Tijdsduur
Logo van Spotlight Training & Ontwikkeling
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,2 Spotlight Training & Ontwikkeling heeft een gemiddelde beoordeling van 9,2 (uit 108 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

9,3
Gemiddeld cijfer voor Omgaan met Weerstand en Emotie
Gebaseerd op 3 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_half
Patrick van der Tol
Projectmanager
9
Omgaan met Weerstand en Emotie

"Cynthia is een trainster die persoonsgericht is, maar ook de groepsdynamiek goed in de gaten houdt. Ze past de training aan, op de wensen binnen de groep. Ik kijk met een goed gevoel op deze training: leerzaam, nuttig maar ook leuk en gezellig." - 03-04-2019 13:08

"Cynthia is een trainster die persoonsgericht is, maar ook de groepsdynamiek goed in de gaten houdt. Ze past de training aan, op de wensen bi… alles lezen - 03-04-2019 13:08

Beschrijving

Waarom doe je niet gewoon wat ik zeg? Lopen de emoties op jouw werk weleens hoog op? Word jij soms overdonderd door de reactie van een ander? Hoe kun je nou meer door anderen gedaan krijgen? Wat kun je doen als de ander in de weerstand schiet? Hoe kun je je eigen weerstand herkennen?

Als je regelmatig gesprekken voert, krijg je daarbij soms ook te maken met weerstand. Medewerkers die hun hakken in het zand zetten, een collega die weigert zijn gedrag aan te passen of een klant die jouw antwoord niet wil accepteren. Terwijl van jou wordt verwacht dat je rustig blijft, reageert de ander onredelijk of zelfs boos. Hoe kun je daar zo goed mogelijk mee omgaan? Je schiet in deze situaties vaak zel…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Omgaan met weerstand, Omgaan met Agressie & Emotie, Omgaan met, Assertiviteit en Feedback geven en ontvangen.

Waarom doe je niet gewoon wat ik zeg? Lopen de emoties op jouw werk weleens hoog op? Word jij soms overdonderd door de reactie van een ander? Hoe kun je nou meer door anderen gedaan krijgen? Wat kun je doen als de ander in de weerstand schiet? Hoe kun je je eigen weerstand herkennen?

Als je regelmatig gesprekken voert, krijg je daarbij soms ook te maken met weerstand. Medewerkers die hun hakken in het zand zetten, een collega die weigert zijn gedrag aan te passen of een klant die jouw antwoord niet wil accepteren. Terwijl van jou wordt verwacht dat je rustig blijft, reageert de ander onredelijk of zelfs boos. Hoe kun je daar zo goed mogelijk mee omgaan? Je schiet in deze situaties vaak zelf ook in de weerstand en al die oplopende emoties helpen je niet om jouw doel te bereiken.

In de training ‘Omgaan met weerstand en emoties’ leer je op verschillende manieren goed om te gaan met weerstand en emoties. Je leert de verschillende uitingsvormen van weerstand herkennen en krijgt inzicht in hoe en waardoor weerstand ontstaat. Je wordt je bewust van jouw kwaliteiten en valkuilen in het omgaan met weerstand. Je krijgt inzicht in jouw belemmerende denkpatronen en hoe je deze kunt doorbreken. Je gaat aan de slag met opbouwende feedback geven en de ander confronteren met jouw feedback. Je leert hoe je emotioneel gedrag ombuigt en grenzen stelt aan grensoverschrijdend gedrag. Je leert hierbij je eigen emoties goed te hanteren, zodat je effectief met weerstand en emoties om kunt gaan, terwijl je stevig in je eigen schoenen blijft staan.

Resultaat: Weerbaarder in lastige situaties

Na de training ‘Omgaan met weerstand en emoties’ kun je weerstand beter herkennen, weet je waar weerstand vandaan komt en je hebt inzicht in hoe je met weerstand kunt omgaan. Je hebt de vaardigheden om situaties niet onnodig uit de hand te laten lopen, doordat je weerstand sneller signaleert en weet om te buigen. Je bent je bewust van de invloed van jouw eigen verbale en non-verbale communicatie. Je kent jouw kwaliteiten en valkuilen in het omgaan met weerstand.

Je durft feedback te geven en te confronteren. Je weet op professionele wijze om te gaan met emoties van anderen en met je eigen emoties. Je geeft duidelijk je grenzen aan met respect voor jezelf en de ander. Je weet hoe je moet reageren op storend gedrag en bent in staat om escalaties te stoppen.

In lastige situaties weet je beter om te gaan met spanningen en onzekerheid. Je kunt krachtig en met meer rust optreden in situaties met grensoverschrijdend gedrag.

Voor wie is deze training geschikt?

De training ‘Omgaan met weerstand en emoties is voor iedereen die in zijn functie geregeld te maken heeft met klachten of teleurgestelde, emotionele of boze mensen. Voor iedereen die op een snelle en effectieve wijze wil leren omgaan met weerstand, van jezelf en de ander. Zodat je sterker staat in situaties en de ander duidelijker en zelfverzekerder tegemoet kunt  treden.

Inhoud Training Omgaan met weerstand en emoties

  • Kennismaking en leerdoelen benoemen
  • Wat is weerstand?
    • Functie van weerstand
    • Oorzaken van weerstand
    • Overeenstemmende lichaamstaal
  • Eigen weerstand herkennen
  • Gedrag roept gedrag op
    • Actie is reactie
    • Begrip voor emoties van de klant
    • Feiten van emoties scheiden
    • Omgaan met eigen emoties
  • Weerstand in gesprekken voorkomen
    • Professioneel het contact aangaan
    • Non-verbale communicatie gebruiken 
    • Actief luisteren en vragen stellen
  • Belemmerende denkpatronen doorbreken
    • Verband tussen emoties, gedachten en gedrag
    • Blokkerende gedachten en overtuigingen
    • Helpende gedachten inzetten
  • Slecht nieuws brengen
  • Onderscheid maken tussen bezwaren en weerstand
  • Feedback geven en confronteren
  • Grenzen aangeven
    • Waar ligt jouw grens?
    • Hoe of wanneer geef je dit aan?
  • Weerstand in gesprekken oplossen
    • De-escaleren van emoties
    • Begrip tonen
    • Regie houden
    • Omgaan met spanning en stress
  • Het oefenen van lastige situaties uit de eigen praktijk
  • Je eigen stappenplan maken

Praktische Informatie

Deze training is alleen mogelijk als VIP-training (1-op-1) of als incompanytraining vanaf 3 personen. Je ontvangt na de training een certificaat. De maximale groepsgrootte is 10 deelnemers.

Stap 1. De voorbereiding

Vooraf aan de training is er een intake met de trainer. Daarna ontvang de deelnemers een samenvatting van de theorie en een voorbereidende opdracht.

Stap 2. De training

Tijdens de trainingsdag zelf is er veel ruimte en aandacht voor het oefenen van de persoonlijke situaties. De werkvormen zijn zeer afwisselend: theorie, praktijk- en groepsopdrachten en discussies. Je leert vooral door te doen en van de persoonlijke feedback tijdens de verschillende oefeningen en opdrachten. Door het gedrag zelf te ervaren, herken je het beter en pas je nieuw gedrag sneller toe.

Stap3. Begeleiding na de training

In overleg wordt er gekeken of er een terugkomsessie of coaching on the job gewenst is.

Haal het beste uit jezelf en uit je werk!

Bij Spotlight Training & Ontwikkeling krijg je kwalitatief goede trainingen met uitgebreide service. Gedurende minimaal 6 maanden begeleiden we je bij het werken aan jouw leerdoelen. 

Spotlight Training en Ontwikkeling richt zich op mensen die veel energie in hun werk stoppen en meer resultaat willen behalen. Mensen die succesvoller willen zijn, maar die niet goed weten waar of hoe te beginnen. Onze trainingen helpen je bij het verbeteren van jouw Persoonlijke Effectiviteit. Je weet nooit wat je kunt, tot je het geprobeerd hebt!

9,3
Gemiddeld cijfer voor Omgaan met Weerstand en Emotie
Gebaseerd op 3 ervaringen
starstarstarstarstar_half
Patrick van der Tol
Projectmanager
9
Omgaan met Weerstand en Emotie

"Cynthia is een trainster die persoonsgericht is, maar ook de groepsdynamiek goed in de gaten houdt. Ze past de training aan, op de wensen binnen de groep. Ik kijk met een goed gevoel op deze training: leerzaam, nuttig maar ook leuk en gezellig." - 03-04-2019 13:08

"Cynthia is een trainster die persoonsgericht is, maar ook de groepsdynamiek goed in de gaten houdt. Ze past de training aan, op de wensen bi… alles lezen - 03-04-2019 13:08

starstarstarstarstar_half
Anneke de Raaf
telefoniste/receptioniste
9
Omgaan met Weerstand en Emotie

"Allereerst mijn complimenten voor de zeer deskundige trainer.
De training was voor mij erg waardevol. Op zaken/reacties waar ik zelf nooit bij nagedacht heb, werd ik op een prettige manier geattendeerd. Door het rollenspel, de ene keer was ik mezelf en de andere keer speelde ik de 'beller', ervoer ik zelf hoe de klant op mijn (onjuiste) antwoorden reageert. Daarna leerde ik hoe het wel moet en het telefoongesprek dus beter gaat. Geen wederzijdse irritaties. Ineens gaat er dan een lampje branden!
Ook heb ik het als prettig ervaren dat ik de enige deelnemer was. Nu werden de gehele dag zaken behandeld die voor mij problemen opleveren. Deze dag stond dus geheel in het teken van mij. Een goede beslissing van de trainer.
Op deze dag kijk ik dan ook met een goed gevoel terug. Veel ervaringen rijker.

" - 14-06-2018 10:02

"Allereerst mijn complimenten voor de zeer deskundige trainer. De training was voor mij erg waardevol. Op zaken/reacties waar ik zelf nooit … alles lezen - 14-06-2018 10:02

starstarstarstarstar
J Bootsma
Assistent Bedrijfsleider
10
Omgaan met Weerstand en Emotie

"Training gegeven door Cynthia Rombout, voor een kleine groep. Hierdoor was er veel ruimte voor uitleg, rollenspellen, vragen en andere oefeningen. De training was effectief en leerzaam, en werd ook na afloop nog opgevolgd. Zeer aan te raden." - 03-04-2018 14:41

"Training gegeven door Cynthia Rombout, voor een kleine groep. Hierdoor was er veel ruimte voor uitleg, rollenspellen, vragen en andere oefen… alles lezen - 03-04-2018 14:41

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.