Basiscursus Inkoop sociaal domein

Logo van Berghauser Pont Academy
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,3 Berghauser Pont Academy heeft een gemiddelde beoordeling van 8,3 (uit 3 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Berghauser Pont Academy biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: Utrecht

Beschrijving

  • De voor- en nadelen van verschillende inkoopmethoden
  • Belangrijkste aandachtspunten bij het doorlopen van een inkoopprocedure in het sociaal domein
  • De laatste rechtspraak relevant voor inkoop binnen sociaal domein
Vanwege de aanscherping van de Corona-maatregelen, hebben wij besloten om al onze cursussen tot en met 29 november uitsluitend online aan te bieden. Elke aanmelding is dan dus voor de online uitvoering. 

Inhoud

Inleiding

Inkopen in het sociaal domein betekent keuzes maken. Kiest u voor een overheidsopdracht en dus een aanbestedingsprocedure met een beperkt aantal zorgaanbieders, een zogenoemd ‘open-house model’ met een (nagenoeg) onbeperkt aantal zorgaanbieders of voor een subsidi…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Sociaal domein, Inkoop (basis), Inkoopmanagement, Voorraadbeheer en Contractmanagement.

  • De voor- en nadelen van verschillende inkoopmethoden
  • Belangrijkste aandachtspunten bij het doorlopen van een inkoopprocedure in het sociaal domein
  • De laatste rechtspraak relevant voor inkoop binnen sociaal domein
Vanwege de aanscherping van de Corona-maatregelen, hebben wij besloten om al onze cursussen tot en met 29 november uitsluitend online aan te bieden. Elke aanmelding is dan dus voor de online uitvoering. 

Inhoud

Inleiding

Inkopen in het sociaal domein betekent keuzes maken. Kiest u voor een overheidsopdracht en dus een aanbestedingsprocedure met een beperkt aantal zorgaanbieders, een zogenoemd ‘open-house model’ met een (nagenoeg) onbeperkt aantal zorgaanbieders of voor een subsidie (en mogelijk een subsidietender)? Om deze eerste keuzes te kunnen maken is het van belang om te weten wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende inkoopmethoden. Is de keuze voor een inkoopmethode eenmaal gemaakt, dan is het de vraag hoe de gekozen procedure het beste kan worden ingericht. Hierbij staat voorop: een inkoopprocedure is een middel om een doel te bereiken, het is niet het doel op zich. Het doel is te komen tot een goede zorgverlening overeenkomstig de ambities en binnen het wettelijk kader.‘open-house model’ met een (nagenoeg) onbeperkt aantal zorgaanbieders of voor een subsidie (en mogelijk een subsidietender)? Om deze eerste keuzes te kunnen maken is het van belang om te weten wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende inkoopmethoden. Is de keuze voor een inkoopmethode eenmaal gemaakt, dan is het de vraag hoe de gekozen procedure het beste kan worden ingericht. Hierbij staat voorop: een inkoopprocedure is een middel om een doel te bereiken, het is niet het doel op zich. Het doel is te komen tot een goede zorgverlening overeenkomstig de ambities en binnen het wettelijk kader.

Inhoud en resultaat

Inkoop binnen het sociaal domein is – mede door – de decentralisatie meer en meer in de schijnwerpers komen te staan. Enerzijds procedureel: welke inkoopprocedure kan het beste worden toegepast: aanbestedingsprocedure, ‘open-house model’ of subsidiëren? Anderzijds inhoudelijk: geschillen over tarieven en proportionaliteit van de contractvoorwaarden deden en doen zich nog steeds geregeld voor. En: hoe verhouden de verschillende wettelijke kaders zich tot elkaar?

Iedere vorm van inkoop brengt andere vragen met zich mee, bijvoorbeeld:

  • Wordt bij een aanbestedingsprocedure gekozen voor een vast tarief of kun je de markt het beste een prijs laten bepalen door zorgaanbieders een prijs te laten opnemen in hun inschrijving? Hoe zwaar laat je dan vervolgens de prijs meewegen?
  • Aan welk regelgevend kader zijn aanbestedende diensten gebonden bij toepassing van het ‘open-house model’?
  • Bij subsidiëring: kan deze altijd een-op-een worden verstrekt of moet hier ook een vorm van mededinging worden gecreëerd?

Na afloop van de cursus heeft u inzicht in:

  • De beschikbare inkoopmethoden;
  • De voor- en nadelen van de beschikbare inkoopmethoden;
  • De wijze waarop de verschillende inkoopprocedures kunnen worden doorlopen;
  • De belangrijkste aandachtspunten bij het doorlopen van een inkoopprocedure in het sociaal domein, zowel procedureel als inhoudelijk; en
  • De laatste rechtspraak relevant voor inkoop binnen sociaal domein.

Doelgroep

De cursus is bestemd voor inkopers, aanbesteders, adviseurs, juristen, tendermanagers en beleidsambtenaren bij gemeenten. De cursus is ook interessant voor zorgaanbieders (Wmo en Jeugd).

Programma

  • Overzicht inkoopmethoden
  • Aanbestedingsprocedure
    • Welke procedures kunnen worden toegepast;
    • Hoe kan de procedure worden ingericht;
    • Welke voorwaarden kunnen worden gesteld; en
    • Wat zijn de aandachtspunten.
  • Open-house model
    • Wat is het open-house model;
    • Hoe werkt een procedure op basis van het open-house model;
    • Welke voorwaarden kunnen worden gesteld; en
    • Wat zijn de aandachtspunten.
  • Subsidiëren
    • Wanneer subsidiëren;
    • Wat is het verschil met een overheidsopdracht;
    • Is een-op-een subsidiëren mogelijk;
    • Welke voorwaarden kunnen worden gesteld; en
    • Wat zijn de aandachtspunten.
  • Wrap-up: voor- en nadelen per inkoopmethode
  • Casus: aan de slag met een praktijksituatie

Materiaal

Tijdens de cursus ontvangt u de handouts van de presentaties

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Berghauser Pont Academy, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.