Creatief denken, Innovatief denken

Niveau
Tijdsduur
Logo van NOW

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Waarom

De beroemde think different reclame Apple maakte het al duidelijk, mensen die anders denken veranderen de wereld. Ook in organisaties wordt er gezocht naar anders denkers, innovatieve denkers. Mensen dingen zien wat andere mensen niet opvalt. Die dit niet alleen als probleem neer leggen en oplossingen verzinnen waarmee echt verbeterd wordt of behoeftes worden vervuld. Soms zelf onbekende behoeftes. Want als je aan iemand in 1930 had gevraagd wat hij of zij het liefst zou willen hebben om de vloer stof vrij te maken dan had je als antwoord een betere bezem gekregen, niet een stofzuiger.

Toch is anders denken niet makkelijk. Het programma Mindfuck heeft al in een experiment laten zien…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Waarom

De beroemde think different reclame Apple maakte het al duidelijk, mensen die anders denken veranderen de wereld. Ook in organisaties wordt er gezocht naar anders denkers, innovatieve denkers. Mensen dingen zien wat andere mensen niet opvalt. Die dit niet alleen als probleem neer leggen en oplossingen verzinnen waarmee echt verbeterd wordt of behoeftes worden vervuld. Soms zelf onbekende behoeftes. Want als je aan iemand in 1930 had gevraagd wat hij of zij het liefst zou willen hebben om de vloer stof vrij te maken dan had je als antwoord een betere bezem gekregen, niet een stofzuiger.

Toch is anders denken niet makkelijk. Het programma Mindfuck heeft al in een experiment laten zien dat wij als mens ons graag conformeren aan de sociale omgeving. En onze hersenen zijn patroon gericht. Anders hadden we nooit leren zwemmen, fietsen of autorijden.

Gelukkig is er veel onderzoek gedaan naar Innovatief denken. Zo is er vastgesteld dat mensen met een hoge innovatieve denkkracht als Steve Jobs of Jeff Bezos vijf eigenschappen bezitten. Het innovators DNA. En Adam Grant geeft in zijn boek Originals de samenvatting over het denkproces van creatieveling. Gelukkig voor ons is dit allemaal te leren.

Waar de versneller Innovatief denken vooral over het ervaren van alle innovatie proces stappen gaat, gaan we in deze dagtraining er echt mee aan de slag. Zelf een probleem vinden en uitwerken zodat je dit hierna in je werkomgeving kan toepassen of faciliteren.

Observeren

De start van ieder nieuw innovatie proces begint bij iets nieuws zien. Een probleem of een behoefte. Maar hoe zie je dat? In deze stap staan we stil welke mogelijkheden de Design Thinking methode biedt als het om mens gericht innoveren gaat. Maar ook methodes binnen LEAN zijn erop gericht zaken te zien.

Probleemstelling

Een goede probleemstelling is cruciaal voor het zoeken naar de oplossing. Einstein zei al: “als ik een uur de tijd had om een probleem op te lossen dat de wereld zou redden, dan zou ik 55 minuten over het probleem denken en 5 minuten over de oplossing``. We bekijken verschillende technieken van probleemstelling waaronder een 'problemstorm'.

Idee vorming

Welke methodes van ideevorming zijn er. We laten zien wat een goede brainstorm is. We leren je een aantal divergeer en convergeer technieken waarmee je meteen een brainstorm naar een hoger niveau kan brengen. Ook nemen we je mee in de Systamatic Inventive Thinking (SIT) methode en het ontstaan hiervan.

Prototype

En als je een goed idee hebt is het zaak dit te testen bij je doelgroep. Maar om dit te doen heb je een prototype nodig. We leren je snel een prototype te bouwen of zoals de Lean Startup dit noemt een Minimal Viable Product.

Test

En als je een prototype in je handen hebt kan je dit gaan testen op je doelgroep. En weer goed observeren wat je doelgroep ermee doet om er weer van te leren. En we kunnen A en B testing inzetten om te kijken welke optie het best aansluit. Ook geven we je inzicht in welke soorten innovaties er zijn en hoe je jouw aanpak voor het naar de markt brengen hierop kan aanpassen.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met NOW, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.