Medezeggenschap Cliëntenraad (basis)

Tijdsduur
Trainer
Arthur Hol

Medezeggenschap Cliëntenraad (basis)

Instituut voor Medezeggenschap
Logo van Instituut voor Medezeggenschap

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Voor (nieuwe) leden van cliëntenraden en (ambtelijk) secretarissen.

In deze workshop leren Cliëntenraad-leden wat de rol van de Cliëntenraad is in het besluitvormingsproces van de organisatie. Wat zijn precies de taken en hoe pakt de Cliëntenraad deze aan? Deelnemers leren de beginselen van een resultaatgerichte werkwijze en van een goede communicatie met bestuurder en achterban.

De deelnemers krijgen inzicht in de belangrijkste wettelijke bevoegdheden (van de huidige en komende Wet Medezeggenschap Cliëntenraden in de Zorg, WMCZ): instemmingsrecht, (verzwaard) adviesrecht, initiatiefrecht en informatierecht -en leren hoe deze rechten te gebruiken in de praktijk, in samenspel met de bestuur…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Medezeggenschap, Adviesrecht, CAO-recht, Ondernemingsraad (OR) en Ondernemen.

Voor (nieuwe) leden van cliëntenraden en (ambtelijk) secretarissen.

In deze workshop leren Cliëntenraad-leden wat de rol van de Cliëntenraad is in het besluitvormingsproces van de organisatie. Wat zijn precies de taken en hoe pakt de Cliëntenraad deze aan? Deelnemers leren de beginselen van een resultaatgerichte werkwijze en van een goede communicatie met bestuurder en achterban.

De deelnemers krijgen inzicht in de belangrijkste wettelijke bevoegdheden (van de huidige en komende Wet Medezeggenschap Cliëntenraden in de Zorg, WMCZ): instemmingsrecht, (verzwaard) adviesrecht, initiatiefrecht en informatierecht -en leren hoe deze rechten te gebruiken in de praktijk, in samenspel met de bestuurder, toezichthouders en cliënten.

Resultaat?
Na deze basisworkshop heeft u een goed beeld van de rol van de cliëntenraad in het besluitvormingsproces en inzicht in de belangrijkste wettelijke bevoegdheden van de huidige en aanstaande Wet Cliëntenraden in de Zorg (WMCZ).

Daarnaast krijgt u voorbeelden van een goede taakverdeling, samenspel met bestuur, toezicht en achterban, een goede interne organisatie en ondersteuning van uw Cliëntenraad.

Bij het Instituut voor Medezeggenschap richten wij ons op de waardengedreven organisatie, waar ‘de bedoeling’ centraal staat, en niet de systeemwereld van de regels. Voor mensen die hieraan willen bijdragen, bieden wij diverse (een- en meerdaagse) workshops en cursussen over onderwerpen op het vlak van medezeggenschap van werknemers en cliënten.

Voor (leden van) ondernemingsraden, cliëntenraden en andere medezeggenschapsorganen, maar ook voor (ambtelijk) secretarissen, bestuurders, managers en Hr professionals.

In de waardengedreven organisatie is er aandacht voor zelfsturing, zelfreflectie en dialoog. Onze workshops zijn vanuit dezelfde waarden opgezet. De workshops worden aangeboden op basis van open inschrijving én in de vorm van op maat gemaakte incompany-bijeenkomsten. En natuurlijk staan wij u ook terzijde met advies.

Ons aanbod op het gebied van workshops voor medezeggenschap is al jaren onverminderd populair. Dat komt doordat onze workshops een ideale combinatie van kennisoverdracht en werk aan de eigen praktijkcases zijn. De voordelen van een workshop bij ons instituut zijn:

1. Inbreng eigen praktijkcases 
2. Uitwisseling/ intervisie met andere deelnemers met vergelijkbare vraagstukken 
3. Kennisoverdracht door ervaren docent met ruime praktijkervaring 
4. Aanreiking van handvatten voor de oplossing van uw praktijkcases

De workshops worden gegeven op een centrale locatie in het land, gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.