Confronterend Coachen

Type product
Tijdsduur
Trainer
Rob Hogewoning

Confronterend Coachen

Boeii
Logo van Boeii
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,0 Boeii heeft een gemiddelde beoordeling van 9,0 (uit 96 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Confronterend coachen is een manier van begeleiden waarbij je als coach in de relatie met je cliënt stevige persoonlijke spanning opbouwt en vasthoudt. Hierdoor wordt de cliënt gestimuleerd om de werkelijke onderliggende motieven, drijfveren en emoties voor zijn improductieve gedragskeuzes en beslissingen te openbaren. Zodra dit gebeurt reageer je als coach begrip en empathie, waardoor de cliënt zich voor de getoonde kwetsbaarheid gewaardeerd voelt en aangemoedigd wordt om hiermee door te gaan.

Vooral het in het moment kunnen reageren op non-verbale signalen is belangrijk.
Hierop wordt vervolgens door de coach met begrip en empathie gereageerd, zodat de cliënt zich voor zijn getoonde kwetsba…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Coaching, Train de trainer, Co-actief coachen, Business / Executive Coaching en Loopbaancoaching.

Confronterend coachen is een manier van begeleiden waarbij je als coach in de relatie met je cliënt stevige persoonlijke spanning opbouwt en vasthoudt. Hierdoor wordt de cliënt gestimuleerd om de werkelijke onderliggende motieven, drijfveren en emoties voor zijn improductieve gedragskeuzes en beslissingen te openbaren. Zodra dit gebeurt reageer je als coach begrip en empathie, waardoor de cliënt zich voor de getoonde kwetsbaarheid gewaardeerd voelt en aangemoedigd wordt om hiermee door te gaan.

Vooral het in het moment kunnen reageren op non-verbale signalen is belangrijk.
Hierop wordt vervolgens door de coach met begrip en empathie gereageerd, zodat de cliënt zich voor zijn getoonde kwetsbaarheid gewaardeerd voelt en aangemoedigd wordt om hiermee door te gaan. Het betekent ook leren om zelf productief, vasthoudend en doortastend in de spanning te blijven werken en goed om te kunnen gaan met eventuele afwerende en ontsnappende reacties van de cliënt.

Deze vorm van coachen is met name effectief bij cliënten die erg gedissocieerd gedrag vertonen (liever over zichzelf praten dan vanuit zichzelf praten), erg breedsprakig zijn (geen focus hebben), van hun ware zelf vervreemd zijn (een goed aangeleerde rol spelen) of zich in de kern erg onzeker voelen (en dat compenseren met quasi-zelfverzekerd gedrag).

In de training passeren circa 25 confronterende methoden de revue. Je ervaart welke met name goed bij je passen en wat voor jou de meest natuurlijk manier is om die te demonstreren.

Wellicht herken je als coach één of meer van onderstaande voorbeelden.

“Mijn cliënt negeert al mijn persoonlijke vragen en heeft het steeds over anderen en omstandigheden; daar word ik doodmoe van”.

 “Telkens als ik met mijn cliënte een eind goed op weg ben en ik denk dat we op iets wezenlijks gaan uitkomen, zegt ze ‘nu weet ik het even niet meer’ of ‘meer valt er niet over te zeggen'".

“Ik heb een cliënt die een kei lijkt te zijn in het sociaal wenselijk antwoorden, maar ik kom er geen steek verder mee”.

“ Als ik merk dat mijn cliënt, door iets dat ik zeg of vraag, geraakt dreigt te worden, heb ik de neiging om sorry te zeggen en het over iets leuks te gaan hebben”.

“Ik heb een week wakker gelegen omdat een cliënt tegen me zei dat hij zich heel erg door mij gekwetst voelde; dat wil ik niet op mijn geweten hebben”.

“Als het spannend wordt tussen mij en mijn cliënt, heb ik de neiging om te gaan pleasen of eruit te stappen door direct weer koffie en thee te halen”.

Thema's die aan de orde komen zijn:

  • Wat is de confronterende basishouding en wat zijn de hierbij gehanteerde productieve vooronderstellingen?
  • Bij welke typen cliënten en thema’s is deze interactievorm zeer bruikbaar en effectief en wanneer niet?
  • De 4 verschillende manieren om te confronteren.
  • De mogelijke angsten bij de coach om niet te confronteren en hoe hiermee om te gaan.
  • Bruikbare combinaties met andere interventie-methoden.
  • Integratie van het confronteren met de eigen succesvolle begeleidingsstijl.
  • Toepassingsgebieden (individueel, teams, organisaties).

Prijs is inclusief individuele supervisie en de mogelijkheid tot inhalen van een gemiste dag!

Voorafgaand aan de inschrijving wordt met deelnemers altijd eerst een intakegesprek gevoerd.

Er zijn nog geen ervaringen.
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Coaching.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Rob Hogewoning
Rob Hogewoning
verleg je met zelfvertrouwen, optimisme en nieuwsgierigheid
9

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.