Functioneel Ontwerpen met UML
"Een hele overzichtelijke en goed opgebouwde training. Ik heb een heel goed beeld gekregen van wat UML is en hoe ik het in kan zetten tijdens mijn werkzaamheden! Ik kan deze cursus zeker aanraden! " - 26-10-2021 07:21
"Een hele overzichtelijke en goed opgebouwde training. Ik heb een heel goed beeld gekregen van wat UML is en hoe ik het in kan zetten tijdens… alles lezen - 26-10-2021 07:21
Hoi Wendy-Joyce, wat fijn om te horen dat de cursus goed is bevallen en bedankt voor het delen van jouw ervaring. Hopelijk tot ziens! Hartelijke groet, Vijfhart IT-Opleidingen.
- 26-10-2021 07:21Startdata en plaatsen
placeNieuwegein 14 okt. 2024 tot 15 okt. 2024check_circle Startgarantie Toon roosterevent 14 oktober 2024, 08:45-16:00, Nieuwegein, Day 1 event 15 oktober 2024, 08:45-16:00, Nieuwegein, Day 2 |
Beschrijving
Vijfhart, dat klopt voor jou!
- Oefenomgeving tot 3 maanden na afronding beschikbaar
- Flexgarantie: wissel eenvoudig van virtueel naar fysiek, of andersom
- Kennisgarantie: volg jouw cursus gratis nog een keer, fysiek of virtueel
- Ontvang een gratis proefexamen bij meerdere opleidingen
Lesmethode :
Klassikaal
Algemeen :
Functioneel Ontwerpen met UML training
Tijdens deze tweedaagse cursus Functioneel Ontwerpen met UML leer je hoe afbeeldingen te maken in de vorm van modellen. De meeste beschreven modelleertechnieken zijn onderdeel van de internationaal gestandaardiseerde Unified Modeling Language (UML).
De cursus bestaat uit afwisselend theorie en praktijk:
Eerst wordt klassikaal theorie gegeven. Vervolgens pas je deze theorie toe bij het maken van een onderdeel van jou eigen functioneel ontwerp. Hierbij helpt de docent door vragen van de cursist te beantwoorden, en door vragen aan de cursist te stellen over het ontwerp dat de cursist maakt. Daarna wordt klassikaal nieu…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Vijfhart, dat klopt voor jou!
- Oefenomgeving tot 3 maanden na afronding beschikbaar
- Flexgarantie: wissel eenvoudig van virtueel naar fysiek, of andersom
- Kennisgarantie: volg jouw cursus gratis nog een keer, fysiek of virtueel
- Ontvang een gratis proefexamen bij meerdere opleidingen
Lesmethode :
Klassikaal
Algemeen :
Functioneel Ontwerpen met UML training
Tijdens deze tweedaagse cursus Functioneel Ontwerpen met UML leer
je hoe afbeeldingen te maken in de vorm van modellen. De meeste
beschreven modelleertechnieken zijn onderdeel van de internationaal
gestandaardiseerde Unified Modeling Language (UML).
De cursus bestaat uit afwisselend theorie en praktijk:
Eerst wordt klassikaal theorie gegeven. Vervolgens pas je deze
theorie toe bij het maken van een onderdeel van jou eigen
functioneel ontwerp. Hierbij helpt de docent door vragen van de
cursist te beantwoorden, en door vragen aan de cursist te stellen
over het ontwerp dat de cursist maakt. Daarna wordt klassikaal
nieuwe theorie gegeven. Vervolgens kunnen de cursisten deze theorie
toepassen in een nieuw onderdeel van hun functioneel ontwerp. Zo
bouw je stapsgewiijs een eigen functioneel ontwerp
In het begin van de cursus kies je wat voor applicatie je tijdens
de cursus (als oefening) een functioneel ontwerp gaat maken. Dit is
bij voorkeur een applicatie die het bedrijf waar je werkt wil laten
bouwen. Op deze manier sluit voor elke cursist de inhoud van de
cursus goed aan op de praktijk van zijn of haar dagelijks werk, en
zijn de cursisten persoonlijk sterk betrokken bij de oefeningen die
ze maken.
Aan het eind van de cursus heb je een functioneel ontwerp gemaakt
voor de applicatie naar keuze, inclusief een product backlog die je
gebruikt als basis voor een scrum implementatie van deze
applicatie.
Doel van de training
Bij analyse & ontwerp van software zeggen afbeeldingen meer dan
1000 woorden. Doel van deze cursus is dat de cursisten leren om
deze afbeeldingen te maken en te interpreteren. Doel van analyse en
ontwerp van software is om een helder beeld te krijgen van deze
software. En om hierover met elkaar te kunnen communiceren.
Middel om dit doel te bereiken is een verzameling afbeeldingen die
kort en bondig beschrijven:
- Gegevens die met de software kunnen worden bekeken en/of gewijzigd
- Bedrijfsprocessen die deze gegevens doorlopen
- Rollen en autorisaties die gebruikers van de software hebben
- Gebruikersschermen
- Navigatie tussen deze gebruikersschermen
Doelgroep :
Deze cursus is voor iedereen die te maken heeft met het ontwerpen van software. De cursisten kunnen variëren van een toekomstige gebruiker die vertelt wat hij met de software moet kunnen doen, tot een ontwerper die de software ontwerpt en een programmeur die de software uiteindelijk gaat bouwen. Al deze mensen moeten een gemeenschappelijke taal hebben waarin ze met elkaar communiceren. Deze taal leert men in deze cursus.
Voorkennis :
Er is geen voorkennis nodig.
Onderwerpen :
- Requirements d.m.v. UML use cases
- In dit onderdeel leert de cursist hoe kort en
bondig kan worden beschreven WAT de te ontwerpen applicatie moe
doen, zonder al tijd te hoeven besteden aan HOE de applicatie dit
gaat doen. Dit gebeurt door use cases te tekenen van de te
ontwerpen applicatie. Hiermee wordt zichtbaar welke
gebruikersrollen de verschillende gebruikers van de applicatie
kunnen hebben, en wat deze gebruikers moeten kunnen doen.
- Gegevens d.m.v. een UML klassendiagram
- In dit onderdeel leert de cursist om de
gegevens die met de te ontwerpen software kunnen worden bekeken
en/of gewijzigd te beschrijven. Dit doet de cursist door een UML
klassendiagram te tekenen. Hiermee wordt op eenvoudige wijze
duidelijk welke gegevens een rol spelen in de applicatie. Alleen de
functionaliteit speelt hierbij een rol, zonder tijd te hoeven
besteden aan de vraag hoe de gegevens technisch in een database
kunnen worden opgeslagen.
- Bedrijfsprocessen d.m.v. UML activiteitendiagrammen
- Sommige gegevens doorlopen een bedrijfsproces.
Een polisaanvraag of een belastingaangifte bijvoorbeeld doorloopt
achtereenvolgens verschillende processtappen, en heeft na elke
processtap een bepaalde status. Hiervan tekent de cursist een UML
activiteitendiagram, met zwembanen die aangeven welke gebruikers
welke processtappen kunnen uitvoeren. Daarmee wordt in één
oogopslag zichtbaar welke processen de gegevens doorlopen, en wat
er in deze processen gebeurt.
- Rollen en autorisaties d.m.v. een CRUD matrix
- Een CRUD matrix geeft aan welke gebruikers
welke Create, Read, Update of Delete (= CRUD) acties kunnen
uitvoeren op welke gegevens. Samen met de zwembanen in de
bedrijfsprocessen geeft dit een volledige beeld welke
gebruikersrollen welke autorisaties hebben.
- Schermnavigatie d.m.v. UML toestandsdiagrammen (= state
machines)
- In een schermstroomdiagram geeft de cursist aan
welke schermen de applicatie heeft, en hoe gebruikers tussen deze
schermen kunnen navigeren.Elk scherm kan hierbij gezien worden als
een toestand waarin de gebruikersinterface zich kan bevinden.
Daarom wordt een schermstroomdiagram getekend in de vorm van een
UML toestandsdiagram.
- Gebruikersschermen
- Elk scherm dat voorkomt in bovengenoemde
schermstroomdiagrammen wordt uitgewerkt in een schermontwerp, met
hierin onderdelen zoals tekstvelden, checkboxes, radio buttons,
navigatieknoppen, etc. In de cursus ligt hierbij de nadruk op het
bieden van de gewenste functionaliteit, consistent met
bovengenoemde requirements, gegevens, bedrijfsprocessen, etc.
- Business rules
- Bovengenoemde diagrammen beschrijven veel
bedrijfslogica. Bijvoorbeeld: een bedrijfsproces geeft aan in welke
volgorde activiteiten moeten worden uitgevoerd. En een
klassendiagram toont hoeveel objecten van de ene klasse aanwezig
kunnen of moeten zijn bij een object van een andere klasse.
Bedrijfslogica die niet kan worden vastgelegd door middel van
bovengenoemde diagrammen, wordt apart beschreven in korte, bondige
teksten.
- Koppelingen met andere systemen d.m.v. een UML
componentendiagram
- De meeste applicaties zijn gekoppeld aan andere
systemen. Bijvoorbeeld: een webshop kan worden gekoppeld aan een
voorraadbeheersysteem, en aan een boekhoudsysteem waarin de
betalingen worden vastgelegd. In dit onderdeel leren de cursisten
om kort en bondig (in de vorm van een UML componentendiagram) aan
te geven met welke systemen er gekoppeld wordt, en wat de functie
is van deze koppelingen.
- Van ontwerp naar realisatie d.m.v. scrum
- Een functioneel ontwerp kan in een scrum proces
succesvol worden omgezet in een werkende applicatie. Hoe dit in
zijn werk gaat, en hoe scrum gecombineerd wordt met bovenstaande
technieken, wordt uitgelegd in dit laatste deel van de cursus. De
hierbij horende opdracht voor de cursisten is om een product
backlog met prioriteiten te maken, die gebruikt kan worden als
basis voor een scrum implementatie van het functioneel ontwerp.
"Een hele overzichtelijke en goed opgebouwde training. Ik heb een heel goed beeld gekregen van wat UML is en hoe ik het in kan zetten tijdens mijn werkzaamheden! Ik kan deze cursus zeker aanraden! " - 26-10-2021 07:21
"Een hele overzichtelijke en goed opgebouwde training. Ik heb een heel goed beeld gekregen van wat UML is en hoe ik het in kan zetten tijdens… alles lezen - 26-10-2021 07:21
Hoi Wendy-Joyce, wat fijn om te horen dat de cursus goed is bevallen en bedankt voor het delen van jouw ervaring. Hopelijk tot ziens! Hartelijke groet, Vijfhart IT-Opleidingen.
- 26-10-2021 07:21"Zeer goede trainer met veel UML ervaring. De afwisseling tussen theorie en oefeningen werkte heel goed. Het niveau was pittig maar goed te doen voor mij als beginner met UML. " - 14-04-2017 06:10
"Zeer goede trainer met veel UML ervaring. De afwisseling tussen theorie en oefeningen werkte heel goed. Het niveau was pittig maar goed te d… alles lezen - 14-04-2017 06:10
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.