BPM, BPMN en BPMS in de Praktijk

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

BPM, BPMN en BPMS in de Praktijk

Vijfhart IT-Opleidingen
Logo van Vijfhart IT-Opleidingen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,2 Vijfhart IT-Opleidingen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,2 (uit 566 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

7,3
Gemiddeld cijfer voor BPM, BPMN en BPMS in de Praktijk
Gebaseerd op 3 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstar_borderstar_border
Tim Ooievaar
Consultant
6
BPM, BPMN en BPMS in de Praktijk

"Training BPM was in de basis prima van opzet maar de duur van de training was eigenlijk te kort. Hierdoor was er m.i. niet voldoende tijd om de theorie in de praktijk te brengen middels het (gezamenlijk) maken van oefeningen waarmee je je de theoretische kennis pas echt eigen kan maken. Mijn advies zou zijn om de training met een dag te verlengen. " - 21-03-2016 08:03

"Training BPM was in de basis prima van opzet maar de duur van de training was eigenlijk te kort. Hierdoor was er m.i. niet voldoende tijd om… alles lezen - 21-03-2016 08:03

Startdata en plaatsen

placeNieuwegein
21 nov. 2024 tot 22 nov. 2024
Toon rooster
event 21 november 2024, 08:45-16:00, Nieuwegein, Day 1
event 22 november 2024, 08:45-16:00, Nieuwegein, Day 2

Beschrijving

Vijfhart, dat klopt voor jou!

  • Oefenomgeving tot 3 maanden na afronding beschikbaar   
  • Flexgarantie: wissel eenvoudig van virtueel naar fysiek, of andersom  
  • Kennisgarantie: volg jouw cursus gratis nog een keer, fysiek of virtueel  
  • Ontvang een gratis proefexamen bij meerdere opleidingen   

Lesmethode :

Klassikaal

Algemeen :

Waarom de cursus BPM, BPMN en BPMS in de praktijk volgen?
Veel bedrijven worstelen met het in goede banen leiden van verschillende processen. Want hoe zorg je ervoor dat alle elementen (mensen, softwareapplicaties, activiteiten en het beleid) zo op elkaar zijn afgestemd dat er een optimale workflow ontstaat? En als er ergens in het proces iets wijzigt, hoe zorg je dan voor dat de andere onderdelen dit weten en meebewegen? Een lastig vraagstuk, waar Business Process Management je bij kan helpen.

Wat is Business Process Management (BPM)?
Met Business Process Management (BPM) automatiseer en stroomlijn je de verschillende processen van jouw organisatie. BPM h…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vijfhart, dat klopt voor jou!

  • Oefenomgeving tot 3 maanden na afronding beschikbaar   
  • Flexgarantie: wissel eenvoudig van virtueel naar fysiek, of andersom  
  • Kennisgarantie: volg jouw cursus gratis nog een keer, fysiek of virtueel  
  • Ontvang een gratis proefexamen bij meerdere opleidingen   

Lesmethode :

Klassikaal

Algemeen :

Waarom de cursus BPM, BPMN en BPMS in de praktijk volgen?
Veel bedrijven worstelen met het in goede banen leiden van verschillende processen. Want hoe zorg je ervoor dat alle elementen (mensen, softwareapplicaties, activiteiten en het beleid) zo op elkaar zijn afgestemd dat er een optimale workflow ontstaat? En als er ergens in het proces iets wijzigt, hoe zorg je dan voor dat de andere onderdelen dit weten en meebewegen? Een lastig vraagstuk, waar Business Process Management je bij kan helpen.

Wat is Business Process Management (BPM)?
Met Business Process Management (BPM) automatiseer en stroomlijn je de verschillende processen van jouw organisatie. BPM helpt de bedrijfsstrategie te vertalen naar werkbare processen, waardoor het draagvlak in de organisatie wordt vergroot. Daarnaast zorgt Business Proces Management ervoor dat er een standaardisatie komt voor de verschillende bedrijfsprocessen. En tenslotte helpt BPM de samenwerking tussen de verschillende afdelingen te optimaliseren.

Met een goede BPM-strategie blijft de organisatie wendbaar en kun je sneller inspelen op veranderingen en het doorvoeren van verbeteringen.

Wat zijn Business Process Management Systemen (BPMS)?
Met behulp van Business Process Management Systeem (BPMS) automatiseer je het BPM grotendeels. Het BPMS zorgt ervoor dat je de processen centraal beheert, analyseert en optimaliseert. Tijdens deze cursus bespreken we de werking en implementatie van een BPMS uitvoerig.

Wat is Business Process Modelling Notation (BPMN)?
Om uiteindelijk de hele organisatie mee te krijgen in het proces gebruiken we de Business Process Modelling Notation (BPMN). Hiermee kun je de verschillende processen op een begrijpelijke en consistente manier met medewerkers delen. Deze grafische weergave van de processen geeft een beter inzicht in de kernactiviteiten. Hoe je dit precies doet en en eenvoudig in de praktijk brengt, behandelen we tijdens de tweede dag van de cursus.

Doel :

Tijdens deze cursus bespreken we de architectuur van applicaties waarmee BPM grotendeels is te automatiseren. Deze Business Process Management Systemen (BPMS) bieden de mogelijkheid tot het centraal beheren, uitvoeren, analyseren en optimaliseren van end-to-end business processen. Het doel hiervan is een beter begrip van process management en procesmodellering te krijgen.

Doelgroep :

Deze cursus is voor iedereen die op zoek is naar een manier om elk apect van bedrijfsprocessen (bedrijfsactiviteiten, berichtenstromen, deelnemers en business rules) te beschrijven. Bijvoorbeeld Enterprise architecten, business & systeemanalysten en Business Process eigenaars

Voorkennis :

Leesvaardigheid Engels.
Kennis van activity diagrams en workflow concepten is nuttig.
En de volgende cursussen:

  • Webservices en Service Oriented Architecture

Onderwerpen :


- Introduction
   - Course objectives
   - Lesson review
   - Why BPM?
   - Why BPMN?
   - Different versions of BPMN
   - BPM(N) Vendors overview
   - Positioning of vendor tools
- BPM Overview
   - BPM versus BPMS
   - When to choose a BPMS
   - IT and business must work hand in hand
   - Matching the right technology to your problem
   - Adopting a development model
   - Overview of a BPM system
   - BPM, BPMN and link to SOA
   - High-level view: the component business model
- Architecture of a BPM System
   - Process emulating capabilities
   - Process monitoring capabilities
   - Process design tools
   - Process Deployment tools
   - Management of processes with BPM tools
   - The process engine
   - The Process definition repository
   - Features of a Transaction manager
   - Standard available connector frameworks
- Understanding Basic Concepts and Architecture
   - Overview of open standards
   - BPMN's links to XML, XSD, XPath, XSLT and WSDL
   - Overview of the BPMN Standard 1.2
   - Run-time BPMN and BPEL execution language
   - Basic concepts of a Process Manager
   - Process Manager Implementation Options
   - Using a BPMN case tool
   - The link between UML and BPMN -both OMG recommendations
   - Overview of Enterprise Architect, BizAgi, Intalio, Visual Paradigm.
   - XPDL as process model exchange standard
- Modeling a process with BPMN
   - From UML Activity diagram to BPMN 1.2
   - The added value of BPMN 2.0
   - BPMN interaction withServices
   - Use cases driving the BPMN initiative
   - Declaration of message properties
   - Use of correlation sets
   - Developing a complex parallel execution of activities
   - Designing concurrency
   - BPMN best practices
   - Process patterns (P4)
   - Avoiding common modeling pitfalls
- A Simple Business Process
   - Modeling a simple process with BizAgi
   - Using the designer Layout
   - Workspaces and Projects
   - Creating a Business Process
   - Adding Activities
   - Tasks and Sub Processes
   - Different types of Gateways
   - Deploying the Process
- Fault Handling and Exception Management
   - Defining Events
   - Configuring Timeouts
   - Handling Faults
   - Catching Exceptions
   - Compensation Management
   - Using an Event-based gateway
- New Features in BPMN 2.0
   - Non-interrupting events
   - Catching and throwing events
   - Using Escalation events
   - Business rule tasks
   - Tighter links to executable BPMN-BPEL
   - Collaboration diagrams
   - Choreographies
- Adapter support in a BPMS
   - Adapters for a standards-based environment
   - Selecting an adapter service
   - Configuring a File adapter
   - Supported and bundled adapters
   - The adapter framework
   - OEM adapters
   - Example: SharePoint adapter for Microsoft
   - Example: portal adapter in Oracle
- Core BPMS features and Interfaces
   - Repository support
   - Database support
   - The level of required customisation
   - BPMN language compliance
   - WS-* standards support
   - Human workflow solutions
   - Interfacing with BAM (business activity monitoring)
   - Adding a Notification to a Process
   - Selecting a Notification Channel
- BPM as enabler of SOA: Key architecture components
   - Application frontends
   - Application logic
   - System services and database
   - Using a Repository
   - Using an ESB
   - The MVC pattern, and where BPMN fits in
   - Increased agility for the business
   - The BPM Board
   - Distributing technology white papers
   - Controlling & measuring improvement processes
   - Managing the repository
   - Setup of a quality gateway
   - The 4 pillars of success
   - Defining Key performance indicators
   - Management of the Business component model
- Governance and Business strategy
   - Aligning business and IT through BPM(N)
   - Innovation, growth and flexibility
   - Convincing the CEO,CIO, and Business units
   - The past: data/functions vs objects & services
   - The future: core business logic vs process control logic
   - Design implications for Architects
- Choosing the right approach
   - Start at the beginning: the business
   - Definition of business competencies
   - Identifying differentiators and overhead
   - What business components should be re-usable?
   - Architecture requirements
   - Reaching vendor independence
   - Roadmap to enterpr
   - From requirements to components
   - What components should be re-usable?
   - Architecture requirements
   - Reaching vendor independence
   - Roadmap to enterprise renovation
   - Continuous improvements

7,3
Gemiddeld cijfer voor BPM, BPMN en BPMS in de Praktijk
Gebaseerd op 3 ervaringen
starstarstarstar_borderstar_border
Tim Ooievaar
Consultant
6
BPM, BPMN en BPMS in de Praktijk

"Training BPM was in de basis prima van opzet maar de duur van de training was eigenlijk te kort. Hierdoor was er m.i. niet voldoende tijd om de theorie in de praktijk te brengen middels het (gezamenlijk) maken van oefeningen waarmee je je de theoretische kennis pas echt eigen kan maken. Mijn advies zou zijn om de training met een dag te verlengen. " - 21-03-2016 08:03

"Training BPM was in de basis prima van opzet maar de duur van de training was eigenlijk te kort. Hierdoor was er m.i. niet voldoende tijd om… alles lezen - 21-03-2016 08:03

starstarstarstar_halfstar_border
Visser
Jr. Business Enabler
7
BPM, BPMN en BPMS in de Praktijk

"Cursusduur was voor mij persoonlijk te kort en er kwam teveel IT in terug. te weinig opdrachten gedaan (optekenen volgens BPMN) tijdens cursus. Docent zeer kundig en rustig persoon! Locatie en catering uitstekend verzorgd." - 18-01-2016 08:27

"Cursusduur was voor mij persoonlijk te kort en er kwam teveel IT in terug. te weinig opdrachten gedaan (optekenen volgens BPMN) tijdens curs… alles lezen - 18-01-2016 08:27

starstarstarstarstar_half
Anoniem
9
BPM, BPMN en BPMS in de Praktijk

"Ik heb deze training als zeer nuttig ervaren. Mijn organisatie wil de mogelijkheden gaan ontdekken om workflow te gaan inrichten, waarbij er communicatie met achterliggende applicatie gaat plaatsvinden. Mij is in deze twee dagen duidelijk geworden wat daar voor nodig is op het gebied van keuze gewenste processturing (BPM), modelering van de processen (BPMN) en de systemen die dit mogelijk maken (BPMS). uitermate geschikt als start om je later verder te verdiepen" - 14-08-2013 10:20

"Ik heb deze training als zeer nuttig ervaren. Mijn organisatie wil de mogelijkheden gaan ontdekken om workflow te gaan inrichten, waarbij er… alles lezen - 14-08-2013 10:20

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.