Foutencultuur en de lerende organisatie

Niveau
Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van VU VASS
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,5 VU VASS heeft een gemiddelde beoordeling van 8,5 (uit 32 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9
Gemiddeld cijfer voor Foutencultuur en de lerende organisatie
Gebaseerd op 3 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
Anne Damen
starstarstarstarstar
Anne Damen
Senior Adviseur Strategie en Organisatieontwikkeling bij Werk en Inkomen Gemeente Utrecht
10
Foutencultuur en de lerende organisatie

"Zeer interessante cursus over nut en noodzaak van fouten maken, en hoe daarvan te leren. Van grote fouten bestaan niet, via de psychologie achter fouten, naar leren leren. Mooie mix van theorie, onderzoek en praktijk. Herkenbaar en toepasbaar. Zeker een aanrader." - 12-06-2017 08:45

"Zeer interessante cursus over nut en noodzaak van fouten maken, en hoe daarvan te leren. Van grote fouten bestaan niet, via de psychologie a… alles lezen - 12-06-2017 08:45

Startdata en plaatsen

VU Amsterdam
22 mrt. 2019 tot 17 mei. 2019

Beschrijving

VU Academie voor Sociale Wetenschappen slaat een brug tussen wetenschap en praktijk. Wij denken graag met professionals mee over hun leerbehoeften. Meer weten? Klik op Gratis brochure aanvragen voor meer informatie!

Sommige organisaties slagen er in hun processen, interne samenwerking en cultuur zo in te richten dat van negatieve uitkomsten zoals ondeugdelijke producten, incidenten of ongelukken niet of nauwelijks sprake is. In alle organisaties worden fouten gemaakt, ook in de meest succesvolle. Organisaties verschillen echter op een aantal cruciale punten als het gaat om het begrip van- en sturen op factoren, die organisationeel leren en het inperken van fouten en negatieve gevolgen bevorderen. Uit onderzoek blijkt dat de manier waarop met fouten wordt omgegaan zo’n 10% van de harde economische uitkomsten voorspelt.

Inhoud cursus

Door toenemende complexiteit van organisationele interacties en de man…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

VU Academie voor Sociale Wetenschappen slaat een brug tussen wetenschap en praktijk. Wij denken graag met professionals mee over hun leerbehoeften. Meer weten? Klik op Gratis brochure aanvragen voor meer informatie!

Sommige organisaties slagen er in hun processen, interne samenwerking en cultuur zo in te richten dat van negatieve uitkomsten zoals ondeugdelijke producten, incidenten of ongelukken niet of nauwelijks sprake is. In alle organisaties worden fouten gemaakt, ook in de meest succesvolle. Organisaties verschillen echter op een aantal cruciale punten als het gaat om het begrip van- en sturen op factoren, die organisationeel leren en het inperken van fouten en negatieve gevolgen bevorderen. Uit onderzoek blijkt dat de manier waarop met fouten wordt omgegaan zo’n 10% van de harde economische uitkomsten voorspelt.

Inhoud cursus

Door toenemende complexiteit van organisationele interacties en de manier waarop fouten en onduidelijkheden doorwerken, worden foutencultuur en organisationeel leren steeds belangrijker. Om veiligheid, risicobestendigheid en kwaliteit te waarborgen is vaak de eerste neiging bedreigingen – zoals fouten en overtredingen - in te perken. Dit is echter maar deels haalbaar. Naast foutenpreventie is het daarom belangrijk om op de juiste manier met fouten om te gaan, zodat het leerpotentieel optimaal wordt benut en fouten leiden tot nieuwe inzichten, betere werkwijzen en innovaties.

Leiderschap en organisatiecultuur spelen een belangrijke rol in hoe met fouten wordt omgegaan. Ze scheppen de randvoorwaarden die (zeer) negatieve uitkomsten in meer of mindere mate waarschijnlijk maken. Begrip van factoren die foutenmanagement en destructieve werkprocessen versterken is de eerste stap naar het op constructieve wijze omgaan met de dynamiek van veiligheid, kwaliteitsuitkomsten en organisationeel leren.

In de cursus Foutencultuur en de Lerende Organisatie wordt vanuit wetenschappelijk onderzoek en casuïstiek doorgrond wat de belangrijkste oorzaken zijn van hoge faalkosten, hoe foutencultuur en leervermogen bevorderd worden en hoe innovaties meer kans van slagen hebben.

Resultaten

Na succesvol afronden van de cursus:

  • heeft u meer begrip van en inzicht in het samenspel van factoren die foutencultuur en organisationeel leren beïnvloeden;
  • kun u de nieuwe inzichten vertalen naar en inzetten voor het leervermogen, en de veiligheid en kwaliteit van uw organisatie;
  • heeft u handvatten om op proactieve wijze om te gaan met fouten in de sociale context van de organisatie.
9
Gemiddeld cijfer voor Foutencultuur en de lerende organisatie
Gebaseerd op 3 ervaringen
Anne Damen
starstarstarstarstar
Anne Damen
Senior Adviseur Strategie en Organisatieontwikkeling bij Werk en Inkomen Gemeente Utrecht
10
Foutencultuur en de lerende organisatie

"Zeer interessante cursus over nut en noodzaak van fouten maken, en hoe daarvan te leren. Van grote fouten bestaan niet, via de psychologie achter fouten, naar leren leren. Mooie mix van theorie, onderzoek en praktijk. Herkenbaar en toepasbaar. Zeker een aanrader." - 12-06-2017 08:45

"Zeer interessante cursus over nut en noodzaak van fouten maken, en hoe daarvan te leren. Van grote fouten bestaan niet, via de psychologie a… alles lezen - 12-06-2017 08:45

starstarstarstarstar_half
Wyanne Huitema
Hoofd Communicatie en Beleid
9
Foutencultuur en de lerende organisatie

"Mooie opbouw in de bijeenkomsten. Uitstekende docent. Goede feedback op opdrachten. Met name de eindopdracht die ik heb kunnen toepassen in de eigen organisatie. Juist de mix theorie en praktijk maakte deze module zo waardevol." - 04-05-2016 08:57

"Mooie opbouw in de bijeenkomsten. Uitstekende docent. Goede feedback op opdrachten. Met name de eindopdracht die ik heb kunnen toepassen in… alles lezen - 04-05-2016 08:57

Carina Velzeboer
starstarstarstarstar_border
Carina Velzeboer
Manager Projectoffice REC (Roeterseilandcomplex) at University of Amsterdam
8
Foutencultuur en de lerende organisatie

"Een stukje uit het commentaar van mijn eindopdracht, voor mij zeer bruikbaar.. goed en fout worden benoemd: "Je eindopdracht sluit hiermee uitstekend aan bij de module Foutencultuur en de Lerende Organisatie.
Je past de relevante literatuur goed toe en weet daardoor een passende analyse te schetsen op organisatieniveau. Na de sterke start neemt de focus en (overtuigings)kracht echter af." " - 25-04-2016 08:27

"Een stukje uit het commentaar van mijn eindopdracht, voor mij zeer bruikbaar.. goed en fout worden benoemd: "Je eindopdracht sluit hiermee u… alles lezen - 25-04-2016 08:27

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.