Gespreksvaardigheden voor de HR-professional (ook incompany)
"Zeer leerzame training! Goede balans tussen theorie en praktijk. Wij hadden een kleine groep waardoor we zelf veel input konden geven voor de inhoud van de training. We hebben ons vooral gericht op de gesprekstechnieken die wij beter onder de knie wilden krijgen. We hebben veel praktijkvoorbeelden besproken en geëvalueerd. " - 02-07-2012 10:39
"Zeer leerzame training! Goede balans tussen theorie en praktijk. Wij hadden een kleine groep waardoor we zelf veel input konden geven voor d… alles lezen - 02-07-2012 10:39
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Of je nu een functionerings-, verzuim- of slechtnieuwsgesprek moet voeren, het gestructureerd en helder voeren van welk gesprek dan ook kan lastig zijn. Hoe ga je in een feedback- en beoordelingsgesprek om met boosheid of met tegenwerpingen van jouw gesprekspartner? Wat te doen als jouw boodschap niet aankomt of zelfs van tafel wordt geveegd? Hoe bespreek je in een correctiegesprek het ongewenste gedrag en hoe voer je een telefonische ziekmelding? Hoe zet je in coachgesprekken medewerkers in hun kracht en ontwikkel je hun talenten? De theorie is misschien bij jou bekend, maar is jouw praktijk ook niet weerbarstig?
Resultaten
In deze training komen de volgende gesprekken aan bod:
- selec…

Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Of je nu een functionerings-, verzuim- of slechtnieuwsgesprek moet voeren, het gestructureerd en helder voeren van welk gesprek dan ook kan lastig zijn. Hoe ga je in een feedback- en beoordelingsgesprek om met boosheid of met tegenwerpingen van jouw gesprekspartner? Wat te doen als jouw boodschap niet aankomt of zelfs van tafel wordt geveegd? Hoe bespreek je in een correctiegesprek het ongewenste gedrag en hoe voer je een telefonische ziekmelding? Hoe zet je in coachgesprekken medewerkers in hun kracht en ontwikkel je hun talenten? De theorie is misschien bij jou bekend, maar is jouw praktijk ook niet weerbarstig?
Resultaten
In deze training komen de volgende gesprekken aan bod:
- selectiegesprek
- onderhandelingsgesprek
- feedbackgesprek
- functionerings- en POP gesprek
- beoordelingsgesprek
- correctiegesprek
- slechtnieuwsgesprek
- presentatietechnieken
Na deze training:
- kunt u zich op een professionele wijze bovenstaande gesprekken voorbereiden en voeren
- bent u in staat effectief te reageren op reacties
- kunt u lijnmanagers adviseren over een goede gespreksaanpak
Doelgroep
HR-professionals die verschillende gesprekken met verschillende partijen voeren en voor wie het houden van presentaties onderdeel is van hun werk. Zij zijn ervaren in het voeren van beoordelings- advies- en onderhandelingsgesprekken, maar willen hun kennis opfrissen, zich op de hoogte stellen van de laatste gesprekstechnieken en ervaringen delen met collega's. In deze training gaat het dus niet zo zeer om de theorie maar om de toepassing ervan, de persoonlijke communicatiestijl en het omgaan met (moeilijke) reacties.
Aanpak en werkwijze
Praktisch
De deelnemers ontvangen voorafgaand aan de training een syllabus en
e-mailen hun leerwensen en cases aan de trainer. Hierdoor kan de
training vanaf de eerste minuut praktisch worden ingestoken. Een
groepsgrootte van maximaal acht maakt het mogelijk om tijdens
iedere trainingdag circa een uur stil te staan bij de specifieke
leervraag van de deelnemer. Er kan dus ruimschoots worden geoefend,
waarbij u als inbrenger van uw eigen casus, als tegenspeler of
observator betrokken bent.
Leren = doen!
De training vindt plaats op drie afzonderlijke dagen. Leren is
immers doen en u kunt na iedere trainingsdag het geleerde in de
eigen praktijk toepassen. Op de dagen twee en drie wisselt u
aan het begin van de trainingsdag ervaringen uit met uw
collega's en gaat u op zoek naar geleerde lessen.
Huiswerkopdracht
Voorafgaand aan dag 3 bereidt u een presentatie van 10
minuten voor over een zelf gekozen onderwerp. Na afloop van uw
presentatie ontvangt u van de deelnemers en trainer tops
('hartstikke goed, vaker doen') en tips ('dat kan
beter, moet je meer of minder doen').
Programma
Dag 1 SELECTIE- EN COACHGESPREK (gesprekken die u zelfstandig voert)
Selectiegesprek
Hoe kiest u voor de juiste persoon op de juiste plek? In deze
module leert u door het stellen van de juiste vragen, te luisteren
en door het gedragsgericht interviewen volgens de STARR (Situatie,
Taak, Actie, Resultaat en Reflectie) methode, de voorspellende
waarde van het selectiegesprek te vergroten.
Na deze module:
- weet u hoe u zich professioneel op het selectiegesprek kan voorbereiden
- bent u in staat ervaringsgericht te interviewen met behulp van de STARR-methodiek
- kunt u een selectiegesprek op een gestructureerde wijze voeren
- weet u door de juiste vragen te stellen en goed te luisteren te achterhalen of de sollicitant geschikt is voor de vacante functie
- bent u zich bewust van fouten die u voor, tijdens en na een selectiegesprek kan maken
Coachgesprek
Het komt vaak voor dat een leidinggevende bij een
HR-professional komt met vragen als:
- 'ik heb volgende week een beoordelingsgesprek en ik weet nu al dat er emotie in het gesprek komt'. Hoe ga ik daar mee om?
- 'mijn medewerker is al voor de derde keer dit jaar op maandag ziek. Ik vind dat vreemd,
- maar hoe kaart ik zo iets aan?
De HR-professional in zijn rol als coach zal nooit de gesprekken van zijn leidinggevenden overnemen. Wel kan hij zijn gesprekspartner coachen hoe bepaalde gesprekken te voeren en of zaken op- en aan te pakken.
Na deze module
- weet u het verschil tussen instrueren en coachen
- bent u in staat om de gecoachte verantwoordelijk te laten voor de eigen ontwikkeling
- kunt u coachen volgens de GROW methodiek (Goal, Reality, Options en What)
- weet u hoe u zicht kunt krijgen op de leer- en werkstijlen van medewerkers (Kolb)
Dag 2: ADVIESGESPREK EN ONDERHANDELINGSGESPREK
(gesprekken die u samen met lijnmanagers en externen voert)
Adviesgesprek
In HR-land zijn een aantal ontwikkelingen gaande die onomkeerbaar
zijn. Zo worden allerlei administratieve taken geoutsourced dan wel
geautomatiseerd en zijn lijnmanagers in het kader van integraal
management verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hun
medewerkers. Meer en meer verschuift de rol van HR naar die van
business- en sparringpartner van de lijn. Van HR-professionals
wordt een meer zakelijke en resultaatgerichte aanpak verwacht en
dat zij een (voor)trekkersrol gaan vervullen in veranderings-
en adviestrajecten. Maar hoe geeft u een advies waarvan de
opdrachtgever zegt: 'top!'
Na deze module:
- heeft u geoefend met de verschillende stappen van het adviesgesprek
- kunt u de communicatieve vaardigheden effectief toepassen
- weet u hoe u een vertrouwensrelatie met de (interne) klant kunt opbouwen
- bent u zich bewust van de effecten van het eigen gedrag binnen het adviesgesprek
- kunt u de verschillende rollen van een adviseur effectief inzetten
Onderhandelingsgesprek
Arbeidsverhoudingen veranderen. Waar vroeger medewerkers in dienst
werden genomen, zie je nu steeds vaker tijdelijke
arbeidsverhoudingen ontstaan met zzp'ers. Ook vinden
onderhandelingen plaats over diensten van van Arbodiensten,
cateringbedrijven en ICT-leveranciers. Naast het voeren van
selectiegesprekken is het minstens zo belangrijk dat diensten op
juiste wijze worden ingekocht. Hoe voert u een
onderhandelingsgesprek en onderhandelt u op het scherpst van de
snede?
Na deze module:
- weet u hoe u zich op een inkoopgesprek kunt voorbereiden
- kunt u wederzijds een goede verstandhouding opbouwen
- bent u in staat het verschil tussen standpunten en belangen te achterhalen
- heeft u vaardigheden opgedaan in het voeren van prijsonderhandelingen (oefenen)
Dag 3: De ESCALATIE-LADDER EN PROFESSIONEEL PRESENTEREN
('gesprekken' voor een grote groep')
De escalatieladder: van een feedback- tot een slechtnieuwsgesprek
Leuk is vaak anders, maar het hoort er bij. Een medewerkers vertellen dat hij boventallig is. Of tegen een medewerker vertellen dat hij geen opleiding kan volgen. Hoe bereidt u zich voor op een slechtnieuwsgesprek, hoe gaat u om met emoties en wat is uw rol in deze gesprekken?
Na deze module
- weet u hoe u Duidelijk, Open en Eerlijk feedback kunt geven, dan wel de leidinggevende hierin kan begeleiden
- kent u uw rol in verzuim-, functionerings- en beoordelingsgesprekken
- weet u hoe u een slechtnieuwsgesprek kunt opbouwen en kunt u effectief omgaan met emoties
- kent u de verwerkingsfasen die de ontvanger van slechtnieuws doorloopt
- weet u de valkuilen van slechtnieuws
- heeft u zicht op belemmerende overtuigingen om duidelijk te zijn in gesprekken (Rationele Emotieve Training)
Professioneel presenteren
Hoe geeft u op een overtuigende wijze een presentatie? In deze
module houden de deelnemers een presentatie. De theorie van
presenteren leest u voorafgaand aan de training (effect van
taal- en stemgebruik, non verbale communicatie, maken van rapport,
et cetera) en wordt vervlochten in de nabespreking. Uw
presentatie wordt opgenomen en uw opname krijgt u mee naar
huis.
Na deze module:
- kunt u hoe op een praktische wijze ('Wat is mijn doel? Wie zijn mijn toehoorders?') uw presentatie voorbereiden
- weet u hoe uw presentatie kunt opbouwen
- kunt u effectief omgaan met kritische vragen en tegenwerpingen
- kunt u op een ontspannen wijze uw presentatie houden waarbij de verwachtingen van toehoorders worden ingelost.
Oefenen
In dit blok oefent u zelf in het geven van een presentatie. U
bereidt een presentatie voor en krijgt feedback op inhoud en opbouw
van de presentatie en op de wijze waarop u deze presentatie
verzorgt.
"Zeer leerzame training! Goede balans tussen theorie en praktijk. Wij hadden een kleine groep waardoor we zelf veel input konden geven voor de inhoud van de training. We hebben ons vooral gericht op de gesprekstechnieken die wij beter onder de knie wilden krijgen. We hebben veel praktijkvoorbeelden besproken en geëvalueerd. " - 02-07-2012 10:39
"Zeer leerzame training! Goede balans tussen theorie en praktijk. Wij hadden een kleine groep waardoor we zelf veel input konden geven voor d… alles lezen - 02-07-2012 10:39
"Het was een hele leerzame cursus waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van zaken die je in je dagelijkse werkzaamheden tegenkomt en met als uitgangspunt de leerwensen van de cursisten. Een absolute aanrader!" - 08-06-2011 09:32
"Het was een hele leerzame cursus waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van zaken die je in je dagelijkse werkzaamheden tegenkomt en … alles lezen - 08-06-2011 09:32
"duidelijk materiaal, goed naslagwerk, veel oefenen waardoor je drect leert.
Traineres weten goed theorie met prakrijksituaties te benaderen. Door benadering vanuit eigen praktijk sprak het me zeer aan. Door beperkt aantal deelnemers is de training lekker intensief." - 09-05-2011 11:20
"duidelijk materiaal, goed naslagwerk, veel oefenen waardoor je drect leert.Traineres weten goed theorie met prakrijksituaties te benaderen. … alles lezen - 09-05-2011 11:20
"Praktische training, tips en trucs en veel oefenen.
Gunstige tijden van de training daardoor werd de file vermeden." - 09-05-2011 11:17
"Praktische training, tips en trucs en veel oefenen. Gunstige tijden van de training daardoor werd de file vermeden. " - 09-05-2011 11:17
"Praktische tips en veel oefenen. Prima locatie. Handig om te 's-middags te starten en door te gaan tot 20.00 uur, geen last van files onderweg. " - 28-04-2011 14:12
"Praktische tips en veel oefenen. Prima locatie. Handig om te 's-middags te starten en door te gaan tot 20.00 uur, geen last van files onderw… alles lezen - 28-04-2011 14:12
"Het was een hele leuke en leerzame cursus met een hele praktische insteek! Er werd goed aandacht besteedt aan de leerwensen en ervaringen vanuit de groep wat dit effect alleen maar vergrootte. De cursus is zeker aan te bevelen!" - 27-04-2011 15:34
"Het was een hele leuke en leerzame cursus met een hele praktische insteek! Er werd goed aandacht besteedt aan de leerwensen en ervaringen va… alles lezen - 27-04-2011 15:34
"Een praktische training waarin veel tips en trucs worden aangereikt. Tijdens de training wordt je zelf aan werk gezet doormiddel van het houden van een presentatie en rollenspelen. De training is een goede basis voor een P&O'er
" - 26-04-2011 10:23
"Een praktische training waarin veel tips en trucs worden aangereikt. Tijdens de training wordt je zelf aan werk gezet doormiddel van het hou… alles lezen - 26-04-2011 10:23
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.