Training Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij herstel

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Training Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij herstel

TrainingMetZorg
Logo van TrainingMetZorg
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,7 TrainingMetZorg heeft een gemiddelde beoordeling van 8,7 (uit 11 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeUtrecht
4 jun. 2025 tot 5 jun. 2025

Beschrijving

Training Omgaan met getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij herstel

Trauma is een belangrijk onderwerp in de zorg voor mensen met een beperking. Een veelheid aan onderzoek  heeft inmiddels aangetoond dat mensen met een beperking vaker dan anderen in hun leven te maken hebben gehad met verwaarlozing, pesten, huiselijk geweld, mishandeling en seksueel misbruik. Een dergelijke geschiedenis laat vaak diepe sporen na. Vooral omdat het hier gaat om geweld dat door het ene mens aangedaan is aan het andere mens.

Cliënten die getraumatiseerd zijn stellen hun begeleiders vaak voor complexe opgaven. Traumatische stress reacties en andere reacties op een trauma kunnen bi…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Trauma, Orthopedagogiek, Opvoeding, Orthopedie en Voedingsdeskundige.

Training Omgaan met getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij herstel

Trauma is een belangrijk onderwerp in de zorg voor mensen met een beperking. Een veelheid aan onderzoek  heeft inmiddels aangetoond dat mensen met een beperking vaker dan anderen in hun leven te maken hebben gehad met verwaarlozing, pesten, huiselijk geweld, mishandeling en seksueel misbruik. Een dergelijke geschiedenis laat vaak diepe sporen na. Vooral omdat het hier gaat om geweld dat door het ene mens aangedaan is aan het andere mens.

Cliënten die getraumatiseerd zijn stellen hun begeleiders vaak voor complexe opgaven. Traumatische stress reacties en andere reacties op een trauma kunnen bij cliënten gedrag veroorzaken dat op het eerste gezicht moeilijk te begrijpen is. Daarnaast zijn hun relaties met de begeleiders maar ook met familie, andere volwassenen en leeftijdgenoten vaak instabiel en onvoorspelbaar en werken de gebruikelijke begeleidingsmethoden en opvoedingsmethoden niet of zelfs averechts.

Deze training is ontwikkeld om begeleiders kennis en vaardigheden op te laten doen die nodig zijn om effectief te zorgen voor kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking die getraumatiseerd zijn als gevolg van het meemaken van nare, overweldigende gebeurtenissen. De deelnemers leren hoe opvoeden en begeleiden met kennis van trauma kan bijdragen aan de veiligheid en de kwaliteit van leven van cliënten.

Voor wie
De training is bedoeld voor opvoeders, begeleiders, hulpverleners, gedragswetenschappers, coaches en trainers en allen die in hun dagelijks werk of leven te maken hebben met kinderen met een (verstandelijke) beperking die als gevolg van seksueel misbruik, mishandeling of andere nare dingen getraumatiseerd zijn en probleemgedrag vertonen.

Resultaat
In de training leren opvoeders en begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking wat de impact is van trauma op de ontwikkeling en het gedrag van cliënten en om passende interventies te kiezen vanuit het traumaperspectief van het kind en het gezin. Daarnaast krijgen begeleiders de kennis en vaardigheden die nodig zijn om:
– Gepast te reageren op de gedragsmatige en emotionele uitdagingen van getraumatiseerde cliënten.
– Getraumatiseerde cliënten te helpen gezonde relaties en verbindingen met anderen aan te gaan.
– Voor zichzelf te zorgen en een steunsysteem te ontwikkelen.

Per module worden er specifieke leerpunten behandeld die direct in de vorm van een actieplan kunnen worden omgezet/vertaald naar de specifieke situatie van het kind bij de opvoeders thuis of in een andere setting en waarmee de deelnemer direct in de eigen werk/leefsituatie aan de slag kan.

Inhoud

Dagdeel 1 start met interactieve kennisoverdracht met betrekking tot trauma en de effecten van trauma op mensen in het algemeen en mensen met een beperking in het bijzonder. Er is aandacht voor de relatie tussen hechting en trauma en de biologische en neurologische reacties zoals vechten, vluchten en bevriezen en hoe dit soort reacties in het gedrag van cliënten te herkennen zijn. Er wordt aandacht besteed aan de basale strategieën die cliënten kunnen helpen te herstellen.

Een veilige omgeving is hierin basaal en cruciaal. Voor veel cliënten is hun omgeving hard en onvoorspelbaar geweest. Er wordt onderscheid gemaakt tussen fysieke en psychische veiligheid. En tussen objectieve veiligheid en veiligheid door de “bril” van iemand met een trauma.

Daarnaast wordt aandacht besteed aan het aangaan, vasthouden en omgaan met de ingewikkelde dynamiek van een begeleidingsrelatie met een cliënt die zijn/haar vertrouwen in andere mensen/volwassenen is kwijtgeraakt.

In dagdeel 2 wordt de impact van trauma op de gedachten, gevoelens en het gedrag van cliënten belicht. Probleemgedrag wordt gezien als het topje van de ijsberg waaronder gevoelens, gedachten en overtuigingen schuilgaan die de cliënt heeft opgeslagen als gevolg van zijn/haar traumatische ervaringen. Vaak wordt in probleemgedrag patronen en relaties uit het verleden herhaald of wordt je als begeleider zo op afstand gehouden

Er worden technieken en vaardigheden geoefend om cliënten te helpen overweldigende emoties en probleemgedrag te begrijpen en te veranderen.

Daarnaast wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van toekomstperspectief met en voor de cliënt. Het is voor cliënten, als gevolg van de verstandelijke beperking maar ook als gevolg van het trauma, heel moeilijk zich voor te stellen dat de klachten en problemen die ze nu ervaren ooit anders zullen zijn en dat het leven ook beter kan worden. Om verder te komen in herstel blijkt dit juist wel een belangrijke factor. Besproken wordt hoe cliënten daarbij geholpen kunnen worden.

Dagdelen 3 en 4:
Module 1: De voorbereiding
Antwoord op de vraag waarom het van belang is om handvatten te hebben die specifiek inspelen op de vragen en problemen van getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking.

Module 2: Ontwikkeling, verstandelijke beperking en trauma
In deze module leer je over de normale ontwikkelingsmijlpalen van een kind en hoe die bij kinderen met een verstandelijke beperking anders kunnen verlopen.

Module 3: Traumatische stressreacties bij kinderen met een verstandelijke beperking
Deze module richt zich op de impact van traumatische ervaringen op de ontwikkeling in het algemeen en het effect op kinderen met een verstandelijke beperking in het bijzonder. Dit doen we door de twaalf cruciale concepten voor het begrijpen van traumatische-stressreacties bij kinderen uit te leggen.

Module 4: Welzijn en veerkracht van het kind en het gezin
Deze module helpt de rol van beschermende factoren te begrijpen zoals een veilige hechting en een helende/beschermende omgeving. Zo kun je de veerkracht van het kind en het gezin helpen vergroten en leer je hoe je ouders/opvoeders praktische handvatten en steun kunt bieden.
Module 4 richt zich voornamelijk op de vraag hoe het vergroten van de veerkracht van het gezin uiteindelijk het welzijn en het herstel van het kind ten goede komt.

Module 5: Hulpverlening voor kinderen met een verstandelijke beperking en trauma
In deze module leer je hoe je de beschermende factoren van kinderen met een verstandelijke beperking en hun gezin kunt versterken bijvoorbeeld door screening en diagnostiek door professionals met kennis en ervaring op het gebied van verstandelijke beperkingen en door te verwijzen naar geschikte trauma sensitieve hulpverlening en behandeling.

Module 6: Zelfzorg
Deze module richt zich op de behoeften van opvoeders en begeleiders en de stappen die je zelf kunt nemen om je eigen stress te verminderen en goed voor jezelf te zorgen.

Aanpak
Van de deelnemers wordt verwacht dat zij tijdens de bijeenkomsten bereid zijn hun eigen handelen ter discussie te stellen en door middel van rollenspellen bereid zijn hun eigen grenzen te verleggen met betrekking tot het praten over deze problematiek die voor velen ook aan de eigen geschiedenis zal raken.

Overige informatie
De training vindt plaats op 4 en 5 juni 2025 van 9.30 tot 16.30 uur in Centrum Utrecht.

De training wordt gegeven door Aafke Scharloo, orthopedagoog, klinisch psycholoog, supervisor, trainer en adviseur. Ze werkt sinds 1979 met mensen met een verstandelijke beperking in verschillende functies. Sinds een aantal jaar is ze zelfstandig gevestigd op het gebied van mensen met een verstandelijke beperking, (seksuele) mishandeling en trauma. Ze ondersteunt zorgaanbieders in begeleidings- en behandelingstrajecten van mensen met een verstandelijke beperking die als gevolg van meegemaakte gebeurtenissen getraumatiseerd zijn. Daarnaast maakt zij deel uit van de verhoorderpool van de LDM (Service bureau van de landelijke politie diensten) die in opdracht van politiekorpsen mensen met een verstandelijke beperking ondersteunt met betrekking tot zedenzaken. Ze is hiertoe in Nederland geschoold door de voormalige rechercheschool en opgeleid door The American Professional Society Against Child Abuse and Neglect (APSAC) waar zij de opleiding tot Forensic Interviewer volgde.

De kosten bedragen € 795,00 inclusief koffie, thee, lunch, deelnemersmateriaal en het boek “Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij Herstel”, een training voor opvoeders en begeleiders, werkboek voor deelnemers..

Deze training kan ook in-company worden georganiseerd waarin de inhoud toegespitst kan worden op een of meerdere cliënten.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.
  • Vraag informatie aan over deze training. Je ontvangt vanaf dan ook een seintje wanneer iemand een ervaring deelt. Handige manier om jezelf eraan te herinneren dat je wilt blijven leren!
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Trauma.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met TrainingMetZorg, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.