Training Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij herstel
Startdata en plaatsen
placeUtrecht 4 jun. 2025 tot 5 jun. 2025 |
Beschrijving
Training Omgaan met getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij herstel
Trauma is een belangrijk onderwerp in de zorg voor mensen met een beperking. Een veelheid aan onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat mensen met een beperking vaker dan anderen in hun leven te maken hebben gehad met verwaarlozing, pesten, huiselijk geweld, mishandeling en seksueel misbruik. Een dergelijke geschiedenis laat vaak diepe sporen na. Vooral omdat het hier gaat om geweld dat door het ene mens aangedaan is aan het andere mens.
Cliënten die getraumatiseerd zijn stellen hun begeleiders vaak voor complexe opgaven. Traumatische stress reacties en andere reacties op een trauma kunnen bi…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Training Omgaan met getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij herstel
Trauma is een belangrijk onderwerp in de zorg voor mensen met een beperking. Een veelheid aan onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat mensen met een beperking vaker dan anderen in hun leven te maken hebben gehad met verwaarlozing, pesten, huiselijk geweld, mishandeling en seksueel misbruik. Een dergelijke geschiedenis laat vaak diepe sporen na. Vooral omdat het hier gaat om geweld dat door het ene mens aangedaan is aan het andere mens.
Cliënten die getraumatiseerd zijn stellen hun begeleiders vaak voor complexe opgaven. Traumatische stress reacties en andere reacties op een trauma kunnen bij cliënten gedrag veroorzaken dat op het eerste gezicht moeilijk te begrijpen is. Daarnaast zijn hun relaties met de begeleiders maar ook met familie, andere volwassenen en leeftijdgenoten vaak instabiel en onvoorspelbaar en werken de gebruikelijke begeleidingsmethoden en opvoedingsmethoden niet of zelfs averechts.
Deze training is ontwikkeld om begeleiders kennis en vaardigheden op te laten doen die nodig zijn om effectief te zorgen voor kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking die getraumatiseerd zijn als gevolg van het meemaken van nare, overweldigende gebeurtenissen. De deelnemers leren hoe opvoeden en begeleiden met kennis van trauma kan bijdragen aan de veiligheid en de kwaliteit van leven van cliënten.
Voor wie
De training is bedoeld voor
opvoeders, begeleiders, hulpverleners, gedragswetenschappers,
coaches en trainers en allen die in hun dagelijks werk of leven te
maken hebben met kinderen met een (verstandelijke) beperking die
als gevolg van seksueel misbruik, mishandeling of andere nare
dingen getraumatiseerd zijn en probleemgedrag vertonen.
Resultaat
In de training leren opvoeders en
begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking wat de
impact is van trauma op de ontwikkeling en het gedrag van cliënten
en om passende interventies te kiezen vanuit het traumaperspectief
van het kind en het gezin. Daarnaast krijgen begeleiders de kennis
en vaardigheden die nodig zijn om:
– Gepast te reageren op de gedragsmatige en emotionele uitdagingen
van getraumatiseerde cliënten.
– Getraumatiseerde cliënten te helpen gezonde relaties en
verbindingen met anderen aan te gaan.
– Voor zichzelf te zorgen en een steunsysteem te ontwikkelen.
Per module worden er specifieke leerpunten behandeld die direct in
de vorm van een actieplan kunnen worden omgezet/vertaald naar de
specifieke situatie van het kind bij de opvoeders thuis of in een
andere setting en waarmee de deelnemer direct in de eigen
werk/leefsituatie aan de slag kan.
Inhoud
Dagdeel 1 start met interactieve kennisoverdracht met betrekking tot trauma en de effecten van trauma op mensen in het algemeen en mensen met een beperking in het bijzonder. Er is aandacht voor de relatie tussen hechting en trauma en de biologische en neurologische reacties zoals vechten, vluchten en bevriezen en hoe dit soort reacties in het gedrag van cliënten te herkennen zijn. Er wordt aandacht besteed aan de basale strategieën die cliënten kunnen helpen te herstellen.
Een veilige omgeving is hierin basaal en cruciaal. Voor veel cliënten is hun omgeving hard en onvoorspelbaar geweest. Er wordt onderscheid gemaakt tussen fysieke en psychische veiligheid. En tussen objectieve veiligheid en veiligheid door de “bril” van iemand met een trauma.
Daarnaast wordt aandacht besteed aan het aangaan, vasthouden en omgaan met de ingewikkelde dynamiek van een begeleidingsrelatie met een cliënt die zijn/haar vertrouwen in andere mensen/volwassenen is kwijtgeraakt.
In dagdeel 2 wordt de impact van trauma op de gedachten, gevoelens en het gedrag van cliënten belicht. Probleemgedrag wordt gezien als het topje van de ijsberg waaronder gevoelens, gedachten en overtuigingen schuilgaan die de cliënt heeft opgeslagen als gevolg van zijn/haar traumatische ervaringen. Vaak wordt in probleemgedrag patronen en relaties uit het verleden herhaald of wordt je als begeleider zo op afstand gehouden
Er worden technieken en vaardigheden geoefend om cliënten te helpen overweldigende emoties en probleemgedrag te begrijpen en te veranderen.
Daarnaast wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van toekomstperspectief met en voor de cliënt. Het is voor cliënten, als gevolg van de verstandelijke beperking maar ook als gevolg van het trauma, heel moeilijk zich voor te stellen dat de klachten en problemen die ze nu ervaren ooit anders zullen zijn en dat het leven ook beter kan worden. Om verder te komen in herstel blijkt dit juist wel een belangrijke factor. Besproken wordt hoe cliënten daarbij geholpen kunnen worden.
Dagdelen 3 en 4:
Module 1: De voorbereiding
Antwoord op de vraag waarom
het van belang is om handvatten te hebben die specifiek inspelen op
de vragen en problemen van getraumatiseerde kinderen met een
verstandelijke beperking.
Module 2: Ontwikkeling,
verstandelijke beperking en trauma
In deze module leer
je over de normale ontwikkelingsmijlpalen van een kind en hoe die
bij kinderen met een verstandelijke beperking anders kunnen
verlopen.
Module 3: Traumatische stressreacties bij kinderen met
een verstandelijke beperking
Deze module richt zich op
de impact van traumatische ervaringen op de ontwikkeling in het
algemeen en het effect op kinderen met een verstandelijke beperking
in het bijzonder. Dit doen we door de twaalf cruciale concepten
voor het begrijpen van traumatische-stressreacties bij kinderen uit
te leggen.
Module 4: Welzijn en veerkracht van het kind en het
gezin
Deze module helpt de rol van beschermende
factoren te begrijpen zoals een veilige hechting en een
helende/beschermende omgeving. Zo kun je de veerkracht van het kind
en het gezin helpen vergroten en leer je hoe je ouders/opvoeders
praktische handvatten en steun kunt bieden.
Module 4 richt zich voornamelijk op de vraag hoe het vergroten van
de veerkracht van het gezin uiteindelijk het welzijn en het herstel
van het kind ten goede komt.
Module 5: Hulpverlening voor kinderen met een
verstandelijke beperking en trauma
In deze module leer
je hoe je de beschermende factoren van kinderen met een
verstandelijke beperking en hun gezin kunt versterken bijvoorbeeld
door screening en diagnostiek door professionals met kennis en
ervaring op het gebied van verstandelijke beperkingen en door te
verwijzen naar geschikte trauma sensitieve hulpverlening en
behandeling.
Module 6: Zelfzorg
Deze module richt zich op
de behoeften van opvoeders en begeleiders en de stappen die je zelf
kunt nemen om je eigen stress te verminderen en goed voor jezelf te
zorgen.
Aanpak
Van de deelnemers wordt verwacht dat
zij tijdens de bijeenkomsten bereid zijn hun eigen handelen ter
discussie te stellen en door middel van rollenspellen bereid zijn
hun eigen grenzen te verleggen met betrekking tot het praten over
deze problematiek die voor velen ook aan de eigen geschiedenis zal
raken.
Overige informatie
De training vindt plaats
op 4 en 5 juni 2025 van 9.30 tot 16.30
uur in Centrum Utrecht.
De training wordt gegeven door Aafke Scharloo, orthopedagoog,
klinisch psycholoog, supervisor, trainer en adviseur. Ze werkt
sinds 1979 met mensen met een verstandelijke beperking in
verschillende functies. Sinds een aantal jaar is ze zelfstandig
gevestigd op het gebied van mensen met een verstandelijke
beperking, (seksuele) mishandeling en trauma. Ze ondersteunt
zorgaanbieders in begeleidings- en behandelingstrajecten van mensen
met een verstandelijke beperking die als gevolg van meegemaakte
gebeurtenissen getraumatiseerd zijn. Daarnaast maakt zij deel uit
van de verhoorderpool van de LDM (Service bureau van de landelijke
politie diensten) die in opdracht van politiekorpsen mensen met een
verstandelijke beperking ondersteunt met betrekking tot zedenzaken.
Ze is hiertoe in Nederland geschoold door de voormalige
rechercheschool en opgeleid door The American Professional Society
Against Child Abuse and Neglect (APSAC) waar zij de opleiding tot
Forensic Interviewer volgde.
De kosten bedragen € 795,00 inclusief koffie, thee, lunch, deelnemersmateriaal en het boek “Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij Herstel”, een training voor opvoeders en begeleiders, werkboek voor deelnemers..
Deze training kan ook in-company worden georganiseerd waarin de inhoud toegespitst kan worden op een of meerdere cliënten.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.