Direct duidelijk en lezersgericht schrijven

Type product
Tijdsduur
Trainer
Lotty Rothuizen

Direct duidelijk en lezersgericht schrijven

Schrijven en Schrappen
Logo van Schrijven en Schrappen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,6 Schrijven en Schrappen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,6 (uit 34 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Iedereen kan beter leren schrijven

De meeste mensen die zich bij mij aanmelden willen beter, sneller, pakkender, wervender duidelijker, en/of grappiger leren schrijven.

Door tijdgebrek, onzekerheid en gebrek aan ervaring vallen zij steeds weer terug op de voor hen vertrouwde schrijfwijze.

In mijn trainingen leer je wat de allerbelangrijkste vraag is vóórdat je begint met schrijven. Ik leer je hoe je razendsnel een structuur neerzet die prettig leest en waarin alle informatie staat die de lezer moet weten.

Soms wil je dat de lezer actie onderneemt. Zich aanmeldt, iets koopt of reageert. Ik geef je inzichten die je niet meer vergeet.

Kortom: ik help je beter, sneller, pakkender, wervender duidelijker, en/of grappiger schrijven!

Er wordt wat afgeschreven binnen het bedrijf!

Maar de meeste mensen doen maar een dotje. Niet zo gek, want je kunt je hbo-opleiding cum laude hebben afgerond, maar daar leer je niet om kort, bondig en informatief te schrijven. Je leert niet te schrijven in een lezersgerichte structuur.

Ik leer jullie in no-time af, wat jullie op school hebben geleerd. Weg met die gortdroge teksten, die zijn er al genoeg te veel.

Wat dacht je van een schrijfplan, van direct duidelijke maar toch persoonlijke teksten? Prettig om te lezen. Teksten die de lezer niet met vragen achterlaat.

Zonder stress geschreven.

Dat is een opluchting voor iedereen!

Heb je er wel eens bij stilgestaan wat ‘slechte’ teksten …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Schrijven, Brieven schrijven, Klantgericht schrijven, Creatief schrijven en Offertes schrijven.

Iedereen kan beter leren schrijven

De meeste mensen die zich bij mij aanmelden willen beter, sneller, pakkender, wervender duidelijker, en/of grappiger leren schrijven.

Door tijdgebrek, onzekerheid en gebrek aan ervaring vallen zij steeds weer terug op de voor hen vertrouwde schrijfwijze.

In mijn trainingen leer je wat de allerbelangrijkste vraag is vóórdat je begint met schrijven. Ik leer je hoe je razendsnel een structuur neerzet die prettig leest en waarin alle informatie staat die de lezer moet weten.

Soms wil je dat de lezer actie onderneemt. Zich aanmeldt, iets koopt of reageert. Ik geef je inzichten die je niet meer vergeet.

Kortom: ik help je beter, sneller, pakkender, wervender duidelijker, en/of grappiger schrijven!

Er wordt wat afgeschreven binnen het bedrijf!

Maar de meeste mensen doen maar een dotje. Niet zo gek, want je kunt je hbo-opleiding cum laude hebben afgerond, maar daar leer je niet om kort, bondig en informatief te schrijven. Je leert niet te schrijven in een lezersgerichte structuur.

Ik leer jullie in no-time af, wat jullie op school hebben geleerd. Weg met die gortdroge teksten, die zijn er al genoeg te veel.

Wat dacht je van een schrijfplan, van direct duidelijke maar toch persoonlijke teksten? Prettig om te lezen. Teksten die de lezer niet met vragen achterlaat.

Zonder stress geschreven.

Dat is een opluchting voor iedereen!

Heb je er wel eens bij stilgestaan wat ‘slechte’ teksten een bedrijf kosten?

Het lijkt zo onschuldig: even snel een mailtje sturen met informatie. Maar hier gaat het al fout.

‘Even snel’ komt de kwaliteit natuurlijk al niet ten goede, maar wist je dat professionele tekstschrijvers bij elk stuk dat ze gaan schrijven, van tevoren een aantal vragen stellen?

Bijvoorbeeld: wat is het doel van de tekst?

Voor wie is de tekst bedoeld en… hoe zit hij erbij als hij het leest?

Wat is het allerallerallerbelangrijkste wat de lezer echt niet mag missen als ‘ie aan het scrollen is?

Wat is de impact van jouw verhaal?

Wat moet de lezer doen?

Als je dát al niet helder hebt, ben je eigenlijk een beetje aan het lullen in de ruimte, – excusez-moi – en is alle moeite voor niets geweest. Reken maar dat dat geld kost.

Een tekst moet worden opgebouwd

Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen, kies je bepaalde bouwstenen.

Een beetje zoals met lego. Je kunt zomaar beginnen met bouwen en er komt altijd wel iets uit… maar dat kasteel van het plaatje gaat het niet worden, als je het bouwplan niet volgt. De juiste steentjes, de juiste kleurtjes in de juiste volgorde.

Oké, je weet voor wie het is, wat je wil vertellen en waarom… je begint met ‘Graag zou ik je bij dezen iets vertellen betreffende de aanstaande vergadering’.

Cut! 🎬

Je bent een kei is in je vak en je kunt daar prachtige verhalen over vertellen

Maar als je erover gaat schrijven, ga je toch ineens moeilijk doen! Troost je, daar hebben veel mensen last van. Ik help je ervan af. Thank me later. 

De deadline hijgt in je nek, de innerlijke criticus kijkt over je schouder mee en je collega zegt dat je tekst te lang is.

Zoals gezegd: er wordt wat afgeschreven, ook bij jullie.

Stel je voor dat jullie allemaal makkelijker kunnen schrijven. Sneller. Effectiever.

Met meer zelfvertrouwen en – doe eens gek – met plezier.

Dan zou de interne en externe communicatie veel minder vragen opleveren, geen irritatie, geen retouren, klachten of kritiek. Mailtjes worden niet even geparkeerd maar meteen gelezen.

Jullie teksten geven helderheid en roepen geen vragen op. Dát is nog eens een visitekaartje voor jullie bedrijf…!

Lesmethode

Natuurlijk hebben we van tevoren uitgebreid contact en ontvang je een e-mail met instructies voor de voorbereiding van de eerste trainingsdag. Denk aan het verzamelen van materiaal waar je mee wil werken. Want we gaan natuurlijk teksten schrijven die je in de praktijk kunt gebruiken.

Theorie en oefeningen worden afgewisseld met inspirerende video’s. Schrijfsels worden gedeeld en besproken. Ik geef eerlijke opbouwende feedback.

Na deze training:

  • kun je een schrijfplan maken;
  • heb je de handvatten om makkelijk leesbare teksten te schrijven: kort, bondig en met gevoel;
  • herken je ‘verboden moeilijke woorden’ en vertragende zinsconstructies:
  • kun je altijd terugvallen op diverse handige inspiratielijsten en checklists;
  • weet je hoe je commercieel, creatief en effectief kunt schrijven;
  • heb je meer plezier en zelfvertrouwen als je gaat schrijven.

Voor iedereen die:

  • regelmatig artikelen, blogs en/of nieuwsbrieven schrijft;
  • meer verhalend en persoonlijk wil schrijven;
  • schriftelijke communicatie wil verbeteren;
  • teksten wil professionaliseren;
  • met plezier wil schrijven;
  • nieuwe ideeën wil opdoen en andere invalshoeken gebruiken;
  • regelmatig commerciële/wervende teksten schrijft.

Zij gingen je voor

Beleidsmedewerkers, content-specialisten, tekstprofessionals, marketingmedewerkers, leden verkoopteam, administratief medewerkers, communicatiemedewerkers, gemeenteambtenaren, officemanagers en virtueel assistenten.

Jarenlange praktijkervaring: I’m all yours

Iedereen kan beter leren schrijven, daar ben ik van overtuigd en daar help ik je bij.

Al 13 jaar ben ik dagelijks bezig met onlinecommunicatie voor grote en kleine opdrachtgevers. Ik weet dus waar jij tegenaan loopt.

Aan mij de uitdaging om jullie in 1 dag (oké, 2 dagdelen) direct duidelijk en lezersgericht te leren schrijven. Ik hou van snel, simpel en creatief. Let’s kill your darlings (en je interne criticus 👿 zodat jullie gaan schrijven zonder stress.

Ik leer je praktisch toepasbare schrijftechnieken die je ook écht gaat gebruiken. Omdat het een incompany training is, ontstaat er meer eenheid in de bedrijfscommunicatie.

Jullie weten wat jullie doen!

De details

Dag 1 – Wat is lezersgericht schrijven en hoe doe je dat?

In het eerste deel van de training leer je wat lezersgericht schrijven is, en hoe je het doet. Je leert een basisstructuur die zó eenvoudig is, dat je je afvraagt waarom je dit niet eerder wist. De structuur is als een kapstok voor je teksten.

We gaan stapsgewijs direct duidelijk schrijven. Ik leer je de trucjes, maar je leert vooral veel van de live feedback. Verbeteringen zien = onthouden.

De volgende topics komen aan bod

  • Doel bepalen van je tekst
  • Lezersgerichte structuur, logische volgorde
  • Duidelijk schrijven op zinsniveau
  • Begrijpelijke taal
  • Persoonlijke aanspreekvorm
  • Servicegericht schrijven
  • Overtuigende woorden kiezen
  • Saaie tekst tóch aantrekkelijk maken

In het eerste deel van de training leer je hoe je direct duidelijk schrijft. Nu je weet hoe dat moet, is het vooral een kwestie van veel oefenen. Moeilijk is het namelijk niet.

Dag 2: Creatief denken en wervend schrijven

Direct duidelijk schrijven is een voorwaarde als je lezersgericht wilt schrijven. Maar soms wil je dat je tekst ook leuk is om te lezen. Of je wil niet informeren, maar werven, overtuigen, verkópen.

Daarvoor heb je creativiteit nodig. De meeste mensen gaan in hun hoofd zitten, zodra ze gaan schrijven. Om creatief te denken is het juist belangrijk om je ratio even te parkeren. Je moet jezelf toestaan om te spelen, uit te proberen, plezier te maken.

Je hoeft juist even níet zo je best te doen.

Creativiteit is namelijk niet het doel maar een middel om je verhaal op een andere manier te vertellen. In het tweede deel van de training gaan we aan de slag met zintuigen en emoties want dát is waar je de lezer mee raakt.

De volgende topics komen aan bod:

  • De impact van steengoede koppen
  • Triggers waar de lezer gevoelig voor is
  • Overtuigen met de AIDA- formule
  • Framing en beïnvloeding

Er zijn meer overeenkomsten tussen lezersgericht schrijven, copywriting en wervend schrijven, dan je denkt. Door de verschillende manieren te behandelen, ga je die zien en dat maakt het straks een stuk makkelijker. Uiteindelijk gaat het er altijd om dat jij je kunt inleven in de lezer en zo contact maakt.

De teksten die je straks schrijft, worden natuurlijk overgoten met een creatief sausje want gortdroge teksten, díe schrijf jij nu niet meer. 

Er zijn nog geen ervaringen.
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Schrijven.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Lotty Rothuizen
Lotty Rothuizen
MAAKT SCHRIJVEN MAKKELIJK VOOR IEDEREEN
8,5

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.