Communicatiestijlen voor bedrijfsteams MBO+
"Meer informatie over de 4 verschillende communicatie stijlen waardoor ik meer informatie heb over de mogelijke communicatie stijl van de persoon waarmee ik in gesprek ga. Wat zijn de weerstanden en wat zijn de krachten van de andere persoon.
" - 09-10-2014 00:00
"Meer informatie over de 4 verschillende communicatie stijlen waardoor ik meer informatie heb over de mogelijke communicatie stijl van de per… alles lezen - 09-10-2014 00:00
Beschrijving
In deze Masterclass biedt Team4Teams ondersteuning bij het leren kennen en inzetten van communicatiestijlen in nieuwe en bestaande teams. Met het resultaat dat deelnemers leren afstemmen op de stijl van communiceren van collega's en klanten.
Wat zijn communicatiestijlen?
Ieder mens heeft een focus. De één wil graag snel resultaat, terwijl een collega gaat voor degelijkheid en precisie. Een derde richt zich op een goede sfeer omdat daarmee beter afgestemd kan worden, terwijl weer een ander is gericht op het motiveren van mensen. Uw team heeft al deze communicatiestijlen nodig.
Men onderscheidt vier hoofdstijlen van communicatie. Elke stijl is een verzameling van gedragingen. Ze ontstaan do…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
In deze Masterclass biedt Team4Teams ondersteuning bij het leren kennen en inzetten van communicatiestijlen in nieuwe en bestaande teams. Met het resultaat dat deelnemers leren afstemmen op de stijl van communiceren van collega's en klanten.
Wat zijn communicatiestijlen?
Ieder mens heeft een focus. De één wil graag snel resultaat, terwijl een collega gaat voor degelijkheid en precisie. Een derde richt zich op een goede sfeer omdat daarmee beter afgestemd kan worden, terwijl weer een ander is gericht op het motiveren van mensen. Uw team heeft al deze communicatiestijlen nodig.
Men onderscheidt vier hoofdstijlen van communicatie. Elke stijl is een verzameling van gedragingen. Ze ontstaan doordat mensen er voor kiezen direct of indirect in combinatie met taakgericht of mensgericht te communiceren. Wanneer u inzicht krijgt in uw eigen voorkeur en de focus van anderen, kunt u leren wisselen van focus en leren afstemmen op de communicatiestijl van een collega of klant. De insteek van Team4Teams is niet 'hoe kunnen we dit nog complexer en preciezer presenteren, maar is gericht op 'hoe kunt u er morgen mee aan de slag'. De training is vooral praktisch, gericht op inzicht en direct resultaat. Meest gehoorde reactie op deze training: “Dit had ik eerder willen weten!”.
Resultaten
- Doordat meerdere medewerkers uit één organisatie meedoen, delen ze een gemeenschappelijke taal waarmee ze onderlinge contacten en contact met klanten snel en effectief verbeteren. Deelnemers zijn bovendien voortaan in staat om elkaar daarbij te ondersteunen.
- De masterclass versterkt de onderlinge verhoudingen positief en draagt bij aan effectiever samenwerken. U leert stijlvol, afgestemd en bewust communiceren.
- Deelnemers begrijpen waarom mensen op verschillende manieren communiceren. Ze krijgen waardering voor de communicatiestijl van collega’s. Onderlinge erkenning leidt tot meer vertrouwen en een organisatie met minder ruis.
- Deelnemers herkennen de stijl van anderen en stemmen er op af.
- Verhoudingen tussen collega’s worden zachter en deelnemers kunnen met begrip op elkaar reageren.
- Deelnemers kennen het verschil tussen samenwerkende, ontlopende en overlevende situaties en weten wat te doen om de samenwerking te versterken.
Communiceren onder druk
Onder druk gaan de communicatiestijlen anders werken. Onder druk ondersteunen de communicatiestijlen elkaar niet meer, tegenstellingen ontstaan gemakkelijk, zeuren en kunnen tot conflicten leiden:
Overlevend gedrag
Mensen met een directe communicatiestijl die onder druk komen te staan vertonen (voor collega’s) overlevend gedrag. Zij kunnen door anderen worden gezien als:
- Dwingend: er moeten en zullen resultaten worden geboekt. Er is weinig ruimte meer voor analyse, problemen en de menselijke aspecten. Recht door zee is het devies, als een stoomwals als het moet, immers het resultaat telt.
- Manipulerend: het realiseren van hun ideeën en doelen is de beste keuze naar hun mening, in communicatie wordt het doel centraal gesteld en de feiten rooskleurig gepresenteerd. Het doel heiligt de middelen is het devies.
Mensen met een directe stijl ervaren meestal niet dat zij dwingen of manipuleren. Zij houden hun doel scherp voor ogen, vinden dat iedereen mee moet doen en kunnen daarbij over de grenzen van anderen gaan. Bij Nederlanders komt dit gedrag veelvuldig voor, we zijn een direct volkje.
Ontlopend gedrag
Mensen met een voorkeur voor een indirecte stijl, gaan onder druk juist ontlopend gedrag vertonen. Zij kunnen dan door anderen worden gezien als:
- Toedekkend: de (werk)sfeer staat centraal, ook al moeten daarvoor tegenstellingen worden glad gestreken. Men kiest er dan liever voor om de kwestie met de mantel der liefde toe te dekken.
- Ontwijkend: het is beter niets te doen dan half werk te leveren en fouten te maken. Horen, zien en zwijgen is dan het devies, men wil de dans ontspringen. Bezint eer ge begint is het devies.
Zodra een team onder druk komt te staan, gaan de communicatiestijlen elkaar tegenwerken. Men houdt zich vast in de eigen stijl en vindt dat de ander moet veranderen. Kern van deze masterclass is de onderlinge samenwerking te hernieuwen. De teamtrainers hebben ervaring om ook culturele tegenstellingen mee te nemen. Als uw bedrijf internationaal werkt en/of medewerkers heeft uit meerdere culturen, dan is het behulpzaam om extra aandacht aan te besteden aan de culturele aspecten van communicatiestijlen.
In de training leert men de alternatieven voor Overlevende en Ontlopende situaties kennen.
Programma
DAGDEEL 1
- Wat zijn communicatiestijlen?
- Hoe kan men een communicatiestijl herkennen?
- Met wie wil men de samenwerking onderzoeken en verbeteren?
- Test communicatiestijl voorkeur.
- Uitleg over de communicatiestijlvoorkeur.
DAGDEEL 2
- Opdracht: ervaar communicatiestijl voorkeur in de praktijk.
- Hoe wil men per stijlgroep feedback krijgen.
- Presentatie van de vier voorkeur communicatiestijlgroepen over feedback.
- Gesprek in tweetallen over het verbeteren van de onderlinge communicatie.
- Succesmomenten delen in de groep.
- Opdracht: ervaar de samenwerking waarbij men elkaars voorkeurstijl inschakelt.
- Opdracht voor na de eerste trainingsdag (in geval de eerste dag hier stopt).
DAGDEEL EXTRA (avondsessie, in geval van tweedaagse, deze extra sessie is zonder meerkosten voor wat betreft de trainers).
- Hoe kan men van communicatiestijlvoorkeur wisselen, hoe kan het dat men dat niet (graag) doet?
- Opdracht: neem contact op met iemand waarmee men de communicatie wil verbeteren, vraag eventueel advies aan iemand de dezelfde stijlvoorkeur heeft, hoe men dat het beste kan doen.
DAGDEEL 3
- Delen van ervaringen in de praktijk, wat ging er goed, waar heeft men problemen mee of vragen over?
- (Indien er geen extra dagdeel is geweest: Hoe kan men van communicatiestijlvoorkeur wisselen, hoe kan het dat men dat niet (graag) doet?).
- Presentatie over communicatiestijlen in een samenwerkende, ontlopende en overlevende situatie.
- Opdracht: het ervaren van de communicatiestijl voorkeuren onder druk.
- Feedback geven gebruik makend van de stijlvoorkeuren (extra, in geval de tijd het toelaat).
DAGDEEL 4
- Wat ging er goed, wat kan beter in de onderlinge communicatie in dit team? Ervaringen wisselen over communicatie die voorheen onder druk stond.
- Bespreken van casussen, hoe kan in deze situatie een verandering in positieve zin plaatsvinden, gebruik makend van communicatiestijlen?
- Feedback geven aan elkaar in twee, drie- of viertallen.
DAGDEEL 5
- (in geval het losse dagdelen zijn:) Wat ging er goed, wat kan beter in de onderlinge communicatie in dit team?
- Oefening: reizen door de stijlen.
- Reflectie op de oefening, waar liggen de drempels (nog)?
- Buddy afspraken.
- Afronden van de masterclass communicatiestijlen.
Het programma wordt door de ervaren trainers passend gemaakt voor elke groep, daardoor kan bovenstaand programma afwijken van het uiteindelijke programma in de masterclass.
Wat klanten over ons vertellen
Oefenen met de communicatiestijlen een openbaring voor de
mensheid.
Marcus – service engineer Fokker
Team4Teams is veilig buiten je comfortzone.
Kees (student Universiteit Eindhoven)
Voor het eerst een teambuilding gedaan MET
resultaat.
Robert (sales DTG)
Ieder team zou de training communicatiestijlen eerst moeten
hebben gedaan.
Henk (OR trainer)
Helder, professioneel, ga zo door!
José (logistiek
SCA)
Een leuke en heel erg leerzame ervaring. Je kan er meteen
mee aan de slag.
Jiska (docent)
Eerst is je eigen communicatiestijl een feest van herkenning, tot je je realiseert dat je er dus zo niet komt. Eline – welzijnswerker
Fijne locatie + trainers. Ik ben me meer bewust geworden van welke factoren een rol spelen bij verschillende communicatiestijlen. Marjory – docent, studie counselor Fontys hogeschool
Zelden een model gezien dat zó toepasbaar is op de
werkelijkheid.
Michiel (musicus)
Team4Teams | teambuilding communicatietraining feedbacktraining teamcoaching | Covid-19 proof
"Meer informatie over de 4 verschillende communicatie stijlen waardoor ik meer informatie heb over de mogelijke communicatie stijl van de persoon waarmee ik in gesprek ga. Wat zijn de weerstanden en wat zijn de krachten van de andere persoon.
" - 09-10-2014 00:00
"Meer informatie over de 4 verschillende communicatie stijlen waardoor ik meer informatie heb over de mogelijke communicatie stijl van de per… alles lezen - 09-10-2014 00:00
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.