Kerntraining Agressie

Type product
Tijdsduur

Kerntraining Agressie

Richard Reijnhout Training & Coaching
Logo van Richard Reijnhout Training & Coaching

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Ik zorg ervoor dat medewerkers weerbaar worden in het omgaan met agressie. Dit doe ik door inzicht te geven over verschillende vormen van agressie, bewustwording van de eigen fysieke signalen, ontdekken van de eigen conflictstijl en aanleren van communicatieve vaardigheden om de-escalerend op te treden. Er wordt gekeken naar welk type mens u bent en waarom u op een bepaalde manier reageert op agressie. Dit alles ondersteund door theorie. Met de kerntraining agressie zet u de eerste stap naar effectief omgaan met agressie.

Ontwikkel jezelf om agressie en conflicten tegen te gaan. Uit de praktijk blijkt dat het niet altijd de klant is die agressief gedrag vertoond. 

Heeft u te maken met conf…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Omgaan met Agressie & Emotie, Assertiviteit, Conflicthantering, Klachtenbehandeling en Omgaan met weerstand.

Ik zorg ervoor dat medewerkers weerbaar worden in het omgaan met agressie. Dit doe ik door inzicht te geven over verschillende vormen van agressie, bewustwording van de eigen fysieke signalen, ontdekken van de eigen conflictstijl en aanleren van communicatieve vaardigheden om de-escalerend op te treden. Er wordt gekeken naar welk type mens u bent en waarom u op een bepaalde manier reageert op agressie. Dit alles ondersteund door theorie. Met de kerntraining agressie zet u de eerste stap naar effectief omgaan met agressie.

Ontwikkel jezelf om agressie en conflicten tegen te gaan. Uit de praktijk blijkt dat het niet altijd de klant is die agressief gedrag vertoond. 

Heeft u te maken met conflicten, samenwerkingsproblemen en/of agressief gedrag van uw cliënten of klanten? En wilt u dit oplossen? Begin dan bij uw eigen organisatie, uw medewerkers. 
Heeft u te maken met ongewenst gedrag gericht naar medewerkers door klanten en cliënten of medewerkers onderling? Zoekt u handvatten en vaardigheden om dit in te perken?

Dan is de kerntraining agressie iets voor uw organisatie.

Agressie is levensenergie. Het kan zowel positief als negatief worden ingezet. Iemand die opnieuw moet leren lopen na een ernstig ongeluk heeft deze levensenergie nodig om zich bij wijze van spreken kwaad te maken om zo de eerste moeilijke stapjes te zetten. 
Als iemand bewust over jouw grens heen gaat met als doel iets voor elkaar te krijgen wordt de levensenergie negatief ingezet. Een feit is dat agressie agressie oproept.

Vanaf onze geboorte leren wij omgaan met deze levensenergie in ons lichaam. Hij is primair bedoelt om onszelf te kunnen verdedigen, ons voortbestaan zeker te stellen en te zorgen voor voedsel. In onze samenleving hebben we geleerd dat er grenzen zijn. Sommige mensen accepteren deze grenzen of zijn er onderdanig aan. Andere mensen accepteren deze grenzen niet en worden strijdbaar, agressief of zelfs gewelddadig. Er bestaan verschillende soorten grenzen en zijn niet altijd helder getrokken lijntjes.

Deze grenzen worden getrokken door:

  • Wetten
  • Het geweten
  • Huisregels 
  • Driftonderdrukking tijdens de opvoeding 
  • Kindermishandeling 
  • Seksueel misbruik

Als je ervoor kiest om verpleegkundige te worden, baliemedewerker bij een woningbouwvereniging, onderhoudsmonteur, verkoopster in een kledingzaak of stadswacht, dan kies je er niet voor om in aanraking te komen met agressie of betrokken te raken bij geweldsituaties. Toch doen zich dergelijke situaties overal voor. Of het nu conflicten zijn tussen medewerkers onderling of agressie gericht op medewerkers vanuit de klant of patiënt. 
Het is daarom van groot belang dat medewerkers getraind worden in het leren omgaan met verschillende vormen van agressie, maar ook in het herkennen van de eigen type mens. Het herkennen van de eigen fysieke signalen en het aanleren van vaardigheden om de-escalerend op te kunnen treden. 
Het niet goed omgaan met agressie is een van de grootste oorzaken van ziekteverzuim.

De kerntraining agressie bestaat uit 2 dagdelen.

Dagdeel1

Theorie over agressie. Eigen socialisatie rond agressie. Houding, uitstraling en gronden. Uitleg verschillende vormen van agressie. 
Uitleg reactieschema. Uitleg handelingsmogelijkheden. Casuïstiek bespreking.

Dagdeel 2

Inzicht in verschillen type mensen. Bewustwording persoonlijke stress opbouw. Inzicht eigen kwaliteiten. Inzicht in eigen conflict stijl.
Inzicht persoonlijke communicatie. Inzicht persoonlijke ontwikkeldoelen. Evaluatie

Extra derde dagdeel (optioneel)

Praktijk oefeningen. Ontwikkelen vaardigheden de-escaleren. Ontwikkelen vaardigheden in feedback geven.

                                                                                                                                                            

Verbaal en fysiek weerbare medewerkers verlagen het ziekteverzuimen verhogen de kwaliteit van de dienstverlening, klantvriendelijkheid en samenwerking.

Resultaat na de training:

  • Je kunt reflecteren op eigen beeld en begrip van agressie en conflicten.
  • Je bent jezelf bewust welke fysieke signalen jouw lichaam geeft.
  • Je hebt Kennis over het reactieschema omgaan met agressie.
  • Je herkent verschillende soorten van agressie.
  • Je bezit vaardigheden om confronterend en de-escalerend op te treden.
  • Je kent je eigen conflictstijl.
  • Je kent je kwaliteiten en ontwikkelpunten.
  • Je geeft duidelijk je grenzen aan.
  • Je geeft effectief feedback aan collega's en leidinggevenden.

Referenties:

“De training en het gesprek waren intens, eerlijk en gaven mij inzicht
hoe ik sommige situaties anders en beter kan benaderen.” 
                                          Mary Huitema-Meeuwsen

“Leuke en intensieve trainingsdag met soms confrontaties waardoor
je tot de kern van jezelf komt. Voor mij een zeer leerzame dag geweest.“
                                         Anita Hacquebard

"Ik heb mijn assistenten nog nooit zo enthousiast terug zien komen van een training!"
                                         Erik P. Schoofs

Kosten

€ 147,-* (excl. btw 21%) p.p. voor 2 dagdelen inclusief trainingsmateriaal.
Het is mogelijk om een extra derde dagdeel te boeken. U krijgt dan een derde extra (oefen) praktijkdag. Er wordt dan een verhoging van €75,- (excl. 21% BTW) p.p. op bovenstaand bedrag doorgevoerd.

* Minimaal 4 deelnemers per training.

Locatie

Als u geen geschikte locatie heeft zal er in overleg, tegen meerprijs, een locatie gevonden worden.

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.