Feedback geven en krijgen (Volksbank in-company)

Tijdsduur
Trainer
Sven van der Wal

Feedback geven en krijgen (Volksbank in-company)

People & Company
Logo van People & Company
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,9 People & Company heeft een gemiddelde beoordeling van 8,9 (uit 8 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Verwachtingen
Vooraf hebben wij een kort kennismakingsgesprek. Hier worden o.a. de persoonlijke leerdoelen besproken. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Resultaat
De leervragen en verwachtingen zijn helder en het programma is daarop afgestemd.

Nieuw gedrag: Wat zijn aanjagers en belemmeringen van gedrag?
Het daadwerkelijk geven en krijgen van feedback betekent het aanleren van nieuw gedrag. Als we snappen wat er voor nodig is om nieuw gedrag te laten zien komen we een stap dichterbij om feedback daadwerkelijk te gaan toepassen. Gedragswetenschappers onderscheiden drie aanjagers voor gedrag en drie belemmeringen van gedrag. In dit onderdeel lichten we dit…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Verwachtingen
Vooraf hebben wij een kort kennismakingsgesprek. Hier worden o.a. de persoonlijke leerdoelen besproken. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Resultaat
De leervragen en verwachtingen zijn helder en het programma is daarop afgestemd.

Nieuw gedrag: Wat zijn aanjagers en belemmeringen van gedrag?
Het daadwerkelijk geven en krijgen van feedback betekent het aanleren van nieuw gedrag. Als we snappen wat er voor nodig is om nieuw gedrag te laten zien komen we een stap dichterbij om feedback daadwerkelijk te gaan toepassen. Gedragswetenschappers onderscheiden drie aanjagers voor gedrag en drie belemmeringen van gedrag. In dit onderdeel lichten we dit toe en leggen we de werking ervan uit. In de volgende onderdelen zullen de deelnemers leren effectief om te gaan met deze aanjagers en belemmeringen.

Resultaat
De deelnemers kennen de aanjagers en belemmeringen voor nieuw gedrag.

Willen: Wat zijn redenen om wel of geen feedback te geven?
In dit onderdeel staan we stil bij redenen (zowel in het algemeen als voor de deelnemers) waarom we in de regel geen feedback geven en ook wat redenen zijn om wel feedback te geven. We geven inzicht in de belemmeringen en handvatten om de belemmeringen uit de weg te gaan. En natuurlijk ook hoe je de motivatie om feedback te geven kan verhogen (aanjagers).

Resultaat
De deelnemers kennen de belemmeringen die zij ervaren met het geven van feedback en hebben inzicht en handvatten gekregen om deze belemmeringen uit de weg te gaan.

Kunnen: Hoe zorgen we ervoor dat we feedback kunnen gaan geven?
In dit onderdeel zullen we ingaan op de techniek en het toepassen van de techniek in het geven en krijgen van feedback. De deelnemers leren op een constructieve manier feedback te geven en te ontvangen, met behoud van de relatie. Eerst zullen we kort de theoretische onderbouwing geven m.b.t.:

  • De regels van feedback geven;

  • Het geven van positieve feedback;

  • Het geven van bijsturende feedback;

  • Het vragen om feedback;

Na de theoretische onderbouwing zullen we in dit onderdeel vooral stilstaan bij het daadwerkelijk oefenen met rollenspellen van positieve en bijsturende feedback o.b.v. eigen praktijkcasussen. Het resultaat van dit onderdeel is dat de deelnemers met de geleerde technieken in staat zijn om een open (en daarmee constructieve) communicatiesfeer te creëren in hun werkomgeving.

Resultaat
De deelnemers kennen de techniek van feedback geven en hebben geleerd dit a.d.h.v. praktijkvoorbeelden toe te passen.

Ontvangen: Hoe kunnen we feedback goed ontvangen van anderen?
Veel trainingen staan alleen stil bij het geven van feedback. Het goed kunnen ontvangen van feedback is minstens net zo belangrijk. Bij het ontvangen van feedback gelden er verschillende triggers die af kunnen gaan bij medewerkers. We denken dat feedback ons op ontelbare manieren kan uitlokken. Maar er is goed nieuws: het kan maar op drie manieren:

  • Waarheidstriggers - Ik ben het niet eens met de inhoud;

  • Relatietriggers - Ik verdraag de feedback niet van jou;

  • Identiteitstriggers - Ik wil geen feedback op wie ik ben.

Om van de feedback te leren en deze te accepteren moeten we deze triggers herkennen en neutraliseren. In dit onderdeel leren de deelnemers de triggers te herkennen en te neutraliseren.

Resultaat
De deelnemers kennen hun eigen triggers die afgaan bij het ontvangen van feedback en hebben handvatten gekregen om deze triggers te neutraliseren.

Omgeving: Hoe zorgen we voor een omgeving die feedback stimuleert?
Een factor die bij het leren van nieuw gedrag altijd wordt onderschat is de fysieke en sociale omgeving. Voorbeelden van de fysieke omgeving zijn het ophangen van de feedback regels of een plek waar je even kort een collega 1 op 1 kan spreken zonder dat je een vergaderruimte hoeft te boeken. Voorbeelden van de sociale omgeving is een collega die het goede voorbeeld geeft of het bespreken van goede ervaringen tijdens werkoverleg. In dit onderdeel zullen we diverse handige en aansprekende voorbeelden bespreken die geschikt zijn voor de deelnemers.

Resultaat
Met  de deelnemers is gekeken wat zij nodig hebben om een omgeving te creëren die feedback geven en krijgen stimuleer. Hiermee verhogen we  de kans dat de deelnemers daadwerkelijk feedback gaan geven.

Borgen: Wat hebben we nodig na deze training?
In dit onderdeel staan we stil bij wat de deelnemers verder nog nodig hebben om zelfstandig aan de slag te gaan. Tijdens de training krijgen de deelnemers visueel vormgegeven ondersteunend materiaal voor het voeren van gesprekken in de praktijk. Dit materiaal kunnen ze dan na de training als handig naslagwerk gebruiken.

Resultaat
De deelnemers hebben alles wat ze nodig hebben om zelfstandig aan de slag te gaan met het feedback geven en krijgen.

In deze training bouwen we ook een terugkommoment in zodat we de ervaringen kunnen delen over hoe het geven en krijgen van feedback in de praktijk gaat. We bespreken dan de goede ervaringen maar ook de obstakels waar men tegenaan loopt en zorgen ervoor dat we die obstakels wegnemen.

Vorm van de training

De vorm van de training is passend gemaakt op de doelgroep op de volgende wijze:

  • Gebaseerd op een intake zodat leerdoelen helder en persoonlijk zijn;

  • Beperkte mate van theorie;

  • Theorie is visueel weergegeven in helder vormgegeven schema's;

  • Theorie gekoppeld aan voor de deelnemers herkenbare praktijksituaties;

  • Veel concrete oefeningen uit de praktijk;

  • Visueel vormgegeven naslagwerk;

Voordelen van de training

  • Training op basis van persoonlijke leerdoelen;

  • Een veilige groep en een veilige omgeving om te oefenen;

  • Verkrijgen van het gewenste resultaat door:

    • Inzicht & Kennis;

    • Vaardigheden & Handvatten;

  • Praktisch - Oefenen in het voeren van gesprekken en het krijgen van feedback;

  • Herkenbare praktijksituaties - Oefenen o.b.v. realistische voorbeelden uit de dagelijkse praktijk;

  • Het leren van hoe andere deelnemers de gesprekken tijdens de training doen;

  • Door deze in-company training:

    • leer je van en met collega;

    • heb je een gemeenschappelijk referentiekader;

    • heeft iedereen een groter leereffect en rendement door de kleine groepsomvang;

    • Kan je elkaar na de training coachen op de persoonlijke leerdoelen;

  • Handvatten om na de training zelfstandig de vaardigheden toe te passen en aan te scherpen.

People & Company

People & Company is een advies-, trainings- en coachingsbureau met als expertise het ontwikkelen van mensen, teams en organisaties. Wij maken mensen, teams en organisaties effectief, zodat organisaties hun doelstellingen kunnen realiseren en mensen meer betrokken zijn bij hun werk. Dit doen wij door het ontwikkelen van de vier dimensies van de mens: hoofd, hart, ziel en lichaam. Wij noemen dat ontwikkeling van de hele mens. Hele mensen creëren hele organisaties. Hele organisaties vervullen de behoefte van de klant.

Referenties

Op onze site vermelden we een groot aantal opdrachten die wij gedaan hebben voor onze klanten. Indien gewenst brengen wij u in contact met 1 van deze klanten voor een referentie. Een ervaring m.b.t. een training feedback geven en krijgen van People & Company:

Feedback geven en krijgen (cijfer 9)

"Enorm waardevolle ervaring. Heeft de interactie tussen deelnemers echt mogelijk gemaakt. Theorie is nuttig en meteen bruikbaar in de praktijk. Oefenen ervan heeft ons hierop voorbereid. Aan te raden voor teams groot en klein."

Periode, duur, deelnemers en locatie

Training van 4 uur met een intakegesprek en voorbereiding (2 uur). De training zal in twee groepen van ca. 10 deelnemers gegeven worden. Het terugkommoment (duur: 2 uur) is met alle deelnemers. De training en het terugkommoment is op locatie van de Volksbank.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met People & Company, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.