Opleiding Voorman / Ploegleider

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Adrienne TegelaarJohan Schreuders
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Opleiding Voorman / Ploegleider

Patagonia Opleidingen
Logo van Patagonia Opleidingen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,4 Patagonia Opleidingen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,4 (uit 16 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeHendrik-Ido-Ambacht of online
20 okt. 2022 tot 15 dec. 2022
placeHendrik-Ido-Ambacht of online
9 mrt. 2023 tot 4 mei. 2023

Beschrijving

We helpen u excelleren in de uitvoering van uw functie: Professional Excellence! Tijdens onze opleidingen en trainingen brengen we de theorie van een onderwerp in de praktijk van uw eigen functie, zodat u kunt leren, experimenteren, ervaren en toepassen. U verbetert uzelf en groeit in de uitvoering van uw functie. U heeft plezier in uw werk, bent succesvol in de uitvoering en u bent waardevol voor uw organisatie.

Leren leiding geven met de opleiding voorman

Deze Voorman opleiding bestaat uit 5 dagdelen, waarin we u van het begin tot het einde begeleiden in de uitvoering van uw functie als leider. Dat begint met een functieomschrijving voor de voorman of meewerkend voorman, zodat u direct weet wat de verantwoordelijkheden zijn. Daarna wordt de inhoud van deze functie stap voor stap voor u inzichtelijk gemaakt. U leert leidinggeven, communiceren, processen beheersen en processen verbeteren. Operationeel management en kwaliteitsmanagement vormen de basis en u leert denken en werken vanuit de klanteisen.

We simuleren de productiestroom van orders aan de hand van het proces. Daarna ontwikkelt u de versc…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Productie Management, BHV (Bedrijfshulpverlener), GMP (Good Manufacturing Practices), Cleanroom en EHBO.

We helpen u excelleren in de uitvoering van uw functie: Professional Excellence! Tijdens onze opleidingen en trainingen brengen we de theorie van een onderwerp in de praktijk van uw eigen functie, zodat u kunt leren, experimenteren, ervaren en toepassen. U verbetert uzelf en groeit in de uitvoering van uw functie. U heeft plezier in uw werk, bent succesvol in de uitvoering en u bent waardevol voor uw organisatie.

Leren leiding geven met de opleiding voorman

Deze Voorman opleiding bestaat uit 5 dagdelen, waarin we u van het begin tot het einde begeleiden in de uitvoering van uw functie als leider. Dat begint met een functieomschrijving voor de voorman of meewerkend voorman, zodat u direct weet wat de verantwoordelijkheden zijn. Daarna wordt de inhoud van deze functie stap voor stap voor u inzichtelijk gemaakt. U leert leidinggeven, communiceren, processen beheersen en processen verbeteren. Operationeel management en kwaliteitsmanagement vormen de basis en u leert denken en werken vanuit de klanteisen.

We simuleren de productiestroom van orders aan de hand van het proces. Daarna ontwikkelt u de verschillende competenties, die u als voorman of meewerkend voorman nodig hebt om het proces te besturen. Daarbij helpen we u in deze opleiding meewerkend voorman met allerlei praktische tips en aanwijzingen voor de dagelijkse praktijk. Ook de valkuilen worden natuurlijk benoemd.

Het programma van de opleiding Voorman per dagdeel:

Dagdeel 1: Leiderschap en communicatie

  • Leiderschapsmodel en communicatie
  • Reflectie op de eigen en andere leiderschapsstijlen
  • Besluitvaardigheid, communicatie en vergaderingen
  • Organisatiedoelstellingen realiseren
  • Rapportage aan het management over besluiten en resultaten

U leert welke leiderschapsstijlen er zijn en bent in staat een stijl te kiezen. U krijgt de materialen en hulpmiddelen om direct mee te oefenen. U leert op uzelf te reflecteren en uw eigen gedrag te observeren en ontwikkelen.

Dagdeel 2: Coaching en functioneringsgesprekken

  • Functieomschrijvingen voorman en operator
  • Functioneringsgesprekken, voortgangsgesprekken en beoordelingsgesprekken
  • Verslaglegging functioneringsgesprekken
  • Ontwikkeling kennis, vaardigheden en competenties
  • Rapportage aan het management over competenties

Er worden functieomschrijvingen getoond, zodat herkend wordt wat het betekent om verantwoordelijk te zijn. Met behulp van deze inzichten en de geleerde leiderschapsstijlen kunt u voortgangs-, functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren. U maakt hiervan verslagen en helpt operators zich te ontwikkelen. Als ploegleider komt u in control van dit onderwerp.

Dagdeel 3: Personeel en veiligheid

  • Standaardisatie van werkinstructies en handhaving
  • Procedures voor veiligheid en onderhoud
  • Visual Management
  • Personeelshandboek en procedures, zoals ziekmelden en werktijden
  • Gedrag op de werkplek en handhaving

Nadat de leiderschapsstijlen bekend zijn, is het mogelijk te werken aan standaardisatie, veiligheid en gedrag van de operationele medewerkers. Voormannen en vaak ook de first operators handhaven procedures, zoals werkinstructies, veiligheidsregels en personeelsregels, terwijl operators de klantorders uitvoeren.

Dagdeel 4: Procesbeheersing

  • Klantspecificaties en procedures
  • Dagstart operators
  • Borging van processen
  • Verbeter Kata met coachend leiderschap
  • Leidinggeven aan het proces: leren van afwijkingen en oorzaakanalyse

Om processen te beheersen is gegronde kennis van klanteisen en processpecificaties nodig. Er zijn ook regels ten aanzien van het omgaan met afwijkingen, de uitvoering van oorzaakanalyses en het laten draaien van de PDCA cirkel. U leert op de juiste manier handelen bij afwijkingen en de klanteisen implementeren.

Dagdeel 5: Verbetertechnieken

  • Gemba Kaizen
  • 5S methode met coachend leiderschap
  • Lean Manufacturing
  • Kanban methode en interne klant-leverancier relaties
  • Leidinggeven aan het proces van continue verbetering

U wordt geïnspireerd met methoden zoals 5S en Lean Manufacturing. Dit dagdeel is te kort om alle verbetermethoden en -technieken vaardig te worden, maar het is wel belangrijk om te begrijpen hoe deze verbetermethoden werken. Dan kunt u makkelijk meewerken in verbeterteams en met kwaliteitsmanagers voor verbeterprocessen.

Operationeel leidinggeven aan een team van operators

Orders worden dagelijks uitgevoerd door de vakspecialisten, terwijl de voorman de omstandigheden creëert om de productie mogelijk te maken. De voorman zorgt voor de omstandigheden, de beheersing en de verbetering van de processen. Daar wordt leiding aan gegeven. Deze opleiding is de basis voor iedere voorman of teamleider.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Adrienne Tegelaar
Adrienne Tegelaar
Trainer Continuous Improvement & Leiderschap
Johan Schreuders
Johan Schreuders
KAM, 5S, Lean en operational excellence
8

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.