Post HBO Procesmanagement voor Overheid
Startdata en plaatsen
Ogive Opleidingen en Trainingen biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Delft, Den Haag, Dordrecht, Gent, Groningen, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Rotterdam, Utrecht, Zoetermeer, Zwolle
Beschrijving
Ogive en ook de opleidingen zijn gecertificeerd door het Centrum voor Post-Initieel Onderwijs Nederland (Cpion) en geregistreerd in het CRKBO Centraal register Kort Beroeps Onderwijs. In het register worden alleen onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs.
Post HBO Procesmanagement voor Overheid
De opleiding Post HBO Procesmanagement voor Overheid is een zeer praktijkgerichte opleiding waarin u leert om in uw organisatie op strategisch, tactisch en operationeel niveau de beleidsprocessen, planningsprocessen en operationele werkprocessen te analyseren, het ontwerp te verbeteren en de organisatieveranderingen te begeleiden.
Studieprogramma
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Module 1 Process Management principes
- Ontwikkelingen bij Overheid
- Zaakgericht werken
- Stapelingsmonitor
- Bedrijfsvoering bij gemeenten en waterschappen
- Bestuurspraktijk
- Horizontale verantwoording
- Wet revitaliserering Generiek Toez…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen.
Ogive en ook de opleidingen zijn gecertificeerd door het Centrum voor Post-Initieel Onderwijs Nederland (Cpion) en geregistreerd in het CRKBO Centraal register Kort Beroeps Onderwijs. In het register worden alleen onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs.
Post HBO Procesmanagement voor Overheid
De opleiding Post HBO Procesmanagement voor Overheid is een zeer praktijkgerichte opleiding waarin u leert om in uw organisatie op strategisch, tactisch en operationeel niveau de beleidsprocessen, planningsprocessen en operationele werkprocessen te analyseren, het ontwerp te verbeteren en de organisatieveranderingen te begeleiden.
Studieprogramma
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Module 1 Process Management principes
- Ontwikkelingen bij Overheid
- Zaakgericht werken
- Stapelingsmonitor
- Bedrijfsvoering bij gemeenten en waterschappen
- Bestuurspraktijk
- Horizontale verantwoording
- Wet revitaliserering Generiek Toezicht
- Vensters voor bedrijfsvoering
- Toezicht indicatoren
- Procesmanagement
- Aanpak bij analyse en ontwerp
- Procesarchitectuur
- Casussen.
Stakeholder / Relatie analyse
- Stakeholder Classificatie en Segmentatie
- Stakeholder Visie / eisen Business Context Diagram
- Key Performance Indicators (KPIs)
- Critische Succes Factoren (CSFs)
Meten, weten en verbeteren: Analyseren van problemen en processsen
- Kwalitatief analyseren van processen
- Toegevoegde waarde analyse
- Oorzaak-gevolg
- Analyse van procescomplexiteit
- ruimtelijke bewegingsanalyse
- Kwantitatief analyseren van processen
- Doorlooptijdanalyse
- Tijd analyse
- Kritieke pad analyse
- Financiele analyse
- Casussen
Ontwerpen van processen
- De ontwerpopdracht
- Proces-eisen opstellen
- Ontwerpen van processen
- Ontwerpen van de procesbesturing
- Business Process Redesign (BPR)
- Type Modelering hulpmiddelen
- Proces versus Functionele Structuren
- Aansluiten op externe processen
- Outsourcing
- Leaning, Feedback, Meting en Procesverbetering
- SixSigma en andere technieken
Inrichten van processen
- De inrichtingsopdracht
- Arbeidsorganisatie vormgeven
- Informatievoorziening en IT vormgeven
- Moderne architectuur en werkstroombesturing
- Systeemontwikkeling en processen
- Processen en gegevensmodellen
- Fysieke werkomgeving
- Ontwikkelingen in huisvesting
- Processen en werkplekinrichting
- Zachman Framework en het Adaptive Reference Model.
Meten en Benchmarken
- Een Proces Maturity Model
- Process Managed Scorecard
- Benchmarking
- Meetvalkuilen
- Business Scenarios
- Prototypes & Simulation
Module 2 Change management
U ervaart hoe u succesvol kunt veranderen met blijvend
resultaat.
- Visie op en toepassen van change management.
- Waarom veranderen zo gecompliceerd is
- Veranderen in dienstverlenende organisaties en productiebedrijven
- Samenhang tussen sociopolitieke-, technische systemen en cultuur.
- Veranderingsstrategieën en benaderingen
- Veranderen in kleuren
- Wat is effectief en werkzaam?
- Hoofdbestanddelen van geplande verandering
- De organisatie diagnosticeren
Soorten interventies en het interventieplan
Voorbeelden toepassen
- Personal commitment statement, outplacement, protegéconstructies,
- MBO, loopbaanontwikkeling
- Coaching, intensieve clinic, feedbackgesprekken, spiegelen
- T-group, persoonlijke groei/opstellingen, networking
- Confrontatie vergaderingen, derdepartij strategie
- Teambuilding, gaming, intervisie
- Zelfsturende teams, openspace bijeenkomsten, appreciative inquiry
- Kwaliteit van arbeid, strategische alliantievorming, CAO-onderhandelingen
- Strategische analyse, business process redesign (BPR), doorlichting/auditing
- Belonen in organisaties, mobiliteit en diversiteit, triple ladder
- Open systems planning, parallelle leerstructuren, kwaliteitscirkels
- Zoekconferenties, rituelen en mystiek, heilige huisjes afbreken
Interpersonal Skills
- Samenstellen van goed functionerende teams
- Leidinggeven aan procesteams
- Omgaan met weerstanden en conflicten
- Communicatie
- Inzicht in eigen kwaliteiten
Doelgroep
Overheidsmanagers, overheidsadviseurs en overheidsmedewerkers die een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van procesmanagement willen ontwikkelen.
Doel en opzet van de opleiding
Deze Post HBO opleiding procesmanagement heeft als doel: U te
leren procesmanagement in strategisch, tactisch en operationeel
perspectief te plaatsen.
Om dit te bereiken heeft deze Post HBO opleiding procesmanagement
een overzichtelijk en efficiënt programma. In deze opleiding
plaatst u voortdurend de relevante management en
procesmanagementconcepten en vaardigheden in de dagelijkse
praktijk. U gaat ook aan de slag met diverse nuttige
praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie.
Voorbereiding en studiebelasting
Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 5 tot 7 uur per studiebijeenkomst.
Vooropleiding
Het niveau van de opleiding sluit aan op HBO werk en denk niveau.
Methode
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning
(PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk
te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk
ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren.
Aanpak
Voor de training ontvangt u een schriftelijke
intake om uw verwachtingen en leerdoelen te inventariseren en te
verwerken in de opleiding. Deze opleiding is zeer actief en
praktisch, en volledig afgestemd op de behoeften van de deelnemer.
De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het
uitwisselen van kennis en ervaring met medecursisten gestimuleerd
wordt.
Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen,
die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de
opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.
Examen
De opleiding wordt afgesloten met een examen.
---
Studieprogramma
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Module 1 Process Management principes
- Ontwikkelingen bij de overheid
- Zaakgericht werken
- Stapelingsmonitor
- Bedrijfsvoering
- Bestuurspraktijk
- Horizontale verantwoording
- Wet revitaliserering Generiek Toezicht
- Vensters voor bedrijfsvoering
- Toezicht indicatoren
- Procesmanagement
- Aanpak bij analyse en ontwerp
- Procesarchitectuur
- Casussen
Stakeholder / Relatie analyse
- Stakeholder Classificatie en Segmentatie
- Stakeholder Visie / eisen Business Context Diagram
- Key Performance Indicators (KPIs)
- Critische Succes Factoren (CSFs)
Meten, weten en verbeteren: Analyseren van problemen en processsen
- Kwalitatief analyseren van processen
- Toegevoegde waarde analyse
- Oorzaak-gevolg
- Analyse van procescomplexiteit
- ruimtelijke bewegingsanalyse
- Kwantitatief analyseren van processen
- Doorlooptijdanalyse
- Tijd analyse
- Kritieke pad analyse
- Financiele analyse
- Casussen
Ontwerpen van processen
- De ontwerpopdracht
- Proces-eisen opstellen
- Ontwerpen van processen
- Ontwerpen van de procesbesturing
- Business Process Redesign (BPR)
- Type Modelering hulpmiddelen
- Proces versus Functionele Structuren
- Aansluiten op externe processen
- Outsourcing
- Leaning, Feedback, Meting en Procesverbetering
- SixSigma en andere technieken
Inrichten van processen
- De inrichtingsopdracht
- Arbeidsorganisatie vormgeven
- Informatievoorziening en IT vormgeven
- Moderne architectuur en werkstroombesturing
- Systeemontwikkeling en processen
- Processen en gegevensmodellen
- Fysieke werkomgeving
- Ontwikkelingen in huisvesting
- Processen en werkplekinrichting
- Zachman Framework en het Adaptive Reference Model.
Meten en Benchmarken
- Een Proces Maturity Model
- Process Managed Scorecard
- Benchmarking
- Meetvalkuilen
- Business Scenarios
- Prototypes & Simulation
Module 2 Change management
U ervaart hoe u succesvol kunt veranderen met blijvend
resultaat.
- Visie op en toepassen van change management.
- Waarom veranderen zo gecompliceerd is
- Veranderen in dienstverlenende organisaties en productiebedrijven
- Samenhang tussen sociopolitieke-, technische systemen en cultuur.
- Veranderingsstrategieën en benaderingen
- Veranderen in kleuren
- Wat is effectief en werkzaam?
- Hoofdbestanddelen van geplande verandering
- De organisatie diagnosticeren
Soorten interventies en het interventieplan
Voorbeelden toepassen
- Personal commitment statement, outplacement, protegéconstructies,
- MBO, loopbaanontwikkeling
- Coaching, intensieve clinic, feedbackgesprekken, spiegelen
- T-group, persoonlijke groei/opstellingen, networking
- Confrontatie vergaderingen, derdepartij strategie
- Teambuilding, gaming, intervisie
- Zelfsturende teams, openspace bijeenkomsten, appreciative inquiry
- Kwaliteit van arbeid, strategische alliantievorming, CAO-onderhandelingen
- Strategische analyse, business process redesign (BPR), doorlichting/auditing
- Belonen in organisaties, mobiliteit en diversiteit, triple ladder
- Open systems planning, parallelle leerstructuren, kwaliteitscirkels
- Zoekconferenties, rituelen en mystiek, heilige huisjes afbreken
Interpersonal Skills
- Samenstellen van goed functionerende teams
- Leidinggeven aan procesteams
- Omgaan met weerstanden en conflicten
- Communicatie
- Inzicht in eigen kwaliteiten
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen.