Toepassen van geweldloze / verbindende communicatie in mediation
Startdata en plaatsen
placeVught 9 mei. 2023 tot 10 mei. 2023Toon rooster event 9 mei 2023, 09:30-17:00, Vught, Dag 1 event 10 mei 2023, 09:30-17:00, Vught, Dag 2 |
placePutten 11 okt. 2023 tot 12 okt. 2023Toon rooster event 11 oktober 2023, 09:30-17:00, Putten, Dag 1 event 12 oktober 2023, 09:30-17:00, Putten, Dag 2 |
Beschrijving
Professionele communicatie is een eindeloos interessant gebied, waar nieuwe inzichten en technieken altijd welkom zijn. ‘Geweldloze Communicatie’, een concept van de psycholoog Marshall Rosenberg,
Mensen wiens werk het is om veel te communiceren kunnen altijd updates gebruiken om de effectiviteit van hun communicatie te vergroten. Het is een eindeloos interessant gebied, waar nieuwe inzichten en technieken altijd welkom zijn. Deze training is gebaseerd op de filosofie en de methode van de Verbindende (ofwel: Geweldloze) Communicatie.
‘Geweldloze Communicatie’, een concept van de psycholoog Marshall Rosenberg, is gebaseerd op de aanname, dat alle mensen dezelfde universele basisbehoeften heb…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Professionele communicatie is een eindeloos interessant gebied, waar nieuwe inzichten en technieken altijd welkom zijn. ‘Geweldloze Communicatie’, een concept van de psycholoog Marshall Rosenberg,
Mensen wiens werk het is om veel te communiceren kunnen altijd
updates gebruiken om de effectiviteit van hun communicatie te
vergroten. Het is een eindeloos interessant gebied, waar nieuwe
inzichten en technieken altijd welkom zijn. Deze training is
gebaseerd op de filosofie en de methode van de Verbindende (ofwel:
Geweldloze) Communicatie.
‘Geweldloze Communicatie’, een concept van de psycholoog Marshall
Rosenberg, is gebaseerd op de aanname, dat alle mensen dezelfde
universele basisbehoeften hebben. In het kennen en (h)erkennen van
deze behoeften ontstaat de mogelijkheid tot verbinding in plaats
van strijd.
Inhoud van de training
Hoe kom je te weten wat mensen drijft en wat er onder de
oppervlakte speelt? Wat is echt luisteren? Onder elke ‘lelijke
verpakking’ schuilt een mens met terechte behoeften. Door actief
empathisch te luisteren breek je door hardnekkige
‘coping-mechanismen’ en emotionele defensies heen. (Zelf)oordelen
vallen weg. Daarmee ontdek je bijvoorbeeld wat er achter
ziekteverzuim zit. Vaak is er sprake van verborgen verlies en rouw.
Hoe gaat een bedrijf daarmee om?
Je krijgt de waarheid te horen en de echte mens te zien. Wat heeft
deze persoon
Effectieve gespreksvaardigheden voor mediators
- mediators die hun operationele vaardigheden willen
versterken
- mediators met ervaring in mediation op welk terrein dan ook
- Professionals die veel met persoonlijke communicatie te maken
hebben;
- Vertrouwenspersonen, HRM medewerkers, mediators;
- Beleidsmedewerkers met veel publiekscontacten;
- Voor deelname aan deze training is geen specifieke vooropleiding
vereist.
- Zou u graag precies willen weten wat deze training aan uw
professionele performance en kennis toevoegt? Neemt u dan contact
op met de backoffice die u naar uw wens doorverbindt met de trainer
of u matcht met een oud-deelnemer in dezelfde beroepsgroep.
- U kent het concept van de “Geweldloze/Verbindende
Communicatie”.
- U hebt tools om de emotionele veiligheid in het proces te
bewaken.
- U beheerst nieuwe luister- en aanspreekvaardigheden.
- U maakt onderscheid tussen belang en behoefte.
- U kent uw eigen valkuilen.
- U weet hoe uzelf als mens in te brengen in het proces.
- Het trainingsniveau ligt op MBO+ werk- en denkniveau of door
ervaring verkregen.
Kijk voor een beschrijving van de opleiding in onze brochure (https://www.merlijngroep.nl/?redirect_sf=a0Z3W0000004DHiUAM).
Dag 1 de waarheid achterhalen
Ochtendprogramma
09.30 - 10.00 : welkom / bespreking programma / kennismaking
10.00 - 10.45 : vaststellen individuele leerdoelen aan de hand van
casussen
10.45 - 11.15 : theorie: principes volgens Marshall Rosenberg,
grondlegger van de Verbindende (Geweldloze) Communicatie.
Behandelen van het communicatiemodel.
het belang van ‘het spreken van de behoeftentaal.’
vertalen van oordelen.
het belang van meerdere strategieën.
11.15 - 11.30 : pauze
11.30 - 12.30 : ervaren van het model aan de hand van het
zorgvuldig uitzoeken van eigen casussen.
12.30 - 13.15 : lunch
Middagprogramma
13.15 - 14.00 : theorie: wat doen mensen als ze sterk getriggerd
raken? Hoe ziet coping-gedrag eruit? Hoe vertaalt trauma zich?
14.00 - 15.00 : inzicht in en oefenen met wat empathisch luisteren
wel en niet is.
15.00 - 15.15 : pauze
15.15 - 16:00 : rollenspellen: geheimen achterhalen middels
empatisch luisteren.
16.00 - 16:15 : welke moeilijkheden komen we tegen?
16.15 - 16.45 : wat doe je met jouw mogelijke oordelen in
gesprekken?
16.45 - 17.00 : afronding en evaluatie dag 1
Dag 2 Verbinding creëren
Ochtendprogramma
09.30 - 09.45 : bespreken dagprogramma / wensen
09.45 - 10.30 : theorie: wat te doen met eigen triggers in
gesprekken?
10.30 - 11.00 : oefenen met jezelf parkeren en jezelf inbrengen
11.00 - 11.15 : pauze
11.15 – 11:45 : theorie: eerlijk uiten, wat komt daarbij kijken:
het overwinnen van angst.
11:45 – 12:30 oefenen met empathisch luisteren en mensen over de
drempel krijgen.
12.30 - 13.30 : lunch
Middagprogramma
13.30 - 14.00 : theorie: empowerment, wat komt daarbij kijken? Wat
wel en wat niet?
14:00 - 15:00 : oefenen lastige gesprekken, faseren van de diverse
elementen.
15.00 - 15.15 : pauze
15.15 - 16.15 : vervolg oefenen
16.15 - 16.45 : theorie en vaardigheden nog eens helder op een rij.
Bespreken van de effectiviteit van diverse interventies.
16.45 - 17.00 : losse eindjes, evaluatie, uitreiking
certificaten
17:00 - ... : Merlijn borrel
Voor wie werkt als mediator.
- PE: 12 MfN cat. 1A
Merlijn Groep (1993) dé conflicthanteringsspecialist is een familiebedrijf en verzorgt al bijna 30 jaar (vaardigheids)trainingen voor overheden en grote en kleine profit-organisaties. Ons motto ‘professionals voor professionals’.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.