Juridische kwaliteitszorg, een hele uitdaging
Startdata en plaatsen
placeUtrecht 6 feb. 2025 tot 13 feb. 2025Toon rooster event 6 februari 2025, 0930-16:30, Utrecht event 13 februari 2025, 09:30-16:30, Utrecht |
Beschrijving
Juridische kwaliteitszorg, een hele uitdaging
Juridische kwaliteitszorg is ook in uw organisatie zeker een bekend item!
Nut en noodzaak wordt vaak onderkend; de praktische uitvoering laat vaak te wensen over. Herkent u dat?
Kwaliteitszorg staat voor de manier waarop bestuurders, managers en – vooral ook – ( juridisch) medewerkers de juridische kwaliteit van het handelen van de organisatie kunnen verbeteren. Kwaliteitszorg richt zich dus op hen die het werk doen! Het is daarom een uitdaging om kwaliteitszorg te implementeren en te borgen.
U gaat in deze training aan de slag met de situatie in uw eigen gemeente. Waar staat u nu en hoe moet het verder?
U spiegelt met collega’s, met de trai…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Juridische kwaliteitszorg, een hele uitdaging
Juridische kwaliteitszorg is ook in uw organisatie zeker een bekend item!
Nut en noodzaak wordt vaak onderkend; de praktische uitvoering laat vaak te wensen over. Herkent u dat?
Kwaliteitszorg staat voor de manier waarop bestuurders, managers en – vooral ook – ( juridisch) medewerkers de juridische kwaliteit van het handelen van de organisatie kunnen verbeteren. Kwaliteitszorg richt zich dus op hen die het werk doen! Het is daarom een uitdaging om kwaliteitszorg te implementeren en te borgen.
U gaat in deze training aan de slag met de situatie in uw eigen gemeente. Waar staat u nu en hoe moet het verder?
U spiegelt met collega’s, met de trainer en kijkt waar u kunt verbeteren en waar u geholpen wilt worden. Uiteindelijk moet iedereen in de organisatie zich verantwoordelijk voelen voor kwaliteit!
U leert om een praktisch werkbaar systeem van juridische kwaliteitszorg op te zetten en uit te voeren. Nadrukkelijk wordt aandacht besteed aan mogelijkheden en valkuilen bij het “meekrijgen” van bestuurders, management en uw collega’s.
Wat gaan we doen?
- Uw werksituatie is het uitgangspunt voor uw leerproces in deze training.
- We staan nog even stil bij de algemene achtergrond van de
Juridische kwaliteitszorg
- Korte theoretische achtergrond van Juridische kwaliteitszorg (inclusief historische ontwikkeling).
- Waarom nu JKZ ?
- Praktische nut en noodzaak van juridische kwaliteitszorg in de huidige praktijk.
- We kijken met elkaar naar de kwaliteit van:
- Verordeningen
- Brieven
- Beschikkingen
- Overeenkomsten
- Procedures
- Aan de hand van de bevindingen zoeken we naar verbeterpunten; hoe benaderen we de kwaliteit?
- Als kwaliteit op orde is;
- Hoe zorgen we voor draagvlak?
- Hoe krijgen we de medewerking van de rest van de organisatie om de kwaliteit op peil te houden?
- Hoe delen we de verantwoordelijkheden?
- Hoe borgen we het onderhouden van de kwaliteit?
- Wij bekijken uw rol in de organisatie en naar de wederzijdse verwachtingen.
- Allemaal praktische vraagstukken!
Hoe gaan we het doen?
We werken met 4 stappen voor het opzetten en uitvoeren van een JKZ systeem:
- Verkopen; hoe krijg ik iedereen in de goede stand
- Plannen; idee over de verschillende activiteiten en de tijdsduur daarvan
- Uitvoeren; wie doet wat en hoe bewaak ik dat binnen de werkvoorraad van de ander
- Verantwoorden; kijken wat we doen, hoe we het doen en wat de resultaten zijn
Dat alles verbinden we met de PDCA cyclus van Deming.
Met welke concrete instrumenten kunnen we de Juridische kwaliteit verhogen?
Algemene omschrijving van mogelijke instrumenten zoals:
- Audit / Juridische Quick scan
- Geven van cursussen en begeleiding
- Ontwikkelen en aanbieden van handreikingen en modellen
- Opzetten en onderhouden van “slimme” overlegstructuren
We passen onderdelen op concrete onderwerpen uit de praktijk toe. De deelnemers kunnen daarbij hun voorkeur aangeven. Zo werken we al aan onderdelen die direct binnen de organisatie kunnen worden toegepast.
Duur
Daar gebruiken we 2 trainingsdagen voor.
Wat verwachten we van jou?
- Een werksituatie waarin je bezig bent met juridisch kwaliteitszorg
- Een actieve en geïnteresseerde werkhouding
- Mogelijkheid om het geleerde in de praktijk te brengen
- Een werkomgeving die voldoende ruimte biedt
Resultaat
Voldoende informatie, uitdaging en handvatten waarmee je de juridische kwaliteitszorg en de effectiviteit daarvan naar een hoger plan kunt tillen.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.