Adviesvaardigheden
Beschrijving
'Een onduidelijk probleem heeft een oneindig aantal oplossingen.'
Hoe kun je professioneel advies geven dat goed aansluit bij de vraag van de klant?
Of het nu gaat om het aannemen van nieuwe medewerkers, het doorvoeren van structuurwijzigingen of hulp bij een bepaalde keuze, een adviseur heeft niet alleen deskundigheid, maar ook specifieke vaardigheden nodig.
Adviesvaardigheden
In de training adviesvaardigheden leer je af te stemmen op de klant in de verschillende fasen van het adviesproces. Wij geven u in de training al de handvatten die u nodig heeft voor het uitbrengen van een goed advies.
Programma
Dag 1:
- Verwachtingen
- Wat is adviseren?
- Theorie adviesgespreksvaardigheden en co…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
'Een onduidelijk probleem heeft een oneindig aantal oplossingen.'
Hoe kun je professioneel advies geven dat goed aansluit bij de
vraag van de klant?
Of het nu gaat om het aannemen van nieuwe medewerkers, het
doorvoeren van structuurwijzigingen of hulp bij een bepaalde keuze,
een adviseur heeft niet alleen deskundigheid, maar ook specifieke
vaardigheden nodig.
Adviesvaardigheden
In de training adviesvaardigheden leer je af te stemmen op de klant in de verschillende fasen van het adviesproces. Wij geven u in de training al de handvatten die u nodig heeft voor het uitbrengen van een goed advies.
Programma
Dag 1:
- Verwachtingen
- Wat is adviseren?
- Theorie adviesgespreksvaardigheden en communicatie
- Oefening: 't gerucht
- LSD
- Opdracht: LSD
DAG 2:
- Terugblik
- Bespreken opdracht LSD
- Klantgerichtheid
- Service verlenen
- Vragen stellen, samenvatten en reflecteren
- Oefening en rollenspellen
- Opdracht: Probleem, standpunt en dagboek
Dag 3:
- Terugblik
- Bespreken opdracht
- Adviesproces: voor en na
- Adviesgesprek: probleemverkenning, oplossingen en advies
- Rapportage
- Argumenteren
- Oefeningen en rollenspellen
- Opdracht: assertiviteit en adviesgesprek
Dag 4:
- Terugblik
- Bespreken en opdrachten
- Assertiviteit
- Moeilijke situaties uit de praktijk
- Oefeningen en rollenspellen
- Hoe nu verder?
Werkwijze
Voor de training houden wij een intakegesprek. Zo zorgen we ervoor dat al uw leerwensen in de training naar voren komen. Tijdens de training wordt er zowel in tweetallen als in groepsverband geoefend. Bij het nabespreken van de oefeningen maken wij gebruik van video-opnames en waarnemingen van andere deelnemers. Aan het eind van iedere bijeenkomst krijgt u een opdracht mee, die betrekking heeft op de werksituatie. Deze opdracht wordt tijdens de volgende bijeenkomst weer besproken.
Doelstellingen
Deelnemers...
- leren analytisch te luisteren, zich communicatief op te stellen en service te verlenen.
- kennen hun rol en positie als adviseur: weten informatie over te brengen door inhoud en formulering af te stemmen op de klant.
- weten zich probleemgericht op te stellen en niet oplossingsgericht.
- beheersen de gesprekstechnieken: structureren, vragen stelen, reflecteren en samenvatten.
- kennen het verschil tussen standpunten en argumenten en kunnen een standpunt naar voren brengen en onderbouwen.
- kunnen omgaan met weerstand, klachten en andere moeilijke situaties.
Praktisch
- De trainingen worden gehouden op onze locatie in Nijmegen of in-company bij u op kantoor. In overleg is het ook online mogelijk.
Wij bieden iedere training ook aan als in-company training.
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.