Omgaan met agressie op de werkvloer

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats
Logo van Learnit
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,6 Learnit heeft een gemiddelde beoordeling van 8,6 (uit 504 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeAmersfoort
17 nov. 2020 tot 1 dec. 2020
computer Online: Virtuele locatie: Zoom
18 nov. 2020 tot 9 dec. 2020
placeAmsterdam
24 nov. 2020 tot 8 dec. 2020
placeDen Bosch
24 nov. 2020 tot 8 dec. 2020
placeZwolle
24 nov. 2020 tot 8 dec. 2020
placeEindhoven
27 nov. 2020 tot 11 dec. 2020
placeArnhem
1 dec. 2020 tot 15 dec. 2020
placeDen Haag
3 dec. 2020 tot 17 dec. 2020
placeRotterdam
3 dec. 2020 tot 17 dec. 2020
check_circle Startgarantie
placeHeerenveen
8 dec. 2020 tot 22 dec. 2020
placeNijmegen
11 dec. 2020 tot 24 dec. 2020
placeGroningen
15 dec. 2020 tot 29 dec. 2020
placeUtrecht
15 dec. 2020 tot 29 dec. 2020
check_circle Startgarantie
placeMaastricht
18 dec. 2020 tot 30 dec. 2020
placeAlkmaar
22 dec. 2020 tot 5 jan. 2021
computer Online: Virtuele locatie: Zoom
23 dec. 2020 tot 13 jan. 2021
placeAmsterdam
24 dec. 2020 tot 7 jan. 2021
10% korting
placeZwolle
24 dec. 2020 tot 7 jan. 2021
10% korting
placeBreda
29 dec. 2020 tot 12 jan. 2021
10% korting
placeAmersfoort
4 jan. 2021 tot 18 jan. 2021
10% korting

Beschrijving

Learnit TrainingVolg al onze trainingen nu ook Live Online, comfortabel vanuit huis! 

In aanraking komen met agressief gedrag tijdens het werk kan beangstigend zijn, omdat je gevoel van veiligheid wordt aangetast. Hoe je hierop reageert is bepalend voor het al dan niet escaleren van de situatie. Het is heel gewoon als je geraakt wordt door (verbale en fysieke) agressie bij conflicten; bij veel mensen roept het emoties op. Bij professioneel handelen is het niet de bedoeling dat emoties opgekropt en onderdrukt worden, maar veel meer dat ze in goede banen geleid, goed getimed en verwerkt worden. Door training, oefening en ervaring word je steeds vaardiger in het deëscaleren van een moeilijke situatie.

Professioneel handelen is altijd bewust handelen, berustend op een eigen keuze…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Omgaan met Agressie & Emotie, Omgaan met, Assertiviteit, Conflicthantering en Klachtenbehandeling.

Learnit TrainingVolg al onze trainingen nu ook Live Online, comfortabel vanuit huis! 

In aanraking komen met agressief gedrag tijdens het werk kan beangstigend zijn, omdat je gevoel van veiligheid wordt aangetast. Hoe je hierop reageert is bepalend voor het al dan niet escaleren van de situatie. Het is heel gewoon als je geraakt wordt door (verbale en fysieke) agressie bij conflicten; bij veel mensen roept het emoties op. Bij professioneel handelen is het niet de bedoeling dat emoties opgekropt en onderdrukt worden, maar veel meer dat ze in goede banen geleid, goed getimed en verwerkt worden. Door training, oefening en ervaring word je steeds vaardiger in het deëscaleren van een moeilijke situatie.

Professioneel handelen is altijd bewust handelen, berustend op een eigen keuze. Misschien wel met, maar niet beheerst door emoties. Tijdens onze tweedaagse training Omgaan met agressie op de werkvloer zorgen we er samen met jou voor dat je sterker in je schoenen staat. Daarvoor is nodig:

  • inzicht in je eigen gedrag: een zekere mate van zelfcontrole;
  • een goede inschatting van de situatie. De manier waarop je een situatie inschat is afhankelijk van drie factoren:
    • het beroep dat je uitoefent
    • de concrete situatie waarin je je bevindt
    • je persoonlijkheid
  • beschikking over verschillende de-escalerende gesprekstechnieken.

De focus van onze training ligt dan ook op drie aspecten, namelijk praktijkgericht, inzicht en zelfkennis.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • Verschillende typen conflicten en verschillende soorten agressie
  • Een probleemanalyse maken
  • Verschillende visies op hetzelfde conflict: feiten of interpretaties?
  • Gespreksvaardigheden: luisteren, samenvatten, doorvragen (en doorpakken)
  • De lichamelijke en geestelijke effecten van agressie
  • De effecten van drugs en alcohol
  • Assertief zijn en timing
  • Frustratie voorkomen
  • Problemen oplossen
  • Grenzen stellen
  • Omgaan met kritiek en kalm blijven
  • Confrontaties aangaan
  • Bewustzijn vergroten en een open cultuur creëren
  • Collegiale steun geven en ontvangen (buddy-support)
  • Nut en noodzaak van het melden van incidenten (protocol opstellen)

Resultaten

Na de training:

  • kun je verschillende soorten agressie onderscheiden, waarbij je verschillende gesprekstechnieken bewust kunt inzetten om situaties te de-escaleren;
  • weet je open te blijven en kun je een positieve, professionele grondhouding aannemen;
  • weet je wat je valkuilen zijn, zodat je minder kwetsbaar bent in moeilijke situaties omdat je je hier beter tegen kunt wapenen
  • heb je meer controle, doordat je je eigen emoties weet los te koppelen van de situatie of de ander.

Borging

Aan het eind van de training stellen we een plan van aanpak op in het kader van collegiale steun geven én ontvangen (buddy-support). Hierdoor wordt de drempel om elkaar om hulp te vragen op de werkvloer lager. Naderhand evalueren we de training middels een mondelinge en schriftelijke evaluatie en nemen we enige tijd na de training weer contact op om te kijken hoe het gaat in de praktijk. Indien er nog behoefte is aan extra ondersteuning, kan er een extra borgingsmoment worden ingepland om cases te behandelen en de verdieping op te zoeken. Ook is het mogelijk om extra aandacht te besteden aan het opstellen van een protocol.

Lesmethodiek

In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat je daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij jou uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en jou zelf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor deelnemers die verbaal of fysiek dreigende situaties willen leren de-escaleren en een professionele grondhouding willen leren aannemen.

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.