Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie

Niveau
Tijdsduur
Logo van King nascholing
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8 King nascholing heeft een gemiddelde beoordeling van 8 (uit 1 ervaring)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Inhoud

Ouders en leerkrachten komen regelmatig bij orthopedagogen en psychologen met de vraag of er bij een kind of jongere sprake is van dyslexie of dyscalculie. Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is gedegen kennis van deze leerstoornissen nodig. Niet alleen hoe de testbatterij er precies uit ziet maar ook wat mogelijke oorzaken, beschermende en belemmerende factoren zijn. In deze handelingsgerichte cursus wordt u stap voor stap door het hele diagnostische proces geleid.

Kinderen met leerproblemen zijn vaak minder gemotiveerd om te leren en hebben een grotere kans op het ontwikkelen van een negatief zelfbeeld of faalangst. In de cursus leert u wat u aan deze bijkomende problemen ku…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Inhoud

Ouders en leerkrachten komen regelmatig bij orthopedagogen en psychologen met de vraag of er bij een kind of jongere sprake is van dyslexie of dyscalculie. Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is gedegen kennis van deze leerstoornissen nodig. Niet alleen hoe de testbatterij er precies uit ziet maar ook wat mogelijke oorzaken, beschermende en belemmerende factoren zijn. In deze handelingsgerichte cursus wordt u stap voor stap door het hele diagnostische proces geleid.

Kinderen met leerproblemen zijn vaak minder gemotiveerd om te leren en hebben een grotere kans op het ontwikkelen van een negatief zelfbeeld of faalangst. In de cursus leert u wat u aan deze bijkomende problemen kunt doen. Tot slot is er aandacht voor de huidige stand van zaken rondom de verplichte taal- en rekentoets in het vo en mbo en regelgeving rondom dyslexie en dyscalculie zoals bij het afnemen van toetsen.

Werkwijze 

De cursus omvat afwisselende werkvormen; theoretische inleidingen door de docent, het bespreken van de opgegeven literatuur en de koppeling naar de praktijk, het bespreken van casuïstiek, het oefenen van gesprekken met kinderen, jongeren, leerkrachten en ouders. Het bekijken van video's en een kennismaking met materialen en hulpmiddelen. 

Doelstellingen

Algemeen

Aan het eind van de cursus:

* is de cursist op de hoogte van de stand van zaken omtrent diagnostiek en behandeling van dyslexie en dyscalculie

* is de cursist op de hoogte hoe je goede instructie kan geven aan kinderen/jongeren met leerproblemen.

* kan de cursist adviezen geven aan leerkrachten, docenten of intern begeleiders over het geven van goede instructies aan kinderen/jongeren met leerproblemen

* weet de cursist wat effectieve feedback is voor kinderen met leerproblemen.

* is de cursist in staat om motivatieproblemen en faalangst te signaleren en hierover praktische adviezen te geven aan kind, ouders en leerkracht

Lees- en spellingsproblemen en dyslexie

* weet de cursist hoe de lees- en spellingontwikkeling verloopt bij kinderen van 6-12 jaar.

* weet de cursist hoe problemen in de leesontwikkeling te signaleren zijn.

* weet de cursist wat effectief bevonden en juist niet effectief bevonden methoden zijn voor behandeling van dyslexie

Rekenproblemen en dyscalculie

* weet de cursist hoe een dyslexieonderzoek eruit ziet.

* weet de cursist welke vaardigheden belangrijk zijn in de leesontwikkeling.

* weet de cursist hoe de rekenontwikkeling bij kinderen van 0 t/m 14 verloopt

* is de cursist op de hoogte van effectieve manieren om rekenkennis op te bouwen

* kan de cursist een rekenonderzoek afnemen

* heeft de cursist kennis van de theoretische achtergronden van rekenproblemen en dyscalculie

* kan de cursist dyscalculie en andere rekenproblemen signaleren

* kan de cursist een handelingsgericht intakegesprek voeren met leerkrachten en ouders van kinderen met rekenproblemen

* weet de cursist hoe diagnostiek van dyscalculie verloopt

* kan de cursist ouders en leerkrachten passende adviezen geven bij dyscalculie en andere rekenproblemen

* is de cursist op de hoogte van de regelgeving rondom de verplichte rekentoets in het vo en mbo en rondom overige toetsen

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.