Basis- en vervolgcursus Schematherapie

Niveau
Tijdsduur
Logo van King nascholing
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8 King nascholing heeft een gemiddelde beoordeling van 8 (uit 1 ervaring)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Inhoud

Het uitgangspunt bij SchemaTherapie (ST) is dat bepaalde (vroege) leerervaringen in samenhang met speciek temperament  hebben geleid tot het ontstaan van disfunctionele schema’s (valkuilen) en modi, die belangrijk zijn bij het ontwikkelen van  persoonlijkheidsstoornissen en hardnekkige stemmings- en angststoornissen. Opsporing, beïnvloeding en verandering van deze schema’s en modi is het doel van de behandeling. De cursus start met een korte inleiding in de schema therapie en gaat vervolgens specifieker in op het ‘modus-model’. De cursus richt zich op het leren behandelen van patiënten met persoonlijkheidsstoornissen of klachten van hardnekkige angst- en stemmingsstoornissen waarvoor…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Inhoud

Het uitgangspunt bij SchemaTherapie (ST) is dat bepaalde (vroege) leerervaringen in samenhang met speciek temperament  hebben geleid tot het ontstaan van disfunctionele schema’s (valkuilen) en modi, die belangrijk zijn bij het ontwikkelen van  persoonlijkheidsstoornissen en hardnekkige stemmings- en angststoornissen. Opsporing, beïnvloeding en verandering van deze schema’s en modi is het doel van de behandeling. De cursus start met een korte inleiding in de schema therapie en gaat vervolgens specifieker in op het ‘modus-model’. De cursus richt zich op het leren behandelen van patiënten met persoonlijkheidsstoornissen of klachten van hardnekkige angst- en stemmingsstoornissen waarvoor As I behandeling onvoldoende heeft geholpen. Achtereenvolgens worden de volgende punten in de cursus behandeld:

  • theorie model schematherapie (schema- en modimodel, basisbehoeften), wetenschappelijk onderzoek en toepassingen
  • randvoorwaarden voor het opzetten en uitvoeren van een schematherapie
  • fasen binnen het schematherapie model, houding en interventies van de therapeut
  • het diagnostisch model, w.o. indicatiestelling en diagnostiek middels intakegesprek, afname vragenlijsten en diagnostische gebruik van technieken als neerwaartse pijl en imaginaties. Cursisten oefenen in het maken van de stappen van de casusconceptualisatie
  • motivatie van patiënt voor deelname aan therapie en bespreekbaar maken van valkuilen van patiënt in de therapie
  • schema CGT technieken, zoals informatie verzamelen, voor- en nadelen  analyse, schemadagboek, taartdiagram, meerdimensionaal evalueren en rechtbanktechniek
  • schema experiëntiële technieken als imaginaties, meerstoelentechniek en (historisch rollenspel. Er is veel aandacht voor de therapeutische relatie
  • verdieping modimodel bij BPS en NPS, keuze van interventies en therapeutische relatie
  • verdieping modimodel bij cluster C problematiek, keuze van interventies en therapeutische relatie
  • schemagroepstherapie,  met aandacht voor SGT met CGT technieken (kortdurende schemagroepstherapie  van Vreeswijk en Broersen) en met aandacht voor de schemagroepstherapie van Farrel en Shaw
  • planning schematherapie : opbouw, tussentijds evalueren en afsluiten SFT

Werkwijze

Elke bijeenkomst start met een inleiding door de docent. Door middel van live- en video demonstraties ziet de cursist hoe de interventies moeten worden toegepast. Er wordt tevens veel praktisch geoefend in zowel rollenspelen als plenair en in 2/3-tallen. Zowel docenten als cursisten brengen casuïstiek in. De cursisten werken in de oefeningen tevens met eigen schema’s en modi, zodat de inzichten in de werking van eigen schema’s toenemen t.b.v. de therapeutische werkrelatie. Het huiswerk bestaat uit literatuurstudie en praktische opdrachten. De praktische opdrachten betreffen het oefenen met de in de les geleerde interventies en het voorbereiden van casuïstiek.   

Doelstellingen

Na afloop van de cursus : 
•  zijn  deelnemers  in  staat  een  goede  inschatting  te  maken  voor  wie  we/niet  in 
aanmerking komt voor schematherapie. 
•  zijn  deelnemers  in  staat  een  op  schematherapie  afgestemde  casusconceptualisatie  te 
maken (ingevuld formulier en grafische weergave modimodel) 
•  beschikken  deelnemers  over  kennis  en  vaardigheden  m.b.t.  specifieke 
behandelingstechnieken passend binnen schematherapie 
•  zijn  deelnemers  in  staat  de  therapeutische  relatie  te  hanteren  zoals  deze  in 
schematherapie bedoeld is 
•  zijn  deelnemers  in  staat  de  schema  therapeutische  interventies  toe  te  passen  in 
individuele‐  en groeps‐ schematherapieën  

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.