INTERNE FRAUDE
Startdata en plaatsen
placeHotel Veenendaal, Veenendaal 15 feb. 2024Toon rooster event 15 februari 2024, 09:00-17:00, Hotel Veenendaal, Veenendaal |
Beschrijving
Accreditatie / PE punten
- NIVRE (op aanvraag)
- NOvA 5.00 punten
Risico’s en signalen onderzoeken en aanpakken van bedrijfsfraude en integriteitsschendingen
In één dag op de hoogte van:
- Hoe herkent u interne fraude van eigen werknemers en directie?
- Wat zijn de risico’s en fraude indicatoren.
- Hoe gaat of laat u de zaak zorgvuldig onderzoeken? Welke regels gelden hierbij?
- Welke eerste acties neemt u(w organisatie)? Is iedereen voorbereid?
- Welke (juridische) maatregelen zijn mogelijk? Welke keuzes maakt u?
- Welke mogelijkheden biedt het arbeidsrecht? Welke stappen mag u nemen?
- Hoe communiceert u over fraude en misstanden? Welke afspraken maakt u?
- Hoe gaat een organisatie verder na een fraude…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Accreditatie / PE punten
- NIVRE (op aanvraag)
- NOvA 5.00 punten
Risico’s en signalen onderzoeken en aanpakken van bedrijfsfraude en integriteitsschendingen
In één dag op de hoogte van:
- Hoe herkent u interne fraude van eigen werknemers en directie?
- Wat zijn de risico’s en fraude indicatoren.
- Hoe gaat of laat u de zaak zorgvuldig onderzoeken? Welke regels gelden hierbij?
- Welke eerste acties neemt u(w organisatie)? Is iedereen voorbereid?
- Welke (juridische) maatregelen zijn mogelijk? Welke keuzes maakt u?
- Welke mogelijkheden biedt het arbeidsrecht? Welke stappen mag u nemen?
- Hoe communiceert u over fraude en misstanden? Welke afspraken maakt u?
- Hoe gaat een organisatie verder na een fraude-incident? Waar moet u rekening mee houden?
U bent voorbereid en weet hoe u snel en zorgvuldig moet reageren bij een vermoeden van fraude en bij andere vormen van niet-integer gedrag binnen uw organisatie.
Fraudesignalen herkennen
Een groot deel van de fraudegevallen speelt zich af binnen
organisaties. Er kan op uiteenlopende manieren worden gefraudeerd
met goederen, geld, tijd en informatie. Door werknemers, management
en directie. Daarbij zijn er naast fraude ook andere vormen van
niet-integer gedrag.
Wat zijn de belangrijkste oorzaken van interne fraude? Hoe signaleert u fraude en andere misstanden? En welke acties en (juridische) maatregelen neemt u? Fraude kan immers leiden tot grote financiële schade met alle gevolgen van dien voor de reputatie en het voortbestaan van uw organisatie.
Voorbereid zijn en snel reageren
Van belang is dat organisaties voorbereid zijn op interne fraude en
andere mistanden. En weten hoe te handelen. Deze kennis is niet
alleen essentieel voor fraude- en risicospecialisten, maar voor
alle leidinggevenden en medewerkers die in hun functie te maken
kunnen krijgen met de gevolgen van fraude en die een rol kunnen
spelen bij het voorkomen daarvan.
Juridische maatregelen nemen
En – als er daadwerkelijk fraude is gepleegd – wat zijn de
mogelijke vervolgstappen? Welke maatregelen kunt u nemen tegen een
frauderende werknemer, manager of directeur? Gaat u aangifte doen?
Het arbeidscontract beëindigen? Beslag laten leggen op de
bankrekeningen of op (onroerende) goederen? Of zijn andere
juridische stappen beter? Hoe kan de schade zoveel als mogelijk
worden beperkt?
Programma
donderdag 15 februari 2024
09:00 - 09:30Ontvangst en registratie deelnemers, koffie
09:30 - 10:30
Fraude-indicatoren: hoe herkent u Interne fraude?
- Wat is interne fraude?
- Verschillende vormen en oorzaken van fraude binnen bedrijven
- Wanneer krijgen werknemers de gelegenheid om te frauderen?
- Waaraan herkent u de fraudeur?
- Fraude-indicatoren
- Welke trends zien we?
Maatregelen: welke acties onderneemt u?
- Hoe gaat of laat u de kwestie zorgvuldig onderzoeken?
- Zorgvuldig en discreet verkrijgen van meer informatie
- Inventariseren, prioriteren en faseren
- In gang zetten van de eerste maatregelen
- Acties gericht tegen de persoon die (mogelijk) gefraudeerd heeft
- Acties gericht op de situatie
- Feitenonderzoek: indien noodzakelijk nader onderzoek
- Informeren en (laten) adviseren over vervolg aanpak
Pauze
11:30 - 12:30
Integriteit: hoe bevorder je integer gedrag en voorkom je fraude?
- Aandacht voor integriteit
- Bewustwording en draagvlak
- Kwetsbaarheden bedrijfscultuur
- ‘Tone at the top’
- Gedragsbeïnvloeding werknemers
- Welke instrumenten en maatregelen zet je in?
Lunchpauze
13:30 - 17:00
Workshop met casus
Hoe pak je het aan in de praktijk?
In het middaggedeelte behandelen we aan de hand van een casus
aanpak, maatregelen en communicatie rondom een fraudezaak. Met tips
uit de praktijk.
De volgende onderwerpen komen daarbij aan bod:
Risico’s en signalen: hoe spoor je interne fraude op?
- Wettelijke kaders
- Hoe gaan fraudeurs te werk
- Fraudegevoelige processen
- Fraude-indicatoren
Inzet onderzoeksmiddelen: hoe gaat of laat u de kwestie zorgvuldig onderzoeken?
Vooronderzoek
- Zorgvuldig en discreet verkrijgen van meer informatie
- Welke regels gelden hierbij?
Feitenonderzoek
- Onderzoek van de administratie
- Interviewen van verdachte en collega’s
- (Verborgen) cameratoezicht
- Werkplekonderzoek
- Controle van e-mails
- Observatie van de werknemer
- Afluisteren van telefoongesprekken
- Digitaal onderzoek
- Bewijsbeslag
Juridische regels, risico’s en valkuilen
- De bevoegdheid van de werkgever tot het (laten) doen van onderzoek versus het recht op privacy
- Algemene beginselen van zorgvuldig onderzoek
- Jurisprudentie over positie van de werknemer tijdens het
onderzoek
- kruisverhoor
- weigerachtige werknemer
- liegen
- incomplete rapportage
- inschakeling recherchebureau
- enzovoorts
Arbeidsrecht: welke stappen en maatregelen kunt u nemen?
- Hoe pakt u het arbeidsrechtelijk op?
- Welke stappen en maatregelen kunt u nemen?
- Welke eisen stelt de wet voor ontslag op staande voet?
- Wanneer en hoe legt u loonbeslag?
Verhaal en vergoeding
- Welke mogelijkheden zijn er om geld, goederen en rechten terug te krijgen en kosten te verhalen?
- Beslag leggen op bankrekeningen en (onroerende) zaken
- Methoden van onderzoek in binnen- en buitenland
Afwikkeling van de zaak
- Welke maatregelen neemt u verder?
- Is aangifte doen zinvol?
- Hoe gaat de organisatie verder na een fraudeincident?
Communicatie over fraude en integriteitsschendingen
- Hoe communiceert u intern over fraude en integriteitsschendingen?
- Welke afspraken maakt u over externe communicatie en eventuele optredens en meldingen in (social) media: niets zeggen of open zijn? En hoe pakt u dat verder aan?
Sprekers
- Ron Nieuwendijk
Unitmanager
Hoffmann Bedrijfsrecherche BV - Frank ter Huurne
Advocaat/partner
Lexence N.V.
Bestemd voor
Bestemd voor-
Fraudeprofessionals
-
Maar vooral ook voor professionals en managers die binnen de organisatie kennis moeten hebben van frauderisico’s en op basis hiervan beslissingen dienen te nemen over maatregelen en acties, waaronder:
-
In house counsels
-
Bedrijfsjuristen
-
HRM’ers
-
Interne accountants en controllers
-
En hun adviseurs zoals advocaten en accountants
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.