INTERNE FRAUDE

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

INTERNE FRAUDE

Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch
Logo van Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch
Opleiderscore: starstarstarstar_halfstar_border 7,5 Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch heeft een gemiddelde beoordeling van 7,5 (uit 11 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeHotel Veenendaal, Veenendaal
15 feb. 2024
Toon rooster
event 15 februari 2024, 09:00-17:00, Hotel Veenendaal, Veenendaal

Beschrijving

Accreditatie / PE punten

  • NIVRE (op aanvraag)
  • NOvA 5.00 punten

Risico’s en signalen onderzoeken en aanpakken van bedrijfsfraude en integriteitsschendingen

In één dag op de hoogte van:

  • Hoe herkent u interne fraude van eigen werknemers en directie?
  • Wat zijn de risico’s en fraude indicatoren.
  • Hoe gaat of laat u de zaak zorgvuldig onderzoeken? Welke regels gelden hierbij?
  • Welke eerste acties neemt u(w organisatie)? Is iedereen voorbereid?
  • Welke (juridische) maatregelen zijn mogelijk? Welke keuzes maakt u?
  • Welke mogelijkheden biedt het arbeidsrecht? Welke stappen mag u nemen?
  • Hoe communiceert u over fraude en misstanden? Welke afspraken maakt u?
  • Hoe gaat een organisatie verder na een fraude…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Accreditatie / PE punten

  • NIVRE (op aanvraag)
  • NOvA 5.00 punten

Risico’s en signalen onderzoeken en aanpakken van bedrijfsfraude en integriteitsschendingen

In één dag op de hoogte van:

  • Hoe herkent u interne fraude van eigen werknemers en directie?
  • Wat zijn de risico’s en fraude indicatoren.
  • Hoe gaat of laat u de zaak zorgvuldig onderzoeken? Welke regels gelden hierbij?
  • Welke eerste acties neemt u(w organisatie)? Is iedereen voorbereid?
  • Welke (juridische) maatregelen zijn mogelijk? Welke keuzes maakt u?
  • Welke mogelijkheden biedt het arbeidsrecht? Welke stappen mag u nemen?
  • Hoe communiceert u over fraude en misstanden? Welke afspraken maakt u?
  • Hoe gaat een organisatie verder na een fraude-incident? Waar moet u rekening mee houden?

U bent voorbereid en weet hoe u snel en zorgvuldig moet reageren bij een vermoeden van fraude en bij andere vormen van niet-integer gedrag binnen uw organisatie.

Fraudesignalen herkennen
Een groot deel van de fraudegevallen speelt zich af binnen organisaties. Er kan op uiteenlopende manieren worden gefraudeerd met goederen, geld, tijd en informatie. Door werknemers, management en directie. Daarbij zijn er naast fraude ook andere vormen van niet-integer gedrag.

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van interne fraude? Hoe signaleert u fraude en andere misstanden? En welke acties en (juridische) maatregelen neemt u? Fraude kan immers leiden tot grote financiële schade met alle gevolgen van dien voor de reputatie en het voortbestaan van uw organisatie.

Voorbereid zijn en snel reageren
Van belang is dat organisaties voorbereid zijn op interne fraude en andere mistanden. En weten hoe te handelen. Deze kennis is niet alleen essentieel voor fraude- en risicospecialisten, maar voor alle leidinggevenden en medewerkers die in hun functie te maken kunnen krijgen met de gevolgen van fraude en die een rol kunnen spelen bij het voorkomen daarvan.

Juridische maatregelen nemen
En – als er daadwerkelijk fraude is gepleegd – wat zijn de mogelijke vervolgstappen? Welke maatregelen kunt u nemen tegen een frauderende werknemer, manager of directeur? Gaat u aangifte doen? Het arbeidscontract beëindigen? Beslag laten leggen op de bankrekeningen of op (onroerende) goederen? Of zijn andere juridische stappen beter? Hoe kan de schade zoveel als mogelijk worden beperkt?

Programma

donderdag 15 februari 2024

09:00 - 09:30
Ontvangst en registratie deelnemers, koffie
09:30 - 10:30
Fraude-indicatoren: hoe herkent u Interne fraude?
  • Wat is interne fraude?
  • Verschillende vormen en oorzaken van fraude binnen bedrijven
  • Wanneer krijgen werknemers de gelegenheid om te frauderen?
  • Waaraan herkent u de fraudeur?
  • Fraude-indicatoren
  • Welke trends zien we?
10:30 - 11:15
Maatregelen: welke acties onderneemt u?
  • Hoe gaat of laat u de kwestie zorgvuldig onderzoeken?
  • Zorgvuldig en discreet verkrijgen van meer informatie
  • Inventariseren, prioriteren en faseren
  • In gang zetten van de eerste maatregelen
  • Acties gericht tegen de persoon die (mogelijk) gefraudeerd heeft
  • Acties gericht op de situatie
  • Feitenonderzoek: indien noodzakelijk nader onderzoek
  • Informeren en (laten) adviseren over vervolg aanpak
11:15 - 11:30
Pauze
11:30 - 12:30
Integriteit: hoe bevorder je integer gedrag en voorkom je fraude?
  • Aandacht voor integriteit
  • Bewustwording en draagvlak
  • Kwetsbaarheden bedrijfscultuur
  • ‘Tone at the top’
  • Gedragsbeïnvloeding werknemers
  • Welke instrumenten en maatregelen zet je in?
12:30 - 13:30
Lunchpauze
13:30 - 17:00
Workshop met casus

Hoe pak je het aan in de praktijk?
In het middaggedeelte behandelen we aan de hand van een casus aanpak, maatregelen en communicatie rondom een fraudezaak. Met tips uit de praktijk.

De volgende onderwerpen komen daarbij aan bod:

Risico’s en signalen: hoe spoor je interne fraude op?

  • Wettelijke kaders
  • Hoe gaan fraudeurs te werk
  • Fraudegevoelige processen
  • Fraude-indicatoren

Inzet onderzoeksmiddelen: hoe gaat of laat u de kwestie zorgvuldig onderzoeken?

Vooronderzoek

  • Zorgvuldig en discreet verkrijgen van meer informatie
  • Welke regels gelden hierbij?

Feitenonderzoek

  • Onderzoek van de administratie
  • Interviewen van verdachte en collega’s
  • (Verborgen) cameratoezicht
  • Werkplekonderzoek
  • Controle van e-mails
  • Observatie van de werknemer
  • Afluisteren van telefoongesprekken
  • Digitaal onderzoek
  • Bewijsbeslag

Juridische regels, risico’s en valkuilen

  • De bevoegdheid van de werkgever tot het (laten) doen van onderzoek versus het recht op privacy
  • Algemene beginselen van zorgvuldig onderzoek
  • Jurisprudentie over positie van de werknemer tijdens het onderzoek
    • kruisverhoor
    • weigerachtige werknemer
    • liegen
    • incomplete rapportage
    • inschakeling recherchebureau
    • enzovoorts

Arbeidsrecht: welke stappen en maatregelen kunt u nemen?

  • Hoe pakt u het arbeidsrechtelijk op?
  • Welke stappen en maatregelen kunt u nemen?
  • Welke eisen stelt de wet voor ontslag op staande voet?
  • Wanneer en hoe legt u loonbeslag?

Verhaal en vergoeding

  • Welke mogelijkheden zijn er om geld, goederen en rechten terug te krijgen en kosten te verhalen?
  • Beslag leggen op bankrekeningen en (onroerende) zaken
  • Methoden van onderzoek in binnen- en buitenland

Afwikkeling van de zaak

  • Welke maatregelen neemt u verder?
  • Is aangifte doen zinvol?
  • Hoe gaat de organisatie verder na een fraudeincident?

Communicatie over fraude en integriteitsschendingen

  • Hoe communiceert u intern over fraude en integriteitsschendingen?
  • Welke afspraken maakt u over externe communicatie en eventuele optredens en meldingen in (social) media: niets zeggen of open zijn? En hoe pakt u dat verder aan?

Sprekers

  • Ron Nieuwendijk
    Unitmanager
    Hoffmann Bedrijfsrecherche BV
  • Frank ter Huurne
    Advocaat/partner
    Lexence N.V.

Bestemd voor

Bestemd voor
  • Fraudeprofessionals

  • Maar vooral ook voor professionals en managers die binnen de organisatie kennis moeten hebben van frauderisico’s en op basis hiervan beslissingen dienen te nemen over maatregelen en acties, waaronder:

  • In house counsels

  • Bedrijfsjuristen

  • HRM’ers

  • Interne accountants en controllers

  • En hun adviseurs zoals advocaten en accountants

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.