Training schrijven voor fondsenwervers | Leer in één dag hoe je donateurs met jouw tekst overtuigt
Startdata en plaatsen
Beschrijving
ISCV is specialist in schrijftrainingen. We verzorgen praktijkgerichte trainingen voor wervend en overtuigend schrijven die zijn gebaseerd op veelbeproefde methoden van experts. Geen saaie grammatica, wél direct toepasbare tips voor beter leesbare teksten die meer verkopen.
Schrijven voor fondsenwervers is een vak apart. Je moet nét de juiste hoeveelheid emotie gebruiken. Je moet je tekst herkenbaar maken voor de donateur. En je moet je campagnes vooral concreet maken zonder de donateur te overvragen. Hoe je dat doet? Je leert het tijdens de training ‘schrijven voor fondsenwervers’.
Wat leer je tijdens de training schrijven voor fondsenwervers?
De training schrijven voor fondsenwervers gaat over direct mail brieven (nog altijd populair onder fondsenwervers) én over online toepassingen van tekst. Daarbij staat centraal hoe je met tekst de conversie van je campagnes verhoogt. Aan de hand van de ‘ABCDE’-formule krijg je stap voor stap uitleg over het schrijven v…

Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
ISCV is specialist in schrijftrainingen. We verzorgen praktijkgerichte trainingen voor wervend en overtuigend schrijven die zijn gebaseerd op veelbeproefde methoden van experts. Geen saaie grammatica, wél direct toepasbare tips voor beter leesbare teksten die meer verkopen.
Schrijven voor fondsenwervers is een vak apart. Je moet nét de juiste hoeveelheid emotie gebruiken. Je moet je tekst herkenbaar maken voor de donateur. En je moet je campagnes vooral concreet maken zonder de donateur te overvragen. Hoe je dat doet? Je leert het tijdens de training ‘schrijven voor fondsenwervers’.
Wat leer je tijdens de training schrijven voor fondsenwervers?
De training schrijven voor fondsenwervers gaat over direct mail brieven (nog altijd populair onder fondsenwervers) én over online toepassingen van tekst. Daarbij staat centraal hoe je met tekst de conversie van je campagnes verhoogt. Aan de hand van de ‘ABCDE’-formule krijg je stap voor stap uitleg over het schrijven van een goede fondsenwervende tekst:
- Aandacht (krijgen en vasthouden)
- Beknopt en relevant schrijven
- Concreet schrijven (en een concreet giftverzoek bedenken)
- Dichtbij brengen van je boodschap
- Emotie aan je tekst toevoegen
Dit zijn enkele onderwerpen die aan bod komen:
- Wat zien en wat lezen donateurs?
- De eerste alinea schrijven
- Kopregels en onderwerpregels schrijven
- Het nut van storytelling
- Leeswijze van direct mailings en webpagina’s
- De ‘loss aversion’ theorie van Daniël Kahneman toepassen voor fondsenwervers
- Afbeeldingen slim gebruiken
- Schuldgevoel en angst als basismotivatoren toepassen
- Het nut van concrete giftvragen
- Relevant schrijven door lezersvragen te beantwoorden
- Kijk- en leesgedrag beïnvloeden
- Teksten concreet en dichtbij maken
- De dosering van emotie
- Donateurs verleiden om een gift over te maken
- Actief, persoonlijk, positief en beeldend schrijven
Eye tracking demo en handige checklists en sjablonen
We gebruiken de mailings van de deelnemers als voorbeeld tijdens de training. Daarnaast bekijken we de website van één deelnemer met een eye tracking camera. Daardoor krijg je concrete adviezen en ideëen om je teksten te verbeteren. Bovendien krijg je:
- een briefsjabloon voor de structuur en opbouw van een goede fondsenwervende DM-brief
- een ABCDE-checklist om te controleren of je alle trucs en technieken toepast
- een checklist voor het opstellen van een goede briefing
- een checklist om je te helpen bondig en actief te schrijven
Wat kan en weet je na deelname?
De training schrijven voor fondsenwervers wordt gegeven door twee trainers met jarenlange ervaring: Wim van der Mark en Jeffrey Rijkhoff. Wim heeft bijna 30 jaar ervaring in het geven van schrijftrainingen en is auteur van diverse boeken. Hij vertelt je waarop je moet letten als je tekst schrijft voor fondsenwervers. Jeffrey schrijft als freelance copywriter al 18 jaar voor de meest uiteenlopende fondsenwervers. Van Habitat for Humanity tot stichting Vier Voeters. Met hem bespreek en verbeter je de teksten van alle deelnemers. Zo pas je het geleerde dus direct toe.
Na deelname:
- Schrijf je veel betere fondsenwervende direct mail brieven en webteksten
- Weet je hoe donateurs jouw teksten lezen
- Pas je afbeeldingen slim toe in je campagnes
- Gebruik je geen woord teveel (of te weinig)
- Maak je betere briefings voor bureaus
- Overtuig je meer donateurs om een gift over te maken
Voor wie is de training schrijven voor fondsenwervers bedoeld?
De training schrijven voor fondsenwervers is bedoeld voor fondsenwervers en andere personen die binnen fondsenwervende organisaties verantwoordelijk zijn voor wervingscampagnes. Schrijf je zelf teksten? Dan leer je hoe je ze sterk verbetert. Werk je met een bureau of freelance copywriter? Dan leer je hoe je jouw briefings verbetert en teksten beter beoordeelt. Ook voor (corporate) communicatiemedewerkers van goede doelen is deelname interessant, omdat je inzicht krijgt in de eisen waaraan een goede fondsenwervende tekst moet voldoen. Je hebt geen specifieke ervaring of kennis nodig – en deelname is interessant voor alle soorten goede doelen.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.