Ambtenarenrecht voor bedrijfsartsen en arbeidsdeskundigen
Startdata en plaatsen
Instituut voor Arbeidsrecht & HRM biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: Amsterdam, Enschede, Groningen, Maastricht, Rotterdam, Utrecht, Zwolle
Beschrijving
Elke overheidssector kent een eigen rechtspositieregeling waarin de rechten en plichten van de werkgever en de ambtenaar ten opzichte van elkaar zijn vastgelegd. Zo gelden voor rijksambtenaren andere regels dan voor ambtenaren werkzaam voor een gemeente, vastgelegd in het ARAR respectievelijk in de CAR/UWO. Materieel bestaan er verschillen en overeenkomsten, ook wat betreft het onderwerp ‘ziekte en arbeidsongeschiktheid’. In de praktijk blijkt er bij bedrijfsartsen en arbeidsdeskundigen enige huiver te bestaan in de advisering omtrent arbeids(on)geschiktheid wanneer de werknemer ambtenaar is. Die huiver lijkt veroorzaakt te worden door de bijzondere rechtspositie van de ambtenaar en/of de bi…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Elke overheidssector kent een eigen rechtspositieregeling waarin de rechten en plichten van de werkgever en de ambtenaar ten opzichte van elkaar zijn vastgelegd. Zo gelden voor rijksambtenaren andere regels dan voor ambtenaren werkzaam voor een gemeente, vastgelegd in het ARAR respectievelijk in de CAR/UWO. Materieel bestaan er verschillen en overeenkomsten, ook wat betreft het onderwerp ‘ziekte en arbeidsongeschiktheid’. In de praktijk blijkt er bij bedrijfsartsen en arbeidsdeskundigen enige huiver te bestaan in de advisering omtrent arbeids(on)geschiktheid wanneer de werknemer ambtenaar is. Die huiver lijkt veroorzaakt te worden door de bijzondere rechtspositie van de ambtenaar en/of de bijzondere positie van diens werkgever. Dit leidt ertoe dat de centrale rol van de bedrijfsarts in de verzuimbegeleiding onvoldoende uit de verf komt: adviezen worden niet of onvoldoende opgevolgd, er ontstaat discussie over adviezen en/of over de inzet van de arts, etc. Dit brengt grote risico’s met zich in het licht van de verplichtingen van werkgever en ambtenaar ter zake van de re-integratie. Niet zelden wordt een loonsanctie opgelegd, omdat niet aan de verplichtingen is voldaan. Ook in kwesties rond arbeids(on)geschiktheid spelen nogal eens juridische vraagstukken, waarbij voor de oplossing het advies van de arts van grote betekenis kan zijn. Voor (bedrijfs)artsen en arbeidsdeskundigen is kennis van de juridische verhoudingen tussen overheidswerkgever en ambtenaar dan ook onontbeerlijk.
Tijdens de cursus wordt concrete casuïstiek gebruikt om de verbinding te leggen tussen theorie en praktijk. Ook wordt aandacht geschonken aan komende veranderingen in de rechtspositie als gevolg van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.
Tijdens de cursus wordt aandacht besteed aan vragen als:
– wat zijn de overeenkomsten en verschillen in de individuele
arbeidsverhoudingen (werkgever – werknemer) tussen de marktsector
en de overheidssector?
– welke rechten en verplichtingen hebben overheidswerkgever en
ambtenaar in geval van arbeidsongeschiktheid? Er zal concreet
worden ingegaan op de ziekmelding, de rol (en positie) van de
bedrijfsarts en de arbeidsdeskundige en diens verhouding met de
werkgever en de ambtenaar. Met welke valkuilen moet rekening
gehouden worden?;
– welke betekenis heeft de jurisprudentie van de Centrale Raad van
Beroep? Dit rechtscollege oordeelt in hoogste instantie over
juridische geschillen in ambtenarenzaken. De uitspraken van de Raad
beïnvloeden de opstelling van werkgever en ambtenaar in hun
onderlinge verhouding, ook tijdens arbeidsongeschiktheid. Voor een
juist begrip van die opstelling is het voor de bedrijfsarts en
arbeidsdeskundige van belang om kennis te nemen van enkele
belangrijke uitspraken.
PUNTEN
AbSg 4 uur bedrijfsgeneeskunde
Hobéon SKO 2 punten
NIVEAU
** Verdieping (basiskennis aanwezig
en gerichte praktijkervaring vereist)
UW RESULTAAT
Na afloop van de cursus
beschikt de cursist over voldoende kennis om niet alleen de
verhouding tussen overheidswerkgever en ambtenaar, maar ook de
opstelling van alle partijen in het proces van
ziekteverzuimbegeleiding te kunnen duiden. Deze kennis bevordert
het inzicht van de cursist in zijn eigen rol en positie bij de
verzuimbegeleiding binnen de overheidssector.
VOOR WIE
Bedrijfsartsen en arbeidsdeskundigen die in hun praktijk met
overheidswerkgevers en overheidswerknemers (lees: ambtenaren)
werken.
DOOR WIE
Mw. mr. P.R.M.
Berends-Schellens
– advocaat bij Capra Advocaten te Den Haag
PROGRAMMA
12.30 – 13.00 uur Ontvangst met sandwiches, registratie en
uitreiking documentatie
13.00 – 14.00 uur De arbeidsovereenkomst en de
aanstelling
– overeenkomsten en verschillen, materieel en processueel
– bepalingen ter zake van ziekte en arbeidsongeschiktheid
– overeenkomsten en verschillen tussen marktsector en overheid
– de betekenis van de geconstateerde verschillen voor de rol en de
positie van de bedrijfs- en verzekeringsarts
14.00 – 15.00 uur Ziekte en
arbeidsongeschiktheid
– onderscheid naar overheidssector
– de ziekmelding
– valkuilen
15.00 – 15.15 uur Pauze
15.15 – 16.15 uur Vervolg Ziekte en
arbeidsongeschiktheid
– commissie van drie of deskundigenoordeel bij geschillen?
– het verplichte contact tussen bedrijfsarts en ambtenaar terwijl
er geen ziekte is; indicaties en terugkoppeling resultaten
– sanctiemogelijkheden bevoegd gezag bij niet-meewerken aan herstel
en re-integratie
– bespreking specifieke bepalingen over ziekte en
arbeidsongeschiktheid (BARP, ARAR, CAR/UWO, CAP, BAZ, etc.)
– casuïstiek
16.15 – 17.15 uur Bespreking uitspraken Centrale
Raad van Beroep
– ziekte en arbeidsongeschiktheid
– de positie van werkgever, ambtenaar, bedrijfsarts en
arbeidsdeskundige
17.15 uur Afsluiting
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.