Medezeggenschap Cliëntenraad (basis)
Beschrijving
Voor wie?
Voor (nieuwe) leden van cliëntenraden en (ambtelijk) secretarissen.
In deze maatwerk-workshop leren Cliëntenraad-leden wat de rol van de Cliëntenraad is in het besluitvormingsproces van de organisatie. Wat zijn precies de taken en hoe pakt de Cliëntenraad deze aan? Deelnemers leren de beginselen van een resultaatgerichte werkwijze en van een goede communicatie met bestuurder en achterban.
De deelnemers krijgen inzicht in de belangrijkste wettelijke bevoegdheden (van de huidige en komende Wet Medezeggenschap Cliëntenraden in de Zorg, WMCZ): instemmingsrecht, (verzwaard) adviesrecht, initiatiefrecht en informatierecht -en leren hoe deze rechten te gebruiken in de praktijk, in samens…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Voor wie?
Voor (nieuwe) leden van cliëntenraden en (ambtelijk)
secretarissen.
In deze maatwerk-workshop leren Cliëntenraad-leden wat de rol van de Cliëntenraad is in het besluitvormingsproces van de organisatie. Wat zijn precies de taken en hoe pakt de Cliëntenraad deze aan? Deelnemers leren de beginselen van een resultaatgerichte werkwijze en van een goede communicatie met bestuurder en achterban.
De deelnemers krijgen inzicht in de belangrijkste wettelijke bevoegdheden (van de huidige en komende Wet Medezeggenschap Cliëntenraden in de Zorg, WMCZ): instemmingsrecht, (verzwaard) adviesrecht, initiatiefrecht en informatierecht -en leren hoe deze rechten te gebruiken in de praktijk, in samenspel met de bestuurder, toezichthouders en cliënten.
Resultaat?
Na deze basisworkshop heeft u een goed beeld van de rol van de
cliëntenraad in het besluitvormingsproces en inzicht in de
belangrijkste wettelijke bevoegdheden van de huidige en aanstaande
Wet Cliëntenraden in de Zorg (WMCZ).
Daarnaast krijgt u voorbeelden van een goede taakverdeling, samenspel met bestuur, toezicht en achterban, een goede interne organisatie en ondersteuning van uw Cliëntenraad.
Bij het Instituut voor Medezeggenschap richten wij ons op de waardengedreven organisatie, waar ‘de bedoeling’ centraal staat, en niet de systeemwereld van de regels. Voor mensen die hieraan willen bijdragen, bieden wij diverse (een- en meerdaagse) workshops en cursussen over onderwerpen op het vlak van medezeggenschap van werknemers en cliënten.
Voor (leden van) ondernemingsraden, cliëntenraden en andere medezeggenschapsorganen, maar ook voor (ambtelijk) secretarissen, bestuurders, managers en Hr professionals.
In de waardengedreven organisatie is er aandacht voor zelfsturing, zelfreflectie en dialoog. Onze workshops zijn vanuit dezelfde waarden opgezet. De workshops worden aangeboden op basis van open inschrijving én in de vorm van op maat gemaakte incompany-bijeenkomsten. En natuurlijk staan wij u ook terzijde met advies.
Ons aanbod op het gebied van workshops voor medezeggenschap is al jaren onverminderd populair. Dat komt doordat onze workshops een ideale combinatie van kennisoverdracht en werk aan de eigen praktijkcases zijn. De voordelen van een workshop bij ons instituut zijn:
1. Inbreng eigen praktijkcases
2. Uitwisseling/ intervisie met andere deelnemers met vergelijkbare
vraagstukken
3. Kennisoverdracht door ervaren docent met ruime
praktijkervaring
4. Aanreiking van handvatten voor de oplossing van uw
praktijkcases
De workshops worden gegeven op een centrale locatie in het land, gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer.
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.