post-hbo-opleiding De docent als studentcoach

Niveau
Tijdsduur
Logo van Instituut Mentoris
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8 Instituut Mentoris heeft een gemiddelde beoordeling van 8 (uit 1 ervaring)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Leergang coachen voor vakdocenten
post-hbo-opleiding

Wat is coachen in het onderwijs? Doe je dat alleen tijdens de Studie Loopbaanbegeleiding (SLB) of tijdens stages en formele voortgangsgesprekken? Er zijn veel momenten waarin je als docent formeel en informeel met een individuele student in gesprek bent.

Als docent, in je rol als studentcoach, faciliteer je het proces waarin de student niet alleen veel leert over zijn of haar toekomstige rol in het werkveld, maar ook in het ontdekken van de eigen talenten en het reflecteren daarop.

De studentcoach
Individuele coaching van studenten heeft een totaal andere grondslag dan coaching voor volwassenen. Denk hierbij alleen al aan de onderwijs…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Coach / Coaching, Supervisie, Loopbaancoaching, Teamcoaching en Kindercoach.

Leergang coachen voor vakdocenten
post-hbo-opleiding

Wat is coachen in het onderwijs? Doe je dat alleen tijdens de Studie Loopbaanbegeleiding (SLB) of tijdens stages en formele voortgangsgesprekken? Er zijn veel momenten waarin je als docent formeel en informeel met een individuele student in gesprek bent.

Als docent, in je rol als studentcoach, faciliteer je het proces waarin de student niet alleen veel leert over zijn of haar toekomstige rol in het werkveld, maar ook in het ontdekken van de eigen talenten en het reflecteren daarop.

De studentcoach
Individuele coaching van studenten heeft een totaal andere grondslag dan coaching voor volwassenen. Denk hierbij alleen al aan de onderwijscontext, de (machts)verhouding docent – student. Maar denk ook aan specifieke kenmerken in de ontwikkeling van puber naar adolescent naar volwassene, generatieverschillen, een diversiteit in culturele achtergronden en extra ondersteuning vanuit passend onderwijs. En, de student zal niet vaak zelf met een coachingsvraag komen zoals gebruikelijk in een regulier coachingstraject. De student komt omdat de afspraak geroosterd staat. Dit alles maakt coaching van studenten een vak apart.

Voor wie?
De opleiding De docent als studentcoach is speciaal voor docenten die zich willen specialiseren in het coachen van studenten. Want het coachen van studenten vraagt om specifieke coachingsvaardigheden in aanvulling op generieke coachingscompetenties.

Waarom deze opleiding
De leerprestaties van de studenten worden steeds belangrijker en de ontwikkelingen in het onderwijs volgen elkaar snel op. Allereerst gaat het (beroeps)onderwijs steeds meer in de richting van talentontwikkeling en individuele begeleiding van studenten. Dit heeft als doel een beter aansluitend opleidingsniveau en tijdig de juiste keuze door de student voor een passende studierichting. Met als resultaat: minder uitval, betere studieresultaten en een snellere afronding van de opleiding.

Daarnaast stimuleert het (beroeps)onderwijs een professionele cultuur, waarin docenten zich intrinsiek gemotiveerd voelen voor hun eigen professionele ontwikkeling. De focus ligt op het werken in (zelfsturende) docententeams waarin alle disciplines van het docentschap zijn vertegenwoordigd, met als doel kwalitatief beter onderwijs. De docent ontwikkelt zich dus steeds meer als specialist binnen het team. De leergang coachen voor docenten in het onderwijs sluit hiermee perfect aan op beide ontwikkelingen.

De opleiding
In de opleiding De docent als studentcoach ontwikkel je coachingscompetenties op EMCCpractitionerniveau, leer je zeer uiteenlopende coachingsmethodieken, werk je doelgericht aan je persoonlijke ontwikkeling en leer je het coachingstraject inbedden in de organisatiecontext van het onderwijs.
De opleiding De docent als studentcoach is een leerwerktraject van ongeveer 6 maanden en
bestaat uit circa 200 studiebelastingsuren. Deze uren omvatten:
• zelfstudie, intervisie en twee persoonlijke coachingsgesprekken (90 uur)
• bijeenkomsten (90 uur)
• praktijkcoaching (20 uur)
De opleiding start twee keer per jaar en de groepsgrootte is 12 tot 18 deelnemers. Ieder opleidingsblok wordt begeleid twee docent-trainers, de kerndocent-trainer en een gast docent-trainer.

Tijdens de opleiding
Wij verwachten van de deelnemers - in termen van Vermunt (1992) – een betekenis- en toepassingsgerichte leerstijl. Wil een deelnemer zich het gedachtegoed van het coachen in het onderwijs eigen maken dan vraagt dat om een bepaalde leerhouding. We kunnen alleen maar deelnemers opleiden met zelfsturing en eigenaarschap in eigen leerproces, beschikken over actief leergedrag, die van elkaar willen leren, die feedback willen geven en ontvangen en die in intervisiegroepen een actieve leerbijdrage tonen.
Daarnaast is het van belang dat zij zich laten aanspreken op houding, zorgdragen voor voldoende werving van coachees (lees studenten) om ervaring op te doen als studentcoach en zelf kenbaar maken als hun eigen leerproces stagneert.

Coachingskader
Door de explosieve groei van het coachingsvak heeft de NOBCO samen met De European Mentoring & Coaching Council (EMCC) en andere Europese beroepsorganisaties het European Individual Accreditation (EIA) keurmerk voor coaches ontwikkeld. Dit EIA systeem is in alle landen op dezelfde manier ingevoerd, zodat het internationaal vergelijkbaar is. De EIA is gebaseerd op een verfijnd systeem van competenties: het Competence Framework waarin 4 verschillende niveaus worden onderscheiden.
In de opleiding De docent als studentcoach wordt toegewerkt naar het niveau van Practitioner,
te weten:
• werken als interne coach, of
• voor wie coachen een onderdeel is van hun functie, of
• bezig zijn zich te vestigen als zelfstandige (externe) coach;
• vooral op het terrein van hun eigen expertise werken met een beperkt aantal type cliënten. Hun coaching is gericht op het verhogen van prestaties, het opbouwen van vertrouwen en het (verder) ontwikkelen van capaciteiten;
• in staat zijn om een gelimiteerd aantal modellen, technieken en processen toe te passen.

Examen
De opleiding De Docent als studentcoach sluit je af met een examen. Dit examen, een assessment, is opgebouwd uit de volgende componenten:
• Coachportfolio
• Proeve van bekwaamheid
• Individueel eindgesprek

Het resultaat: een diploma met betekenis
Na het succesvol afronden van de opleiding ontvang je een post-hbo-getuigschrift van de SPHBO. Zonder volledig assessment ontvang je een certifi caat voor deelname aan deze opleiding. Daarnaast is de opleiding De docent als studentcoach aangemeld bij registerleraar.nl en is gevalideerd op 240 register-uren (RU).
Na succesvolle afsluiting van de opleiding beschik je over de volgende kennis en vaardigheden:
• Je ontwikkelt je coachingscompetenties op Europees (NOBCO-EMCC) practitionerniveau, gerelateerd een het competentieprofi el ‘De docent als studentcoach’.
• Je coacht vanuit de lerende student en gebruikt daarvoor uiteenlopende coachingsmethodieken
• Je coacht doelgericht. Je richt je op het doel dat de student wil c.q. moet bereiken.
• Je kunt het coachingstraject inbedden in de organisatiecontext van het onderwijs en toewerken naar zichtbare resultaten.
• Je versterkt het onderwijsteam in je rol als studentcoach.

Duur
De opleiding De docent als studentcoach wordt gegeven in 5 lesblokken van twee aaneengesloten lesdagen met een interval van drie tot vier weken. De opleiding wordt afgesloten met een terugkomdag.

Dag 1 van ieder blok is van 13.30 uur tot 19.00 uur. Dag 2 is van 9.15 uur tot 15.00 uur. Tussen de lesblokken moet je rekening houden met 16-20 uur literatuurstudie, intervisie, supervisie, praktijkopdrachten en praktijkcoaching. De praktijkcoaching start na lesblok 1. De gehele opleiding duurt ongeveer 6 maanden.

Toelating 
Van de deelnemers aan de opleiding De docent als studentcoach vragen we:
• Bij aanvang van de opleiding De Docent als Coach beschikt de deelnemer over ongeveer 3 jaren onderwijswerkervaring.
• De deelnemer heeft hbo werk- en denkniveau.
• De deelnemer beschikt over voldoende reflecterend vermogen en is in staat tot het ontvangen van feedback.
• De deelnemer beschikt over meta-cognitieve vermogens, ook wat betreft eigen emoties, (d.w.z. kan keuze maken in emoties benoemen en/of tonen), weet helicopterview toe te passen tijdens het gesprek.
• De deelnemer heeft de mogelijkheid om tijdens de opleiding coachtrajecten te organiseren en uit te voeren opdat de vereiste praktijkervaring is gewaarborgd.
• De deelnemer onderschrijft de Ethische Gedragscode NOBCO.
• De deelnemer weet privé, werk en het maken van een coachportfolio te combineren

Vooraf
Toelating gebeurt op basis van een intakegesprek. Wij, Instituut Mentoris, vinden het belangrijk dat je als deelnemer bewust kiest voor deze opleiding, want de opleiding moet passen bij je talenten, je mogelijkheden en je verwachtingen. Voorafgaande aan het intakegesprek met een docent-trainer schrijf je een motivatiebrief
(1x A4) voor deelname aan de opleiding en stuur je je CV op. De focus tijdens de intake is matching: passen de deelnemer en de opleiding bij elkaar, heeft de deelnemer een goed beeld van coaching in het onderwijs waar deze opleiding voor opleidt. Daarnaast vragen we je ook een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) van je.

Investering
Deze opleiding vraagt een investering*.
• De kosten zijn 3.450,00 euro. Dit is inclusief lunches en Instituut Mentoris documentatie.
• De aanbevolen literatuur is voor eigen rekening.
• De kosten voor het afsluitende examen zijn 325,00 euro.
• Ben je werkzaam in het onderwijs dan kun je via de IB-Groep de lerarenbeurs aanvragen. (www.ib-groep.nl)
• Opleidingskosten zijn fiscaal aftrekbaar. De belastingdienst kan je er meer over vertellen (www.belastingdienst.nl).

*Deze investering is vrijgesteld van BTW
*Indien je graag wilt deelnemen aan deze opleiding, maar voor de definitieve inschrijving afhankelijk bent van derden, dan kun je alvast een opleidingsplek reserveren.

Bel met Betsy van Bel op 0575-845158 of neem contact op via betsy.vanbel@instituutmentoris.nl. We informeren je graag. Deze opleiding biedt Instituut Mentoris ook incompany aan.

De kernactiviteiten van Instituut Mentoris, voor vakdocentschap in het beroepsonderwijs, zijn scholing en training en recruitment en detachering van vakdocenten. Achterliggend doel is het verhogen van de kwaliteit van het vakdocentschap in het beroepsonderwijs. Wij werken voor en met aankomende en ervaren instructeurs in het praktijkonderwijs en vakdocenten en/of gastdocenten met roc's, hogescholen en praktijkscholen als uitvoeringspartner of intermediair. Bij alle activiteiten van Instituut Mentoris staan onze vertrekpunten centraal: Professie, Plezier, Prestatie en bovenal Praktisch. De opleiding Doceren als 2e beroep is een post-hbo registeropleiding.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.