Vaardigheden en gedrag voor de IT professional

Niveau
Tijdsduur
Startdatum en plaats
Nano soft skills 1
Logo van International Management Forum (IMF)
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,4 International Management Forum (IMF) heeft een gemiddelde beoordeling van 8,4 (uit 19 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9
Gemiddeld cijfer voor Vaardigheden en gedrag voor de IT professional
Gebaseerd op 1 ervaring Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_half
Vallerick Winters
IT Information Analyst
9
Vaardigheden en gedrag voor de IT professional

"Training is mij zeer goed bevallen. Dit heeft mede te maken dat we met een kleine groep waren en dus persoonlijk op de inhoud van de training ingegaan kon worden. Ik heb de traineer als een ervaren, spontane en kundige persoon ervaren.

Nu is het zaak om het praktisch toe te passen zodat het routinematig wordt.
" - 04-06-2018 07:19

"Training is mij zeer goed bevallen. Dit heeft mede te maken dat we met een kleine groep waren en dus persoonlijk op de inhoud van de trainin… alles lezen - 04-06-2018 07:19

Startdata en plaatsen

Centraal in het land
9 sep. 2019 tot 25 sep. 2019
Toon rooster
event 9 september 2019, 09:30-17:00
event 17 september 2019, 09:30-17:00
event 25 september 2019, 09:30-17:00

Beschrijving

De meest gehoorde kreet in organisaties is "de interne communicatie is niet goed". Uit berekeningen blijkt dat er miljarden bespaard zouden worden als er beter gecommuniceerd zou worden.

Gedragscompetenties maken het verschil!

'Harde', technische vaardigheden, kennis en ervaring alleen zijn niet meer voldoende om uzelf als IT professional te onderscheiden. Ook - of misschien wel juíst - uw 'zachte' competenties zijn cruciaal voor het bereiken van zowel uw persoonlijke doelstellingen als die van uw werkgever. Denk aan competenties op het gebied van communicatie, managementskills, onderhandelen en conflicthantering, overtuigen en beïnvloeden, samenwerken, enz. Eigenlijk alle competenties die…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

De meest gehoorde kreet in organisaties is "de interne communicatie is niet goed". Uit berekeningen blijkt dat er miljarden bespaard zouden worden als er beter gecommuniceerd zou worden.

Gedragscompetenties maken het verschil!

'Harde', technische vaardigheden, kennis en ervaring alleen zijn niet meer voldoende om uzelf als IT professional te onderscheiden. Ook - of misschien wel juíst - uw 'zachte' competenties zijn cruciaal voor het bereiken van zowel uw persoonlijke doelstellingen als die van uw werkgever. Denk aan competenties op het gebied van communicatie, managementskills, onderhandelen en conflicthantering, overtuigen en beïnvloeden, samenwerken, enz. Eigenlijk alle competenties die u als IT professional nodig heeft om in uw rol te excelleren.

 

Softskills zijn essentieel voor de IT professional

Het belang van het bezitten van de juiste vaardigheden en gedragscompetenties wordt steeds meer erkend. Softskills zijn van essentieel belang in o.a.:

  • de veranderende rol van IT; van ondersteunend naar strategisch
  • de communicatie en onderhandeling met stakeholders
  • het managen van ontwikkelaars en gebruikers
  • de integratie in projecten en structurele samenwerking met overige afdelingen

De voortschrijdende kennis en techniek leveren de IT professional tal van uitdagingen op. Doordat u als IT professional steeds meer verweven raakt in project teams, scrum teams en andere vormen van procesmatig samenwerken is contact met andere functies, afdelingen, leveranciers, ontwikkelaars en overige stakeholders steeds intensiever. Als IT professional moet u steeds meer overleggen, onderhandelen en presenteren. Zaken die u na afloop van deze training niet meer als lastig zult ervaren.

 

Vaardigheden en gedrag voor de IT professional – doel van deze training

Het doel van deze intensieve training is om u concrete instrumenten, kennis en vaardigheden aan te reiken om u op communicatief vlak verder te ontwikkelen en uw gedragsstijlen aan te scherpen. Hierdoor groeit u in persoonlijke performance op uw werkplek en kunt u zich in positieve zin onderscheiden richting uw leidinggevende, opdrachtgever of binnen een (project)team.

Vaardigheden en gedrag voor de IT professional – wat leert u?

Door uw communicatieve vaardigheden te ontwikkelen en te leren effectief gedrag te vertonen, kunt u in veel situaties doeltreffender en efficiënter werken. Tevens stelt dit u in staat om beter samen te werken met alle interne en externe partijen waarmee u in verbinding staat. U leert in deze training hoe u in elke situatie de juiste en concrete informatie zo volledig mogelijk verzamelt. De trainer geeft u hiertoe inzicht in verschillende vraagstellingstechnieken en een aantal inventarisatiemodellen. Daarnaast leert u hoe u uw eigen argumentatie goed onderbouwt, deze effectief presenteert en anderen overtuigt en enthousiasmeert. Ten slotte behandelt de trainer gedragsmodellen, waarmee u inzicht krijgt in uw eigen voorkeursgedrag en gedragsstijlen van anderen herkent. Doordat u deze kennis en inzichten beheerst, kunt u optimaal verbinding leggen met anderen binnen en buiten uw organisatie en zorgen voor de juiste 'klik'.

  

Vaardigheden en gedrag voor de IT professional – werkwijze en methodiek

De training is interactief en stimuleert tot actie, meedenken en oefenen. Diverse cases, simulaties en oefeningen die afkomstig zijn uit de dagelijkse IT praktijk, zorgen ervoor dat u het geleerde direct in praktijk kunt brengen. Ook kunt u uw eigen praktijksituatie als oefening inbrengen. Hierdoor kunt u tijdens de opleiding concreet aan de slag met uw individuele leerwensen.

Vaardigheden en gedrag voor de IT professional – voor wie?

Deze 3-daagse training is ontwikkeld voor álle IT professionals - ongeacht welke (sub)discipline - die werkzaam zijn in het bedrijfsleven, bij (IT) dienstverleners, in de publieke sector, of bv. als ZZP-er.

Vaardigheden en gedrag voor de IT professional – persoonlijk profiel

Voordat de training start, ontvangt u een persoonlijke uitnodiging voor het invullen van een online (Insights Discovery) vragenlijst. Dit resulteert in uw persoonlijke profiel en laat zien waar uw kwaliteiten en ontwikkelpunten liggen.

Wat is Insights Discovery?

Insights Discovery is een eenvoudig en toegankelijk kleurenmodel dat u, in combinatie met een persoonlijk profiel, meer inzicht geeft in uzelf en anderen. Insights Discovery vormt een sterke basis voor effectieve samenwerking en optimaal functioneren.

Iedereen heeft alle vier de Insights kleuren in zich. De vier kleuren verwijzen naar gedragseigenschappen. De combinatie van de kleuren geeft een uniek persoonlijk profiel en geeft uw gedragsvoorkeuren aan die bepalen hoe u doorgaans reageert, denkt en handelt.

Vaardigheden en gedrag voor de IT professional – persoonlijke intake, terugkoppeling en evaluatie

De training is interactief en wordt afgestemd op de praktijk en het referentiekader van de deelnemers. De doelen en resultaten van de training Vaardigheden en gedrag voor de IT professional worden inzichtelijk en meetbaar gemaakt met het Insights Discovery model. Voordat de training van start gaat, wordt u uitgenodigd om een persoonlijke (Insights Discovery) vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst geeft zowel u als uw trainer een beeld van uw sterke en ontwikkelpunten. Op basis hiervan vindt voor de start van de training een persoonlijke, telefonische intake plaats om inzicht te krijgen in uw praktijksituatie, uw individuele verwachtingen en uw leerbehoefte. Tijdens de training kan er op deze wijze gestuurd worden op zowel de groepsleerdoelen als uw individuele ontwikkelpunten.

Tussen de trainingsdagen in, of in opvolging van een trainingsdag, vindt er gerichte intervisie plaats en ontvangt u een praktijkgerichte implementatieopdracht. Na afloop van de training volgt een persoonlijke terugkoppeling en evaluatie.

 

Vaardigheden en gedrag voor de IT professional – intervisie en implementatieopdracht

Tussen de trainingsdagen in vindt er gerichte intervisie plaats. Tevens ontvangt u een praktijkgerichte implementatieopdracht die u op uw eigen werkplek gedurende de trainingsperiode uitvoert.

Vaardigheden en gedrag voor de IT professional – individuele terugkoppeling

Aan het eind van deze training vindt een persoonlijke terugkoppeling plaats. De trainer reflecteert samen met u op uw talenten, ontwikkelpunten en persoonlijke ambities.

Wat zijn competenties?

Competenties worden uitgedrukt in gedrag, vaardigheden en handelingen waartoe u bevoegd, bereid en in staat bent. Het kan hierbij gaan om zowel specifieke als meer algemene gedragsvaardigheden en businessvaardigheden. Competenties vormen daarmee het DNA waarmee de werkzaamheden van een professional, binnen een bepaalde business omgeving, worden beschreven.

Vaardigheden en gedrag voor de IT professional – voorkennis

U heeft geen voorkennis of specifieke opleiding nodig om succesvol deel te kunnen nemen aan deze training.

Vaardigheden en gedrag voor de IT professional – niveau van de training

De 3-daagse training 'Vaardigheden en gedrag voor de IT professional' wordt gegeven op HBO/Bachelor niveau.

Vaardigheden en gedrag voor de IT professional – aantal deelnemers

Door het intensieve karakter van deze training en om zoveel mogelijk voordeel te kunnen halen uit de interactieve cases en oefeningen wordt slechts een beperkt aantal deelnemers toegelaten.

9
Gemiddeld cijfer voor Vaardigheden en gedrag voor de IT professional
Gebaseerd op 1 ervaring
starstarstarstarstar_half
Vallerick Winters
IT Information Analyst
9
Vaardigheden en gedrag voor de IT professional

"Training is mij zeer goed bevallen. Dit heeft mede te maken dat we met een kleine groep waren en dus persoonlijk op de inhoud van de training ingegaan kon worden. Ik heb de traineer als een ervaren, spontane en kundige persoon ervaren.

Nu is het zaak om het praktisch toe te passen zodat het routinematig wordt.
" - 04-06-2018 07:19

"Training is mij zeer goed bevallen. Dit heeft mede te maken dat we met een kleine groep waren en dus persoonlijk op de inhoud van de trainin… alles lezen - 04-06-2018 07:19

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.