Verantwoord (re)organiseren (Leerweg HRM en arbeidsrecht voor eigentijds management module 5)

Tijdsduur
Trainer
Arthur Hol
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Verantwoord (re)organiseren (Leerweg HRM en arbeidsrecht voor eigentijds management module 5)

HRM College
Logo van HRM College

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeBaarn / online
13 dec. 2023
check_circle Startgarantie

Beschrijving

Door de ontwikkelingen na de coronacrisis, op de arbeidsmarkt en de regelgeving van overheidswege komt de kwestie van het wel of niet reorganiseren van de bedrijfsvoering soms plotseling bij organisaties bovenaan op de agenda te staan, inclusief de vraag:

HOE DAN?

Door alle druk die men kan ervaren, is de verleiding groot om de besluitvorming bij een reorganisatie traditioneel top-down te laten verlopen. Dat staat haaks op de ontwikkeling van meer participatie van alle direct betrokkenen en werken vanuit de gevoelde maatschappelijke opdracht en de menselijke maat die veel organisaties afgelopen jaren hebben doorgemaakt.

  • Hoe behoud je wat is bereikt op het vlak van ‘gedeeld leiderschap’ …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Arbeidsrecht, Human Resource Management (HRM), Sociaal Zekerheidsrecht, Ontslagrecht en Arbeidsvoorwaarden.

Door de ontwikkelingen na de coronacrisis, op de arbeidsmarkt en de regelgeving van overheidswege komt de kwestie van het wel of niet reorganiseren van de bedrijfsvoering soms plotseling bij organisaties bovenaan op de agenda te staan, inclusief de vraag:

HOE DAN?

Door alle druk die men kan ervaren, is de verleiding groot om de besluitvorming bij een reorganisatie traditioneel top-down te laten verlopen. Dat staat haaks op de ontwikkeling van meer participatie van alle direct betrokkenen en werken vanuit de gevoelde maatschappelijke opdracht en de menselijke maat die veel organisaties afgelopen jaren hebben doorgemaakt.

  • Hoe behoud je wat is bereikt op het vlak van ‘gedeeld leiderschap’ en nieuwe vormen van organiseren?
  • Hoe richt je het samenspel van alle bij de organisatie betrokkenen in – en hoe verhoud je je daarbij tot de, deels nieuwe, juridische kaders van het ondernemings-, arbeids- en medezeggenschapsrecht?
  • Hoe krijgen we in dit proces toegang tot inspiratie van ‘de werkvloer’ om samen plannen te maken en uit te voeren, om op deze manier ook verbonden te blijven met wat echt speelt en echt nodig is, juist in deze spannende tijden?

Dit is het moment om te kiezen voor een aanpak die gedreven wordt door gemeenschappelijke waarden en ambities, met aandacht voor wat er echt leeft en echt nodig is – op een manier die past bij jou, je waarden, ambities en uitdagingen – en die van jouw organisatie.

In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Mogelijkheden om een reorganisatie, fusie of overname vorm te geven, met voor- en nadelen, valkuilen en tips hoe deze te vermijden.
  • Wat zijn de juridische kaders van het ondernemings-, arbeids- en medezeggenschapsrecht.
  • Hoe kun je zo goed als mogelijk daarbinnen de benodigde processen effectief en zorgvuldig vormgeven, terwijl de (nieuwe) organisatiefilosofie leidend blijft?
  • Overzicht van veranderaanpakken, traditioneel en eigentijds. Met hun voor- en nadelen, implicaties voor en verhouding tot HR-beleid en arbeidsrechtelijke kaders die voortvloeien uit de wet, CAO of de eigen arbeidsvoorwaardenregeling.
  • Gaan we in een ‘big bang’ over naar een nieuwe organiseervorm, of gefaseerd, stapsgewijs experimenterend, afdeling voor afdeling, team voor team?
  • Hoe ontwikkel je een toekomstvisie, (re)organisatieplan en sociaal plan als ‘groeidocumenten’ in samenspel met de medewerkers en met de benodigde interne disciplines, Ondernemingsraad, vakbonden en eventuele externe ‘stakeholders’? Met daarbij ruimte voor de eigenheid, rol en (wettelijke) taken van iedere partij. Voorbeelden uit de praktijk, uit diverse sectoren.
  • Hoe sluit een sociaal plan aan bij wat écht nodig is? Waarover en wanneer voer je overleg met alle betrokken partijen en hoe organiseer en regisseer je het samenspel dat daarbij nodig is? Krimp laten vormgeven door medewerkers zelf, kan dat ook? Hoe meet je de effecten van je interventies –en hoe evalueer je de vooruitgang?

Ook gaan we in op de volgende juridische vragen:

  • Hoe verloopt het reorganisatieproces?
  • Wijziging van arbeidsvoorwaarden (functie-inhoud, reistijd), wat is mogelijk?
  • Toetsing bedrijfseconomisch ontslag door UWV of kantonrechter.
  • Ontslagprocedures: selectiecriteria, afspiegelingsbeginsel, anciënniteitsprincipe (last-in, first out), selectie op kwaliteit van functioneren, collectief ontslag (Wet Melding collectief ontslag), afvloeiingsregelingen & het sociaal plan.

Resultaat

Na het volgen van deze workshop heb je een goed beeld van de diverse manieren om een organisatieverandering, reorganisatie, fusie of overname vorm te geven, met voor- en nadelen, valkuilen en tips hoe deze te vermijden.

Je weet hoe je zo goed mogelijk binnen de juridische kaders van het ondernemings-, arbeids- en medezeggenschapsrecht de benodigde processen effectief en zorgvuldig kunt vormgeven, terwijl de nieuwe organisatiefilosofie leidend blijft.

Ook leer je hoe je als manager of HR-professional ondersteunend kunt zijn aan een goed samenspel van alle betrokken partijen:

  • samen optrekken waar het kan, met ruimte voor de eigenheid,
  • rol en (wettelijke) taken van iedere partij: bestuur, HR,
  • medezeggenschapsorganen, toezichtsorgaan en het personeel.

Daarnaast krijg je handvatten voor de oplossing van vraagstukken en praktijkcases bij je eigen organisatieverandering of reorganisatie – en jouw eigen rol daarin.

Je krijgt een ‘Certificaat van Deelname’.

Deze workshop is onderdeel van de leerweg “HRM en arbeidsrecht voor eigentijds management” die bestaat uit verscheidene ééndaagse modules. Elke module is ‘los’ als afzonderlijke workshop te volgen.

De workshops van deze leerweg zijn zowel geschikt voor beginnende als meer ervaren managers, omdat ervaring leert dat de uitwisseling tussen deze twee leidt tot nieuwsgierigheid naar elkaars perspectief en tot nieuwe inzichten en praktische oplossingen.

HRM College, opgericht in 2005, is een opleidings- en adviesinstituut op het gebied van HRM en arbeidsrecht. Onze missie is het ondersteunen van organisaties door het vormgeven van Goed Werkgeverschap en Goed Werknemerschap in alle facetten, zowel de juridische eisen en als de HRM kanten.

In onze visie zijn voor blijvend succes van organisaties van belang: authentieke communicatie en de bereidheid tot zelfreflectie en dialoog.

HRM College onderscheidt zich door zijn multidisciplinaire visie en aanpak: organisatievraagstukken worden opgelost met behulp van alle betrokken disciplines.

Onze opleidingsvormen zijn interactief en toepassingsgericht, waardoor professionals direct het geleerde vertalen in oplossingen voor de eigen organisatie. Daarnaast werken we in kleine groepen, begeleid door ervaren docenten uit de praktijk, met mogelijkheid voor inbreng van eigen cases, uitwisseling van ervaringen en ideeën, netwerken en nazorg in de vorm van hulp in de praktijk.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Arthur Hol
Arthur Hol
hrm en eigentijds management

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met HRM College, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.