De communicatieve organisatie - interne communicatie

Niveau
Totale lesduur
Startdatum en plaats
Logo van Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ)
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,0 Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ) heeft een gemiddelde beoordeling van 8,0 (uit 99 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

8,3
Gemiddeld cijfer voor De communicatieve organisatie - interne communicatie
Gebaseerd op 4 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_border
Hannah Vernooij
Communicatieadviseur intern
8
De communicatieve organisatie - interne communicatie

"Het was een nuttige opleiding, die ik met veel plezier heb gevolgd. De trainer was zeer ervaren en enthousiast. Goede afwisseling van de lesinhoud en de manier waarop het werd gegeven (uitleg, presentaties, interview via Skype, enz.). Enig minpuntje: het boek! Moeilijk door te komen." - 26-05-2016 09:46

"Het was een nuttige opleiding, die ik met veel plezier heb gevolgd. De trainer was zeer ervaren en enthousiast. Goede afwisseling van de les… alles lezen - 26-05-2016 09:46

Startdata en plaatsen

Hogeschool Utrecht - Domstad
2 nov. 2018 tot 25 jan. 2019

Beschrijving

Voor communicatieprofessionals

Schandalen: in no time gaan ze de organisatie rond of zelfs de hele wereld over. Het verschil tussen binnen en buiten vervaagt, omdat reputaties al lang niet meer kunnen worden gestuurd door persberichten en geplande momenten van ‘zenden’. Wat wél bijdraagt aan een goede reputatie, is het gedrag van medewerkers. Hoe stuur je dat gedrag op bijvoorbeeld social media, dat bepalend is voor het imago en succes? Het is steeds belangrijker dat mensen verbonden zijn met de doelen, met de ‘why’ van de organisatie. Succesvolle organisaties investeren daarom in de betrokkenheid en motivatie van medewerkers. Met goede interne communicatie maak je dus het verschil. Betrokk…

Lees de volledige beschrijving

Default

Veelgestelde vragen

"Is er een examen aan verbonden met een certificaat/diploma?"

Gevraagd door Z. Meli - 02-03-2017 12:50
Nee, er is geen examen verbonden aan het certificaat. Om het certificaat voor de opleiding Interne Communicatie te bahelen heeft de Hogeschool Utrecht een opdracht samengesteld. Als deze met een voldoende wordt behaald, krijgt u na het afronden een certificaat.
Beantwoord door Robin Oost (Springest leeradviseur)

"Is deze cursus ook geschikt voor communicatie met leden van een vereniging?"

Gevraagd door Moniek - 14-02-2017 15:27
Ja, de kennis die vergaard wordt kan ook toegepast worden op het ledenbestand. Communicatie met leden van een vereniging kan ook gezien worden als interne communicatie. De opleiding 'Interne Communicatie' van de Hogeschool Utrecht is daarom relevant voor de communicatie binnen een vereniging.
Bram de Ferrante
Beantwoord door Bram de Ferrante (Springest leeradviseur)

Voor communicatieprofessionals

Schandalen: in no time gaan ze de organisatie rond of zelfs de hele wereld over. Het verschil tussen binnen en buiten vervaagt, omdat reputaties al lang niet meer kunnen worden gestuurd door persberichten en geplande momenten van ‘zenden’. Wat wél bijdraagt aan een goede reputatie, is het gedrag van medewerkers. Hoe stuur je dat gedrag op bijvoorbeeld social media, dat bepalend is voor het imago en succes? Het is steeds belangrijker dat mensen verbonden zijn met de doelen, met de ‘why’ van de organisatie. Succesvolle organisaties investeren daarom in de betrokkenheid en motivatie van medewerkers. Met goede interne communicatie maak je dus het verschil. Betrokkenheid en actieve participatie van medewerkers is nu een nog belangrijkere succesfactor dan het altijd al was.

Toelatingseisen

Hbo-niveau
Deelname is afhankelijk van selectie. Graag ontvangen wij uw cv.

Opleidingsinhoud

Een verandering binnen een organisatie komt niet vanzelf tot stand: interne communicatie is daarbij een onmisbare pijler. Veel draait om de juiste verantwoordelijkheid die u als communicatieprofessional op u neemt. En de wijze waarop u die vervult. Maar u leert ook hoe u de andere spelers in de organisatie hun rol beter of strategischer leert op te pakken. We gebruiken theorieën over organisatieverandering, cultuur en organisatie-identiteit. We bespreken de inzet van middelen en nieuwe media.

Het accent van de cursus ligt op de toepasbaarheid in uw eigen praktijksituatie. U analyseert de eigen situatie, formuleert verbetervoorstellen en ontwikkelt zo gaandeweg uw eigen actieplan. En dat omvat meer dan alleen het inzetten van een aantal communicatiemiddelen! Kennismaken met verschillende werkvormen, oefeningen, feedback en reflectie in de groep en met de docent helpen u duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde van interne communicatie is in uw organisatie.

Eén plus één is hier meer dan twee. Gezamenlijke doelen, passies en identiteiten zorgen voor meer effectiviteit. Is dat niet het geval, zoals vaak bij fusies, privatisering of reorganisaties, dan kan dit desastreuze gevolgen hebben voor de prestaties van organisaties. Zonder effectieve interne communicatie door de medewerkers verlopen organisatieveranderingen zelden of nooit succesvol. Maar wat is de rol daarin voor communicatieprofessionals? En wat is de rol van de andere interne spelers? Wat mogen we van ze verwachten en wat niet? Wat is ieders bijdrage aan de gewenste, vitale bedrijfscultuur? En met welke tools kunnen communicatieprofessionals hun collega’s toerusten?

Cursusonderdelen

De onderdelen die aan bod komen zijn:

  • Organisatiekenmerken, de bovenstroom én de onderstroom;
  • wat speelt er in een veranderende organisatie?;
  • zicht op interne spelers, hun belangen en mogelijkheden voor ondersteuning met interne communicatie;
  • analyse van de veranderopgave, mate van invloed van spelers en procesontwerp;
  • internal branding: van merkwaarden naar gedrag;
  • de kansen van social media voor interne communicatie.

Bedoeld voor

Communicatiemanagers en -adviseurs die verdieping zoeken op het gebied van interne communicatie. Zij zijn betrokken bij het opzetten en verbeteren van het interne communicatiebeleid, zijn aan zet voor de communicatie bij veranderingen en zijn adviseur van het management op strategisch niveau.

8,3
Gemiddeld cijfer voor De communicatieve organisatie - interne communicatie
Gebaseerd op 4 ervaringen
starstarstarstarstar_border
Hannah Vernooij
Communicatieadviseur intern
8
De communicatieve organisatie - interne communicatie

"Het was een nuttige opleiding, die ik met veel plezier heb gevolgd. De trainer was zeer ervaren en enthousiast. Goede afwisseling van de lesinhoud en de manier waarop het werd gegeven (uitleg, presentaties, interview via Skype, enz.). Enig minpuntje: het boek! Moeilijk door te komen." - 26-05-2016 09:46

"Het was een nuttige opleiding, die ik met veel plezier heb gevolgd. De trainer was zeer ervaren en enthousiast. Goede afwisseling van de les… alles lezen - 26-05-2016 09:46

starstarstarstarstar_border
Cecile Hendriks
Communicatie medewerker
8
De communicatieve organisatie - interne communicatie

"Fijn om met andere vakmensen kennis en ervaring te delen. Docent zette me op een prettige manier aan het denken en stuurde bij waar nodig. Veel tips gekregen die ik in praktijk toe kan passen. Helaas kwam ik niet altijd toe aan het 'huiswerk' van anderen van commentaar te voorzien. " - 25-05-2016 09:06

"Fijn om met andere vakmensen kennis en ervaring te delen. Docent zette me op een prettige manier aan het denken en stuurde bij waar nodig. V… alles lezen - 25-05-2016 09:06

starstarstarstarstar_border
Margreet de Pree
8
De communicatieve organisatie - interne communicatie

"De opleiding sloot aan bij mijn verwachting. De docent was gemotiveerd en enthousiast en had veel kennis. Verder was het online uitwisselen van ervaringen op plezierig, echter de applicatie waarmee werd gewerkt, Wiggio, was wat minder prettig.
Verder alleen maar goede ervaringen." - 19-05-2016 06:07

"De opleiding sloot aan bij mijn verwachting. De docent was gemotiveerd en enthousiast en had veel kennis. Verder was het online uitwisselen … alles lezen - 19-05-2016 06:07

starstarstarstarstar_half
Dominique van Dam
eigenaar Letters & Concepts
9
De communicatieve organisatie - interne communicatie

"Een zeer goede, duidelijke cursus met veel toepasbare cases en een gedreven docent. De cursus laat je nadenken over je taak en invloed als intern communicatie-adviseur of manager, waarbij HR-aspecten en bedrijfspolitieke en overheidsmatige processen een belangrijke rol krijgen. Veel geleerd en al snel toe kunnen passen." - 18-06-2012 17:29

"Een zeer goede, duidelijke cursus met veel toepasbare cases en een gedreven docent. De cursus laat je nadenken over je taak en invloed als i… alles lezen - 18-06-2012 17:29

   

"Is er een examen aan verbonden met een certificaat/diploma?"

Gevraagd door Z. Meli - 02-03-2017 12:50
Nee, er is geen examen verbonden aan het certificaat. Om het certificaat voor de opleiding Interne Communicatie te bahelen heeft de Hogeschool Utrecht een opdracht samengesteld. Als deze met een voldoende wordt behaald, krijgt u na het afronden een certificaat.
Beantwoord door Robin Oost (Springest leeradviseur)

"Is deze cursus ook geschikt voor communicatie met leden van een vereniging?"

Gevraagd door Moniek - 14-02-2017 15:27
Ja, de kennis die vergaard wordt kan ook toegepast worden op het ledenbestand. Communicatie met leden van een vereniging kan ook gezien worden als interne communicatie. De opleiding 'Interne Communicatie' van de Hogeschool Utrecht is daarom relevant voor de communicatie binnen een vereniging.
Bram de Ferrante
Beantwoord door Bram de Ferrante (Springest leeradviseur)

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)