Communicatie en interactie - hoe ontwerp je een effectief gesprek tussen je organisatie en de omgeving?

Niveau
Tijdsduur
Logo van Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ)
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,1 Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ) heeft een gemiddelde beoordeling van 8,1 (uit 109 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ) biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: Utrecht

Beschrijving

Voor communicatieprofessionals is het belangrijk om oog te hebben voor on-en offline gesprekken van burgers onderling of met organisaties over maatschappelijke onderwerpen, omdat ze inzicht geven in wat belangrijk is voor stakeholders en wat de impact is van bepaalde uitspraken. Deze inzichten stellen je in staat in gesprek te blijven en de stap te maken naar kansrijk communicatiebeleid, bijvoorbeeld bij energietransities, crises of zelfs DNA-verwantschapsonderzoek bij een moordzaak.

In de cursus maak je onder meer kennis met de onderzoeksmethode discoursanalyse. Discoursanalyse staat voor een bijzondere manier van kijken naar communicatie, en dan met name het gesprek. Vaak staat bij commun…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Voor communicatieprofessionals is het belangrijk om oog te hebben voor on-en offline gesprekken van burgers onderling of met organisaties over maatschappelijke onderwerpen, omdat ze inzicht geven in wat belangrijk is voor stakeholders en wat de impact is van bepaalde uitspraken. Deze inzichten stellen je in staat in gesprek te blijven en de stap te maken naar kansrijk communicatiebeleid, bijvoorbeeld bij energietransities, crises of zelfs DNA-verwantschapsonderzoek bij een moordzaak.

In de cursus maak je onder meer kennis met de onderzoeksmethode discoursanalyse. Discoursanalyse staat voor een bijzondere manier van kijken naar communicatie, en dan met name het gesprek. Vaak staat bij communicatieonderzoek/-analyse centraal wat mensen ergens van vinden. Bij discoursanalyse echter is er speciale aandacht voor de wijze waarop mensen, in gesprek, met elkaar dingen met taal doen. In plaats van alleen zoeken naar de mening van mensen geeft discoursanalyse je inzicht in de wijze waarop mensen hun ideeën en gedragingen verwoorden in relatie tot anderen. Centraal staat de vraag welke effecten sprekers al dan niet bewust nastreven met hun woorden. 

 

Opzet

Tijdens de cursus geven we je inzicht in het proces dat bij een volledige discoursanalyse wordt doorlopen. Van probleem, naar de aanpak, naar de analyse, de resultaten, en de vertaling naar een communicatiestrategie. Ook leer je zelf te kijken met de DiscoursAnalytische Bril (DAB). Diverse professionals uit de praktijk leveren een belangrijke bijdrage aan de cursus. Zo word je onder andere meegenomen in de monitoring van gesprekken op sociale media. De cursus stelt je in staat onderbouwde keuzes te maken bij het ontwikkelen en de uitvoering van bijeenkomsten met burgers.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ), om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.