Masterclass Kwaliteitsmanagement.*

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats
Logo van CAI opleidingen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,4 CAI opleidingen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,4 (uit 244 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeAmsterdam
23 mrt. 2021
computer Online: Skype
mrt. 2021
check_circle Startgarantie
placeDen Haag
13 apr. 2021
check_circle Startgarantie
computer Online: Skype
apr. 2021
check_circle Startgarantie
placeAmersfoort
11 mei. 2021
computer Online: Skype
mei. 2021
check_circle Startgarantie
placeRijswijk
14 jun. 2021
check_circle Startgarantie
computer Online: Skype
jun. 2021
check_circle Startgarantie
computer Online: Skype
jul. 2021
check_circle Startgarantie
computer Online: Skype
aug. 2021
check_circle Startgarantie
computer Online: Skype
sep. 2021
check_circle Startgarantie
computer Online: Skype
okt. 2021
check_circle Startgarantie
computer Online: Skype
nov. 2021
check_circle Startgarantie
computer Online: Skype
dec. 2021
check_circle Startgarantie

Beschrijving

Klassikale cursus in groepjes met genoeg onderlinge afstand. On-line & interactief kan altijd starten!

- Cursusprijs is zonder materialen, literatuur, catering en examen.
- Incompany kent groepsprijzen, bel CAI voor offerte. 
- Een kleine groep kan starten met een blended uitvoering.
- Geplande start+locatie start na overleg.
- Andere datum/locatie kan op uw verzoek worden ingepland.

Deze masterclass Kwaliteitsmanagement is een praktijkgerichte versie van de masterclass uit het Master of Science ICT & Business programma van Universiteit Leiden, zoals die geruime tijd door CAI is uitgevoerd. 

De masterclass gaat in op kwaliteitsmanagement in de breedste zin. Diverse modellen (onder ander het INK-kwaliteitsmodel) komen aan de orde. Het uitvoeren van kwaliteitsaudits (gebiedsafbakening, root-cause-analyse om audit punten te vinden, maken auditplan, toepassen audit technieken, audit-verwachtingen- en audit-bevindingenbeheer, etc.), het opstellen van een kwaliteitsplan, het opsporen van kwaliteitsattributen bij bedrijfsprocessen en werkinstructies en validatie van applicatie…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: INK-model, Kwaliteitsmanagement, INK EFQM-model, Integrale kwaliteit en Kwaliteitszorg.

Klassikale cursus in groepjes met genoeg onderlinge afstand. On-line & interactief kan altijd starten!

- Cursusprijs is zonder materialen, literatuur, catering en examen.
- Incompany kent groepsprijzen, bel CAI voor offerte. 
- Een kleine groep kan starten met een blended uitvoering.
- Geplande start+locatie start na overleg.
- Andere datum/locatie kan op uw verzoek worden ingepland.

Deze masterclass Kwaliteitsmanagement is een praktijkgerichte versie van de masterclass uit het Master of Science ICT & Business programma van Universiteit Leiden, zoals die geruime tijd door CAI is uitgevoerd. 

De masterclass gaat in op kwaliteitsmanagement in de breedste zin. Diverse modellen (onder ander het INK-kwaliteitsmodel) komen aan de orde. Het uitvoeren van kwaliteitsaudits (gebiedsafbakening, root-cause-analyse om audit punten te vinden, maken auditplan, toepassen audit technieken, audit-verwachtingen- en audit-bevindingenbeheer, etc.), het opstellen van een kwaliteitsplan, het opsporen van kwaliteitsattributen bij bedrijfsprocessen en werkinstructies en validatie van applicaties of andere producten komt aan de orde.

Bij deze masterclass zijn er voorwaarden!

  • De deelnemer heeft zelf al enige kennis over kwaliteitsmanagement en organisatiekunde.
  • De deelnemer weet wat kwaliteit is en kent de diverse dimensies van kwaliteit zoals productkwaliteit, proceskwaliteit, user kwaliteitsverwachting, etc.
  • Uitvoering is in kleine groepjes vanaf 2 tot 6 deelnemers. Het kan zijn dat je de enige bent, er is dan een startgarantie mogelijkheid om dan toch te kunnen starten in overleg met de docent.
  • De begeleiding is deels 1-op-1 met docent omdat elke opdracht anders is en er wellicht geheimhouding geldt. 

Examen
Deze masterclass heeft als examenonderdelen:

  1. Praktijkopdracht (bijvoorbeeld een kwaliteitsplan)
  2. Presentatie over de opdracht, gericht op het management
  3. Mondelinge verdediging van de opdracht
  4. Zelfreflectie

Na positieve beoordeling van de assessment ontvang van The Business & IT Exam Association (bitexa) het Master Certificate in Applying Quality Management. Dit certificaat vertegenwoordigt 16 studiepunten (ECTS).

Niveau & voorkennis 
Het is post hbo-niveau masterclass, minimaal hbo-denkniveau wordt verwacht.

Uitvoering
 
3 dagen + 0,5 examenbeoordeling + begeleiding, gemiddeld eens per 2 a 3 weken een sessie (dag of dagdeel), definitieve doorloop en rooster wordt in overleg bepaald tijdens 1e bijeenkomst. 

Doelgroep
Voor degene die kwaliteit en kwaliteitszorg willen begrijpen en toepassingen om kwaliteit te verbeteren zoals medewerkers kwaliteitszorg, quality controlers, auditors, etc. 

Investering training
Zie kostenspecificaties. Let op, bijkomende materiaalkosten.

Literatuur
Handleiding positiebepaling INK
Kwaliteitsmanagement (Emmerink)
Diverse artikelen en ebooks 

Inhoud en doelstelling

De deelnemer kennis en vaardigheden bij brengen om zelfstandig een kwaliteitsanalyse uit te voeren en ambities van het management/opdrachtgever te vertalen naar een kwaliteitsplan (synthese) dat aansluit op de behoefte (evaluatie). De primaire focus bij deze masterclass ligt op ‘getting things done’.

De uitvoering van deze masterclass is voor een belangrijk deel vraag-gestuurd. Afhankelijk van de behoeften van de deelnemers en de relevantie voor de specifieke casuïstiek binnen de organisatie waar de deelnemers werken kunnen de volgende onderwerpen aan de orde komen:

  • Strategie en tactiek vertalen naar de werkvloer
  • Managementrollen voor de kwaliteitsfunctionaris en kwaliteitsmanager
  • Uitvoeren kwaliteitsmanagement cyclus (plannen, uitvoeren, corrigeren en bijstellen)
  • Contingentie theorie
  • Begrijpen welke fasen organisaties doorlopen
  • Organisatietypologie en organisatieontwerp
  • Coördinatiemechanismen
  • Managementtheorieën
  • Communicatieanalyse
  • Analyse van routing en lay-out
  • Arbeidsdeling
  • Technieken voor het verzamelen van gegevens
  • Rapportage- en adviesvaardigheden
  • Lean management
  • Supply Chain Management (SCM)
  • Stakeholderanalyse
  • Business Context Diagram
  • Business Balanced Scorecard
  • Key Performance Indicators (KPIs) definiëren en monitoren
  • Kritische Succes Factoren (CSFs)
  • Business Process Redesign (BPR)
  • Business Process Management (BPM)
  • Procesmodellering met BPMN (Business Process Management Notation)
  • Procesverbetering
  • SixSigma
  • Benchmarking
  • Proces Maturity Model      
  • Business Scenario’s
  • Prototyping & Simulation inzetten ten bate van quality improvement,
  • Nut is van certificering en accreditatie
  • Interne en externe audits monitoren
  • Psychologie bij organisatieverandering
  • Dynamiek bij groepsprocessen
  • Macht en politiek
  • Organisatiecultuur
  • Psychologiemodellen
  • Hoe zonder macht invloed uit te oefenen
  • Relatie tussen leiderschap en cultuur
  • Relatie tussen leiderschap en kwaliteitsmanagement
  • Diverse vormen van leiderschap
  • Welke leiderschapstijl te gebruiken bij verandering
  • Relatie tussen cultuur en kwaliteitsmanagement aangeven
  • Organisatieverbetering
  • Leiderschapsstijlen die een kwaliteitsmanager kan hanteren
  • Criteria bij professionalisme, houding en gedrag

De globale rode draad van de masterclass (voor zover relevant in relatie tot de casuïstiek binnen de organisatie waar de deelnemers werken):

Kwaliteitszorg:
Definities van kwaliteit
Belang kwaliteit voor organisaties
Integrale kwaliteitszorg
Viewpoints op quality assurance


Kwaliteitssystemen:
Nut van certificering
ISO
kwaliteit in zorginstellingen
HACCP – analyselijst kritische controlepunten
ISO 22000
Retail Certificate
International Food Standard
General Food Law (EU)
Good Manufacturing Practices
Integrale ketenbeheersing
Data Quality Management

Het INK-managementmodel
Vijf verschillende fasen
Tien aandachtsvelden: vijf organisatiegebieden, vier resultaatgebieden
Verbeteren en vernieuwen
Veranderscan
Positie bepalen


Procesmanagement
Organisatie van processen
Opstellen van procedures
De essentie van een kwaliteitshandboek


Lean manufacturing en Six Sigma
Toyota Production System
Lean Manufacturing (doelstellingen, tegengaan verspilling, value stream mapping)
Six Sigma (wat is het, de ontwikkeling ervan, principes, opleiden medewerkers tot belts)
Combinatie Lean Six Sigma in de praktijk

 

Toepassing analysemodellen bij kwaliteitsverbetering
Define-instrumenten
Measure-instrumenten
Analyse-instrumenten
Improve-instrumenten
Control-instrumenten


Kwaliteitszorg in de dienstverlening
Vormen van dienstverlening
Kwaliteit in de ICT
Perceived Service Quality
Te vermijden fouten in de dienstverlening
Gap-model
Service Profit Chain

Optioneel: KAM (combinatie kwaliteitszorg, arbeidsomstandigheden en milieuzorg)

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met CAI opleidingen, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.