Begeleidingskunde: Supervisie en Coaching

Niveau
Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van Hanzehogeschool Groningen Professionals en Bedrijven
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,8 Hanzehogeschool Groningen Professionals en Bedrijven heeft een gemiddelde beoordeling van 8,8 (uit 6 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Meerwold, Laan Corpus den Hoorn 300, Groningen
23 mei. 2019

Beschrijving

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij Hanzehogeschool Groningen Professionals en Bedrijven.

Uitgebreid

Doel

Van professionals (in opleiding) wordt verwacht dat zij zelfstandig en zelfsturend zich ontwikkelen en leren door te reflecteren op hun werkervaringen. Om tot deze intrinsieke en intentionele betrokkenheid tot leren te komen is inzicht in eigen leerprocessen zinvol. Dat lukt niet ‘zomaar’. Hiervoor is goede leerbegeleiding een welkome aanvulling. Kern van de opleiding Begeleidingskunde is verwerving, verbreding én verdieping van de benodigde
competenties, zodat u deze als supervisor en coach kunt inzetten bij het geven van leerbegeleiding bij professionele zelfsturing. Ook bent u op de hoogte van andere begeleidingsmethoden en kunt u de supervisie- en coachmethodiek van de …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij Hanzehogeschool Groningen Professionals en Bedrijven.

Uitgebreid

Doel

Van professionals (in opleiding) wordt verwacht dat zij zelfstandig en zelfsturend zich ontwikkelen en leren door te reflecteren op hun werkervaringen. Om tot deze intrinsieke en intentionele betrokkenheid tot leren te komen is inzicht in eigen leerprocessen zinvol. Dat lukt niet ‘zomaar’. Hiervoor is goede leerbegeleiding een welkome aanvulling. Kern van de opleiding Begeleidingskunde is verwerving, verbreding én verdieping van de benodigde
competenties, zodat u deze als supervisor en coach kunt inzetten bij het geven van leerbegeleiding bij professionele zelfsturing. Ook bent u op de hoogte van andere begeleidingsmethoden en kunt u de supervisie- en coachmethodiek van de andere begeleidingsmethodieken onderscheiden. U kunt zich meten aan het profiel en aan de competenties van de supervisor en coach zoals deze door de LVSC zijn ontwikkeld. Na het behalen van de verschillende onderdelen van de opleiding kunt u zich registreren bij de landelijke beroepsvereniging voor professionals in de begeleidingskunde als Supervisor en indien u dat wenst kunt u naast deze registratie u als Registercoach laten registreren bij de LVSC.

Inhoud

De opleiding is een leer-werkplaats waar samen leren en zelfstudie uitgangspunt zijn onder begeleiding van ervaren en geregistreerde docenten Supervisiekunde en docenten Coaching. Theorieën over begeleidingskunde en de steeds veranderende dynamiek van de praktijk vragen een onderzoekende, analyserende, keuzes makende en uitproberende attitude van de supervisor en coach in opleiding. De opleidingsdagen hebben een theoretisch verdiepend en praktisch uitproberend karakter.
Er wordt een keuze gemaakt uit verschillende didactische werkvormen; interactieve vormen, groepsgesprekken, rollenspel met audiovisuele middelen, methodiektrainingen, gastcolleges, casebesprekingen, peergroups.
De groepsgrootte varieert tussen de twaalf en zestien deelnemers.

De volledige opleiding bestaat uit de volgende onderdelen:

Leerjaar 1

  • Leergang 1
    1. Supervisiekunde (Leergang 1): 10 lesdagen
    • Duur per lesdag: 6,5 uur
    • Studietijd per lesdag: 10 uur
    2. Assesment: 28 uur
  • Leersupervisie 1: 15 bijeenkomsten
    • Duur per bijeenkomst: 2,5 uur
    • Studietijd per bijeenkomst: 3,5 uur
  • Supervisiepraktijk variabel: 60-120 uur


Leerjaar 2

  • Leergang 2
    1. Begeleidingskunde en Coaching: 14 lesdagen
    • Duur per lesdag: 6,5 uur
    • Studietijd per lesdag: 6 uur
    2. Ervaringsonderzoek (FO): 6 bijeenkomsten
    • Duur per bijeenkomst: 3 uur
    • Studietijd peergroup: 2 uur per keer
    • Studietijd onderzoek: 80 uur
  • Leersupervisie 2 12-15 bijeenkomsten
    • Duur per bijeenkomst: 1,5 uur
    • Studietijd per bijeenkomst: 2,5 uur
  • Begeleidingspraktijk: variabel, ca. 120 uur
  • Profileren PI: ca. 100 uur

Programma

De onderdelen worden deels parallel gevolgd. De Academie voor Sociale Studies biedt u de mogelijkheid om de volledige opleiding te volgen, maar u kunt ook kiezen voor één of meerdere onderdelen. De opleiding voldoet aan de registratie eisen van de LVSC.

Leergang 1 Supervisiekunde

In Supervisiekunde maakt u zich gedurende 10 lesdagen de basiskennis en vaardigheden van deze begeleidingsmethodiek eigen. In een goede wisselwerking tussen theorie en praktijk krijgt u inzicht in wat supervisie inhoudt in relatie tot andere begeleidingsvormen, de doelstellingen van supervisie en de maatschappelijke en organisatorische context waarin deze methode kan worden toegepast. U leert leercontracten afsluiten, leerprocessen begeleiden en faseren, leerresultaten evalueren en beoordelen. Aandacht voor present zijn als attitude, luisteren naar het verhaal van de supervisant en samen een waardevol leertraject ingaan staat hierbij centraal. Indien u gestart bent met Supervisiekunde én met de eerste Leersupervisie kunt u zich laten registreren als aspirant supervisor.

Leergang 2 Begeleidingskunde en Coaching

U start met 4 lesdagen coaching. In de lesdagen hierna verdiept en verbreedt u kennis en vaardigheden ten aanzien van de verschillende begeleidingsvormen. Er is aandacht voor onderwerpen als bezieling, normatieve professionaliteit, intervisiebegeleiding, groepsdynamische processen, de organisatie als verhaal. U ontwikkelt een eigen opvatting over de mogelijkheden van de verschillende begeleidingsvormen. U weet welke begeleidingsvorm passend is bij welke ontwikkelvraag. Ongeveer halverwege leergang 2 voert u een fenomenologisch onderzoek uit aan de hand van de eigen begeleidingspraktijk.

Coachpraktijk

Behalve het volgen van de lessen doet de deelnemer ook praktijkervaring op. Dit betekent dat u minimaal twee coachingstrajecten van in totaal minimaal 12 uur verzorgt, waarvan 1 traject minimaal 6 uur is. U gaat zelf op zoek naar cliënten die u kunt coachen en start daarmee bij aanvang van de opleiding.

Leersupervisie 1

Tijdens Leergang 1 start u met een supervisiepraktijk en ontvangt u leersupervisie gedurende 15 bijeenkomsten parallel aan uw supervisie praktijk van een geregistreerd leersupervisor samen met 2 collega supervisoren i.o..

Leersupervisie 2

Tijdens Leergang 1 start u met een supervisiepraktijk en ontvangt u individueel leersupervisie gedurende 15 bijeenkomsten parallel aan uw supervisie praktijk van een geregistreerd leersupervisor

Supervisiepraktijk

Om leersupervisie te kunnen ontvangen heeft u een supervisiepraktijk van minimaal 2 supervisietrajecten gedurende de leersupervisieperiode. Informatie hierover ontvangt u tijdens Leergang 1. Het is mogelijk om bij de Hanzehogeschool Groningen of NHL of Stenden in Leeuwarden supervisie te geven aan Hbo-studenten. In ruil voor deze stage ontvangt u leersupervisie. Dit is het zogenaamde ‘Gesloten Beurzen systeem’.

Praktisch

Doelgroep

Ervaren professionals zoals opleiders, trainers, coaches, hulpverleners, personeelsfunctionarissen, adviseurs en predikanten.

Instroomniveau

Om deel te kunnen nemen aan de opleiding vindt eerst een intakegesprek met coördinator Mieke Voogd plaats.U dient in het bezit te zijn van een hbo-diploma met minimaal vier jaar werkervaring. Een voor-supervisie is een toelatingsvoorwaarde indien in de laatste zes jaar geen supervisie is gevolgd bij een geregistreerde supervisor.

Startdata

23-05-2019

Overige data

13 en 27 juni, 12 en 26 september, 17 oktober, 7 en 28 november, 19 december 2019, 16 januari en 16 april 2020

Tijden

Lesdag: donderdag (circa 1 keer in de drie weken)
Lestijden: van 09.15 - 16.30 uur

Duur

Leerjaar 1: mei 2019 tot circa juli 2020
Leerjaar 2: september 2020 tot circa juli 2021

ECTScredits

Leerjaar 1: 14 EC ‘s

  • Supervisiekunde 6 EC
  • Assessment 1 EC
  • Leersupervisie 3 EC
  • Supervisiepraktijk max. 4 EC


Leerjaar 2: 20 EC ‘s

  • Begeleidingskunde en Coaching 7 EC
  • Ervaringsonderzoek 4 EC
  • Leersupervisie 2 EC
  • Begeleidingspraktijk variabel max. 4 EC
  • Profileren PI 3 EC

Prijs

Supervisiekunde (Leergang 1) € 3.460,-
Begeleidingskunde en Coaching (Leergang 2) € 4.227,-
Indien er geen gebruik wordt gemaakt van het systeem van de gesloten beurs bedragen de kosten van Leersupervisie 1 € 2.750,- en van Leersupervisie 2 eveneens €2.750,-

De vermelde kosten zijn exclusief literatuur van ongeveer € 500,-
Het onderdeel Coaching (Registercoach) à € 725,- is ook los te volgen. 

Locatie

Hanzehogeschool Professionals en Bedrijven
Meerwold
Laan Corpus den Hoorn 300
9728 JT Groningen

Aantal deelnemers

Maximaal 16 deelnemers. De opleiding start bij voldoende aanmeldingen.

Afronding

Voor de afzonderlijke onderdelen bij de beoordeling met een voldoende een certificaat.
Bij afronding van alle onderdelen met een voldoende een diploma.

Bijzonderheden

Aanmelden voor de opleiding kan nadat het intakegesprek heeft plaatsgevonden en tot uiterlijk vier weken voor de startdatum van de opleiding.

Er zijn nog geen ervaringen.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)