Waarderend coachen

Niveau
Tijdsduur

Waarderend coachen

HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Logo van HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,8 HanzePro, Hanzehogeschool Groningen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,8 (uit 6 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

HanzePro, Hanzehogeschool Groningen biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: Assen, Groningen, Zwolle

Beschrijving

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.

Uitgebreid

Waarderend perspectief
In deze leergang staat het leren als coach vanuit het waarderend perspectief centraal. Het doel is dat de deelnemer leert persoonlijke talenten in te zetten en de professionele ontwikkeling te verbinden aan wat vanuit de coachrol gevraagd wordt. Dit houdt in dat de leergang gericht is op het bouwen aan vertrouwen en het ontwikkelen van coachingsvaardigheden waaronder het werken met modellen, technieken, oefeningen onderbouwing en het vergroten van prestaties.

Practitioner
De leergang Waarderend Coachen is een opleiding op het niveau van Practitioner. Dit houdt in dat de leergang een stevig fundament biedt om te werken met coachees. Er zal ruimte en aandacht …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Verandermanagement, Coaching, Organisatieontwikkeling, Lean en Lean Six Sigma.

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.

Uitgebreid

Waarderend perspectief
In deze leergang staat het leren als coach vanuit het waarderend perspectief centraal. Het doel is dat de deelnemer leert persoonlijke talenten in te zetten en de professionele ontwikkeling te verbinden aan wat vanuit de coachrol gevraagd wordt. Dit houdt in dat de leergang gericht is op het bouwen aan vertrouwen en het ontwikkelen van coachingsvaardigheden waaronder het werken met modellen, technieken, oefeningen onderbouwing en het vergroten van prestaties.

Practitioner
De leergang Waarderend Coachen is een opleiding op het niveau van Practitioner. Dit houdt in dat de leergang een stevig fundament biedt om te werken met coachees. Er zal ruimte en aandacht zijn voor de eigen ontwikkeling als coach zodat er gewerkt kan worden vanuit de eigen expertise met een beperkt aantal coaches. De coachcompetenties op Practitioner niveau centraal staan.

Dag 1: Mijn start als coach

Deze eerste lesdag staat, naast de kennismaking, in het teken van de basisvaardigheden van coaching en de basisvoorwaarden voor een goede start van het coachproces. Theorie en oefenen worden afgewisseld. Het coachen vanuit het waarderend perspectief oftewel 'Apreciative Inquiry' wordt en besproken. Qua vaardigheden staan ​​het luisteren, vragen en samenvatten centraal. Ook is er aandacht voor de manier van werken en leren tijdens de opleiding. In de ochtend wordt er gewerkt in de hele groep; een groot deel van de middag werken we in subgroepen, de vormende leergroepen.

Dag 2: Coaching in proces

Het doel van deze lesdag is om een ​​intake uit te voeren en daarbij onder te geven over het belang van een coachovereenkomst en daarbij de visie en kaders van de ethische code van de NOBCO de aandacht te brengen. Tevens is het van belang om de eigen professionele stijl en een rol te spelen in de relatie tot de coachee uit te zorgen dat de coachee in staat is om een ​​keuze te maken over het al dan niet verder willen met de coaching. Op deze lesdag staat het T-GROW-model centraal. We werken met dit model vanuit het 'waarderend perspectief'. Er wordt aandacht besteed aan de werkwijze van dit model, het stellen van boven- en onder de waterlijn, en het inventariseren van coachingsdoelen, gerelateerd aan het opstellen van een coachcontract van overeenkomst.

Dag 3: Motiveren en confronteren

De focus ligt in deze bijeenkomst op de methodiek van Motiverende Gesprekvoering binnen coaching. Wat houdt 'Motiverende Gesprekvoering' in? Hoe pas je de 'ORBSI' toe? Wat is engagement? Wat is de ambivalentie? Hoe herken je verandertaal? We staan ​​stil bij de rol en aandacht aan actieve luisteren en patronen herkennen en onderzoeken van de coachee. Daarbij gaan we aan de slag met feedback geven en uitdagen op basis van het waarderend perspectief, zodat de cliënt vanuit verschillende perspectieven naar zijn veranderwens kan kijken, tot inzichten komt en kan leren. 

Dag 4: De ander en ik

Communicatie kent een inhouds- en een betrekkingsniveau. Deze lesdag zoomen we in op het betrekkingsniveau. Je wordt bewust van hoe dit aldoor aanwezig is in de interactie en je maakt kennis met de opbrengst aan materiaal die dat oplevert voor coach. Je leert op die manier de hier en nu situatie te 'lezen'en hier taal aan te geven. Naast het verleden en de toekomst is het hier-en-nu een belangrijke bron voor het leren van de klant en voor jezelf als coach. Tijdens deze lesdag gaat het om het effect van wat er gebeurt bij de klant, bij jezelf, in de relatie en het moment en hoe je dat kunt gebruiken en/of kunt beïnvloeden in je werk als coach.


Dag 5: Onder de waterlijn

Om de cliënt in staat te stellen te inzicht te krijgen in eigen patronen, is het vaak nodig een gedrag onder de waterlijn te nemen. Onder het waarneembare gedrag gaan, gedachten en verlangens schuil. Deze dag gaan we terug in de geschiedenis. Welke boodschappen heb jij als kind meegekregen en hoe zie je dat terug in je eigen coachgedrag? Begrippen als overdracht en tegenoverdracht, betrekkingen en inhoud komen voorbij. De Transactionele Analyse is een praktische methodiek die je kunt inzetten om deze processen- ook voor je cliënten- inzichtelijk en bespreekbaar te maken en er praktisch mee aan het werk te gaan.

Dag 6: Het experiment


Coachen doe je niet om te navelstaren. Je wilt resultaten bereiken. In deze lesdag ga je oefenen met coachen volgens de stappen van het oplossingsgericht werken. Het gaat daarbij niet alleen om de methode. Je mindset om mogelijkheden te zien en tot groei te kunnen komen is zeker zo belangrijk. Hoe kun je oefeningen doorbreken en nieuw gedrag gaan uitproberen.

Dag 7: Tussen sturen en volgen

Als coach heb je een plan. Je gebruikt modellen en technieken en je weet wat je doet. Maar is alles wel zo planbaar? Wat speelt zich af in de onderstroom? Met welke krachtenvelden heb je te maken?
Deze lesdag krijg je beter zicht op je eigen stijl. Je krijgt een werkvorm aangereikt die een appèl doet op het onbewuste, en eentje die juist een appèl doet op het gestructureerde en bewuste. Waar ligt jouw voorkeur, waar die van de cliënt, en welke past het beste bij de context van de cliënt? Kortom, deze lesdag leer je modellen en technieken te kiezen die recht doen aan de technieken van de coachpraktijk, maar ook aan je eigen stijl en de wensen en context van de cliënt. Met een werklijn die aansluit heb je meer kans op resultaat.

Dag 8: Evalueren en reflecteren


Deze lesdag staat het evalueren en reflecteren op het proces en het resultaat centraal. Wanneer ben je effectief en hoe weet je dat? Je gaat nadenken over hoe jij evaluatie en feedback wil borgen binnen je coachpraktijk. Hoe zorg je voor transparantie en zorgvuldigheid binnen de kaders van je coaching? In de middag presenteer je je coachprofiel. Je medecursisten geven aan in hoeverre jouw effectiviteit als coach voldoende in beeld is gekomen. Tot slot ga je op grond van je eigen nulmeting met de groep reflecteren op hoe jij je professionalisering in de toekomst kunt borgen.

Doelgroep

De leergang is bedoeld voor professionals en leidinggevenden die werken als interne coach, begeleider, loopbaan- of HRM-adviseur, docent of supervisor. Voor deze doelgroep is coachen een wezenlijk onderdeel in de uitoefening van de eigen functie en/of takenpakket.

Instroomniveau

HBO werk- en denkniveau

Voorwaarde voor toelating tot de leergang is een afgeronde hbo- of academische opleiding en ontwikkeling, waarvan begeleiding van medewerkers en professionals een onderdeel vormt. Een entreegesprek is onderdeel van de toelatingsprocedure. Zonder afgeronde hbo-opleiding, maar bij relevante werkervaring op minimaal hbo werk- en denkniveau wordt toelating individueel bepaald tijdens het entreegesprek.

Startdata

13-10-2022 | Trainers: Martine Talens en Chris Rooijakkers

Tijden

Donderdag 9.00 – 16.00 uur

Duur

Acht lesdagen in totaal

Tijdsinvestering

Studiebelastingen inclusief de lessen: 98
uren 8 lesdagen = 64
uren Voorbereiding per lesdag 4
uren Coachpraktijk: 30 uren    

Kosten

€ 2.387,- inclusief catering en exclusief literatuurkosten.

Locatie

Groningen, Locatie HanzePro, Zernikeplein 7

Aantal deelnemers

Minimaal 8

Afronding

Je ontvangt een certificaat van HanzePro.

Vervolg of verdieping

De competentieprofielen van NOBCO/EMCC (Nederlandse Orde van Beroepscoaches) en de ethische gedragscode van NOBCO/EMCC liggen ten grondslag aan de opleiding. De leergang Waarderend Coachen heeft sinds september 2021 een NOBCO/EMC EQA-accreditatie op Practitioner niveau. Deze leergang voldoet aan de toelatingscriteria van de NOBCO.

Bijzonderheden

Accreditatie is in aanvraag bij de NOBCO.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.