Motiverende gespreksvoering

Niveau
Tijdsduur
Logo van HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,8 HanzePro, Hanzehogeschool Groningen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,8 (uit 6 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij Hanzehogeschool Groningen Professionals en Bedrijven.

Uitgebreid

Motiverende gespreksvoering is een cliëntgerichte, directieve counselingstijl gericht op het ontwikkelen van intrinsieke motivatie in relatie tot gedragsverandering. Primair staat het ontwikkelen en oplossen van ambivalentie centraal. Ieder individu moet in het voorstadium van gedragsverandering ambivalentie ervaren ten opzichte van zijn of haar probleem. De kunst is om vervolgens de ambivalentie op te lossen zodat de cliënt kan werken aan een permanente gedragsverandering.

Inhoud en opzet

In de training zal aan de hand van het theoretisch concept van Miller (2006) de vertaalslag gemaakt worden naar uw praktijk. Aan de ene kant wordt aandacht besteedt aan de motiverende gesprek…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Gesprekstechnieken, Communicatieve vaardigheden, Gespreksvaardigheden, Communicatievaardigheden en Socratisch.

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij Hanzehogeschool Groningen Professionals en Bedrijven.

Uitgebreid

Motiverende gespreksvoering is een cliëntgerichte, directieve counselingstijl gericht op het ontwikkelen van intrinsieke motivatie in relatie tot gedragsverandering. Primair staat het ontwikkelen en oplossen van ambivalentie centraal. Ieder individu moet in het voorstadium van gedragsverandering ambivalentie ervaren ten opzichte van zijn of haar probleem. De kunst is om vervolgens de ambivalentie op te lossen zodat de cliënt kan werken aan een permanente gedragsverandering.

Inhoud en opzet

In de training zal aan de hand van het theoretisch concept van Miller (2006) de vertaalslag gemaakt worden naar uw praktijk. Aan de ene kant wordt aandacht besteedt aan de motiverende gesprekstechnieken en aan de andere kant aan de attitude en houdingsaspecten die hierin cruciaal zijn. Kernbegrippen hierbij zijn: exploreren en oplossen van ambivalentie, empathie, ontwikkelen van discrepantie, meegaan met weerstand en het ondersteunen van persoonlijke effectiviteit. Naast de kernbegrippen van motiverende gespreksvoering zal er aan de hand van de cirkel van gedragsverandering van Prochaska en DiClemente inzichtelijk gemaakt worden hoe gedragsverandering plaatsvindt en hoe hierop geïntervenieerd kan worden. Aan de hand van uw praktijk casuïstiek zal een groot deel van de training geoefend worden met de technieken en de wijze waarop de juiste attitude en houding hierbij een rol hierin spelen.

Doel

Na afloop van de cursus weet u wanneer en welke motiverende methodes kunt inzetten en in de praktijk toepassen.

Doelgroep

Professionals in zorg en welzijn die cliënten / patiënten / medewerkers coachen en begeleiden:sociaal werkers, jongerenwerkers, buurtcoaches en andere agogen, wmo-consulenten, werkcoaches, sociaal raadslieden, klantmanagers, POH, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, diëtisten, paramedici en artsen.

Instroomniveau

Geen toelatingseisen

Startdata

05-11-2018 | 09.00-16.00 uur. Vervolgdata: 19 november en 3 december 2018 van 13.00 - 16.00 uur (VOL)
10-04-2019 | 9.00-16.00 uur. Vervolgdata: 24 april en 8 mei 2019 van 13.00 - 16.00 uur.

Duur

4 dagdelen waarvan 1 hele dag en 2 middagen.

Tijdsinvestering

De totale studiebelasting is 26 uur.

Prijs

€ 350,- incl. lesmateriaal, koffie/thee/water en lunch op de eerste lesdag.

Aantal deelnemers

Minimaal 10 en maximaal 16 deelnemers

Afronding

Bij 100 procent deelname en actieve participatie ontvangt u een bewijs van deelname.

Bijzonderheden

Aanmelden kan tot 4 weken voor de startdatum.

De opleiding is geaccrediteerd bij Registerplein.

  • Opleidingstraject Agogen: 8,75
  • Opleidingstraject Cliëntondersteuners: 56
  • Opleidingstraject GGZ-Agogen:8,75
  • Opleidingstraject Maatschappelijk werk: 8,75


De opleiding is geaccrediteerd bij het BGN en levert 10 punten op.
De scholing levert 26 punten op voor bij het Stichting Kwaliteitsregister Jeugd geregistreerde Jeugdzorgwerkers, categorie opleidingstraject

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.