Master Digitale Technologie
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht de Hanze in Groningen.
Let op: Deze opleiding valt onder het wettelijk collegegeld. Schrijf je voor deze opleiding ook in via Studielink (www.studielink.nl/)
Uitgebreid
Wil jij de master Digitale Technologie volgen naast jouw baan en opdrachten voor de Master uitvoeren bij je werkgever? Dan is de flexibele variant interessant voor jou! Hierbij kun je de opleidingscompetenties behalen op je eigen werkplek.
Opbouw opleiding
De Master Digitale Technologie is opgebouwd uit drie semesters. In het eerste jaar, dat uit twee semesters bestaat, staan per semester steeds drie leergangen van elk 10 ects centraal. Deze leergangen vormen een doorlopende lijn en bereiden je voor op het derde semester. Hier werk je aan je…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht de Hanze in Groningen.
Let op: Deze opleiding valt onder het wettelijk collegegeld. Schrijf je voor deze opleiding ook in via Studielink (www.studielink.nl/)
Uitgebreid
Wil jij de master Digitale Technologie volgen naast jouw baan en opdrachten voor de Master uitvoeren bij je werkgever? Dan is de flexibele variant interessant voor jou! Hierbij kun je de opleidingscompetenties behalen op je eigen werkplek.
Opbouw opleiding
De Master Digitale Technologie is opgebouwd uit drie semesters. In het eerste jaar, dat uit twee semesters bestaat, staan per semester steeds drie leergangen van elk 10 ects centraal. Deze leergangen vormen een doorlopende lijn en bereiden je voor op het derde semester. Hier werk je aan je afstudeeropdracht waar je alles wat je in het eerste jaar hebt geleerd integreert en waar je zelfstandig de ontwerpcyclus doorloopt in je afstudeerproject.
Jouw eigen leerproces staat tijdens deze master centraal. Je ontwikkelt competenties om effectieve en innovatieve digitale technologieën te kunnen identificeren en realiseren. Je werkt daarbij aan relevante praktijkvraagstukken, passend bij jouw interesses en loopbaanwensen.
Tijdens de gehele opleiding werk je in een Community of Learners, de zogenaamde CoL. Hier krijg je leercoaching en werk je aan je professionele ontwikkeling en oriënteer je je op het werkveld. Op deze manier leer je jezelf, je eigen ambities en mogelijkheden goed kennen en maak je de eerste stappen naar een carrière in de Digitale Technologie!
Jaar 1: Digitale Technologie ontwerpen en ontwikkelen (digitale technologie professional)
Met digitale technologie kun je waarde toevoegen voor gebruikers, organisaties en de samenleving. Maar hoe weet je nu welke technologie het meest geschikt is voor het vraagstuk dat er ligt, wat de impact ervan is voor organisaties, en wat heb je nodig om effectieve en innovatieve digitale technologieën te kunnen ontwikkelen?
Tijdens het eerste jaar leer je om vanuit verschillende perspectieven naar het ontwerp- en ontwikkelproces van digitale technologie te kijken: het technisch perspectief, het gebruikersperspectief, het perspectief van organisaties en je eigen rol als ondernemend leider. In de drie leergangen die dit jaar centraal staan ga je deze perspectieven verder uitdiepen en eigen maken. Het is ook mogelijk om de leergangen losstaand te volgen en in tijd uit te spreiden.
De leergangen wordt aangeboden in de vorm van workshops, e-learning, masterclasses, discussie en reflectie, verdieping in de literatuur of deelname en organisatie van seminars. Daarnaast werk je (individueel of in teams) aan opdrachten die nodig zijn om de benodigde competenties te verwerven. In die opdrachten ontwikkel je digitale technologie die een oplossing biedt aan bestaande complexe praktijkvraagstukken. Je doorloopt (delen van) de ontwerpcyclus en leert om te ontwerpen, testen en evalueren wat werkt en wat niet. Daarbij leer je de impact van digitale technologie ontwikkeling voor gebruiker, organisatie en samenleving kritisch te analyseren en op waarde te schatten.
Aan het einde van elk semester laat jij jouw persoonlijke competentie-ontwikkeling zien aan de hand van een portfolio met de opgeleverde beroepsproducten en reflecties hierop. Je licht jouw portfolio tijdens een criteriumgericht interview toe.
Leergang Digitale Technologieën
Je maakt (nader) kennis met verschillende digitale technologieën en leert daarbij om de impact van digitale technologieontwikkelingen te analyseren en op waarde te schatten.
Het blijft echter niet bij kennismaken met de mogelijkheden van digitale technologie. Je gaat dit semester ook prototypes ontwerpen en ontwikkelen op basis van een ontwerpgericht onderzoeksproces. Je ontwikkelt inzicht in wat er technisch gezien komt kijken bij het ontwikkelen van een nieuwe, digitaal technologische oplossing. Je leert hoe verschillende digitale oplossingen gemaakt kunnen worden en waar je rekening mee moet houden bij het ontwikkelen, wat voor tools daarbij gebruikt kunnen worden en hoeveel code daarvoor nodig is. Jij weet straks welke technische informatie jij moet kunnen aanleveren zodat de door jou aangedragen oplossing verwezenlijkt kan worden door ontwikkelaars.
Je gaat je in deze leergang verdiepen in digitale technologieën zoals Virtual Reality, Machine Leaning en Web- en App development. Daarnaast behandelen we diverse onderwerpen zoals privacy en security. het verzamelen en –verwerken van data, robotica, ethisch hacken en andere technologieën.
Voor de studenten die (beter) willen leren programmeren in Python is er een passend traject beschikbaar binnen deze leergang. Als je kunt aantonen over voldoende programmeervaardigheid te beschikken, hoef je niet alle programmeerworkshops te volgen.
Leergang Ontwerp van Digitale Technologie voor Gedragsverandering
Digitale technologie moet technisch goed werken. Je wilt echter ook digitale technologie realiseren die effectief is en impact kan maken. De technologie moet daarom op de langere termijn van meerwaarde voor de mensen die er gebruik van gaan maken. In deze leergang leer je om de mens-machine interactie van digitale technologie te ontwerpen en ontwikkelen op basis van ontwerpgericht onderzoek. We leren je om met behulp van de ontwerpcyclus het ontwerp- en ontwikkelproces goed onderbouwd en met passende methodes uit te voeren.
In het eerste semester kom je tot een onderbouwd ontwerpvoorstel voor een digitale oplossing. Je leert ontwerpgericht onderzoek in te zetten om te ontwerpen voor gedragsverandering. Je verdiept je hiervoor in gedragswetenschap (zoals mens-machine interactie, overtuigingsstrategieën en gedragsverandering) en ontwerpgerichte onderzoeksmodellen (Truth vs. Utility, design thinking, user-centered design, evalueren van digitale technologie op kwalitatieve, kwantitatieve en mixed-methods wijze, kritisch beschouwen en reflecteren in ontwerpproces)
In het tweede semester ga je aan de slag met het realiseren en het evalueren van digitale technologie. Je realiseert een prototype van jouw ontwerp in de vorm van een low-code oplossing (zoals Figma, ProtoPie, etc.) of een technische demo (zoals een Android-applicatie, Unity, etc>). Je voert daarnaast een evaluatieonderzoek uit naar een bestaande digitale technologie.
Leergang Leiderschap in digitale transformaties
In deze leergang ontwikkel je jezelf als ondernemend leider die mensen en middelen mobiliseert in het ontwerp- en ontwikkelproces van digitale technologie. Je verkent de trends en ontwikkelingen van digitale technologie en leert hierbij de kansen en risico's van innovaties voor de organisatie te identificeren en analyseren. Je activeert en verbindt je netwerk en neemt je rol binnen het ontwerp- en ontwikkelteam. Hierbij communiceer je op effectieve wijze met stakeholders en vertaal je op het juiste niveau de kennis tussen de verschillende betrokken partijen. Je ontwikkelt tevens een eigen visie en denkt kritisch na over de onbedoelde gevolgen van technologie, om op verantwoorde wijze bij te dragen aan de ontwikkeling van digitale innovaties.
Digitale technologie heeft op meerdere manieren impact op organisaties en de mensen die er werken. In deze leergang leer je de impact die digitale innovaties hebben op organisaties en bedrijven te analyseren en op waarde te schatten vanuit een breder perspectief van digitale transformaties. De digitalisering van bedrijfsprocessen heeft invloed op werkwijzen, het bedrijfsmodel, bestaande IT- infrastructuur en de mensen die ermee (samen)werken. Anderzijds kan digitale technologieontwikkeling ook impact op organisaties hebben als met digitale innovaties nieuwe klantensegmenten of markten bereikt worden. In deze leergang leer je daarom ook om de waardepropositie van digitale technologie op te stellen in verhouding tot het bestaande of vernieuwde bedrijfsmodel.
Jaar 2: In the lead van het ontwerp- en ontwikkelproces
(digitale technologie expert)
In het eerste jaar van de master heb je laten zien dat je in een
team kan werken aan de ontwikkeling van digitale technologie.
Tijdens het laatste semester ga je laten zien dat je zelfstandig
het ontwerp- en ontwikkelproces kunt vormgeven en aansturen. Je
doet dat in je afstudeerproject. Je stelt een afstudeerplan op
waarin staat hoe je gaat aantonen dat je over het masterniveau van
de competenties beschikt en in welke competentie je gaat
verdiepen.
Je werkt tijdens de afstudeerperiode samen met één van onze partners uit de industrie aan digitale technologie die kan worden gebruikt om een complex probleem op te lossen. In deze laatste module worden CoL- en intervisiemomenten aangeboden waarin je met medestudenten, docenten en partners uit het werkveld van gedachten kunt wisselen over de aanpak van jouw afstudeerproject. De module wordt afgerond met een portfoliobeoordeling en criteriumgericht interview.
Doelgroep
De opleiding is geschikt voor professionals met een afgeronde technische bachelor of aantoonbare affiniteit met het ontwerpen of ontwikkelen van digitale technologie.
Startdata
De opleiding start jaarlijks bij voldoende aanmeldingen (minimaal 15 en maximaal 20 deelnemers) in september.
Tijden
1 dag per week fysiek onderwijs van 09:00 uur tot 17:00 uur
Duur
1,5 jaar (drie semesters)
Tijdsinvestering
Naast een fysieke onderwijsdag op de Hanzehogeschool Groningen werk je zelfstandig aan opdrachten en investeer je tijd aan zelfstudie. Deze tijdsinvestering is afhankelijk van de mogelijkheden om opdrachten bij je werkgever uit te voeren en jouw (werk)ervaring. Tijdens een intakegesprek bespreken we graag de mogelijkheden.
ETCS credits
90
Kosten
Wettelijk collegegeld 2024/2025
Het wettelijk collegegeld wordt jaarlijks vastgesteld. Kijk voor actuele informatie op www.hanze.nl/collegegeld ook voor informatie over wettelijk dan wel instellingscollegegeld.
Locatie
Hanzehogeschool Groningen, locatie: Digital Society Hub en/of Van Doorenveste op de Zernike Campus.
Aantal deelnemers
Minimaal 15 en maximaal 20 deelnemers.
Afronding
Bij succesvolle afronding van de opleiding ontvang je een erkend Master of Science (MSc) diploma van de Hanzehogeschool Groningen. Modules worden afgesloten met een deelcertificaat, dat bewijst dat je bepaalde kennis en vaardigheden hebt behaald op masterniveau. Het certificaat staat gelijk aan 10 ECTS en leidt tot een vrijstelling voor deze module indien je doorstroomt naar de Master Digitale Technologie.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.