Jonge Kind Specialist

Niveau
Tijdsduur

Jonge Kind Specialist

HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Logo van HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,8 HanzePro, Hanzehogeschool Groningen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,8 (uit 6 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

HanzePro, Hanzehogeschool Groningen biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: Assen, Groningen, Zwolle

Beschrijving

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.

Uitgebreid

Tijdens de peuter- en kleuterjaren zien we het jonge kind, als het op de juiste wijze wordt gestimuleerd, met sprongen vooruit gaan in zijn/haar ontwikkeling. Onderzoek van De Haan en Leseman (2011) laat de noodzaak zien van leidsters en leraren die op de hoogte zijn van de specifieke pedagogisch-didactische benadering van het jonge kind, zodat deze ontwikkeling daadwerkelijk tot stand komt.

In de peuter- en kleuterfase ontwikkelt het kind zich op een geheel eigen manier. Het spel neemt hierbij een belangrijke plaats in. In het spel komen alle ontwikkelingslijnen samen. Er worden geen vakken gegeven, maar pedagogisch medewerkers/leerkrachten hebben de ontwikkelingslijnen van alle …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Zorg voor het Jonge Kind, Ontwikkeling van Kinderen, Anatomie, Rehabilitatie en Huisarts.

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.

Uitgebreid

Tijdens de peuter- en kleuterjaren zien we het jonge kind, als het op de juiste wijze wordt gestimuleerd, met sprongen vooruit gaan in zijn/haar ontwikkeling. Onderzoek van De Haan en Leseman (2011) laat de noodzaak zien van leidsters en leraren die op de hoogte zijn van de specifieke pedagogisch-didactische benadering van het jonge kind, zodat deze ontwikkeling daadwerkelijk tot stand komt.

In de peuter- en kleuterfase ontwikkelt het kind zich op een geheel eigen manier. Het spel neemt hierbij een belangrijke plaats in. In het spel komen alle ontwikkelingslijnen samen. Er worden geen vakken gegeven, maar pedagogisch medewerkers/leerkrachten hebben de ontwikkelingslijnen van alle ontwikkelingsgebieden goed in het hoofd, zodat zij een rijke leeromgeving kunnen creëren. Vaardigheden, zoals bijvoorbeeld het werken in kleine kringen en het uitlokken van interacties, zijn hierbij noodzakelijk. Tijdens de opleiding worden deze vaardigheden planmatig en in relatie met de praktijk uitgewerkt.

Het opzetten van een lerend netwerk binnen de voorschool, peuterspeelzaal en/of het (onderbouw)team maakt deel uit van de opleiding. Samen werken en samen leren is de basis van goed onderwijs. Van de cursist vereist dit een onderzoekende houding, een open mindset en het op zich kunnen nemen van verschillende professionele rollen (kartrekker, netwerker, organisator, onderzoeker, collega, etc.).

De opleiding is praktijkgericht met een gefundeerde theoretische onderbouwing. Van de cursisten wordt verwacht dat zij werken vanuit eigen leervragen. Tijdens de bijeenkomsten wordt gewerkt met eigen casuïstiek van de cursisten.

Doel

Het uitgangspunt van de opleiding is om een breed pallet aan kennis te bieden waarbij cursisten van en met elkaar leren. De doelstellingen van de post-hbo opleiding Jonge Kind Specialist zijn gebaseerd op het competentieprofiel jonge kind (Docentennetwerk Specialisten jonge kind, 2008) en het Utrechts kwaliteitskader voor educatie van het jonge kind (2012).

De doelstellingen worden uitgewerkt in de volgende onderwerpen:

  • visies op onderwijs aan het jonge kind;
  • observatie en signaleringssystemen en -technieken in relatie tot de leerlijnen;
  • de specifieke pedagogisch-didactische benadering van het jonge kind;
  • leerkrachtvaardigheden die nodig zijn bij de ontwikkeling van het jonge kind;
  • passend onderwijs (opbrengstgericht werken, groepsoverzichten en -plannen in relatie tot de pedagogisch didactische benadering van het jonge kind).

Werken in leerteams maakt deel uit van de opleiding. Daarnaast kiest elk leerteam een van de volgende thema’s voor onderzoek en verdieping:

  • sociale media en kleuters;
  • creativiteit / muziek;
  • bewegingsactiviteiten / sensomotorische ontwikkeling;
  • wetenschap en techniek.

Doelgroep

Leerkrachten van de groepen 1 en 2 en pedagogisch medewerkers.

Instroomniveau

Relevante hbo-opleiding (pabo, pedagogiek).

Startdata

14-01-2022 

Overige data

De opleiding start met een intakebijeenkomst op vrijdag 14 januari 2022 van 15.00 tot 17.00 uur. Het is gebruikelijk en wenselijk dat bij de intakebijeenkomst ook een lid van de directie aanwezig is.

De lessen vinden vervolgens plaats op vrijdag, volgend deze (voorlopige) planning:

  • 28 januari 2022
  • 18 februari 2022
  • 4 maart 2022
  • 25 maart 2022
  • 22 april 2022
  • 13 mei 2022
  • 3 juni 2022
  • 1 juli 2022

Deze opleiding kunnen we ook als maatwerktraject aanbieden. De startdatum wordt in dat geval samen met de organisatie bepaald.

Tijden

Lestijden zijn op vrijdag van 9.00-16.00 uur

Duur

De opleiding bestaat uit 8 bijeenkomsten van 7 uur en een plenaire intakebijeenkomst van 15.00 - 17.00 uur. Het is gebruikelijk dat bij de intakebijeenkomst ook een lid van de directie aanwezig is.

Tijdsinvestering

De opleiding heeft een studiebelasting van 350 uur. Deze uren zijn verdeeld in 50 docentcontacturen, 100 uren literatuurstudie en 200 praktijkuren. Gemiddeld besteedt de cursist 7,5 uur per week aan de opleiding (colleges en praktijkopdrachten).

Kosten

€ 2.300,- Inclusief cursusarrangement*

Cursusarrangement: koffie, thee, ijswater en lunch. Benodigde readers, kosteloos toegang tot draadloze internetverbinding en registratiekosten CPION. Eventuele literatuurkosten zijn exclusief.

Locatie

Lesplaats is in Groningen, tenzij er sprake is van maatwerk.

Aantal deelnemers

Minimaal 6, maximaal 10

Afronding

De opleiding is geregistreerd bij de Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland. Je ontvangt na afronding het diploma Post HBO en wordt ingeschreven in het Abituriëntenregister.

Maatwerktrajecten
In toenemende mate merken we dat scholen en besturen ons benaderen voor het leveren van maatwerk in de vorm van een gerichte training of cursus voor de eigen medewerkers.
Uiteraard zijn hiervoor vele mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de laatste ontwikkelingen op het terrein van Rekenen, Taal, Onderzoek maar ook op het terrein van Muziek en Media.
De opbrengsten van taal & rekenen verhogen, gerichter(e) aandacht voor Wetenschap & Techniek, richten op excellente leerlingen, talenten van leerlingen en leraren beter benutten of een combinatie daarvan? Een kleine greep uit de vele mogelijkheden.

Samen bekijken we waar, hoe en met welke expertise we kunnen helpen. Vragen over maatwerkmogelijkheden? Neem dan contact op of kijk op de website HanzePro.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.