Cursus Crisiscommunicatie

Niveau
Totale lesduur
Startdatum en plaats

Startdata en plaatsen

Utrecht
17 mei. 2018
Utrecht
15 jun. 2018
Utrecht
3 sep. 2018
Utrecht
2 okt. 2018
Utrecht
31 okt. 2018
Utrecht
29 nov. 2018

Beschrijving

Tijdens de cursus crisiscommunicatie leert u hoe u handelt in verschillende crisissituaties. Wij geven richting hoe u de beschikbare communicatiemogelijkheden inzet ten tijde van een crisis. Het gebruik van social media en het monitoren ervan, speelt daarin een belangrijke rol. Ook het uitvoeren van omgevingsanalyses en het geven van interviews en persconferenties komen aan bod.

Na afloop van deze cursus bent u in staat om daadkrachtig, snel, empatisch en informatief te reageren tijdens verschillende soorten crisissituaties. U weet hoe u moet handelen, hoe u inspeelt op social media en u weet welke valkuilen u moet vermijden.


Deze cursus bestaat uit 7 modulen die samen drie lesdagen beslaan…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Tijdens de cursus crisiscommunicatie leert u hoe u handelt in verschillende crisissituaties. Wij geven richting hoe u de beschikbare communicatiemogelijkheden inzet ten tijde van een crisis. Het gebruik van social media en het monitoren ervan, speelt daarin een belangrijke rol. Ook het uitvoeren van omgevingsanalyses en het geven van interviews en persconferenties komen aan bod.

Na afloop van deze cursus bent u in staat om daadkrachtig, snel, empatisch en informatief te reageren tijdens verschillende soorten crisissituaties. U weet hoe u moet handelen, hoe u inspeelt op social media en u weet welke valkuilen u moet vermijden.


Deze cursus bestaat uit 7 modulen die samen drie lesdagen beslaan. In deze cursus gaat u praktijkgericht met de onderstaande modulen aan de slag aan de hand van uw eigen case of een bestaande case uit de markt.

Omvang crisis en omgevingsanalyse

Bij een crisis is het van belang om zo snel mogelijk vast te stellen wat de omvang is en hoeveel persoonlijke en materiële schade het betreft. U bepaalt uw prioriteiten en u voert ook een omgevingsanalyse uit die u in deze module gaat maken.

Rol social media

In een crisissituatie is het belangrijk om snel te handelen om te voorkomen dat geruchten een eigen leven gaan leiden. Social media is hier de spil. Hoe gaat u hiermee om? Hoe reageert u op emotionele, woedende of onjuiste berichtgeving? In deze module komt dit uitgebreid aan bod.

Monitoring

Adequaat reageren op onjuiste berichtgeving en onzekerheid wegnemen zijn belangrijke aspecten van crisiscommunicatie. Enkel door doelgericht te monitoren, weet u wat er speelt en over uw bedrijf geschreven wordt. In deze module leert u alles over online monitoren zodat niets u meer ontgaat.

Persconferenties & interviews

Journalisten stellen vaak lastige vragen waar u nog niet direct volledige openheid over kunt of wilt geven. U leert in deze module hoe u zich voorbereid op het geven van interviews en persconferenties.

Interne communicatie

Niet alleen de communicatie naar de media en klanten is belangrijk tijdens crisis. Om als bedrijf eenheid en rust uit te stralen, moet u het personeel informeren en instrueren. Daarnaast krijgt u ook handvatten in welke informatie u wel en welke informatie u beter niet intern kunt verspreiden.

Reputatieschade

Tijdens crisissituaties bestaat het gevaar dat het reputatieschade toebrengt aan uw merk of bedrijf. Tijdens deze module leert u hoe u dit voorkomt en ook hoe u ontstane schade zoveel mogelijk kunt beperken.

Strategie

Crisissituaties komen altijd onverwacht en zijn vaak niet te voorspellen. Toch kunt u zich voorbereiden door een strategie te bepalen hoe u handelt tijdens calamiteiten. In deze module schrijft u uw eigen crisiscommunicatie strategie.

Er zijn nog geen ervaringen. Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoDe aanbieder Eduvision vereist een telefoonnummer om een informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?